Gå til innhold

Må man si man tenker på selvmord for å få offentlige psykolog hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke råd til privat pga Gjrldsordning. 
Såfall er det trist når man betaler skatt som andre og føler at nå kunne jeg trengt hjelp til å få Moen å prate med før det smeller en dag. 

Anonymkode: 64522...86b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*noen

Anonymkode: 64522...86b

AnonymBruker
Skrevet

Dra til fastlegen og forklar hvordan du sliter. Må ikke ha selvmordstanker for å komme til offentlig psykolog. Men de mest alvorlige sakene blir prioritert høyest ja. Hvis du kun trenger noen å prate med, og ikke psykologisk behandling, finnes det også flere alternativer som legen vil informere deg om (det er ofte lang ventetid til psykolog, så kan være greit å f. eks. gå til spesialsykepleier innen psykisk helse). :) 

Anonymkode: 5d266...9ec

AnonymBruker
Skrevet

De vurderer hvor mye du sliter i hverdagen og hva slags diagnose det evt kan dreie seg om. Jeg fikk time i Oslo på under 3 mnd på bakgrunn av kraftig nedsatt funksjonsnivå.

Dersom det er snakk om behov for samtale, angst, lettere depresjon og annet som de fleste på et eller annet tidspunkt vil jeg tro fastlegen kan hjelpe deg med å komme i kontakt med psykisk helseteam i kommunen - du får ikke dps med mindre det er behandlingsbehov.

Anonymkode: 906c5...ed0

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men det beste er å søke kommunen, de har et lavterskeltilbud. Der får man god hjelp. 

Etter jeg ble ferdig medisinert valgte jeg rus og psykriatriteamet i kommunen for videre behandling, selv om jeg kunne få behandling hos dps. ( ikke rus)

Anonymkode: 09b42...a4f

AnonymBruker
Skrevet

For å komme til hos psykolog med driftsavtale/dps, er det ofte veldig lang ventetid om det ikke er veldig alvorlig, som selvmordstanker, fare for vold, du har ansvar for små barn, etc. 

Men om du bare "trenger noen å prate med" har de fleste kommuner flere lavterskeltilbud. Hør med legen din. 

Jeg kom til på DPS på under en uke da jeg fikk en alvorlig fødselsdepresjon, med en nyfødt baby. 

Da jeg ble henvist noen år senere for depresjon, angst, og mistanke om både autisme og adhd, fikk jeg beskjed om at forventet ventetid var to år.. 

Anonymkode: 286e5...19f

AnonymBruker
Skrevet

De bryr seg ikke om noen har selvmordstanker i psykiatrien, det er alt for vanlig. I en ideell verden hadde det vært like enkelt å få hjelp for psykiske plager som for fysiske.

Anonymkode: b7b78...1b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk først hjelp da jeg truet med selvmord. Dvs jeg kom til en ubrukelig psykiater, men jeg ble omsider henvist om ikke annet. Psykisk helsevesen er en skam i vårt land. 

Anonymkode: 00394...c18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg fikk først hjelp da jeg truet med selvmord. Dvs jeg kom til en ubrukelig psykiater, men jeg ble omsider henvist om ikke annet. Psykisk helsevesen er en skam i vårt land. 

Ikke min erfaring.. jeg skryter av psykiatrien. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke min erfaring.. jeg skryter av psykiatrien. 

Det er fint, men dette er likevel min erfaring. Folk ender faktisk opp med selvmord/selvmordsforsøk fordi de ikke får hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvmordstanker gir deg ikke billett til offentlig psykolog. Så og si alle som er innom psykolog har selvmordstanker.

Det som gir deg haste-tilgang til offentlig psykolog er (dessverre) dersom du går med tanker om å ta livet av andre. Det tar de ikke sjansen på å vurdere feil. For det blir grundig etterforsket av politiet. Og helsepersonell blir ofte gjort til syndebukk i påfølgende rettssak og mediesak.

Anonymkode: bcf00...1bd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...