Gå til innhold

Noen som har blitt sykmeldt pga at de ikke klarer å gå på jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir kvalm og uvel, gruer meg hele kvelden og våkner flere ganger om natten. Har en skikkelig urofølelse rundt det å gå på jobb. 
Arbeidsmiljøet er ikke noe særlig, jobben i seg selv er egentlig grei.

Har tatt meg sammen så lenge, vet ikke om jeg greier mer. 
Prøver å finne meg noe annet, men det tar tid. Tips eller råd mottas med takk.

K49

Anonymkode: 9bdbd...af3

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Akkurat nå har jeg det sånn, men for meg er arbeidsmiljøet i utgangspunktet godt, men å være hjemme er ubehagelig også. Det virker som at du har en del angst/uro, jeg ville gått til legen og også snakket med sjefen om det er mulig å gjøre noe. Er ikke sykemeldt enda

Endret av Topsi
  • Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du bør si opp. Og sykmelde deg. Psykisk helse bør og skaø tas på alvor. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du må vite er at det ikke er sikkert det blir bedre av å være hjemme, og det vil nesten helt sikkert gjøre det vanskelig å komme tilbake på jobb. 

Anonymkode: 1f706...c8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (4 minutter siden):

Det høres ut som du bør si opp. Og sykmelde deg. Psykisk helse bør og skaø tas på alvor. 

Ja, skulle ønske jeg kunne gjøre det, men er avhengig av en viss inntekt.

Ja, er det psykisk helse som er problemt trur du? Jeg har ingen erfaring med slikt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du må vite er at det ikke er sikkert det blir bedre av å være hjemme, og det vil nesten helt sikkert gjøre det vanskelig å komme tilbake på jobb. 

Anonymkode: 1f706...c8c

Ja, har hatt en del sykefravær i år, og det er også veldig ubehagelig. Sitter hjemme med dårlig samvittighet. Dette er så vanskelig for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Da har du et ansvar for å si i fra om arbeidsmiljøet. Ville heller sluttet enn å sykmelde meg. 

Anonymkode: b1454...4e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, skulle ønske jeg kunne gjøre det, men er avhengig av en viss inntekt.

Ja, er det psykisk helse som er problemt trur du? Jeg har ingen erfaring med slikt.

«Blir kvalm og uvel, gruer meg hele kvelden og våkner flere ganger om natten. Har en skikkelig urofølelse rundt det å gå på jobb» 

Dette henger sammen med psykisk helse. Å bli kvalm, og grue seg til jobb er ikke bra. Du kommer til å møte veggen hvis du fortsetter slik. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Søk etter en ny jobb. Godt arbeidsmarked om dagen. 

• Liker 1
Skrevet

Virker som du er på utkikk etter ny jobb, det er bra. Har du pratet med din leder om hvordan du har det? 

Hva er det som gjør at dere har dårlig arbeidsmiljø? Stor eller liten bedrift? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett til å sykemelde deg, så bruk for all del den retten! Sier du opp vil du miste 60% av inntekten din, og det hjelper iallfall ikke på helsa. 
Fortell legen om alle symptomene psykisk og fysisk du opplever, for det gis ikke sykemelding pga sosiale eller økonomiske årsaker. Psykiske utfordringer som er negative og ikke løser seg over tid, eller svært omveltende hendelser i livet kombinert med flere mindre, er såpass belastning at du kan oppleve fysiske symptomer som utmattelse, søvnforstyrrelser, mage/tarm-forstyrrelser og mer. Det er derfor mange gode grunner til at du skal bruke sykemelding som den retten du har i dette tilfelle. La gjerne tårene renne, forklar hvordan du opplever angsten osv. 
Bruk sykemeldingsperioden på å sette fokus vekk fra jobb så godt du kan, jeg vet det er vanskelig. Plei deg selv på sunne og gode måter, sov når du trenger, møt venner, vær i bevegelse, natur og musikk gjør godt. Bruk den etterhvert også på å undersøke mulighetene dine videre; ny jobb, kurs, nettstudier, flytte et nytt sted…etc. Hva gir mening i livet ditt? Hva skal til for at du opplever gode, trygge hverdager? Hvilke muligheter kan du finne som gir deg mer av dette? Kanskje må du gi avkall på noe for å oppnå noe.

Ønsker deg god bedring og masse lykke til❤️

Anonymkode: 11b22...aed

• Hjerte 3
Gjest Adobyen
Skrevet

Det kan bli dyrt å si opp jobben selv pga. karantenetiden på 18 uker. Les om dette på https://www.nav.no/dagpenger

Jeg vil heller anbefale en tur til fastlegen. Det kan være mange grunner til at du ikke har det bra. Det beste er å få en grundig sjekk av kroppen, blodprøver, symptomer osv.  Fysisk og psykisk henger sammen.  Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Min personlige erfaring er at det i tillegg til arbeidsmiljø mm også er ting i eget liv som ikke er bra eller som jeg må ta tak i og rydde i. Kan være fornuftig at du tenker gjennom dette og ser om det er noe du kan gjøre med andre ting? 
Å sykemelde seg løser ikke problemet, det tar bare bort symptomene en periode men er ikke en langvarig løsning. Å søke nye jobber mens man er sykemeldt er heller ikke noe særlig.

Ta en prat med fastlegen din, kanskje er det er ting fra fortiden/barndom du må jobbe med eller kan ta tak i? 

Anonymkode: bef40...188

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tegn på psykisk sykdom. Så ta deg en tur til legen og be om hjelp. Hvis du presser deg videre nå, øker du sjanse iht at dette utvikler seg kronisk.  

Sykmelding et par uker kan gjøre mye, også et par uker halvt. 

Nå nevner du ikke så mye om hva som er grunnen til dårlig arb miljø. Men jeg tenker at å ta dette opp med ledelsen samtidig som du søker ny jobb.

Anonymkode: 88287...eaf

AnonymBruker
Skrevet
MLy92 skrev (3 timer siden):

Virker som du er på utkikk etter ny jobb, det er bra. Har du pratet med din leder om hvordan du har det? 

Hva er det som gjør at dere har dårlig arbeidsmiljø? Stor eller liten bedrift? 

Ja er på utkikk. Det ble veldig overveldende ved oppstart etter ferie.

Det er en liten bedrift i privat sektor, med ståpå-mentalitet. Det er lite rom for klaging, uansett blir det ikke gjort noe med  sånne type utfordringer. Man får muligens litt støtte og «sånn er det» med den saken.

Det er en mellomleder som er ekstremt detaljstyrende, uempatisk og ubehagelig.  Det gjør at man føler at man alltid begår noe feil på en eller annen måte, sørger alltid for at du får vite at du er utilstrekkelig og får følelsen av at hun er ute etter å ta deg.

Skrevet

Er vel ikke sykdom å mistrives på jobben? Ta tak og skift jobb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjokkerende holdninger. TS reagerer som et følsomt menneske på et dårlig arbeidsmiljø, og så er alle her så raskt ute med "sykemeld deg!". Hun er menneske som reagerer på en helt normal, ikke sykelig måte, på et dårlig arbeidsmiljø. 

Kan du og kollegaene dine gå sammen for å skape en positiv endring? Om du ser det vanskelig å endre miljøet så fokuser energien på å finne ny jobb. 

Anonymkode: 8b40f...0ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjokkerende holdninger. TS reagerer som et følsomt menneske på et dårlig arbeidsmiljø, og så er alle her så raskt ute med "sykemeld deg!". Hun er menneske som reagerer på en helt normal, ikke sykelig måte, på et dårlig arbeidsmiljø. 

Kan du og kollegaene dine gå sammen for å skape en positiv endring? Om du ser det vanskelig å endre miljøet så fokuser energien på å finne ny jobb. 

Anonymkode: 8b40f...0ce

Enig. Dette er ikke sykmeldingsgrunn. Ta deg sammen, gjør noe aktivt for miljøet eller søk ny jobb. 

Anonymkode: c66aa...f3a

AnonymBruker
Skrevet

De som har god mental helse, står godt i seg selv, har det godt privat, de klarer å stå i jobb med dårlig arbeidsmiljø frem til det blir en endring eller de får ny jobb. Når du blir syk av jobb er det kanskje mere som ligger bak? Av og til vil en sykemelding være til hjelp og av og til ikke, det finner du og legen ut av sammen. Råder deg til å bestille time hos kommunal psykiatri så du får sortert tanker og følelser.

Anonymkode: 61bd7...20c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...