Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en venninne har bestemt oss for å se hvem som først klarer å gå i spagat (kvinne og herre) og nå lurer jeg på hvordan man skal strekke/tøye.

Noen som vil komme med tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Ta en yoga eller stretching time og lær av en instruktør. Det er ikke lett å bli så myk at du kan gå i spagaten, husk å varme opp skikkelig først, og ta det rolig til å begynne med.

Gjest TomKrus
Skrevet (endret)

Tøye ut i spagaten?

Sier du forresten spagat fort 20 ganger så blir ordet fryktelig tåpelig.

tk

Som har kommet seg ned i spagaten en gang. Hva gjør man ikke når lokaltv er på besøk.

Endret av TomKrus
Skrevet

Takk for svar. Jeg kunne gå ut i herrespagat da jeg gikk på ballett, men var da 11 og husker ikke hvordan vi trente. Umulig er det ikke.

Skrevet

Varm godt opp og tøy så det svir. Herrespagat pleier jeg å tøye mot en ribbevegg - setter meg vendt mot veggen og strekker bena så langt jeg kan til hver side med føttene inntil veggen slik at tærne blir pekende opp/bakover. Bruker armene til å trekke meg fremover med. NB - rett rygg! Jeg tøyer som regel tre ganger (mellom et halvt og et minutt per gang), og øker strekken litt for hver gang.

Skrevet

Oppvarming er viktigviktig!

Tøying for å bli mykere bør holdes i minst to minutter. Sitt på gulvet, strekk den ene foten frem og kjenn at det "drar" på baksiden av låret. Ikke tøy opp og ned, men hold strekken - og i minst to min.

Du kan også tøye etter spenn-avslapping-metoden, men det kan vi kanskje ta etterhvert... ;)

Skrevet

klarer ikke å dy meg; hvorfor???

jeg har alltid kunnet det, så for meg har det ikke vært noe å trakte etter, men jeg ble veldig nysgjerrig på hvorfor man vil ønske å gå ned i spagaten....

nysgjerrig i dag jeg...

Skrevet

Vi var på pilates på treningsstudio og følte oss veldig lite myke. Begge av oss har gått på ballett før og følte det bare hadde gått nedover med den styrken vi hadde da. Pluss at vi liker utfordringer.

Skrevet

Hvorfor sendte du ikke bare en pm til meg? :ler:

Du vet da vel at jeg er danser? :)

Spagaten har jeg kunnet gå i siden jeg var bitte liten.

Det eneste som hjelper er: tøy tøy tøy! Men enda viktigere, du MÅ være varm først. Du skal ikke bare føle deg varm, sånn som f.eks etter en badstuetur, men muskler og scener skal være varme. En joggetur på ti min, litt svinging med armer og ben er fint. Eller du kan ta fram hoppetauet og hoppe av deg litt aggresjon samtidig. Det er også fint med noen spark. Legg deg på ryggen, støtt deg opp på albuene. BØy det ene kneet slik at det peker opp i taket samtidig som foten er i gulvet. Hold det andre benet strakt og spark så langt opp du klarer, f.eks 10 ganger på hvert ben.

Når du skal tøye spagat, skal det gjøre så vondt at du ikke kan snakke. Det fikk vi alltid vite på trening. Samtidig skal du sitte der i minst 30 sek.

Spør om det er noe du lurer på :)

Lykke til!

Gjest GreenSky
Skrevet

Fisken: Du bare tuller! Det der er umulig. :fy_fy::rodme:

:sjenert: <----- det nærmeste jeg kommer spagat. :ler:

Skrevet
Fisken: Du bare tuller! Det der er umulig.  :fy_fy::rodme:

:sjenert:  <----- det nærmeste jeg kommer spagat.  :ler:

:ler:

Etter noen økter med meg (les blod og tårer) så kommer du nok ned skal du se :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...