Gå til innhold

DNA-test viser overraskende ting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nok mye dna utenlands. På Vestlandet har det vært kjent da jeg var barn at det strandet mange spanjoler tidligere. Jeg tror på det, fordi enkelte blir veldig brune og er gjerne mørke.

Jeg stammer selv fra Vestlandet. Min far og hans røtter er veldig mørke i håret, i tillegg blir de unormalt brune om sommeren til å være av norsk avstamning. De blir sjokoladebrune nesten. Det burde egentlig ikke nordmenn bli naturlig sett.

Anonymkode: 7c453...b93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er nok mye dna utenlands. På Vestlandet har det vært kjent da jeg var barn at det strandet mange spanjoler tidligere. Jeg tror på det, fordi enkelte blir veldig brune og er gjerne mørke.

Jeg stammer selv fra Vestlandet. Min far og hans røtter er veldig mørke i håret, i tillegg blir de unormalt brune om sommeren til å være av norsk avstamning. De blir sjokoladebrune nesten. Det burde egentlig ikke nordmenn bli naturlig sett.

Anonymkode: 7c453...b93

Min mor og morfar var også sånne som ble sjokoladebrune. Begge hadde grønne øyne. Vi er fra dypeste østlandet, så jeg tror det kan være noe taterslekt som har gitt dette utfallet. 

Anonymkode: c4df3...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja nå skjønner jeg hvorfor jeg blir så fort brun. Fargen holder seg til langt utpå vinteren. Har masse slekt på Vestlandet på farssiden og alle vi blir brune.

Anonymkode: 06da7...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man sjekke med slike tester om ens egne foreldre er ens egne? 

Anonymkode: d3590...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 8.29):

Hvor i Norge er du fra? På Vestlandet er dette veldig vanlig. Spanske armada strandet her visstnok. Jeg er blond og lys. Men blir veldig fort brun i solen og min mor er mørkhåret og blir ekstremt brun i solen. Ting kan forøvrig ligge i genene lenge og plutselig slå ut. Eller det kan være nor feil i slektstreet et sted. Noen med en feil far. 

Anonymkode: c1f3b...0c5

Dette. 

Er fra Sunnmøre og der har vi gjerne gylden hud og mørkt hår. 🤣 Spanske armada ja.. Evt Italia? De kom for å handle tørrfisk. 

Anonymkode: 8cc8b...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 8.23):

Er fra Norge og kan se slekta langt tilbake på begge sider… likevel blir jeg vist å ha mindre skandinavist DNA enn for min populasjon generelt, og slår ut en del på Basque (Spania/Portugal), og litt på andre ting som Sør-Asia og Øst-Asia, Ser pur norsk og blek ut, hvordan er dette mulig? 
Har tatt flere analyser opp gjennom for å finne ut av dette, men kommer aldri noe lenger.. verken med slektsforskningen eller resultatene, for det er stort sett likt

???

Anonymkode: 79196...ad8

Hvor har du tatt analyse? Har lyst å prøve men skummelt når man hører at DNA blir lagret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette. 

Er fra Sunnmøre og der har vi gjerne gylden hud og mørkt hår. 🤣 Spanske armada ja.. Evt Italia? De kom for å handle tørrfisk. 

Hvorfor ler du av at båter fra den spanske armada forliste på Sunnmøre? Det er jo så bevist som det kan bli ved funnet av Akerendam på Runde!

Anonymkode: 6650c...8c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vestlendig med gyllen hud. Jeg stammer fra mest fra norge, britiske øyer og spania ifølge testen, samt at jeg har en liten del sefarisk jøde i meg.

Anonymkode: 67fe8...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at man ikke arver alt av foreldrene. Som dame vil man få mindre av faren din sin far sin side- da du ikke har y kromosomer. Man vil heller ikke få like mye fra begge sidene til mor da man får det ene av de to x kromosomene. Det gjør og at søsken kan få opp ulike prosenter. Ylvis-brødrene tok DNA test og fikk ulikt resultat. Det er ganske tydelig at de to har fått ulike X kromosomer av mor. 

Angående prosent er det viktig å huske på hvor dominerende mørke trekk kan være. De første nordmennene kom til vestlandet og nordover fra sørover i Europa. Mange er opp mot 90% skandinavere, men har et par prosent afrikansk eller spansk som kommer til utrykk. Det "originale" norske er mørke trekk. Det lyse kom gjennom Baltikum etc senere og ble mer dominant på østlandet. De er ofte mer blandet av ulike gener. Sørlendinger og sørvestlendinger er fulle av ulikt DNA.

Nå er det under 10% av norske menn som har det originale y kromosomet. Det hevdes at disse mennene var jegere og sankere og ble utkonkurert av de som kunne jordbruk. Bøndene "stakk av med damene". 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på Nord-Vestlandet  , og DNA viser at jeg er ca 40% skandinavisk , 32% britisk og 23% nord-europeisk ( Spania. Frankrike osv). 
Det er nok pga handel til og fra fra utlandet som foregikk på kysten.

Anonymkode: 355ff...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Er vel en del mørke personer i Kristiansund og. Portugisiske sjømenn har satt sine spor, kan du si 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...