Gå til innhold

DNA-test viser overraskende ting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er fra Norge og kan se slekta langt tilbake på begge sider… likevel blir jeg vist å ha mindre skandinavist DNA enn for min populasjon generelt, og slår ut en del på Basque (Spania/Portugal), og litt på andre ting som Sør-Asia og Øst-Asia, Ser pur norsk og blek ut, hvordan er dette mulig? 
Har tatt flere analyser opp gjennom for å finne ut av dette, men kommer aldri noe lenger.. verken med slektsforskningen eller resultatene, for det er stort sett likt

???

Anonymkode: 79196...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er fra Norge og kan se slekta langt tilbake på begge sider… likevel blir jeg vist å ha mindre skandinavist DNA enn for min populasjon generelt, og slår ut en del på Basque (Spania/Portugal), og litt på andre ting som Sør-Asia og Øst-Asia, Ser pur norsk og blek ut, hvordan er dette mulig? 
Har tatt flere analyser opp gjennom for å finne ut av dette, men kommer aldri noe lenger.. verken med slektsforskningen eller resultatene, for det er stort sett likt

???

Anonymkode: 79196...ad8

Hvor i Norge er du fra? På Vestlandet er dette veldig vanlig. Spanske armada strandet her visstnok. Jeg er blond og lys. Men blir veldig fort brun i solen og min mor er mørkhåret og blir ekstremt brun i solen. Ting kan forøvrig ligge i genene lenge og plutselig slå ut. Eller det kan være nor feil i slektstreet et sted. Noen med en feil far. 

Anonymkode: c1f3b...0c5

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt vanlig at man har litt gener herfra og derfra.

Anonymkode: 303d8...2ce

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter den over her. Mange spanske sjøfolk som kom til Norge sjøveien. Dette er vel sjeldent registrert i kirkebøkene. Nå er ikke jeg noen ekspert på gener og hvor lenge man kan finne «rester», men det var nok ikke helt uvanlig at vikingene tok treller fra andre steder i verden. Om man fortsatt kan finne spor av dette i den norske befolkningen er jeg usikker på. 

Anonymkode: 4de36...7ba

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De testene er ikke helt til å stole på… en slektning av meg fikk et svar som var helt usannsynlig. Dette må ha kommet fra morssiden (far tok testen samtidig, og han fikk et svar som ga mening, så stedet som dukket opp nesten 100% fra morssiden kom ikke fra ham + han dukket opp som far, så det var ikke noe utroskap inne i bildet). Hen fikk opp at hen var 48% fra et annet europeisk land (ikke i Skandinavia). Helt usannsynlig, siden begge besteforeldrene fra morssiden var fra Norge og med kjent bakgrunn - det gir ingen mening at BEGGE besteforeldrene skulle ha nærmere 100% bakgrunn fra akkurat dette landet. 

Anonymkode: c02e7...6a1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I følge slektstreet og offisielle kilder er min oldefar far til min farfar. I virkeligheten hadde oldemor møtt en spansk sjømann og var gravid da hun traff oldefar. Oldefar tok farskapet på seg, og ingen hadde visst det om ikke oldefar fortalte det på sine eldre dager. Selv er jeg blond og har lys hud, som min mor, mens min far godt kunne blitt tatt for en spanier. DNA-testen viser for øvrig at oldefar snakket sant.

Så selv om din offisielle slektshistorie er 100 prosent skandinavisk, er det ikke sikkert det var slik i virkeligheten.

Anonymkode: 90441...c15

• Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De testene er ikke helt til å stole på… en slektning av meg fikk et svar som var helt usannsynlig. Dette må ha kommet fra morssiden (far tok testen samtidig, og han fikk et svar som ga mening, så stedet som dukket opp nesten 100% fra morssiden kom ikke fra ham + han dukket opp som far, så det var ikke noe utroskap inne i bildet). Hen fikk opp at hen var 48% fra et annet europeisk land (ikke i Skandinavia). Helt usannsynlig, siden begge besteforeldrene fra morssiden var fra Norge og med kjent bakgrunn - det gir ingen mening at BEGGE besteforeldrene skulle ha nærmere 100% bakgrunn fra akkurat dette landet. 

Du forstår ikke helt hvordan dette fungerer. Prosentene de henviser til handler ikke om at moren din må være fra Italia for at du skal få 50% utslag på italienske gener, men at akkurat du "samlet" opp f eks 30% fra mor og 20% fra far, uten at verken de, besteforeldre, oldeforeldre eller tippoldeforeldre er fra Italia. Gener nedarves i århundrer og man får litt herfra og derfra. To søsken kan også faktisk være helt ulike og i teorien ha arvet hver sin halvdel med gener fra hver av foreldrene. 

Disse testene er riktige, med mindre de er byttet om.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du forstår ikke helt hvordan dette fungerer. Prosentene de henviser til handler ikke om at moren din må være fra Italia for at du skal få 50% utslag på italienske gener, men at akkurat du "samlet" opp f eks 30% fra mor og 20% fra far, uten at verken de, besteforeldre, oldeforeldre eller tippoldeforeldre er fra Italia. Gener nedarves i århundrer og man får litt herfra og derfra. To søsken kan også faktisk være helt ulike og i teorien ha arvet hver sin halvdel med gener fra hver av foreldrene. 

Akkurat. Og ikke betyr det at du er fra Italia heller, men at det er gener som typisk kommer derifra. Min sønn har f.eks en genfeil som oppsto i indre sunnfjord. Men det er genrasjoner siden noen bodde der, han er så Osloby-gutt man kan få det. Det mest eksotiske i hans liv er Drammen liksom

Anonymkode: 5dbe2...98c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg bare spørre, jeg har ikke tatt en slik test... Hva er det da som egentlig er så interessant med disse testene? Hvis du kan være 50% italiensk, men det kan være mange generasjoner siden de genene kom inn i bildet? Kan det være motsatt også, at du kan være 2% finsk selv om din bestemor var finsk? 

Hvorfor er det så interessant å vite hvordan genene våre er sammensatt hvis de er ubrukelige til å si noe om når de ulike kom inn i bildet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (45 minutter siden):

Kan jeg bare spørre, jeg har ikke tatt en slik test... Hva er det da som egentlig er så interessant med disse testene? Hvis du kan være 50% italiensk, men det kan være mange generasjoner siden de genene kom inn i bildet? Kan det være motsatt også, at du kan være 2% finsk selv om din bestemor var finsk? 

Hvorfor er det så interessant å vite hvordan genene våre er sammensatt hvis de er ubrukelige til å si noe om når de ulike kom inn i bildet? 

Det som er interessant er at det kan dukke opp slekt du ikke visste noe om. Min datter sendte inn en slik test.  Treffene hun fikk opp var slekt vi visste om. 1 år etterpå fikk hun plutselig melding fra en dame i Skottland som hadde fått henne opp som DNA treff. Viste seg at faren hennes var en ukjent sønn av min morfar, som var i Skottland under hele andre verdenskrig. Så fikk nye søskenbarn, de eneste på min mor sin side, siden hun var enebarn,  trodde vi.

Så ting kan dukke opp.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at det vises dna fra asia om en har forfedre som er romani/ tater. 
Jeg har mye fra de britiske øyer, selv om det er mange hundre år siden jeg hadde forfedre som bodde der. 

Dette kan fungere omtrent slik: A er 90% skandinavisk + 10% fra de britiske øyer og får 4 barn med B som er 10% fra de britiske øyer, 5% spansk og 85% skandinavisk

Deres barn C er 10% fra de britiske øyer 90% skandinavisk

D er 100% skandinavisk

E er 5% spansk, 20% britiske øyer og 75% skandinavisk

F er 10% spansk, 20% britiske øyer og 70% skandinavisk

Deres barn D får barn med en partner som er 20% finsk og 80% skandinavisk, = barna kan være alt fra 0% finsk og 100% skandinavisk til 20% finsk og 80% skandinavisk

Deres barn F, får barn med en som er 10% britiske øyer, 5% finsk og 85 % skandinavisk

Barna blir: 1:  100% skandinavisk

2: 5% spansk, 2,5% finsk, 22,5% britiske øyer og resten skandinavisk

3 10%finsk, 10% britiske øyer og 80% skandinavisk

4 10% spansk, 10% britiske øyer, 2% finsk og resten skandinavisk

Dersom mange av dine forfedre hadde 1% spansk og fikk barn med andre som også hadde 1-2 % spansk i seg, kan man i teorien ende opp som 20% spansk etter noen generasjoner, selv om det bunner i at en tilfeldig spanjol bosatte seg i Bergen for 700 år siden og fikk mange etterkommere, som i sin tur intetanende fikk barn med  8 menninger og 10 menninger

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dersom man kommer fra et område med stor innvandring fra f.eks Skottland på 1600 tallet  , kan man godt ende opp med slike svar, selv om slekta di har vært bofast på Vestlandet eller i Lofoten/ Vesterålen de sist 500 årene. 

Man arver ca 50% av genene fra hver forelder, men det deles sjeldent halvt om halvt av hvert genstrekk.

Endret av absinthia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du fra en kystby, TS? Det kan forklare alt. 

jeg og samboeren tok begge dna test, men jeg er fra "dypeste innland" og han er fra kystby. Min slekt bodde på omtrent samme plass alle sammen i siste 500 år, antar masse innavl 😅 Han har slekt fra overalt i verden, engelske aner, spanske, til og med en liten prosent av askenazi jøder. Han er høy og slank og blond, av utseende er vel han som ser mest norsk ut av oss. Men det er han som har mye mer spennende aner. 

Anonymkode: 31011...7d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 hours ago, Albbas said:

Jeg kan bare kommentere den siste der. Du får vite når. Jeg har en finsk oldemor, min gentest viser veldig spesifikt at "jeg har en slektning som er finsk, antas født mellom 1880-1910" eller noe sånn. Altså ganske så spesifikt. Som også stemmer. 

Anonymkode: 31011...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke vite at sleksbøkene snakker sant.

Jeg kommer fra vestlandet, og min bestemor fortale at det var helt vanlig med søskenflokker hvor barna var blonde også kom det et mørkhåret barn inni midten, gjerne etter mannen hadde vært lenge på sjøen.Kort fortalt, det var ikke uvanlig med et par sidesprang i søskenflokkene og langs kysten har det vært mye utenlandske sjømenn.

Min oldemor var et slikt barn. Det ble sagt hun var en mørk sjønnhet, og etterkommerene i slekten vår ser spanske ut. I kirkebøkene står hun oppskrevet med den samme norske faren som de lyse søskene.

Anonymkode: e7ef6...ecf

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke helt slik det fungerer heller. Testene ser etter enkelte gener som f.eks er mer vanlig i Italia enn de fleste andre steder. Men det at disse er mest vanlig i Italia betyr ikke at de bare finnes der. Testresultatetbetyr bare at det er en viss sannsynlighet for at du har noen italienske forfedre

Anonymkode: 79f3a...18e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan ikke vite at sleksbøkene snakker sant.

Jeg kommer fra vestlandet, og min bestemor fortale at det var helt vanlig med søskenflokker hvor barna var blonde også kom det et mørkhåret barn inni midten, gjerne etter mannen hadde vært lenge på sjøen.Kort fortalt, det var ikke uvanlig med et par sidesprang i søskenflokkene og langs kysten har det vært mye utenlandske sjømenn.

Min oldemor var et slikt barn. Det ble sagt hun var en mørk sjønnhet, og etterkommerene i slekten vår ser spanske ut. I kirkebøkene står hun oppskrevet med den samme norske faren som de lyse søskene.

Anonymkode: e7ef6...ecf

Trenger ikke gå veldig langt tilbake heller. Jeg har en onkel som vi er flere i slekta som antar er resultat av at far var bortreist over lang tid. Han ser veldig annerledes ut enn resten av slekten, men er tilfeldigvis veldig lik en annen familie på stedet.

Men, det er jo noe det ikke snakkes høyt om, og den som kunne visst lever ikke lenger.

Jeg tok en slik test, og hos meg stemte deg veldig bra, min ene forelder er halvt norsk og halvt fra et annet land, og jeg fikk opp 25 % fra det landet, 70-72 % norsk og ytterst få % fra Frankrike og England, som trolig ligger veldig mange generasjoner tilbake i en av slektene, uten at vi vet om det.

Anonymkode: cc2b4...ca1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk 27% skandinavisk og 73% fra et nordeuropeisk land. Har en forelder fra Norge med beviselig slekt langt tilbake og en forelder fra det nordeuropeiske landet også med slekt derfra beviselig langt tilbake. Jeg ligner fysisk og psykisk på denne forelderen så det passer med regnestykket om mest genmatriale derfra. Av mine søsken er en som meg og en som er helt lys og anerledes fysisk og psykisk. Vil tro at om søsknenet mitt tok test så ville den blitt mye mer skandinavisk. 

Om noen matcher deg på feks myherritage så ser du hvor mye genmateriale og hvordan det slektskapet kan være. Det var ikke mange når jeg var der og de få som var var antatt oldeforeldres søskens linje nedover. Altså ganske far out. 

Det dumme med myhwrritage er at man kun får se om man betale abbonement og det er et par tusen i året. At man ikke får søke uten er greit nok men at man ikke lenger får se treet man har laget er surt. Har jo betalt og lett i nesten to år. 

Anonymkode: 8e511...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk 27% skandinavisk og 73% fra et nordeuropeisk land. Har en forelder fra Norge med beviselig slekt langt tilbake og en forelder fra det nordeuropeiske landet også med slekt derfra beviselig langt tilbake. Jeg ligner fysisk og psykisk på denne forelderen så det passer med regnestykket om mest genmatriale derfra. Av mine søsken er en som meg og en som er helt lys og anerledes fysisk og psykisk. Vil tro at om søsknenet mitt tok test så ville den blitt mye mer skandinavisk.

Det er ikke slik det fungerer. Man får alltid 50% av genene fra far og 50% av genene fra mor (faktisk bittelitt flere gener fra mor enn far, men det er snakk om detaljer ). Genene uttrykkes annerledes alt etter som, men en gentest av typen vi snakker om her vil stort sett være relativt likt mellom søsken (test av genotype, altså gener), uavhengig av fenotype (altså utseende/genuttrykk)😊.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...