Gå til innhold

Kan dette tilgis? (Langvarig utroskap)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen roper sikkert ja ut fra overskriften, men ønsker at det skal utdypes litt likevel.

Vi er ungdomskjærester, sammen i over tyve år, gift i femten år, nå er vi rundt 40 år gamle.

Jeg har i mange år ikke hatt særlig lyst på sex, vi har kanskje hatt sex 4-5 ganger i året de siste ti årene. Vi har aldri snakket om det, det har bare blitt sånn. Han har aldri sagt noe på det eller gitt uttrykk for annet enn å respektere hvor sjelden jeg ønsket det.

Sammen har vi et barn på 12 år og et på snart 1.

I går fant jeg ut at han har vært utro i snart fem år. Det startet som avtaler som kun omhandlet sex, senere har de blitt glad i hverandre. Jeg er litt i sjokk, men samtidig kan jeg nesten forstå starten , uten at det unnskylder noe så skjønner jeg at vi skulle tatt praten om sex mye tidligere... Men han tillot seg å bli glad i henne,  bruke tid på hyttetur, fjelltur, planla jobbturer til samme by så de kunne være sammen i flere dager for både sex og nærhet og "kjæresteting"... 

Anonymkode: 9b7a9...d24

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare du som kan bestemme og kjenne etter om dette er noe du kan leve med i ekteskapet videre. Hva andre kan leve med og ikke, er egentlig irrelevant for dere. Det kommer vel an på hva han ser for seg videre og hvordan han forklarer seg og oppfører seg også.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Gjest Arne_Toholt
Skrevet

Dette må du selvfølgelig føle på selv, men for meg hadde dette vært slutt. Jeg føler meg ganske raus, og kunne godtatt utroskap ved enkelttilfeller, men i ditt tilfelle har jo mannen funnet seg en ny kjæreste bak din rygg! Du er 40 år, og det er ennå tid til å starte på nytt selv om det er uheldig med ett såpass ungt barn.

Skrevet

Jeg skal ikke dømme, men det er klart at i et forhold med så lite nærhet som sex 4-5 ganger årlig,, som han tydeligvis har savnet, så har han funnet dette andre steder. Bare du kan bestemme om du vil tilgi eller ikke, det kommer jo an på om du klarer og har lyst til å bygge opp nærheten til han, for dette er tydeligvis noe han savner forholdet deres.  
hva vil han? Vil han forsøke å redde forholdet deres, eller er han blitt mer glad i den andre? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke " bare" sex. Han er i et forhold med henne. For å holde dette gående har han måttet lyve for deg, i flere år. Hvorfor var han ikke ærlig før han valgte å gå utenfor deres forhold, eller i løpet av alle disse årene? Vil du klare å leve med en slik person? Ønsker du å leve med en som svikter deg så grovt?

Anonymkode: da817...72f

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er mulig vet jeg ikke? Hvordan kan man bli trygg på personen igjen?

For meg handler utroskap om mer en ett ligg, selv ved ons. Det handler om holdninger. Det er ikke et uhell, det er ikke noe som bare skjer. Man endrer ikke moralsk kompass om man blir full, men man mister grenser som avslører de egentlige holdningene. 

Dette er grunnen til at jeg aldri kunne tilgitt, og mannen min har samme holdning. Vi vet dermed begge hva vi risikerer om vi velger å være utro.

Anonymkode: a8055...7fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Wow, 5 år, og et kjærlighetsforhold... den er vanskelig. Jeg kunne nok tilgitt et one night stand i fylla, men dette vet jeg ikke om jeg hadde klart.

Du ønsker altså å fortsette å være gift med han?

Og hva vil han da? Å "endelig" bli tatt i noe sånt er jo ofte en brekkstang på vei ut..

Dere må nok gjennom en haug med parterapi her. Ikke for å legge skyld på deg, men sex 4-5 ganger i året er lite. Den med høyere lyst kan falle inn i at sånn er det vel bare, de kan miste tenning på den med lite lyst, så derfor kommer det ikke mye initiativ eller klager derfra. Men da skal det lite til før et annet menneske kan komme inn og vekke begjæret og lysten i denne. 

Når det først er vekket, når han først har fått smaken på hvordan et sexliv kan være, så spørs det om han kan gå tilbake til sexen med deg/være fornøyd med den slik den har vært. Beklager å si det. Men det er ikke dermed sagt at det ikke kan løses, men selv om eventuell parterapi skal handle mye om hvordan han kan gjøre ting bedre og trygge deg for at det skal være mulig for deg å leve videre med et såpass stort svik, så må du nok også belage deg på at du må strekke deg og gjøre endringer og gjøre ting bedre for han også.

Anonymkode: 61630...12b

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen roper sikkert ja ut fra overskriften, men ønsker at det skal utdypes litt likevel.

Vi er ungdomskjærester, sammen i over tyve år, gift i femten år, nå er vi rundt 40 år gamle.

Jeg har i mange år ikke hatt særlig lyst på sex, vi har kanskje hatt sex 4-5 ganger i året de siste ti årene. Vi har aldri snakket om det, det har bare blitt sånn. Han har aldri sagt noe på det eller gitt uttrykk for annet enn å respektere hvor sjelden jeg ønsket det.

I går fant jeg ut at han har vært utro i snart fem år. Det startet som avtaler som kun omhandlet sex, senere har de blitt glad i hverandre. Jeg er litt i sjokk, men samtidig kan jeg nesten forstå starten , uten at det unnskylder noe så skjønner jeg at vi skulle tatt praten om sex mye tidligere... Men han tillot seg å bli glad i henne,  bruke tid på hyttetur, fjelltur, planla jobbturer til samme by så de kunne være sammen i flere dager for både sex og nærhet og "kjæresteting"... 

Det uakseptable her er at han ikke tok dette opp med deg på en skikkelig og grundig måte, og (dersom annen løsning uteble) også informerte deg om at han kom til å ha et sexliv – med eller uten deg.

Det ville vært den ryddige måten. For da kunne du tatt stilling til om du ville akseptere dette, prøve å løse problemet likevel, eller avslutte forholdet.

Men slik du beskriver at dette har utspilt seg har han bare i all stillhet gått bak ryggen din.

Om dette kan tilgis er det bare du som kan avgjøre.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Han har bodd med to kjærester. Dette er ikke utroskap, dette er et FORHOLD på si. Jeg hadde ikke tilgitt, for det er jo ikke sexen han var ute etter med henne. Han behandlet henne som kjæreste nummer to, bak din rygg. Jeg hadde ikke tilgitt, men latt ham heller gå til henne og være sammen med henne som han er glad i. 

Anonymkode: 81643...b5e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (1 minutt siden):

Det uakseptable her er at han ikke tok dette opp med deg på en skikkelig og grundig måte, og (dersom annen løsning uteble) også informerte deg om at han kom til å ha et sexliv – med eller uten deg.

Det ville vært den ryddige måten. For da kunne du tatt stilling til om du ville akseptere dette, prøve å løse problemet likevel, eller avslutte forholdet.

Men slik du beskriver at dette har utspilt seg har han bare i all stillhet gått bak ryggen din.

Om dette kan tilgis er det bare du som kan avgjøre.

Det er forskjell på et sexliv og å ha to kjærester. Hadde denne mannen hatt tilfeldig sex i ny og ne, så tror jeg at TS hadde forstått det. Men her har mannen brukt tid borte fra familien, penger, innsats og følelser på en annen KJÆRESTE. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at han burde tatt den praten med deg for 10 år siden eller den gang han opplevde at han savnet sex i forholdet. 4-5 ganger i året er så å si et sexløst forhold og det er veldig rart at han ikke har tatt opp med deg at dette er et problem dere må jobbe med. I stedenfor å forsøke å jobbe med det, så går han bak din rygg og har en kjæreste som han har fått følelser for, gjør kjæresteting med og har systematisk løyet til deg i 5 år. Her hadde all tillit vært brutt fra min side uansett hvordan han forklarer seg.

Endret av tøydokka
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva hadde du egentlig forventet?

Du tok en beslutning om å ikke jobbe med din egen sexlyst og forventet at han måtte forholde seg til den beslutningen du tok. 

Trodde seriøst at folk i det 21. århundre hadde gått bort fra denne holdningen at de blir "sjokket" over at partneren er utro når man selv har valgt bort sex fra forholdet. 

Anonymkode: deb34...ce9

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tok en beslutning om å ikke jobbe med din egen sexlyst og forventet at han måtte forholde seg til den beslutningen du tok. 

Trodde seriøst at folk i det 21. århundre hadde gått bort fra denne holdningen at de blir "sjokket" over at partneren er utro når man selv har valgt bort sex fra forholdet. 

Man kan fortsatt forvente ærlighet fra partneren sin. At partneren ikke lyver, og ikke stjeler tiden fra kone og barn til å dra på turer med kjæresten sin. Hun er ikke sjokkert over utroskap, hun er sjokkert over at han har en KJÆRESTE som han er glad i, bak hennes rygg. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dere var 2 om å være feige nok til å ikke ta praten om hvorfor dere hadde fått et sexløst forhold. Og at forholdet har vært over lenge, selv om dere klarte å lage et nytt barn. Dere har ikke hatt en reell intimitet, og så skapte han det med en annen bak ryggen din. 

Anonymkode: 6c943...769

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

4-5 ganger i året, de siste 10 årene!? Finnes det folk i forhold som har så lite sex?

Jeg er i mot utroskap, men dette er jo helt hinsides. Hadde jeg vært i et sexløst forhold hadde jeg tatt det opp med kjæresten først, hadde det ikke blitt bedring hadde jeg slått opp. Har dere aldri snakka om det?

Anonymkode: 1841c...da5

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dere var 2 om å være feige nok til å ikke ta praten om hvorfor dere hadde fått et sexløst forhold. Og at forholdet har vært over lenge, selv om dere klarte å lage et nytt barn. Dere har ikke hatt en reell intimitet, og så skapte han det med en annen bak ryggen din. 

Anonymkode: 6c943...769

Han skapte ikke intimitet, han skapte et FORHOLD. Han har vært drittsekk mot begge kvinnene - holdt elskerinnen på ventebenken, og gått bak ryggen på TS. Mest sannsynlig fortalte han elskerinna at han ikke har sex med kona, så dukker det opp et barn "fra intet". Mon tro hvordan den andre kjæresten hans reagerte på det.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

4-5 ganger i året, de siste 10 årene!? Finnes det folk i forhold som har så lite sex?

Jeg er i mot utroskap, men dette er jo helt hinsides. Hadde jeg vært i et sexløst forhold hadde jeg tatt det opp med kjæresten først, hadde det ikke blitt bedring hadde jeg slått opp. Har dere aldri snakka om det?

Anonymkode: 1841c...da5

Men det er jo måten å gjøre det på, og måten vi NORMALE mennesker gjør det på. Man tar det opp, og hvis det ikke bedrer seg, så går man.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville forventet at en man som var misfornøyd med sexlivet hadde tatt det opp med meg på en voksen måte. At vi kunne kommunisert rundt ulike behov. Gitt meg ulike valg, enten forsøke parterapi og utforske hvilke grunner det er for din manglende sexlyst og jobbe med dette. Eller at han fikk frihet til å treffe kvinner for sex utenfor ekteskapet. Eller gi deg valget om å gå. Men her har han jo ikke prøvd å kommunisere om dette problemet, han har ikke kommunisert at dette er et problem, men gitt uttrykk for aksept og ikke gitt deg et valg, bare kjørt på for å dekke egne behov. Det er lite tillitsbyggende, destruktivt og ekstremt egoistisk. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (1 minutt siden):

Jeg ville forventet at en man som var misfornøyd med sexlivet hadde tatt det opp med meg på en voksen måte. At vi kunne kommunisert rundt ulike behov. Gitt meg ulike valg, enten forsøke parterapi og utforske hvilke grunner det er for din manglende sexlyst og jobbe med dette. Eller at han fikk frihet til å treffe kvinner for sex utenfor ekteskapet. Eller gi deg valget om å gå. Men her har han jo ikke prøvd å kommunisere om dette problemet, han har ikke kommunisert at dette er et problem, men gitt uttrykk for aksept og ikke gitt deg et valg, bare kjørt på for å dekke egne behov. Det er lite tillitsbyggende, destruktivt og ekstremt egoistisk. 

Nettopp. Jeg har vært "på den andre siden av bordet" to ganger - der mennene ikke ønsket sex. Det hadde ikke falt meg inn å gå bak ryggen til mennene og ha meg med andre, eller å få en KJÆRESTE på si. Jeg hadde følt at det var utrolig dritt gjort både mot mannen og sidekjæresten. Jeg valgte da å ta det opp, prøve bedring, da det ikke skjedde, så holdt jeg ut i forholdet så lenge jeg kunne, før jeg gikk. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hadde for det første ikke tilgitt. Og fir det andre hadde jeg ikke villet fortsette et ekteskap med en som ikke elsket meg lengre og i tillegg var stormforelsket i en annen 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...