Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb ved psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at mange skriver at jobben har plikt til å tilrettelegge eller at jobben faktisk tilrettelegger ved psykisk sykdom, men hva slags tilrettelegging kan man få? Hvordan går man fram for å få det? Og hva kan man gjøre hvis man ikke får det? 

Jeg har hatt langvarige og hyppige sykemeldinger pga kptsd og depresjon. I samarbeidsmøte med nav, behandler og arbeidsgiver har det flere ganger blitt satt opp tiltaksplan og oppfølgingsplan, men det blir ikke fulgt opp. Det virker egentlig som at det eneste man kan gjøre er å si opp og finne en annen jobb selv?

Jeg jobber i offentlig sektor for en stor arbeidsgiver. 

Anonymkode: 74387...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du behov for? Tenker det må ligge til grunn. Jeg har k-ptsd og jeg får tilrettelegging ved å jobbe hjemmefra 2 dager i uka. Arbeidsgiver vet ikke diagnose eller at det er psykisk sykdom. Legen har skrevet en generell bekreftelse.

Anonymkode: 0c37d...f6b

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være så mangt. 

Hjemmekontor, bli fritatt enkelte oppgaver, få bedre arbeidstider (som f.eks. slippe tidligvakter), få fast plass i et lokale hvor det ellers praktiseres free seating, få trene midt i arbeidstiden selv om det egnetlig er kjernetid og man er pliktig å være tilgjengelig, o.l. 

Er det noe du kan tenke deg vil hjelpe deg, er det fritt frem å spørre. Om arbeidsgiveren kan innfri ønsket, uten å kunne dokumentere vesentlige ulemper for bedriften, har du sjangs til å få det. 

Anonymkode: f624a...337

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har du behov for? Tenker det må ligge til grunn. Jeg har k-ptsd og jeg får tilrettelegging ved å jobbe hjemmefra 2 dager i uka. Arbeidsgiver vet ikke diagnose eller at det er psykisk sykdom. Legen har skrevet en generell bekreftelse.

Anonymkode: 0c37d...f6b

Jeg har behov for forutsigbarhet, først og fremst. For eksempel å vite om det skal være møte på oppsatt tid og hvor det skal være, hvor lenge arbeidsdagen varer, å vite litt på forhånd om utenjobb-aktiviteter det forventes at man deltar på osv. 

I tillegg hvem jeg skal snakke med for å løse ulike oppgaver. Alt sånt som kan redusere stress. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om arbeidsgiveren kan innfri ønsket, uten å kunne dokumentere vesentlige ulemper for bedriften, har du sjangs til å få det. 

Men det er ting arbeidsgiver kunne ha gjort, de bare gjør det ikke. Sjefen min «glemmer» det. Og da lurer jeg på hva jeg skal gjøre, hvordan jeg går fram eller om jeg bare må gi opp hele greia. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har behov for forutsigbarhet, først og fremst. For eksempel å vite om det skal være møte på oppsatt tid og hvor det skal være, hvor lenge arbeidsdagen varer, å vite litt på forhånd om utenjobb-aktiviteter det forventes at man deltar på osv. 

I tillegg hvem jeg skal snakke med for å løse ulike oppgaver. Alt sånt som kan redusere stress. 

Behovene må være praktisk mulig å imøtekomme. Hvis du jobber et sted der fleksibilitet er en del av arbeidshverdagen, kan du kanskje ikke forvente at arbeidsforholdene skal endres for å tilpasse deg. La oss si at du jobber innen helse. Mye kan skje iløpet av en dag som krever evne til rask omstilling. Hvis alt skal være forutsigbart, vil det kunne gå ut over brukerne av helsetjenesten.

Jeg tenker at tilpasning går to veier. Ja, arbeidsstedet skal yte sitt. Men du må også yte ditt. Enten må du øve på å tåle det som er ubehagelig, eller så må du be Nav om hjelp til å finne noe som passer bedre til dine behov. 

Generelt er det nok vanskelig å finne en arbeidsplass hvor alt er forutsigbart.

Anonymkode: 7540d...526

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det er ting arbeidsgiver kunne ha gjort, de bare gjør det ikke. Sjefen min «glemmer» det. Og da lurer jeg på hva jeg skal gjøre, hvordan jeg går fram eller om jeg bare må gi opp hele greia. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kan høre med hr, eller verneombudet. 

Men altså, alt det du nevner over, med forutsigbarhet, er faktisk veldig vanskelig. 

Jeg har autisme og adhd, og jeg har behov for alt det du også nevner. Men det er håpløst å få til i praksis. 

Møter flyttes på kort varsel, og settes opp på kort varsel. Det blir håpløst for arbeidsflyten om det skal være plikt om innkalling flere dager på forhånd, og alle endringer må gjøres flere dager på forhånd. Det vil gå alvorlig ut over arbeidskapasiteten. Ånei, Tore sin buss ble forsinket, da kan vi ikke bare flytte møtet til en time senere, for Aud har behov for å få vite møteflyttinger flere dager på forhånd, så da må vi vente i tre dager for å ha møtet..  I min jobb kan jeg heller ikke bare gå om det oppstår en feil i produksjon.. så da vet jeg ikke alltid hvor lenge jeg må være. Sånt går jo ikke. 

Samme med sted, ofte MÅ man flytte møter ad hoc fordi rommet plutselig er opptatt av et krise-møte, osv. 

Hvem du skal snakke med for å løse ulike oppgaver kan også være vanskelig. Altså, du kan jo få en default person, men hva om personener vekke, opptatt, osv. Du kan ikke vente med å utføre oppgavene dine i dagesvis fordi Geir er på ferie eller hjemme med spyende unge. 

Å få beskjed om typ sosiale ting utenom jobb i skapelig tid, bør være gjørbart. 

Anonymkode: f624a...337

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Generelt er det nok vanskelig å finne en arbeidsplass hvor alt er forutsigbart.

Ja, det skjønner jeg. Men jeg trenger ikke at alt er forutsigbart, bare rammene rundt. Er det jobb i morgen eller ikke? Er det møte på tirsdag og hvor skal det være?

Jeg har jobbet innen helse før, og selv om jeg hele tiden måtte tilpasse meg til brukerne var det MYE mer forutsigbart enn det jeg opplever nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme med sted, ofte MÅ man flytte møter ad hoc fordi rommet plutselig er opptatt av et krise-møte, osv. 

Det er ikke noe problem, men møtene har ingen plan i utgangspunktet. Alt er bare surr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...