AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Hei. Min samboer er det jeg vil kalle alkoholiker. Han drikker som regel et sted mellom 20-30 halvlitere hver uke, i tillegg til at han røyker hasj flere ganger i uken. Han har en god jobb, og det er nok ikke andre enn meg som som ser/vet om dette problemet. Vi har et barn sammen på 3 år, og dette har foregått over de siste to årene. Han rekker som regel ikke ikke ta mer enn 2-3 øl før barnet legger seg, og det virker ikke som om barnet merker noe til dette enda. Jeg er barnets nærmeste omsorgsperson og den som er definitivt mest sammen med det. Barnet og far har det kjempebra sammen når han har energi og lyst til å gjøre noe sammen. Etter en situasjon tidligere i sommer der han var alene med barnet og drakk seg stup full etter leggetid og jeg kom hjem og fant han sovende i senga i 01 tiden har jeg endelig bestemt meg for å flytte. Jeg vil gå ut ifra at barnet vil ha fast bosted hos meg, og samvær med far(i begynnelsen med andre personer til stede). Her vi bor nå har jeg ikke noe særlig nettverk og heller ikke mange som kan hjelpe til med henting og levering. Jeg tenker derfor på om jeg har lyst til å flytte til et sted hvor jeg har større nettverk og familie som kan hjelpe meg i hverdagen. Dette ligger ca. 45 minutter unna her vi bor nå. Det jeg sliter med er at jeg da fjerner muligheten for at far noen gang kan ha mer samvær enn helger hvis han klarer å få bukt med de problemene han har. Samtidig er jeg usikker på om jeg skal ofre det å ha lite hjelp i hverdagen for å sitte å vente på at han evt. en dag får orden på livet. Jeg føler på mye dårlig samvittighet hvis jeg velger å flytte. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: e4c46...8cb
Mt3 Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Håper dette innlegget er tull Men om ikke så ja, flytt. Om han skjerper seg så er faktisk ikke en distanse på 45min så langt, mange pendler lenger til og fra jobb. En ting som er helt sikkert er at han vil ikke ta seg sammen så lenge du blir boende, han må få øynene opp for hva han ødelegger og innse at han må endre seg eller søke hjelp til å endre livsførsel. Og du krever så klart dopingtest før barnet sendes til han på samvær. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Jeg hadde LETT flyttet 45 min unna, og ikke latt barnet overnatte hos far. Jeg vokste selv opp med en periodealkoholiker som far. Han er snill og en god far som edru, men den sykdommen er fæl. Når min mor til slutt gikk fra han på grunn av det, var jeg 15 år. Og de gangene jeg var hos han og han drakk for mye har gitt meg traumer. En gang falt han ned trappene og lå livløs på bunn, og jeg sto og hylgrein og trodde han var død. En annen gang sov han naken på alle fire på badegulvet. Og flere netter enn jeg kan telle var jeg våken halve natta for å sjekke at han pustet. Var livredd for at han skulle kveles av eget spy. Har problemer med å takle fulle menn i dag. Selv om min far aldri var ufin eller voldelig, så har det preget meg. Anonymkode: c3aa0...70a 1 6
Eneri Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Dette er altså ikke en mann som drakk for mye og røkte hasj FØR han fikk barn, og så har strevd med å kutte ned? Det er en som de to siste årene -ETTER AT HAN BLE FAR - har valgt å begynne å ruse seg? Flytt! Du trenger et annet støttenettverk rundt deg og barnet enn denne mannen som på meg virker utrolig uansvarlig. (Og du skal ikke være så sikker på at dette går ubemerket hen på jobben hans. Mulig han selv liker å tro det, men jeg tviler på at det er tilfelle). 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei. Min samboer er det jeg vil kalle alkoholiker. Han drikker som regel et sted mellom 20-30 halvlitere hver uke, i tillegg til at han røyker hasj flere ganger i uken. Han har en god jobb, og det er nok ikke andre enn meg som som ser/vet om dette problemet. Vi har et barn sammen på 3 år, og dette har foregått over de siste to årene. Han rekker som regel ikke ikke ta mer enn 2-3 øl før barnet legger seg, og det virker ikke som om barnet merker noe til dette enda. Jeg er barnets nærmeste omsorgsperson og den som er definitivt mest sammen med det. Barnet og far har det kjempebra sammen når han har energi og lyst til å gjøre noe sammen. Etter en situasjon tidligere i sommer der han var alene med barnet og drakk seg stup full etter leggetid og jeg kom hjem og fant han sovende i senga i 01 tiden har jeg endelig bestemt meg for å flytte. Jeg vil gå ut ifra at barnet vil ha fast bosted hos meg, og samvær med far(i begynnelsen med andre personer til stede). Her vi bor nå har jeg ikke noe særlig nettverk og heller ikke mange som kan hjelpe til med henting og levering. Jeg tenker derfor på om jeg har lyst til å flytte til et sted hvor jeg har større nettverk og familie som kan hjelpe meg i hverdagen. Dette ligger ca. 45 minutter unna her vi bor nå. Det jeg sliter med er at jeg da fjerner muligheten for at far noen gang kan ha mer samvær enn helger hvis han klarer å få bukt med de problemene han har. Samtidig er jeg usikker på om jeg skal ofre det å ha lite hjelp i hverdagen for å sitte å vente på at han evt. en dag får orden på livet. Jeg føler på mye dårlig samvittighet hvis jeg velger å flytte. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: e4c46...8cb 45 minutter unna er ingenting, det er klart du flytter der du får mest mulig hjelp. Hans prosess er hans egen og hvor raskt han vil komme seg til hektene er opp til han, du kan ikke vente. Vil han ha et godt forhold til barnet og vil han at ting skal bli bra så tar han den jobben og reiser den tiden det tar. Du skal kun tenke på deg selv og det barnet . YOU CAN DO IT Anonymkode: ea93c...d36
Enmanelskeråhate Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 Flytt, men synes det er merkelig at han først ble sånn etter dere fikk barn, er det virkelig slik?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 Flytt! Og du sender selvsagt ikke barnet på helgesamvær til en rusmisbruker. Det er omsorgssvikt fra dere begge to, om det skulle skje Anonymkode: 40184...cab 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 Flytt med barnet du. Før flytting, dokumenter fars alkoholinntak og hasj. Like etter flytting melder du far til bv også tillater du/legger til rette kun dagssamvær. Anonymkode: 3e568...752 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Min samboer er det jeg vil kalle alkoholiker. Han drikker som regel et sted mellom 20-30 halvlitere hver uke, i tillegg til at han røyker hasj flere ganger i uken. Han har en god jobb, og det er nok ikke andre enn meg som som ser/vet om dette problemet. Vi har et barn sammen på 3 år, og dette har foregått over de siste to årene. Han rekker som regel ikke ikke ta mer enn 2-3 øl før barnet legger seg, og det virker ikke som om barnet merker noe til dette enda. Jeg er barnets nærmeste omsorgsperson og den som er definitivt mest sammen med det. Barnet og far har det kjempebra sammen når han har energi og lyst til å gjøre noe sammen. Etter en situasjon tidligere i sommer der han var alene med barnet og drakk seg stup full etter leggetid og jeg kom hjem og fant han sovende i senga i 01 tiden har jeg endelig bestemt meg for å flytte. Jeg vil gå ut ifra at barnet vil ha fast bosted hos meg, og samvær med far(i begynnelsen med andre personer til stede). Her vi bor nå har jeg ikke noe særlig nettverk og heller ikke mange som kan hjelpe til med henting og levering. Jeg tenker derfor på om jeg har lyst til å flytte til et sted hvor jeg har større nettverk og familie som kan hjelpe meg i hverdagen. Dette ligger ca. 45 minutter unna her vi bor nå. Det jeg sliter med er at jeg da fjerner muligheten for at far noen gang kan ha mer samvær enn helger hvis han klarer å få bukt med de problemene han har. Samtidig er jeg usikker på om jeg skal ofre det å ha lite hjelp i hverdagen for å sitte å vente på at han evt. en dag får orden på livet. Jeg føler på mye dårlig samvittighet hvis jeg velger å flytte. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: e4c46...8cb Flyttet de 45 min unna. Og at en alkoholiker og hasjrøyker får orden på livet... den oddsen er ikke god. Kanskje om han virkelig virkelig vil, men tviler på at det er sånn. Realiteten er at du ikke kan regne med ham. Dårlig samvittighet er det ikke du som skal ha. Det er jo ikke du som prioriterer rus over barn. Anonymkode: 1645f...7f7
Gjest Lars1009 Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 4 halvlitre per dag er ikke mye. Han må åpenbart roe ned hasjbruken noe. Han kan selvfølgelig ikke miste samværsrett pga dette. Kjerringer på KG er altfor streite. Han bør få 50/50 om han ønsker det. Har du snakket alvorlig med ham om å roe ned hasjbruken og gitt ham en sjanse til å forbedre seg? Og at noen drikker en del etter barna har lagt seg er heller ikke uvanlig. Ro deg ned. Snakk sammen.
Gjest Lars1009 Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 Dette er hysteriske reaksjoner på et alkoholinntak som ikke er spesielt høyt. 20 halvlitere delt på 7 dager er 3 halvlitere per dag. Man merker det jo knapt. Ta dere sammen.
Gjest Lars1009 Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Flyttet de 45 min unna. Og at en alkoholiker og hasjrøyker får orden på livet... den oddsen er ikke god. Kanskje om han virkelig virkelig vil, men tviler på at det er sånn. Realiteten er at du ikke kan regne med ham. Dårlig samvittighet er det ikke du som skal ha. Det er jo ikke du som prioriterer rus over barn. Anonymkode: 1645f...7f7 Han drikker jo ikke spesielt mye. Han kan helt fint få orden på hasjrøykingen. Barn trenger faren sin. Mor er hysterisk.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 Har du SNAKKET med samboeren din om dette, da? Du skriver ingenting om det, så jeg regner med at du ikke har gjort det. Hva med å starte der? Anonymkode: 82e67...913
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Skrevet 1. august 2023 Lars1009 skrev (8 minutter siden): 4 halvlitre per dag er ikke mye. Han må åpenbart roe ned hasjbruken noe. Han kan selvfølgelig ikke miste samværsrett pga dette. Kjerringer på KG er altfor streite. Han bør få 50/50 om han ønsker det. Har du snakket alvorlig med ham om å roe ned hasjbruken og gitt ham en sjanse til å forbedre seg? Og at noen drikker en del etter barna har lagt seg er heller ikke uvanlig. Ro deg ned. Snakk sammen. Det handler ikke om at "kjerringer på KG er for streite" men at; 1) Han er nær grensen for å være det som WHO definerer som "storforbruker av alkohol og har «helt klart en forhøyet risiko for svært alvorlige helseskader" At du personlig mener at dette ikke er mye, har ingen betydning. 2) En person med et så stort alkoholkonsum (og hasjbruk i tillegg) er ikke egnet til å ha ansvar for barn. At noe ikke er uvanlig, betyr ikke at det er greit eller anbefalt. 3) Man kan velge. Mannen til TS kan velge rusen foran familien om han ønsker det, og TS kan velge at hun ikke ønsker å fortsette en familierelasjon til en rusbruker, av hensyn til både seg selv og barnet. Anonymkode: 8850a...4aa
Gjest Lars1009 Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det handler ikke om at "kjerringer på KG er for streite" men at; 1) Han er nær grensen for å være det som WHO definerer som "storforbruker av alkohol og har «helt klart en forhøyet risiko for svært alvorlige helseskader" At du personlig mener at dette ikke er mye, har ingen betydning. 2) En person med et så stort alkoholkonsum (og hasjbruk i tillegg) er ikke egnet til å ha ansvar for barn. At noe ikke er uvanlig, betyr ikke at det er greit eller anbefalt. 3) Man kan velge. Mannen til TS kan velge rusen foran familien om han ønsker det, og TS kan velge at hun ikke ønsker å fortsette en familierelasjon til en rusbruker, av hensyn til både seg selv og barnet. Anonymkode: 8850a...4aa Haha. Med de grensene der kjenner jeg mange gode fedre og oppegående menn som ville mistet tid med barnet sitt, samt barn som ville mistet tid med en uvurderlig farsfigur. Ro deg ned, kjerring. Man er ikke automatisk alkoholiker om man drikker 20-30 enheter i uka. Kjerringa virker hysterisk og bør ikke uten videre fjerne barn fra far. Endret 1. august 2023 av Lars1009
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #16 Skrevet 1. august 2023 Lykke til med å flytte barnet 45 min og ta det ut av skole/barnehage og bort fra far. Far er ikke alkoholiker hvis han drikker ca 3 halvlitere om dagen. Går han til sak mot deg ender det nok opp med at du pent må flytte tilbake så barnet er i sine vante omgivelser og i nærheten av far, risikerer også at far får hovedomsorgen, men dette er du vel helt innforstått med👍 Lykke til da! Anonymkode: c2965...596
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lykke til med å flytte barnet 45 min og ta det ut av skole/barnehage og bort fra far. Far er ikke alkoholiker hvis han drikker ca 3 halvlitere om dagen. Går han til sak mot deg ender det nok opp med at du pent må flytte tilbake så barnet er i sine vante omgivelser og i nærheten av far, risikerer også at far får hovedomsorgen, men dette er du vel helt innforstått med👍 Lykke til da! Anonymkode: c2965...596 Nei. Her tar du faktisk helt feil. Slutt å spre frykt. Barnet er kun tre år. Far er rusmisbruker og alkoholiker. Far er ikke i stand til å ta seg av barnet på fulltid med sin omgang med rusmidler. Anonymkode: 3e568...752 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 Lars1009 skrev (7 minutter siden): Haha. Med de grensene der kjenner jeg mange gode fedre og oppegående menn som ville mistet tid med barnet sitt, samt barn som ville mistet tid med en uvurderlig farsfigur. Ro deg ned, kjerring. Man er ikke automatisk alkoholiker om man drikker 20-30 enheter i uka. Kjerringa virker hysterisk og bør ikke uten videre fjerne barn fra far. Sympatisk type, du. Nå har jeg heldigvis verken barn eller en mer eller mindre alkoholisert partner, så jeg personlig har ikke noe problem, jeg bare informerer deg om hva WHO mener er forsvarlig alkoholbruk. Synes synd på barna i din omgangskrets, da, ettersom alle fedrene er halvveis alkoholikere. Anonymkode: 8850a...4aa
Hespe3 Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 Lars1009 skrev (46 minutter siden): Dette er hysteriske reaksjoner på et alkoholinntak som ikke er spesielt høyt. 20 halvlitere delt på 7 dager er 3 halvlitere per dag. Man merker det jo knapt. Ta dere sammen. Du mener at du vet dette bedre enn WHO, altså? La meg gjette - du har sikkert doktorgrad fra "livets harde skole"? 1
Gjest Lars1009 Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sympatisk type, du. Nå har jeg heldigvis verken barn eller en mer eller mindre alkoholisert partner, så jeg personlig har ikke noe problem, jeg bare informerer deg om hva WHO mener er forsvarlig alkoholbruk. Synes synd på barna i din omgangskrets, da, ettersom alle fedrene er halvveis alkoholikere. Anonymkode: 8850a...4aa Man kan drikke 4 halvlitere på en helaften og knapt bikke 0,2 i promille...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå