AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Stemmer det, eller er det ikke helt sånn det fungerer? Synes f.eks de vennene jeg har som er litt "stressa typer" får litt stressa hunder. Mens ei annen som er deprimert har en hund som har mindre grad av entusiasme enn jeg er vant med fra andre hunder. Anonymkode: 00ebc...400
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Stemmer ikke her i hvert fall, hunden er min rake motsetning. Anonymkode: d17d5...e8f
Gjest ti10 Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Tviler på at eierens personlighet har større betydning enn rasetypiske egenskaper, og det er jo ikke slik at hvilken som helst hund tilpasser seg eierens væremåte, men det kan jo være at en aktiv person skaffe seg en hund som trenger mye stimulering og mosjon, mens en bedagelig person skaffer seg en roligere hund.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Ikke her ihvertfall 🙂 Hunden er liten og spinnvill, jeg er stor og treig... Anonymkode: 3ea24...03b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Generelt vil jeg si det stemmer. Men dersom du er treig og lat og har en border collie, så vil forskjellen være der. Det kommer an på Anonymkode: 38fe6...c5d
Gliffy Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 Hvordan eier er vil påvirke hunden, absolutt. På bølle til bestevenn var det jo en dame som gjorde anskrik hver gang hunden så ut til å reagere på noe, og det fikk hun jo fint beskjed om at hun måtte slutte med hvis det skulle være mulig for hunden å roe seg ned. Det er også gjort noe enkel forskning på at aggressive hunder eid av menn er mer aggressive enn de som er eid av kvinner. Da eierne ble intervjuet viste det seg ofte at mennene var litt sånn "min hund er den tøffeste i gata og vinner alltid slosskamper, hø hø", mens kvinnene var flaue over at hunden deres oppførte seg aggressivt. Mennenes stolthet over hundens oppførsel forsterket den altså. Så at eiers fermferd påvirker hunden er det ingen tvil om. Men det vil jo være grenser for hvor sterk denne effekten er. Du får ikke en ung vorstehhund til å bli rolig bare fordi man er det selv, liksom. 2
Gjest Jegsierdetsomdeter Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 Har med rase å gjøre, vi har en enestående fransk bulldog , han har ikke bjeffet 1 gang til en annen hund, det har han ikke fra meg, for jeg kjefter på folk stadig. han er også veldig sosial , skal være med alle andre hjem virker det som, jeg kan ikke si vi er like der heller.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 Det er veldig interessant å se min hund hjemme hos mine foreldre. De har en helt annen rutine, det skjer veldig mye mindre, og han må bare avfinne seg med at der kan man like gjerne slappe av, for det kommer ikke til å skje noe. Med meg sliter han mye mer med å finne roen, for han tenker at det alltid kan skje noe han har lyst til å få med seg. Så nå forsøker jeg å bygge opp samme ro med meg som med dem, og det funker iallfall til en viss grad. Anonymkode: ed445...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 Tror det er noe i det. Jeg er roligere enn samboeren min sånn generelt, blir ikke like lett stressa, og han skjønner ikke hvorfor hunden er mye roligere når det er bare meg og hunden enn når det er bare han og hunden. Jeg opplever lite mas, lite utfall mot andre hunder, og en hund som stort sett sover når vi ikke er ute. Han har det helt motsatt. Anonymkode: dc77c...f39 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tror det er noe i det. Jeg er roligere enn samboeren min sånn generelt, blir ikke like lett stressa, og han skjønner ikke hvorfor hunden er mye roligere når det er bare meg og hunden enn når det er bare han og hunden. Jeg opplever lite mas, lite utfall mot andre hunder, og en hund som stort sett sover når vi ikke er ute. Han har det helt motsatt. Anonymkode: dc77c...f39 Slik er det hos oss også. Nesten så jeg bli irritert på samboer som bidrar til at hunden blir stresset og hele tiden venter på at noe skal skje. Når jeg har hunden er den rolig og kan ligge stille lenge. Anonymkode: 883e6...826 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 Er en meget laidback person. Fikk en hund jeg sa hadde adhd. Måtte kastrering til før hunden le litt roligere. Ble helt rolig først som 4 åring. Anonymkode: e8105...a33
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 Jeg tror det er noe i det. Det er også forskjell på en energisk hund, og en hund som stresser og hvor man derfor ser adferdsproblemer som utrygg i miljø, overdrevent bjeffing, utfall etc. Jeg gikk og følte på mye stress de første par årene med hund. Jeg er også en person som stresser med å skal gjøre meg ferdig med dagens oppgaver så kjapt som mulig. Jeg levde ikke i nuet, jeg levde i fremtiden. På tur resulterte det i at jeg gjerne skulle gjøre de ferdig så fort som mulig. De fikk godt med tur, men det var veldig gå-gå-gå tempo på det hele. De fikk ikke tid til å ta inn alt det spennende i miljøet. Det siste året har jeg endelig begynt å finne en indre ro. Jeg tar inn hvert øyeblikk istedenfor å haste forbi. På tur vandrer vi og lukter på blomstene, setter oss ned og trener ro og bare koser oss uten at jeg stresser med tanker om ærender eller arbeidsoppgaver jeg må få gjort etter turen. Det er definitivt en forandring i hundene. De virker langt roligere og balanserte, både ute på tur og inne. De tar livet litt mer med ro nå de også. Vi har alle roet ned. Genetikk spiller jo også en rolle. Noen hunder blir født nervøse, og forblir nervøse uansett hvor laidback eieren er. Anonymkode: 8de4f...224 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 Tror rase spiller mer inn personlighet og oppdragelse, men er jo absolutt ulike former for oppdragelse av hunder, for eksempel. Jeg er ganske introvert og «nedpå» som person og liker ikke å bli «overfalt» med kos og klemmer fra verken hunder eller mennesker når jeg kommer inn døra, så alle mine hunder har måttet trene mye på å vente på hilsing. Litt varierende hvor stor grad de mestrer det, da jeg har hatt hunder av flere raser og aldre, men ingen av mine hunder har noen gang vært slik at de løper på deg, bortsett fra i valpe-/treningsstadie. Min venninne er derimot litt virvelvind i personlighet og kommer alltid brasende inn når hun er på besøk, snakker med høy stemme og vimser rundt. Hunden hennes er også sånn, bare x10, for han blir jo så gira av henne. Digger begge to, men kan bli innmari sliten av å være mye med de, da energinivået på begge er skyhøyt. Anonymkode: f7578...841
PITTY Skrevet 1. august 2023 #14 Skrevet 1. august 2023 Jeg tror det, i høyeste grad. Noen, også her, sier de er rolige mennesketyper, men hunden er likevel uforståelig stressa. Kanskje du ikke forstår deg selv? Du kan fremstå stresset og utydelig overfor en hund selv om du er aldri så rolig og bedagelig anlagt. Hunder er høysensitive på ditt tonefall og kroppsspråk, du lurer ikke den. RO.. er nr.1 i min verden. Aktivitet og lek nr.2. Uansett hyper rase. Jeg må som eier nå frem dit.. Og hvis du selv har en stresset personlighet så vil det være en fordel om du er utstyrt med gode skuespilleregenskaper. Men selvsagt, hvis du har en rase som er av den virkelig bedagelig typen og som av deg er valgt med omhu. Gratulerer, da kan dere jo sitte der gode og feite begge to å glane på Netflix.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 Hunden min er så lik meg i personlighet at det er skummelt... Vi er superrolige og tålmodigheten selv rundt familien begge to. Kant ta en løpetur, men da er det avslapping på sofaen etterpå. Av og til trenger vi å være alene, og da vil vi ikke ha kos heller, bare litt fred og ro. Andre ganger gjør vi det vi kan for å få oppmerksomhet. Både jeg og hunden får ganske ofte kommentarer på hvor rolige vi er og hvordan vi klarer å unngå stress i stressende situasjoner. Det er vel kanskje litt derfor vi også begge to trenger litt space i andre situasjoner. Hunden kan godt komme i senga for litt kveldskos, men hopper raskt ut igjen og vil heller sove alene i senga si. Jeg kan også kveldskose med mannen, men så skal jeg ha albuerom og god plass i min del av senga. Anonymkode: 6990a...e7c
Lea Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 Hunden og jeg er veldig forskjellige. Jeg er veldig usosial av meg mens hunden vil hilse på alt og alle.
Maskinfører Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Både og kusina mi var rolig men hunden var ikke så rolig for å si det mildt
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 Hunden min er veldig lik meg. Liker å sove lenge og slapper godt av på sofa om kvelden. Bryr seg lite om forstyrrelser rundt. Har en energisk rase da, så det forutsetter at jeg ellers går på lange nok turer, gir den mental trening og lignende. Anonymkode: f6416...495
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 Jeg troe det gjelder både hunder og unger.. Anonymkode: 94ad9...80e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå