Gå til innhold

Er det veldig slitsomt å ha valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller varierer det?

Anonymkode: 53293...77d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du sammenlikner med og hvor din grense for slitsomt går. 

Anonymkode: ac7b1...02d

AnonymBruker
Skrevet

Litt som en 1-2 åring. Må passe på alt, hele tiden. Våkner om natten og gråter. Mange uhell me tiss og bæsj ifm pottetrening fasen. Osv. Forskjellen er at det går fortere. Men 3-4 uke fri fra jobb bør man ha med ny valp i hus❤️

Anonymkode: ecbb2...089

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De første ukene var helt grusomme. Valpen ville ikke sove, jeg måtte sove når mannen kom hjem fra jobb. I helgene sov jeg på gjesteromment mens han tok seg av valpen på natta. Men det gikk seg til, måtte til slutt ha den i senga OPPÅ min hodepute. Dette var en vintervalp så ekstremt mye tissing inne selv om vi var ute hver time, tok lang tid å få henne tørr. Har ikke hatt så mye styr med noen av de andre hundene jeg har hatt og heller ikke som mannen har opplevd med alle sine (oppvokst med oppdrett av hunder). Men, det har vert utrolig mye gøy også og mye kos.

Anonymkode: f2d93...8f2

AnonymBruker
Skrevet

Er det like slitsomt som å ha barn? 

Anonymkode: 7e197...855

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns den helt første tiden gikk ganske lett. Det gjorde at jeg begynte å jobbe igjen tidligere enn jeg hadde tenkt siden jeg satt på hjemmekontor på det tidspunktet.

Jeg tok ikke igjen den ulønna fri-en senere, og det var dumt. Jeg hadde trengt den da valpen var rundt 3-4 måneder.

Anonymkode: a3dff...a71

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var helt fantastisk og bare gøy. Måtte opp hver natt i mange måneder, fordi hun måtte opp og tisse, og man må jo leke og kose og trene masse, og gå på kurs osv.

Jeg elsket det og syntes ikke det vare NOE stress i det hele tatt.

Mne jeg har en fleksibel jobb og fikk hunden i starten av ferie, så man bør jo kunne vie mye tid til den.

Anonymkode: 2f175...d52

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er slitsomt. I starten er det ut og inn på tisseturer hele tiden, det roer seg noe rundt 4-5 mnd alder. De 2 første ukene sov jeg i stuen sammen med valpen for å gå ut på tissetur om natten, da valpen var 10 uker klarte den fint å holde seg hele natten så da flyttet jeg tilbake til soverommet👍🏼 Har hatt både liten og stor hund, og det er definitivt lettere å ha en liten hund som valp/unghund😉

Anonymkode: d4897...4cf

AnonymBruker
Skrevet

De første 14 dagene ville jeg bare gi henne tilbake. Valpetiden var ikke min favoritt, men så takknemlig nå for at jeg kom meg gjennom. Den varer heldigvis ikke så lenge og nå ligger verdens beste hund ved siden av meg. 

Anonymkode: cfa15...441

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Litt som en 1-2 åring. Må passe på alt, hele tiden. Våkner om natten og gråter. Mange uhell me tiss og bæsj ifm pottetrening fasen. Osv. Forskjellen er at det går fortere. Men 3-4 uke fri fra jobb bør man ha med ny valp i hus❤️

Anonymkode: ecbb2...089

Var heldige vi da.

Vår tisset sent på kvelden og så sov den til tidlig morgen. På de 15 årene vi hadde hund, måtte vi ut fire ganger om natten, da hadde han diare. Ellers sov han rolig hver natt. 

Aldri uhell inne og han sov mye den første tiden. Ikke slitsomt i det hele tatt, synes jeg :) 

Anonymkode: e9607...93a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er overraskende lite slitsomt. 

Er jo mye lufting for tissing. Men utover det er det bare kos. 

Valpen har sovet hele natta fra dag 2. 

Litt mye smånapping i perioder, men hun biter jo ikke hardt. 

Vi har hatt den nå i 3 mnd, og jeg venter på når den slitsomme perioden kommer.

Anonymkode: 3a849...d60

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt slitsomt. Fremdeles slitsomt, og nå er hun 13 mnd og ungdom. Skal aldri ha valp igjen….

Anonymkode: a9996...062

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er slitsomt. Dotrening og alenetrening var det mest tidskrevende her. Så kommer annen lydighetstrening i tillegg. Tungt å stå opp om natten for å lufte valpen (mange valper klarer ikke holde seg en hel natt). Tungt å ikke kunne la valpen være alene i mer enn 10 minutter i starten. Tungt at den biter på alt, ødelegger ting hvis man ikke følger med, eller at den skal tygge på hendene dine fordi det klør i tennene. Tungt at den rett og slett ikke vet hvordan den skal oppføre seg. Men verdt det? JA. Det går noen måneder, så blir det bedre (så lenge man er flink å trene med den). Og plutselig er den en voksen og god hund. Men det er klart mye ansvar å sørge for at den har riktig næring, følges opp av veterinær ved behov, får nok fysisk og mental trening +++. Samtidig som at hvis man skal ha hund, må man legge opp livet etter det. Man kan ikke gå på jobb og så gå på trening og så besøke en venn og så handle mat. Man må alltid rett hjem til hunden, og man må ha tid til å være med den. Det er et flokkdyr.

Anonymkode: a9736...dc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er slitsomt. Dotrening og alenetrening var det mest tidskrevende her. Så kommer annen lydighetstrening i tillegg. Tungt å stå opp om natten for å lufte valpen (mange valper klarer ikke holde seg en hel natt). Tungt å ikke kunne la valpen være alene i mer enn 10 minutter i starten. Tungt at den biter på alt, ødelegger ting hvis man ikke følger med, eller at den skal tygge på hendene dine fordi det klør i tennene. Tungt at den rett og slett ikke vet hvordan den skal oppføre seg. Men verdt det? JA. Det går noen måneder, så blir det bedre (så lenge man er flink å trene med den). Og plutselig er den en voksen og god hund. Men det er klart mye ansvar å sørge for at den har riktig næring, følges opp av veterinær ved behov, får nok fysisk og mental trening +++. Samtidig som at hvis man skal ha hund, må man legge opp livet etter det. Man kan ikke gå på jobb og så gå på trening og så besøke en venn og så handle mat. Man må alltid rett hjem til hunden, og man må ha tid til å være med den. Det er et flokkdyr.

Så er det klart individuelt. Noen valper er enklere enn andre, men ta utgangspunkt i at det er slitsomt og tidskrevende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min var ekstremt slitsom. Sov knapt de to første ukene, og var etter hvert så utmattet at jeg ikke skjønte hva folk sa når de snakket til meg.

Anonymkode: 2e465...3cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår må fotfølges hele tiden da den biter på alt og spiser ALT den kommer over...

Anonymkode: 0594f...091

AnonymBruker
Skrevet

Må følge med hele tiden. Ut på natt flere ganger. Sosialisere mye.

Anonymkode: 0b5fd...7d5

Skrevet

Min valp som nå snart er 9 mnd gammel, våknet litt første natta si med meg. Da var hun 7 uker gammel. Men ellers sovet bra. Det som har vært slitsomt har vært bitingen og tissing inne🥵 men det er gikk over for noen mnd siden, takk gud for det. 

Jeg har tenkt lenge på om jeg orket valp, har en hund til, men slapp valpe tiden da. Omplasseringshund. 
Men alt går over. Nå har jeg to søte hunder💗

Skrevet (endret)

Det er jo litt slitsomt i den forstand at valper gjerne skal bite i alt. Alt de får tak i. Man må holde det pinlig ryddig, og sørge for at alle skadelige ting er lagt høyt opp så valpen ikke når det. Ledninger må sikres (teipes til veggen, for henger de løse på gulvet eller dingler, vil valper gjerne bite i dem....). Vi satte opp barnegrind (gitter) i døråpningen til rommet til guttungen vår, så døren kunne stå åpen ut til stua samtidig som ikke hundene kunne gå inn der. Da var det ingen fare at det stadig lå leker og sånt strødd utover gulvet der inne, valpetenner fikk ikke tak i dem.

Så er det selvsagt det at man må ha øynene limt på valpen hele tiden, for å kapre den i det man ser at den begynner å snuse og gå litt rundt seg selv og gjør seg klar til å tisse eller bæsje inne. Da snapper man den opp og bærer den ut til en gressflekk der den kan gjøre fra seg. Så lenge man bærer valpen gjør den ikke noe, så ikke sett den ned igjen på gulvet/bakken før du har kommet utendørs. Etter alle måltider, søvn og lek var det også bare å bære valpen rett ut. Slitsomt å måtte ha oppmerksomheten så limt til et levende vesen HELE tiden, ja, det må jeg innrømme at det var. 

Når de er kommet over den verste bite-i-alt-perioden og er blitt husrene er det bare kos med valp. 

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min var ekstremt slitsom. Sov knapt de to første ukene, og var etter hvert så utmattet at jeg ikke skjønte hva folk sa når de snakket til meg.

Anonymkode: 2e465...3cc

Ukene? Her sov vi lite det første året begge gangene. Aktiv rase. Er utdannet hundetrener, men vet ikke om jeg orker valp igjen, ikke pga søvnen, men fryktelig mye jobb.

Anonymkode: 89b0d...9ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...