AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Barna mine i slutten av tenårene HATER å bli tatt bilder av. Man må selvfølgelig respektere dette, men nå har dette vart i flere år og jeg synes det er skikkelig trist at vi har så få bildeminner og familiebilder. Fra de siste tre årene har jeg ingen bilder av oss sammen, selv om jeg har spurt utallige ganger - det blir bare sure miner. Faren, som ikke bor sammen med oss, har derimot flere bilder, bl a fra diverse avslutninger, konfirmasjon osv. Jeg har spurt hvorfor de stiller opp når han ber om bilder og de svarer at han blir så innmari sur (han har skikkelig temperament) hvis de ikke gjør det. Har sagt til dem at jeg synes det er trist å ikke ha noen bilder av nyere dato, særlig av oss sammen. De blir bare gretne når jeg påpeker dette. Jeg synes faktisk dette er veldig vondt. Forhåpentligvis går denne antibilde-fasen over etterhvert, men jeg tenker også en del på at jeg har få ferske bildeminner å se på hvis en av dem skulle bli borte. 😥 Er det noen som har vært gjennom noe av dem samme? Fikk dere overtalt barna på noen måte? Anonymkode: d1fe0...7b9 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barna mine i slutten av tenårene HATER å bli tatt bilder av. Man må selvfølgelig respektere dette, men nå har dette vart i flere år og jeg synes det er skikkelig trist at vi har så få bildeminner og familiebilder. Fra de siste tre årene har jeg ingen bilder av oss sammen, selv om jeg har spurt utallige ganger - det blir bare sure miner. Faren, som ikke bor sammen med oss, har derimot flere bilder, bl a fra diverse avslutninger, konfirmasjon osv. Jeg har spurt hvorfor de stiller opp når han ber om bilder og de svarer at han blir så innmari sur (han har skikkelig temperament) hvis de ikke gjør det. Har sagt til dem at jeg synes det er trist å ikke ha noen bilder av nyere dato, særlig av oss sammen. De blir bare gretne når jeg påpeker dette. Jeg synes faktisk dette er veldig vondt. Forhåpentligvis går denne antibilde-fasen over etterhvert, men jeg tenker også en del på at jeg har få ferske bildeminner å se på hvis en av dem skulle bli borte. 😥 Er det noen som har vært gjennom noe av dem samme? Fikk dere overtalt barna på noen måte? Anonymkode: d1fe0...7b9 Prøv å ta bilder i aktivitet heller, uten å stille dem opp og be dem posere. Anonymkode: c1daa...f6f 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 Tror dessverre ikke du kan få gjort så mye. Er det slik at de er så imot dette med å bli tatt bilde av, kan det ofte være vanskelig å få til noen stor endring. Jeg vet ikke hvordan du går frem, men det kan være at du bør bruke dette du skriver nå. Altså forklare dem hvor mye dette betyr for deg, og at det kan være veldig morsomt å ha slike bilder for ettertiden. Bruker du dette på riktig måte, kan det være at de vertfall litt oftere stiller opp. Du kan selvsagt også gjøre som din eksmann ved å reagere med irritasjon, men det er ikke nødvendigvis så lurt. Lykke til! Anonymkode: 59d10...d39 1
Gjest Lawyam Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 (endret) Kan du få din eksmann til å ta bilde av dem eller få noen kopier fra ham - eller kan du alliere deg med noen andre og få dem til å knipse for deg? Endret 31. juli 2023 av Lawyam
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Du kan jo høre med faren om du får noen bilder av han da? Anonymkode: 65b90...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøv å ta bilder i aktivitet heller, uten å stille dem opp og be dem posere. Anonymkode: c1daa...f6f Det er nok veldig i grenseland av loven. Hvis disse vises frem for andre, og de ikke har gitt sitt samtykke, kan det faktisk være et lovbrudd i gitte sammenhenger. Anonymkode: 59d10...d39
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er nok veldig i grenseland av loven. Hvis disse vises frem for andre, og de ikke har gitt sitt samtykke, kan det faktisk være et lovbrudd i gitte sammenhenger. Anonymkode: 59d10...d39 Lovbrudd å ta bilde av sine egne barn?? 🧐 Anonymkode: 17bc0...98c 3 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Kanskje det kommer an på hvordan du legger det fram 🤔. Mamma er sånn person som lager veldig stort nummer ut av hvert eneste bilde hun skal ta. Snakker høyt, får folk til å posere, får andre til å ta bilder av oss alle og påkaller alltid «alles» oppmerksomhet når vi er ute i offentlighet som for eksempel på restaurant. Ungdommene hater det og vil derfor ikke være med på bilder som mormor vil ta. Ellers er det ikke problem å ta bilder av dem, men vi lager heller ikke noe nummer ut av det. Legges aldri ut på sosiale medier heller, er kun til bruk innad i familien. Var nettopp i konfirmasjon og da ble det tatt mange bilder der ungdommene måtte være med. Ingen protester, men de er lært opp til at noen ting bare må man være med på. Så det er muligens derfor. Anonymkode: 86c9f...88e 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 Har én ungdom som er litt i denne fasen. Og det handler mye om at hun ikke liker hvordan hun ser ut på bilder. Og siden jeg selv har vært og er sånn enda, så forstår jeg følelsen kjempegodt. Men det er noe med det at hvis man unngår å bli tatt bilde av så vokser denne frykten for det seg større og man havner i en ond sirkel. Da tror jeg det er viktig å snakke om og utfordre seg selv på det. Så kan det gradvis bli bedre. Hvis det bare handler om "gidder ikke" fordi det er kleint eller noe, så hadde jeg faktisk bare trumfet igjennom det. Sorry unger, vi må ha et familiebilde - enten dere liker det eller ikke. Ingen som dauer av å bli tvingt med på et bilde med familien i ny og ned 🤗 men - ikke del i sosiale medier uten barnas samtykke! Anonymkode: 17bc0...98c 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har én ungdom som er litt i denne fasen. Og det handler mye om at hun ikke liker hvordan hun ser ut på bilder. Og siden jeg selv har vært og er sånn enda, så forstår jeg følelsen kjempegodt. Men det er noe med det at hvis man unngår å bli tatt bilde av så vokser denne frykten for det seg større og man havner i en ond sirkel. Da tror jeg det er viktig å snakke om og utfordre seg selv på det. Så kan det gradvis bli bedre. Hvis det bare handler om "gidder ikke" fordi det er kleint eller noe, så hadde jeg faktisk bare trumfet igjennom det. Sorry unger, vi må ha et familiebilde - enten dere liker det eller ikke. Ingen som dauer av å bli tvingt med på et bilde med familien i ny og ned 🤗 men - ikke del i sosiale medier uten barnas samtykke! Anonymkode: 17bc0...98c Må også tilføye: tror også barna kommer til å takke deg om du får dem med på bilder nå, når de er voksne og kan se tilbake på disse fine minnene, når de endelig er ute tenåringståka. Anonymkode: 17bc0...98c 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Lovbrudd å ta bilde av sine egne barn?? 🧐 Anonymkode: 17bc0...98c Det er lovbrudd å dele de videre ja/legge ut de på internett. Det bryter med barns personvern, som står i barnekonvensjonen. Anonymkode: c0dbb...302 2 3
Malindalin Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er lovbrudd å dele de videre ja/legge ut de på internett. Det bryter med barns personvern, som står i barnekonvensjonen. Anonymkode: c0dbb...302 Men det er da ingen her som har sagt bildene skal deles. 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 Min ene datter er også sånn. Jeg har spurt henne om jeg kan få bilder hun tar selv/som venner tar, det synes hun er greit. Anonymkode: 1bc99...a75
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 Jeg er 36 år og liker ikke at noen tar bilder av meg, har vært sånn siden jeg var liten. Blir direkte sur hvis folk tar bilder av meg uansett. Har ikke noe interesse av at folk skal ha bilder av meg. Anonymkode: 16197...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #16 Skrevet 1. august 2023 Legger du bildene på sosiale medier? Anonymkode: db142...b13
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er nok veldig i grenseland av loven. Hvis disse vises frem for andre, og de ikke har gitt sitt samtykke, kan det faktisk være et lovbrudd i gitte sammenhenger. Anonymkode: 59d10...d39 Nei, vi har ikke forbud mot bildetagning i Norge. Vi har forbud mot publisering av bilder uten de på bildets samtykke. Dvs at ts fint kan ha de i eget album, men ikke legge de ut på Facebook. Anonymkode: b7e18...de4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 Jeg har passert 40 og hater å bli tatt bilde av. Spesielt når jeg må stille meg opp.. Anonymkode: 738a6...876 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er nok veldig i grenseland av loven. Hvis disse vises frem for andre, og de ikke har gitt sitt samtykke, kan det faktisk være et lovbrudd i gitte sammenhenger. Anonymkode: 59d10...d39 Vises frem for andre? Som i å vise tante Gauda familiealbumet da eller? Anonymkode: 3f687...581
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 Tenker at ungdommene som ungdommer flest, sliter med selvbilde. Og noen av oss er ikke fotogene. Jeg sitter i voksen alder og HATER å bli tatt bilde av. Det er det verste jeg vet.... Uansett om det er oppsatt eller i aktivitet. Grusomt. Jeg er stygg. Jeg hater det. Anonymkode: ad793...ee4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå