Gå til innhold

Kronisk nesetetthet -flere? Jeg holder på å spy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mer enn halvannet år slitt med nesetetthet som ikke går bort, og jeg holder på å klikke nå. Jeg dro til legen og ba om allergitester. Og fikk da resept på Avamys. Allergitestene kom tilbake negative og Avamysen hjalp følgelig ikke.  Legen tenker det kan være polypper eller vasomotorisk rhinitt (kronisk ikke-allergisk nesetetthet), men jeg takler seriøst ikke dette lenger! Blir sprø. Veksler mellom saltvannsspray og otrivin. Tenkte kanskje jeg var avhengig av otrivin, så jeg kuttet den helt over relativt lang tid. Men nå har jeg altså kastet inn håndkleet og begynt igjen sånn sporadisk. Har bedt om henvisning til ØNH.

Noen som har erfaring med problemet? Dere som ikke har allergi, hva var årsaken og hva hjalp?

Anonymkode: 27485...f07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var som deg plaget med kronisk tett nese i flere år. Tok også en haug med allergitester som ikke gav noe utsalg, og testet ut ulike allergipiller. Regnet til slutt med at det måtte være vasomotorisk rhinitt. Tror jeg også forverret problemene mine med å bruke nesespray for ofte, men var så utrolig vanskelig å la være, særlig om natta. Til slutt så testet jeg ut nasonex, som er et kortikosteroid som avamys., og problemene mine forsvant etter én uke.  Etterhvert har jeg sakte kunnet trappe ned bruken. Vet ikke om dette er til noe hjelp, om du allerede har testet ut én allergispray uten at det hjalp, men kanskje du kunne testet ut flere typer? vet ikke om alle har samme virkestoffer. Det tar jo ofte en uke før man merker noen forbedring, og må brukes regelmessig. Legen min anbefalte meg også å kombinere allergipiller med sprayen, om den ikke hadde god nok effekt. Aner ikke om dette hjelper noe om man ikke har allergi da. Håper du finner noe som hjelper! kronisk tett nese er helt jævlig. 

Anonymkode: abe95...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg var i tillegg sår i slimhinnen i nesen. ØNH tok en rask titt, ga med kortisonsalve for sår, og ba meg starte med skylling med nesehorn og saltvann. Ekkelt som faen, men det hjalp! Fra å være konstant tett i nesen har jeg ikke vært det siden! 

Men uansett lurt av deg å få sjekk hos ØNH.

Anonymkode: fc9a1...b28

AnonymBruker
Skrevet

Kan være histamintoleranse, dvs at du får allergisymptomer når du spiser mat som har høyt nivå av histaminer over tid. Jeg trodde jeg hadde kronisk allergi (tett nese, nesten litt astmalignende symptomer på det verste), men det ble borte da jeg la om kosthold. 

Anonymkode: a72be...40f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...