Gå til innhold

Tenåringsjente som ikke pusser tennene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter, tenåring, som de siste månedene ikke pusser tennene uten at jeg maser. Oppdaget en dag i vinter at hun ikke hadde tannbørste, da kom det frem at hun hadde glemt de. På en hyttetur to uker tidligere, så gikk opp for meg at jeg måtte følge det mye bedre opp. Har gått ut fra hun pusser tenner når hun er på badet hver kbeø, men tydeligvis fjerner hun bare sminke da. Så har oppdaget nå at om jeg glemmer å mase,  eller hun er på overnatting, kan det gå flere dager uten at hun pusser tennene. Når jeg minner henne på det blir hun sur, svarer hun ofte: gidd ikke, like ikke smaken og lignende. Noen ganger har jeg sagt at jeg ikke går ut av rommet før hun går å pusse tennene, da hun viser null interesse for å gå å pusse tennene før jeg presser henne ordentlig. Hun går som regel å pusser til slutt da. Noen ganger lyver hun,hun er på badet å fjerne sminke, når hun kommer ut spør jeg om hun har pusset tennene, da sier hun ja, men når jeg sjekker er tannbørsten helt tørr. Hun er ellers ganske forfengelig, bruker mye tid på sminke om morgenen, renser huden om kvelden, styre med negler osv.

Har prøvd å spørre hva grunnen er, om det ligger noe bak. Hun sier det er kjedelig, liker ikke smaken. Har kjøpt mange ulike tannkremer uten at det hjelper. 

I dag sa jeg at vis hun ikke tok tannstellet mer seriøst kom hun til å få rånte stygge tenner og det kan en ikke sminke bort. Hun ble skikkelig irritert på meg. Dro jeg det for langt? Har forklart uendelig mange ganger om hull og følgeskader, og hva tannlege koster når en blir voksen. Å hvor vondt det er med tannverk. Men hun bryr seg ikke. 

Men altså, hva gjør en?  Hvor mye skal en følge opp tannstellet til en tenåring?  

Anonymkode: 20c86...6b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å pusse tennene hennes slik du gjorde når hun var liten! Vis henne bilder av ødelagte tenner og ta henne med til tannlegen for en alvorsprat!

Anonymkode: 3829e...811

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare fortsett å presse på, vis henne konkrete priser fra man er voksen. Jeg har en tante som mine besteforeldre pusset tenner på til hun var ti år, hun pusset selv noen år til. De ordnet med tannregulering og passet på. Da hun ble 16 sluttet hun å pusse tenner, før hun var 30 år hadde de fleste tennene falt ut. Jeg husker fortsatt ånden hennes, grøss. 
Finn ut m det finnes andre alternativer til tannpuss, har hørt om uv-rens og vannspyler(høytrykk i munnen liksom). 

Anonymkode: d851b...391

AnonymBruker
Skrevet

Vis henne bilder av hvordan tenne vil se ut om hun ikke pusser dem, og spør om det er slik hun ønsker å se ut. Forklar henne også at man ikke lukter sin egen ånde, og hvis man ikke pusser tennene kan man ha en ånde som døden uten å vite det selv. 

Anonymkode: 19c3e...bac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min hadde en slik periode. Jeg snakket med henne om det noen ganger, og siste gangen sa jeg at «dette er siste gangen jeg nevner dette til deg. Nå er det ditt ansvar, du er stor nok (var 14) til å forstå at man må pusse tennene morgen og kveld. Og det er du som må ta konsekvensene med hull osv». Hun slurvet i lang tid etter dette, men orker ikke gå rundt å mase på en 14 åring om pusse tennene hver dag. Hun er tross alt snart en alder mange flytter på hybel feks. Etter er halvår, begynte hun å bli redd selv for at denne dårlige tannpussen kunne bety at hun hadde mange hull. Jeg ringte derfor tannlegen, og nevne problemet, og de var enige om at en sjekk kunne være ok, også snakket tannpleier med henne om tannpuss. Og en ting var deilig å høre fra tannpleieren; hun var absolutt ikke første eller siste, som er gjennom denne fasen. Mange slurver i flere år fra 12-18, før de begynner å innser alvoret. 

Anonymkode: 59df3...64f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min hadde en slik periode. Jeg snakket med henne om det noen ganger, og siste gangen sa jeg at «dette er siste gangen jeg nevner dette til deg. Nå er det ditt ansvar, du er stor nok (var 14) til å forstå at man må pusse tennene morgen og kveld. Og det er du som må ta konsekvensene med hull osv». Hun slurvet i lang tid etter dette, men orker ikke gå rundt å mase på en 14 åring om pusse tennene hver dag. Hun er tross alt snart en alder mange flytter på hybel feks. Etter er halvår, begynte hun å bli redd selv for at denne dårlige tannpussen kunne bety at hun hadde mange hull. Jeg ringte derfor tannlegen, og nevne problemet, og de var enige om at en sjekk kunne være ok, også snakket tannpleier med henne om tannpuss. Og en ting var deilig å høre fra tannpleieren; hun var absolutt ikke første eller siste, som er gjennom denne fasen. Mange slurver i flere år fra 12-18, før de begynner å innser alvoret. 

Hun pusset alltid tennene om morgenene da, var kveld det ble slurvet med her. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I dag sa jeg at vis hun ikke tok tannstellet mer seriøst kom hun til å få rånte stygge tenner og det kan en ikke sminke bort. Hun ble skikkelig irritert på meg. Dro jeg det for langt? Har forklart uendelig mange ganger om hull og følgeskader, og hva tannlege koster når en blir voksen. Å hvor vondt det er med tannverk. Men hun bryr seg ikke. 

Men altså, hva gjør en?  Hvor mye skal en følge opp tannstellet til en tenåring?  

Anonymkode: 20c86...6b9

Du «dro det ikke for langt.» Det virker ikke som at hun forstår hvor viktig det er for helsen å ha god tannhygiene. Synes du blir nødt til å følge opp tannstellet hennes, så lenge hun ikke gjør det selv, og ikke bryr seg. Forhåpentligvis blir hun lei etterhvert når du passer på at hun har pusset tennene, og begynner å ta ansvar for dette selv. 

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her med guttungen på 15 år. jeg er så lei nå at både jeg og far sjekker tannpussen hver kveld, der han må opp med munnen slik vi ser at det er reint i munnen.. 

Anonymkode: 35885...37d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme problem her med guttungen på 15 år. jeg er så lei nå at både jeg og far sjekker tannpussen hver kveld, der han må opp med munnen slik vi ser at det er reint i munnen.. 

Anonymkode: 35885...37d

Hahaha, hva? Hva er det dere har gjort (eller ikke gjort) i 15 år som førte til dette???

Anonymkode: 49487...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Si også til henne at ingen gutt vil kysse ei med skitne tenner og ånde som døden! 😁 

Det er vel en liten oppvekker for en tenåring. 

Anonymkode: df077...557

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her. Gjelder forsåvidt det meste innenfor personlig hygiene da... Hun er på spekteret.

Anonymkode: 2a844...5ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hun elektrisk tannbørste? Det hjalp mye for meg. Fikk bukt med tannkjøttbetennelsen som hadde kommet og da ble pussing en bedre opplevelse. Hilsen en med litt skrekk for blod. 

Anonymkode: fd0de...871

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du googler og viser henne bilder om hva som kan skje. 

Med så dprlig tannstell er også en tannlegenetime på sin plass. Så kan tannlegen få satg henne på plass også. 

👍

Anonymkode: d7ef2...f75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at hun har forferdelig dårlig ånde. 

Anonymkode: cd0f3...fbe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sier ikke vennene hennes noe? Unngår henne pga den skrekkelige ånden hennes? Fy for en stank det må være av munnen hennes...!

Jeg håper du fortsetter å mase og presse henne til tannpuss. Mangel på dette kan gi irreversible skader i munnen og føre til at hun mister tenner, tenner blir svarte og råtner og blir smertefulle og må trekkes. Det blir DYRT å få satt inn kunstige tenner! Vi snakkes titusenvis av kroner. Eller skal hun gå rundt som tannløs 20 åring og prøve å tiltrekke seg en kjæreste med en sånn munn?

Anonymkode: f47cc...dd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er kjedelig å pusse tenner, så er det i hvert fall kjedelig å tilbringe timevis i tannlegestolen for å reparere skadene som på sikt oppstår på grunn av manglende tannpuss. Det hjelper lite å bruke tid på sminke når tennene ikke ser freshe ut.

Be om en time hos tannpleier og forklar problemet når du bestiller. Tannpleier kan også sette opp oppfølgingstimer for videre hygienekontroll.

Anonymkode: 84964...46a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hun vært utsatt for overgrep?

Anonymkode: f56d4...ece

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hun vært utsatt for overgrep?

Anonymkode: f56d4...ece

Du har rett i at vegring mot tannpuss kan oppstå etter overgrep.

Den langt vanligste forklaringen når vi spør ungdom om manglende tannpuss er at de «ikke har tid» om morgenen og er «for trøtte» om kvelden. Likevel har mange av disse jentene tid til å sminke seg og ordne håret om morgenen og er nøye med å fjerne sminken om kvelden. 🤔

Anonymkode: 84964...46a

Skrevet

hvis hun ikke liker samken kan man prøve en annen tannkrem

AnonymBruker
Skrevet

Bestill time hos tannlegen og dra henne med dit 

Anonymkode: 178e8...56c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...