Gå til innhold

Hvordan komme over at ferien som ikke ble?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gledet meg så mye til ferie i år. I utgangspunktet skulle vi til Danmark, men måtte avlyse fordi hele familien ble syk. Da vi kom oss til hektene valgte vi å bestille resteplass til syden, men den turen blekansellert pga skogbrann! 

Vi prøvde på nytt å legge en plan for hva den siste uka skulle fylles med, men da fikk vi fader meg uventet dødsfall i nær familie og måtte holde oss hjemme, ta imot gjester og organisere rundt det.

Denne "ferien" har vært alt annet enn kos, og imorgen må jeg tilbake på jobb. Jeg er så lei meg over at det var slik alt endte og klarer ikke snu tankekjøret til noe positivt.

Jeg vil bare bort en tur, komme meg unna hjemmet og se noe nytt. Og nå er det 1 år til jeg får sjansen igjen 😭

Anonymkode: 01890...8bc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sender deg en klem! Har deer anledning til å ta en weekendtur et sted? Å ha noe og glede seg til kan være et lite plaster på såret. Tankemessig sett så har dere hatt tid til hverandre uten hverdagens kjas og mas. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du blir sykemeldt i ferien får du ferien til gode til senere. 

Ikke kjekt når ferien ikke blir som den skulle bli. Her kom vi oss til utlandet, men vår datter ble syk der, og havnet på sykehuset. Etter det har det vært medisiner som gjør henne dårlig, men som hun ikke kan slutte med. I morgen skal vi ta fatt på hjemreise, med hun som fremdeles er veldig dårlig, men ikke dårlig nok til syketransport. Ferien gikk mest opp i bekymringer, og jeg krysser nå bare fingrene for at vi kommer oss hjem uten store problemer. Ikke noe alternativ å vente til hun blir bedre, for det kan ta opp til tre måneder. 

Det var den ferien, men jeg trøster meg med at snart blir dette bare minner om en tøff tid. Vår datter kommer til å bli helt frisk igjen, det er trossalt det viktigste. Dette skjer neppe igjen. 

Livet slår innimellom krøll på seg, men man kommer som regel gjennom, og videre. 

Håper du får deg en ferietur snart! ❤️

Anonymkode: 8bc83...2ec

• Hjerte 4
Skrevet

Skjønner skuffelsen, men er det bare sommerferien å leve for? Hva skjer resten av året? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her forsvant også ferien med et dødsfall. Det var bare en ferie. Det kommer flere sjanser. Dødsfallet, derimot, kommer til å prege familien i flere tiår.

Anonymkode: 4ae73...486

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også bare vært hjemme. Har kjent på FOMO og kjedsomhet og har skikkelg sug etter å finne på noe. Vi satser på en langweekend på ettersommeren…

Anonymkode: 2a76e...a98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremt vil jeg bare si kondolerer❤️ Trist å høre at dere har mistet et familiemedlem. Håper dere har gode mennesker rundt dere i sorgen ❤️

Reagerer likevel på at du fremstår bitter over at sommerferien er ødelagt pga diverse, enn at du faktisk har mistet et nært familiemedlem. Skjønner det er kjipt at ferien ble "ødelagt" men om det er det du har å klage på, så vil jeg kalle det et luksusproblem.

Hva med å se på det fra en annen vinkel? Tenk om du reiste til Danmark og hele familien ble syk der nede, istedenfor hjemme hvor dere har et helsevesen dere kjenner? Hva om dere var på Rhodos i det brannen brøt ut og dere måtte flykte fra flammene, mistet tingene deres, måtte sove på gulvet i en hotell-lobby sammen med 1000 andre turister, ikke kom dere hjem igjen fordi det ikke går fly? 

Det kommer flere somre og dere vil få sjansen til å feriere på nytt. 

Min ferie går til kreftbehandling og daglige turer til sykehuset. Jeg er under 30 år og har småbarn. Igår var 3 åringen med på sykehuset og fikk se mammaen sin motta kreftbehandling. Det siste året med kreftbehandling har låst meg til hjemmet/nærområdet grunnet behandling på sykehuset og masse bivirkninger. Vi hadde håpet jeg var ferdigbehandlet før sommeren og skulle da feire med en skikkelig sommerferie. Slik ble det ikke og jeg har vært bitter og lei meg. Men så klarte jeg å snu på det og se det på en annen måte. Tenk så heldig jeg er som bor i Norge og får motta dyr kreftbehandling tilnærmet gratis, tenk at mitt barn får en gratis premie av sykehuset når hn er med mammaen sin på sykehuset, tenk at jeg faktisk snart er kreftfri (hvis alt går etter planen). Vi kan ikke reise vekk, men vi kan finne på kjekke ting hjemme. Vi er i hagen, går til stranden, plukker blåbær i skogen, er på lekeplass, besøker familie og venner, baker sammen, har filmkveld hjemme, handler sammen osv. 

jeg kan velge å være sur og lei meg over at jeg har kreft og ikke kan tilbringe sommerferien i syden, eller jeg kan snu tankegangen slik jeg faktisk har klart og heller sette pris på de små tingene i livet. Det er faktisk det som betyr noe. Ikke hvorvidt man får reist til Danmark eller Rhodos.

Anonymkode: a3da5...b15

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan en ødelagt sommerferie trumfe et dødsfall i nær familie? Er det mulig å være mer selvsentrert? 

Anonymkode: e6185...a37

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan en ødelagt sommerferie trumfe et dødsfall i nær familie? Er det mulig å være mer selvsentrert? 

Kanskje de ikke var så nære selvom det var nær familie. 

Anonymkode: b5ec1...68f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjipe greier. Jeg skulle selv så gjerne hatt ferie, men sykdommen min plager meg hver eneste dag. Kommer meg ikke på ferie når jeg ikke engang kommer meg ut av huset.

Jeg hadde betalt mye for 3 ukers opphold av symptomer og å bare kunne få gjort noe og følt meg ok i 3 uker av året... tenk å kunne dra på en konsert, på kafe, eller hjem til foreldre. Det er drømmen min akkurat nå.

Anonymkode: 7c4b1...8db

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen i dette 💔 Har opplevd at flere ferier har gått i vasken pga vær, dødsfall, skader osv.
Da er man ikke akkurat uthvilt og opplagt til et nytt arbeidsår, og ofte har man ikke engang fått et snev av sommer.

Min ferie har bestått av sykdom, regnvær og tidlige morgner i år, og jeg hadde blitt skikkelig deppa om jeg ikke visste at jeg har igjen ei uke til - som garantert blir varm og uten plikter.

Sørg for å få noen fine helgeopplevelser på seinsommeren!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør, hver eneste dag blir ikke slik jeg har håpet, ønsket og forsøkt å få til, slik har det vært i 6 år nå. Alltid når jeg tror nå er har jeg gjort alt riktig og på bedringens vei kommer noe å slår meg tilbake igjen, 

R glad det er snakk om en eneste sommer

Anonymkode: e3921...23f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje de ikke var så nære selvom det var nær familie. 

Anonymkode: b5ec1...68f

Det gjør det i så fall enda verre. "Vedkommende betydde ingenting for meg, så derfor er det fælt for meg at ferien min er ødelagt"? 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan ha to tanker i hodet samtidig. Både være lei seg over et dødsfall, men også være frustrert og lei over at en ferie som skulle ha gitt krefter til et nytt arbeidsår ikke ble noe av. 

Jeg er ufør og ferie for meg er mer en utmattelse enn restitusjon. Men jeg har allikevel stor sympati for de som har jobbet og slitt et helt arbeidsår og gledet seg til en god ferie som skulle bringe nye krefter, men hvor alt ble borte i sykdom og dødsfall. Da kan man bli ganske negativ i tankegangen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er ufør, hver eneste dag blir ikke slik jeg har håpet, ønsket og forsøkt å få til, slik har det vært i 6 år nå. Alltid når jeg tror nå er har jeg gjort alt riktig og på bedringens vei kommer noe å slår meg tilbake igjen, 

R glad det er snakk om en eneste sommer

Anonymkode: e3921...23f

Denne ble litt stakkar meg. Hlrwr heller til i egen tråd hvis du trenger trøst. Er selv ufør å føler meg heldig som tross alt lever. Det hadde jeg ikke gjort i mange andre land.

Anonymkode: e1c6c...b98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det gjør det i så fall enda verre. "Vedkommende betydde ingenting for meg, så derfor er det fælt for meg at ferien min er ødelagt"? 

Gi deg.

Jeg har i tre runder mistet besteforeldre/svigerbesteforeldre der jeg står støtt i å si "det var til det beste at de endelig fikk slippe". 

Demens+kreft er ikke en hyggelig miks det siste året, for å nevne et eksempel. Man er da ferdig med ventesorgen. Men dagene  før og etter krever likevel sitt.

Særlig når man virkelig kunne trengt en ferie etter å ha stått i dette over flere måneder. 

Anonymkode: a9bf5...27b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...