Gå til innhold

Medlem av SOS rasisme? takk for støtte til AKP

Anbefalte innlegg

Skrevet

SOS rasisme ble kuppet av AKP i 1993 og de har siden brukt organisasjonen til å skaffe penger og rekruttere til sitt minikommunistparti. For intereserte er det en 7 sider artikkel i Dagens næringsliv fra lørdag om saken. De har nesten ingen aktivitet, men et massivt medlemstall. For en tier og en underskrift kan man bli medlem når de rekrutterer. I fjor gikk de ca. 1 million i overskudd.

Anti-rasistisk senter kommenterer dette på sine sider. De sier at mange tidligere medlemmer har kommet til dem.

http://www.antirasistisk-senter.no/nyheter/sos.htm

Videoannonse
Annonse
Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Så bra for Antirasistisk senter!

Skrevet

Ja, men synd at folk har blitt lurt til å støtte en lite virksom dekkorganisasjon for kommunister. Og at offentlige midler har funnet veien dit i massevis. 46.000 medlemmer, nærmest null aktivitet.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet
46.000 medlemmer, nærmest null aktivitet.

Høres ut som Høyre. Eller Statskirken, dersom du legger på noen nuller.

Skrevet

Jeg hadde mye kontakt med Rød Ungdom, ungdomsorganisasjonen til RV (altså ikke AKP, som nevnes i artikkelen), den første halvdelen av nittitallet, og jeg vet at mange i organisasjonen var med i SOS Rasisme også. Mulig de ble oppmuntret til det av partiledelsen fordi ledelsen mente at engasjement i SOS ville gjøre det lettere å rekruttere medlemmer derfra. Og jeg ser heller ikke bort fra at RU gjerne ville ha mange av sine medlemmer i SOS for lettere å kunne påvirke SOS sitt politiske arbeid.

Men jeg tror ikke det er kommunistene sin feil at det antirasistiske arbeidet ligger nede, det skyldes nok heller det manglende engasjementet hos folk flest. Jeg har også vanskelig for å tro at kommunistene stjeler penger fra antirasistene, som det antydes her.

Skrevet
Høres ut som Høyre. Eller Statskirken, dersom du legger på noen nuller.

Det er nok av aktivitet i Høyre ;)

Skrevet

Blir for dumt å blande inn RU og si at ditt og datt er mulig. Man kan holde seg til dem det gjelder...

RU er ikke AKP. Det er til og med sjanse for at det blir brudd mellom disse organisasjonene om noen måneder.

Min RU-erfaring er iallfall at alle har sin egen mening om organisasjonen, sentralt oppfordrer verken til det ene eller det andre. Mange er kritiske til SOS, andre er medlemmer.

Og i forbindelse med SOS rasisme har jeg erfart at Tjen Folket er ganske mektige der. De er en liten "kommunist"-organisasjon som støtter Stalin, Mao og hele den gjengen. AKP's "makt" har jeg ikke hørt noe om, men kjenner ikke SOS ut og inn heller.

Skrevet
Blir for dumt å blande inn RU og si at ditt og datt er mulig. Man kan holde seg til dem det gjelder...

RU er ikke AKP. Det er til og med sjanse for at det blir brudd mellom disse organisasjonene om noen måneder.

I landsdelen jeg bor var det tette bånd mellom RU'ere, AKP'ere og SOS Rasisme på midten av nittitallet. Dermed kjenner jeg litt til hvordan alle tre organisasjonene fungerte her på den tida, jeg synes det er en smule relevant å kjenne til for å kunne se hele bildet. Hva du synes er for dumt bryr meg lite. Og hva som skjer om noen måneder har lite å gjøre med hvordan forholdene var for ti år siden.

Skrevet
I landsdelen jeg bor var det tette bånd mellom RU'ere, AKP'ere og SOS Rasisme på midten av nittitallet. Dermed kjenner jeg litt til hvordan alle tre organisasjonene fungerte her på den tida, jeg synes det er en smule relevant å kjenne til for å kunne se hele bildet. Hva du synes er for dumt bryr meg lite. Og hva som skjer om noen måneder har lite å gjøre med hvordan forholdene var for ti år siden.

Du virka bare veldig generaliserende.

Dessuten følte jeg for å uttrykke at det i mine øyne i dag er ikke tegn til det du beskriver i dag.

Menmen, ikke noe galt i at du forteller om inntrykket du fikk for ti år siden, men siden det bare er snakk om landsdelen du selv bodde i er den nok ikke nødvendigvis "hele bildet"...

Skrevet
Holdningene mot rasisme står sterkt, heldigvis.

Heldigvis gjør de som regel det :)

Men strukturen og praksisen i SOS rasisme gjør at jeg personlig holder meg et lite stykke unna akkurat den organisasjonen. Har dog ikke negativ erfaring med individene i SOS, iallfall ikke "grasrota".

Trist at det ikke skal finnes en BRA organisert front mot rasisme i Norge! :sjenert:

Skrevet

Synes ikke de såkalte antirasistene er så mye bedre enn rasistene. Tenker da på de voldelige ungdommene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...