Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har blitt gravid på egenhånd flere ganger, men mistet hver gang i løpet av  et par år... Kan man da gå direkte til IVF, eller blir man satt på støttemedisiner først? 

Anonymkode: bbc8c...f92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt valgt å prøve støttemedisiner først. Vi ble henvist til ivf, men mister jo med ivf også. Skal prøve støttemedisiner ved neste graviditet. Føltes bortkastet med ivf. Det koster mye penger og har vært et følelsesmessig helvete. Vil virkelig anbefale deg å prøve støttemedisiner først. 

Anonymkode: 69b6f...46f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer.. kommer litt ann på hva de eventuelt finner under utredning hos gyn. Ville absolutt forsøkt med støttemedisin i prøving frem mot eventuell IVF siden ventetiden er lang mange steder. 

Ville også startet med  gå til gyn og få sjekket det som sjekkes kan før henvisning til IVF. 

Anonymkode: 9f4b6...628

AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt ordentlig utredet? Det er hvertfall første steg for også IVF. 

Anonymkode: d2d37...bdb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du blitt ordentlig utredet? Det er hvertfall første steg for også IVF. 

Med du - så mener jeg begge også. Det er viktig mannen tar alle tester. 

Skrevet

Jeg har mistet mange ganger, 6 stk på halvannet år. fikk hjelp med piller og stikkpiller ved neste graviditet. Da satt den! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis man har blitt gravid på egenhånd flere ganger, men mistet hver gang i løpet av  et par år... Kan man da gå direkte til IVF, eller blir man satt på støttemedisiner først? 

Da vil du nok få beskjed om å legge om livsstil i første omgang.

Anonymkode: 446b4...8af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og hvorfor skulle hun det? Hva baserer du dette på?

Anonymkode: 69b6f...46f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva vet du om hennes livsstil? Det er ikke slik at en "dårlig" livsstil er eneste årsak til at man ikke blir gravid eller klarer å holde på en graviditet.. Helt unødvendig kommentar! 

Jeg ligger innenfor normalvekt, har normal BMI, trener 4 dager i uken - gjort det hele livet. Spiser sunt, Ikke drikker jeg eller røyker.. Fremdeles så har jeg sekundær infertilitet - uforklarlig. Alle prøver, alle undersøkelser er normal.. Har ingen verdens ting med min livsstil å gjøre.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det varierer.. kommer litt ann på hva de eventuelt finner under utredning hos gyn. Ville absolutt forsøkt med støttemedisin i prøving frem mot eventuell IVF siden ventetiden er lang mange steder. 

Ville også startet med  gå til gyn og få sjekket det som sjekkes kan før henvisning til IVF. 

Ok... Hvilke funn kan føre til direkte henvisning til IVF? Er så utålmodig og føler det er større sannsynlighet for å lykkes med IVF 

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke ivf så lett. Snakk med legen din i første omgang. Jeg mistet med ivf i uke 13, så er ingen garanti med ivf heller. 

Anonymkode: cd7da...b05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ok... Hvilke funn kan føre til direkte henvisning til IVF? Er så utålmodig og føler det er større sannsynlighet for å lykkes med IVF 

Vi fikk direkte IVF fordi jeg hadde veldig lavt egglager og diverse blodprøver var dårlig; det var ingen vits for oss å prøve selv, da ville vi 100% ikke fått barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får ikke ivf så lett. Snakk med legen din i første omgang. Jeg mistet med ivf i uke 13, så er ingen garanti med ivf heller. 

Anonymkode: cd7da...b05

Så at jeg bare har blitt gravid tre ganger på drøyt to år og mistet alle gangene er ikke inngangsbillett nok i seg selv? 

Huff, så veldig leit å høre. Føler masse med deg. Kan jeg spørre om du mistet før ivf-forsøket også? Eller ble du først gravid med ivf? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så at jeg bare har blitt gravid tre ganger på drøyt to år og mistet alle gangene er ikke inngangsbillett nok i seg selv? 

Huff, så veldig leit å høre. Føler masse med deg. Kan jeg spørre om du mistet før ivf-forsøket også? Eller ble du først gravid med ivf? 

Nei det er dessverre ikke inngangsbillett i seg selv dessverre.. Vi fikk det innvilget pga tette/trange eggledere.. 

Det er aldersgrense på IVF, BMI grense, lange ventetider mm.. Men de aller fleste får henvisning innvilget etter utredning hos gyn. 

Start med å snakke med fastlegen din eller din gyn. Og ta det derfra. Både du og mann bør/må undersøkes før henvisning. Hos mann sjekker de stort sett bare med en sædprøve. Hos deg sjekker de ulike blodverdier, UL for å sjekke eggledere, livmor mm. Man må også levere politiattest ved IVF for begge parter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

IVF er ikke noen garanti for at du beholder. Det gjør bare at du får hjelp til å bli gravid. Du blir jo gravid, så det er noe støttemedisin du kan kanskje få? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For noe tull. 

Ts jeg har mistet 7 ganger. Fikk hormoner og litt støttemedisiner. Ble gravid og beholdt på første forsøk :) IVF hjelper ikke om du mister. Du blir tydeligvis «lett» gravid slik jeg ble. Men det er noe som gjør at du mister. I mitt tilfelle trengte jeg progesteronatøtte blant annet. 

Anonymkode: ff7a1...fa3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så i utgangspunktet så må jeg belage meg på å bli satt på støttemedisiner og så fortsette å prøve å bli gravide på egenhånd? Hvor lenge må man normalt prøve på det? 

Men hvis de finner noe galt på utredning så kan vi bli henvist direkte til ivf? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ok, så i utgangspunktet så må jeg belage meg på å bli satt på støttemedisiner og så fortsette å prøve å bli gravide på egenhånd? Hvor lenge må man normalt prøve på det? 

Men hvis de finner noe galt på utredning så kan vi bli henvist direkte til ivf? 

I utgangspunktet nei, når du faktisk opplever å bli gravid. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli henvist til IVF selv om problemet ikke er å bli gravid, men å beholde graviditeten... IVF er ikke bare for dem som ikke blir gravid på egenhånd. Det finnes medikamenter som kan hjelpe kroppen å holde på svangerskapet (hvis det ikke skyldes kromosom eller genetisk feil). Dette er behandling som følges nøye både av private gyn, men også via IVF avdelinger/klinikker. 

Kvinner med habituelle aborter blir også behandlet via IVF. Ett enkelt googlesøk bekrefter dette veldig enkelt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hos oss var det funn i form av lav sædkvalitet hos mannen som gav direktehenvisnig til ivf, men nettopp derfor hadde jeg aldri vært gravid slik som du har. 

Hvis du har råd vil jeg anbefale deg å ta en privat utredning. Jeg gjorde det ganske rask fordi jeg ante at noe var feil. Ble så henvist til det offentlige for behandling. 

Anonymkode: fe2d5...299

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...