AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Fyfaen så jævli jeg hater livet i permisjon. Det er så INTENST pyton og kjedelig.. Jeg har barselgruppe, venter på at åpen barnehage skal åpne nå i høst, har turterreng rett utenfor, kjøpesenter i nærheten... Spyr, alt er så meningsløst og døllt. Hva gjør dere for å overleve!?!? Teller timer til hverdagen kan begynne 🤢🤢🤢 Anonymkode: c932b...c97 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Jeg prøvde bare å overleve. Dro i åpen barnehage, brukte mange timer(og litt mye penger) på kjøpesenter for å få tida til å gå, lå innpå soverommet og prøvde å få ungen til å sove.... Ja. Anonymkode: f4d1c...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 Jeg likte det mye bedre da jeg begynte på aktiviteter. Måtte gjøre noe hver dag for å ikke gå på veggen. Én dag var barseltrening, én babysang, én babysvømming, én litt lengre tur (gjerne med en venn eller noen fra barselgruppa), og én dag på cafe. De to andre dagene var mannen hjemme, så da var vi to, slik at jeg kunne ha en voksen å snakke med og dele ansvaret med. Husker de første månedene hvor jeg ikke hadde aktiviterer som veeeldig lange. Men når uken fikk en slags struktur så gikk det plutselig fort. Anonymkode: ec964...967
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Jobbet deltid, en dag i uka fra hjemmekontor. Det holdt meg i live. De andre dagene var det stort sett ut på formiddagen, enten i byen, på kjøpesenter eller på besøk, etter lunsj/ettermiddag kanskje en gåtur og være hjemme og gjøre stort og smått og vente på at mannen kom hjem. Hjalp ikke at babyen nesten ikke sov heller, så det ble veldig intenst. Les om det engelske begrepet "touched out", det var veldig beskrivende for min del. Anonymkode: fce28...fd3 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Jeg begynte å jobbe deltid. Da begynte jeg å fungere som et menneske igjen og kunne sette pris på cafeer, trilleturer, og alt annet Anonymkode: 45ca3...959 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 Hadde et "mission" hver dag. Det kunne være en av følgende ting: - babysvømming - babysang i en av byens kirker - barseltreff - spise lunsj med en venn, søsteren min eller en av foreldrene mine (i deres lunsjpause på jobb) - barseltrening på Sats - trilletur eller annen avtale med venner og bekjente som også var i permisjon (tok opp kontakten med flere jeg ikke hadde møtt på flere år) - ærend (handle noe til meg, baby eller huset) - babyomvisning på museum, eller besøke et museum uten omvisning - ta trikk/bane til et nytt sted og trille tur der - besøke bestemoren min på sykehjem - gå på babykino - trilletur med turistforeningen O.l. Sørget for å ha en plan for hver dag, og å gjennomføre selv om jeg var sliten, eller selv om babyen bare sov i bæresele. Visste at jeg trengte å holde meg aktiv med mye forskjellig for å ha det bra mentalt. Anonymkode: 90a6e...0b6 2 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 ELSKER å være i permisjon. Vi går i åpen barnehage, lekerom, babysang, kafeer, går lange turer rundt i byen/nabolaget, treffer venner, andre mammaer i permisjon, etc. Blir stort sett én aktivitet for baby + kaffe til meg hver dag. Bærer overalt da baby ikke liker vognen, så det blir grei trening for meg også. Er for øvrig alene med barnet, så ingen avlastning heller. Og gruer meg til permisjonen er over og vi ikke kan være sammen hele tiden lenger. Tror bare folk er forskjellige 😂 Anonymkode: ae116...775 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Fikk unge under korona. Ingen Barsel gruppe, ingen babysang, svømming eller annet. Ble godt kjent i nabolaget da 🙈😂 Husker også en del tv titting. Barseltiden er så kjedelig. Mannen skal få større del nesre gang. Anonymkode: 7615b...9f5 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 Jeg elsket permisjon 😅❤️ Vi er forskjellige og babyene er forskjellige. Jeg kjenner flere som lengta tilbake til jobb, og det er jo også greit. Vi var på flere ting i uka. Babysang fra 3 mnd, etterhvert åpen barnehage fra ca 6 mnd, babysvømming, hadde besøk/dro på besøk til andre mødre, prøvde babykino, dro på kafé/shopping, trilletur, var bare hjemme og gjorde husarbeid og så netflix. Anonymkode: 0b277...d6c 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 Jeg hadde det også forferdelig tungt i permisjonen. Min første var en high-need-baby, og det var helt jævlig å prøve å gå noe sted med ham. Barselgruppe fungerte ikke i det hele tatt, de skulle bare sitte på café, og det endte opp med at jeg måtte gå og gå og gå rundt i lokalet med en vrælende baby, så fikk ikke pratet med noen, fikk bare irriterte blikk av folk som ikke likte hylingen.. Samme med babysang, da det startet opp, ble ødelagt av hyl og skrik. Å kjøre bil var et mareritt. Han var ekstremgulper, og gulpet ned alt når han ble stresset, så enhver biltur betød enorme mengder gulp utover hele bilen.. Ble helt låst og fanget, og hadde ingen å besøke, og ingen å prate med. Det var blytungt.. Jeg gikk mye trilleturer, men det første halvåret var det også litt jævlig.. Turte bare trille rett i nabolaget, for om han våknet i vognen, begynte den intense hylingen og stress-gulpingen.. Såå.. i starten var det trille i nabolaget, og gå hjemme aleine og gå på veggen. For ungen ble overstimulert av alt, kunne ikke ha på radio eller musikk eller noe. Det var helt jævlig.. Da han bikket halvåret, ble trilleturer mye lettere, da kom han i et godt sovemønster og jeg kunne trille i to timer i strekk uten å være redd for at han våknet i vognen. Det hjalp helt enormt. Kom meg ut i frisk luft. Med minstemann var det heldigvis mye enklere... Men da var det korona, og absolutt ingen tilbud, ikke barselgruppe eller babysang eller noe som helst.. Men han tålte i det minste å ha på musikk og radio hjemme, og var mye lettere å ha i bilen så jeg kunne kjøre steder og gjøre litt ærender og sånt. Jeg hørte mye på lydbok mens jeg gikk trilletur. Anonymkode: ad3f8...c52 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 Hadde en baby som sov godt. Gikk tur med hunden, strikket og så på serier. Var koronarestriksjoner, så hadde ikke noen tilbud osv. gledet meg veldig til å begynne i jobb, ved neste permisjon skal pappaen få mye mer av fellesperioden. Anonymkode: 95547...1e3 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 Vi dro en måned til Italia da lille var 4 mnd, deretter 6 uker til Thailand da hun var 8 måneder. Kan varmt anbefale å reise i permisjonstiden! Anonymkode: 51250...506 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi dro en måned til Italia da lille var 4 mnd, deretter 6 uker til Thailand da hun var 8 måneder. Kan varmt anbefale å reise i permisjonstiden! Anonymkode: 51250...506 De fleste har jo ikke mulighet til dete, all den tid partenren IKKE har permisjon... Og gjerne må spare så mye som ferie som mulig for å dekke opp tid mellom når permisjonen er oppbrukt og man er så heldig å få barnehageplass. Anonymkode: ad3f8...c52 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Skrevet 1. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: De fleste har jo ikke mulighet til dete, all den tid partenren IKKE har permisjon... Og gjerne må spare så mye som ferie som mulig for å dekke opp tid mellom når permisjonen er oppbrukt og man er så heldig å få barnehageplass. Anonymkode: ad3f8...c52 Spørsmålet var vel hva man gjør i permisjonstiden? Jeg reiser heller enn å bruke opp pengene på kjøpesenter. Ikke alle har en partner heller, det var bare lille og jeg på tur og det var helt fantastisk. God planlegging og sparing kom jeg langt med 😊 Anonymkode: 51250...506 6 1
Gjest EmKay Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 Gikk turer, på senteret, på babysvømming, begynte å strikke og tilnærmet bodde på hytta i perioder. Startet ganske raskt å jobbe deltid på hjemmekontor. Prøvde meg på babysang også, men kirkegreiene ble litt for mye for meg, så gikk ikke så mange ganger. Denne gang begynner jeg på et masterstudie på deltid nå i starten av svangerskapet, og ser for meg å (forhåpentligvis) få lest godt og kanskje tatt et ekstra fag eller to i permen. Tenkte også å melde meg inn i et bootcamp-treningssenter denne gang, komme litt raskere i form
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #16 Skrevet 1. august 2023 EmKay skrev (1 minutt siden): Gikk turer, på senteret, på babysvømming, begynte å strikke og tilnærmet bodde på hytta i perioder. Startet ganske raskt å jobbe deltid på hjemmekontor. Prøvde meg på babysang også, men kirkegreiene ble litt for mye for meg, så gikk ikke så mange ganger. Denne gang begynner jeg på et masterstudie på deltid nå i starten av svangerskapet, og ser for meg å (forhåpentligvis) få lest godt og kanskje tatt et ekstra fag eller to i permen. Tenkte også å melde meg inn i et bootcamp-treningssenter denne gang, komme litt raskere i form Ja, jeg slet med den biten også. Det er så forferdelig synd at det omtrent ikke finnes livssynsnøytrale lignende tilbud. Jeg bor i en av de større byene her i landet, og her er det ikke noe annet lignende tilbud i ikke-kirkelig regi. Ikke noen åpen barnehage heller. Det var babysang i regi av hef en liten stund, før koronaen, men har ikke åpnet opp igjen, og det var i tillegg typ én gang i uken, ett sted i byen, og dermed upraktisk.. Jeg var bare på babysang 2-3 ganger, og ja, jeg kastet litt opp i munnen min når halvparten av sangene var "jesus er min beste venn", "når du noe galt har gjort, må du gå til jesus fort".. Det er ikke for alle.. Anonymkode: ad3f8...c52 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 Fikk en high-need baby under pandemien. Mannen jobber offshore. Aldri vært så alene, ensom og sliten før. Blir ikke flere barn på oss. Anonymkode: 23035...e96 5
Gjest EmKay Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg slet med den biten også. Det er så forferdelig synd at det omtrent ikke finnes livssynsnøytrale lignende tilbud. Jeg bor i en av de større byene her i landet, og her er det ikke noe annet lignende tilbud i ikke-kirkelig regi. Ikke noen åpen barnehage heller. Det var babysang i regi av hef en liten stund, før koronaen, men har ikke åpnet opp igjen, og det var i tillegg typ én gang i uken, ett sted i byen, og dermed upraktisk.. Jeg var bare på babysang 2-3 ganger, og ja, jeg kastet litt opp i munnen min når halvparten av sangene var "jesus er min beste venn", "når du noe galt har gjort, må du gå til jesus fort".. Det er ikke for alle.. Anonymkode: ad3f8...c52 Enig. Kunne jo mange av sangene fra barndommen, men kjente det ble litt mye med kun Jesus-sanger. I tillegg var det EN TIME lunsj inni der, som jeg kjente var litt waste of time. Hadde liksom ikke så mye til felles med de andre mødrene/fedrene som gjerne var ganske kristne og gjerne ville snakke om religion (noe som helt sikkert var naturlig siden vi var i kirken). Men ja, følte meg litt hyklerisk 😛
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 Permisjonen min er over, uheldigvis. Jeg gjorde faktisk ingenting spesielt. Barselgruppen var null suksess, vi møttes vel en gang etter møte på helsestasjonen. Deltok ikke på babysvømming fordi alle timene var klokken 9 på morgenen og babyen min sov til 10-12 om dagen. Hverdagen besto i begynnelsen mest av å se på serier på Netflix, lage sunn mat og foodpreppe, komme meg til hektene etter ks. Begynte gå turer 1 uke etter fødsel og de ble lengre og lengre etterhvert. Kunne gå rundt 2 timer maks mens babyen sov, gikk stort sett fint. Begynte trene rundt 8 uker etter fødsel da jeg følte kroppen var ok nok igjen. Fikk inn en times trening om dagen cirka, eller minst 30 minutter. Gikk på kafé i helgene med mannen min. Så venner kanskje 2 ganger på de 8 månedene jeg var i permisjon. Høres grusomt stusselig ut men permisjonen fløy allikevel. Er vel en introvert egentlig så føler jeg fikk nok action med baby og mann. Anonymkode: 0bf2f...ef5 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 Gråt og gikk i sirkel rundt på gulvet og prøvde å få baby til å sove. Babyen hatet gulv, vippestol, bilstol, vogn, bæresele, bæresjal og sov aldri. Jeg hadde elsket å kjede meg 😄 Anonymkode: f06b2...1b5 2 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå