Gå til innhold

Andre som opplever styr med legging av større barn i ferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 8-åring og en 10-åring og hver kveld er et sabla styr. Vi har snudd litt døgnet naturlig i ferien, og det er tøying av grenser, kommentarer som «alle andre får legge seg senere enn meg», osv. prøver å være konsekvente, men hele kvelden preges av sur stemning. Tipper skolen og rutiner hjelper dem. 

Noen som opplever det samme og har tips? Jeg trodde små barn var krevende, men dette er psykisk terror😅😂

Anonymkode: 1c769...acd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Heldigvis blir det lettere for hvert år, ikke så mye styr i år som i fjor - 12 år.

Anonymkode: fc127...f1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp. Heldigvis blir det lettere for hvert år, ikke så mye styr i år som i fjor - 12 år.

Herlig med 8 ukers sommerferie 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nope, men vi har uansett sen legging så

Anonymkode: 3afde...959

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nope, men vi har uansett sen legging så

Hvor sen da?

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på ca samme alder , de legger seg ni og ti , men de sovner ikke da , ihvertfall ikke 10 åringen . 

Anonymkode: bbaa4...b1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har barn på ca samme alder , de legger seg ni og ti , men de sovner ikke da , ihvertfall ikke 10 åringen . 

Anonymkode: bbaa4...b1d

Her har vi leggetid 21.30 for 10-åringen og 20.30 for 8- åringen. Føler ikke det er så tidlig. Legger meg 23 selv😅

• Liker 1
Skrevet

Om dette lager veldig dårlig stemning så kan dere kanskje prøve å gjøre det på andre måter - strekke litt i leggetiden mot at de 1) legger seg selv til den tiden som dere sammen avtaler, og 2) ikke lager mer dårlig stemning ut av det, 3) at de også har på klokke og står opp til avtalt tidspunkt. 

Kanskje må du strekke deg en halvtime/time med tanke på leggetid, men kanskje blir kvelden bedre av det. 

Hilsen en som har mindre barn, og antakelig ikke vet hva hun prater om ;) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen der jeg og har en 10 åring som også tøyer ut grenser og finner på mye tull ved legging.Får være oppe til 2200 i ferien men blir alltid senere da det er litt tull med leggingen.

Har ikke så mye tips håper det blir bedre når de blir større.

Anonymkode: f7d68...e73

AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri vært særlig strenge med leggetid i ferier, så nei hadde ikke problemer med det. Vi har vært strenge med leggetid når det ikke er ferie, men barna har forstått forskjell på ferie og ikke ferie, så det har gått greit. 

De la seg når de var trøtte når vi hadde ferie egentlig. Det kunne bli sent innimellom, men stort sett ble de trøtte innen det var urimelig sent. 

Anonymkode: 0c337...83c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På ferieturen la 10-åringen seg til samme tid som oss (23-00). Nå som han har fri og er på hytta med besteforeldre er han oppe til 2230. Er ingen drama rundt det. Kommer til å må legge seg tidligere litt og litt frem til skolestart, med vekkeklokke om morgenen for å snu trenden. 

Anonymkode: c8a74...e1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper barna har ganske rett. Leggetid i ferien er jo ofte sent, kan jo sove lenge. Vi er veldig lite strenge på leggetider i ferien, så lenge de får nok søvn. 

Anonymkode: 8a70d...62a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke faste leggetider i ferien. Da er vi stort sett våken like lenge, kan finne på å dra på fisketur midt på natta, de kan være ute til midnatt med ungene i gata når det er sol og godvær. Vi koser oss maks når det er ferie😊 Og ungene sovner når de er trøtt og vi står opp når vi våkner 

Anonymkode: 87520...bb1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når må de legge seg da? Jeg syns det er greit at etter ett tidspunkt skal vi ha det rolig og gjøre rolige aktiviteter, f.eks ingen skjerm men lese en bok i senga osv er greit. Det har funket med mine barn men de er noen år yngre 

Anonymkode: 1c841...e33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herlig med 8 ukers sommerferie 😅

Spesielt når jeg bare har fire og må opp før fuglene fiser 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her har vi leggetid 21.30 for 10-åringen og 20.30 for 8- åringen. Føler ikke det er så tidlig. Legger meg 23 selv😅

Mens jeg synes det var tidlig 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor sen da?

Det varierer på hva vi gjør men stort sett 23 tiden 

AnonymBruker
Skrevet

Ganske vanlig problemstilling. Og det at «alle andre får lov» er jo noe unger og ungdommer bruker uansett problemstilling. Ett tips er å forklare barna hvorfor de ikke får lov istedenfor å bare si nei. 

Anonymkode: a2c7f...8df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mens jeg synes det var tidlig 

Synes du det? Merker egentlig at han er ganske trøtt om dagen ser du, så hvis vi skyver det lenger blir han trøtt og trassig dagen etter 

AnonymBruker
Skrevet

sånn er det med min 10-åring også. i ferieukene med meg sørger jeg for å få oss opp noenlunde tidlig (til ferie å være), rundt åtte, og da funker det å være i seng til senest 22. Men nå har han vært snart tre uker med pappa og besteforeldrene på hytta, og der vet jeg de sover til 10 og legger seg sånn 23-24. De to siste ukene før skolen begynner igjen, skal han være med meg, og da tenker jeg å så smått begynne å snu det, sånn at han er noenlunde i gjenge igjen til skolen begynner, opp sju og i seng ni-halv ti.

for min egen del skulle jeg ønske leggerutinene besto i ferien, sånn at vi voksne fikk litt egentid på kvelden, men jeg får heller klare meg uten egentid i et par uker, stas å være lenge oppe i ferien for kidsa.

Anonymkode: 8e08b...3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...