Gjest Gjest_Carolina_* Skrevet 16. januar 2006 #1 Del Skrevet 16. januar 2006 Uten å gå i detalj her, arb.giv. (offentlig) vil ikke gi meg den lønn jeg ber om på særskilt grunnlag. Har meget god utdanning og gjør en resultatorientert og fin jobb. Jeg har ikke tid til å kaste bort mer energi, overskudd, innspill, initiativ, masse arbeid (en del mer enn det som forventes) og kvalitet til en arb.giv. som ikke vet å verdsette det. Ønsker å søke jobber både i privat og offentlig sektor nå framover - men hva synes dere, bør jeg si i fra skriftlig eller muntlig til min overordnede/ledelsen om at jeg framover vil søke andre jobber - og eventuelt oppgi årsaken? Har jobbet på nåværende sted i litt over 2 år. Har noen av dere liknende erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 16. januar 2006 #2 Del Skrevet 16. januar 2006 Nei, jeg ville søkt på jobber med god samvittighet og ikke sagt noe til nåværende arbeidsgiver. Først hvis jeg hadde fått et konkret tilbud hadde jeg informert dem for å se om de er villig til å tilby deg mer lønn. Og hvis de gjør det får du jo vurdere hvilken av jobbene som er mest spennende. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. januar 2006 #3 Del Skrevet 16. januar 2006 Vel. Du kan jo opplyse om at du søker andre jobber, men ikke "syt" om at det er lønna som er årsaken. Du kan heller fortsette å gjøre en glimrende jobb, og når du får et annet tilbud, så kan du også opplyse om det - og fortelle hva som skal til for å få deg til å bli i jobben du har. Jeg forstår motivasjonen din VELDIG godt, og jeg mener ikke at det er sytete av deg å ønske mer lønn, men det er bedre å beholde det kortet til det blir nødvendig å bruke. Jo bedre jobb du gjør og jo mindre du klager, jo større er sjansen for at de ikke synes det er godt å bli kvitt deg, men heller vil gi deg noen kroner ekstra for å beholde deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 16. januar 2006 #4 Del Skrevet 16. januar 2006 Enig med Fru Fomle. Jeg ville ikke sagt fra før jeg har fått noen tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #5 Del Skrevet 16. januar 2006 Jeg søker ny jobb av lignende årsaker som deg. Jeg velger imidlertid å gjøre det helt motsatt. Jeg ber om konfidensiell behandling overfor nåværende arbeidsgiver. Da risikerer jeg ikke at de ser på meg som umotivert og "halvslutta" og dermed lar være å gi meg tilbud, og når jeg evt får en annen jobb har de noe konkret å matche. Ikke for det... Jeg tviler på at de klarer å beholde meg særlig lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Carolina_* Skrevet 16. januar 2006 #6 Del Skrevet 16. januar 2006 Vel. Du kan jo opplyse om at du søker andre jobber, men ikke "syt" om at det er lønna som er årsaken. Du kan heller fortsette å gjøre en glimrende jobb, og når du får et annet tilbud, så kan du også opplyse om det - og fortelle hva som skal til for å få deg til å bli i jobben du har. Jeg forstår motivasjonen din VELDIG godt, og jeg mener ikke at det er sytete av deg å ønske mer lønn, men det er bedre å beholde det kortet til det blir nødvendig å bruke. Jo bedre jobb du gjør og jo mindre du klager, jo større er sjansen for at de ikke synes det er godt å bli kvitt deg, men heller vil gi deg noen kroner ekstra for å beholde deg. ← Ja, det var slik jeg tenkte også (som mange av dere har skrevet her i svar til meg). Men det er et lite "men" her: jeg vet at hvis jeg får tilbud om en bedre stilling (mer spennende kanskje, hvertfall med høyere lønn, det er sikkert), så ønsker jeg ikke å beholde den jeg har, såpass vet jeg. Så dere mener jeg ikke bør informere arb.giver - men hva om alle potensielle nye arb.givere ønsker referanser og jeg bare har denne? Vil en eventuell ny arb.giver finne meg grådig da, fordi jeg søker ny jobb for lønnens skyld? De som jobber der jeg er nå har ikke sansen for jenter som ønsker like mye lønn som tilsvarende stillinger der menn lønnes 50.000,- høyere for mindre jobbing og utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #7 Del Skrevet 16. januar 2006 Hvis du vet at du er på vei ut anbefaler jeg deg om å være åpen. Du trenger ikke nødvendigvis si så mye, men spør i alle fall sjefen om han (jeg går ut ifra at det er en han slik du beskriver arbeidsplassen) er villig til å stille som referanse for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. januar 2006 #8 Del Skrevet 16. januar 2006 Det heter ikke "jeg vil ha mer lønn", det heter "jeg ønsker nye utfordringer" Nettopp på grunn av referanser, bør du informere arbeidsgiveren din når du begynner å søke. "Du, jeg lurte på om jeg kan bruke deg som referanse når jeg søker jobb? Kan du skrive en midlertidig attest for meg, forresten?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 16. januar 2006 #9 Del Skrevet 16. januar 2006 Hvis det er slik at kvinner tjener dårligere enn menn for likt arbeid der du jobber nå så er det ikke du som er grådig fordi du vil finne deg noe annet! Men slikt er ikke lov, så da har du i tilfelle en sak du kan kjøre gjennom tillitsvalgte eller fagforening. Referanse trenger du ikke å oppgi før etter du har vært på intervju. Skriv feks at referanser oppgis på forespørsel i CV. Da kan du spør noen du stoler på i nåværende firma om de kan være referanse når det blir aktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Carolina_* Skrevet 16. januar 2006 #10 Del Skrevet 16. januar 2006 De vil bli meget overrasket hvis de får høre at jeg søker nye jobber. Jeg sitter igjen med en følelse av at de synes jeg er grådig. Jeg har faktisk gjort alt etter "boken" (hta) og menerhar hatt svært gode argumenter - som de har valgt å overse. Det er jo ikke hyggelig å gjøre noe slikt, jeg føler takknemlighet overfor han som ansatte meg, og han støtter det med høyere lønn for meg. Men det er ikke han som bestemmer lønnen på arb.pl. Får litt vond magefølelse, for å søke meg bort "bare pga. lønn", og etter såpass kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. januar 2006 #11 Del Skrevet 16. januar 2006 Skal du sitte der med en jobb som er dårligere betalt enn du fortjener bare fordi du ikke vil "skuffe" han som ansatte deg? Du, tenk litt på deg selv nå, og se sannheten i øynene: Du er ikke uerstattelig på jobben. Din gamle arbeidsgiver kan finne noen andre, og det kan en evt. ny en også gjøre, men DU bør jammen ha prøvd, for DIN skyld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Carolina_* Skrevet 16. januar 2006 #12 Del Skrevet 16. januar 2006 Takk for alle innspillene over her! Jeg er nokså resultatorientert (i tillegg til å være hyggelig med folk) så kan godt hende jeg passer bedre i privat sektor.. Tror jeg bare får søke så smått andre stillinger nå framover. Skulle det komme et intervju vil jeg dra på det. Føler meg grådig og storforlangende her, men det jeg har krevd er ikke mer enn rimelig i forhold til tilsvarende. Jeg får ta konsekvensene av at arb.giv. mener det er lett å få et nytt menneske til den snart ledige stillingen. Vet at ingen er uerstaattelige i arbeidslivet. Men off.sektor har mye å lære... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #13 Del Skrevet 17. januar 2006 Selv om vi ikke liker å innrømme det får menn høyere lønn enn kvinner, på tross av at kvinnen kan gjøre en bedre jobb med større resultater enn mannen, og hun i tillegg har lengre utdanning enn ham og like kompliserte arbeidsoppgaver /stillingsart - kan en mann likevel få 55.000,- mer i startlønn enn en kvinne - i en kommune!!! Rystende, men hentet fra virkeligheten i 2006. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 17. januar 2006 #14 Del Skrevet 17. januar 2006 De som jobber der jeg er nå har ikke sansen for jenter som ønsker like mye lønn som tilsvarende stillinger der menn lønnes 50.000,- høyere for mindre jobbing og utdanning. ← Da gjør de noe ulovlig og du bør absolut melde fra til fagorganisasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Carolina_* Skrevet 19. januar 2006 #15 Del Skrevet 19. januar 2006 Bør jeg tie stille om det til kolleger og overordnet at jeg søker andre stillinger? Eller bør jeg være ærlig å si at jeg søker andre stillinger hvis noen spør..? Hva ville en mann ha gjort i mitt sted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #16 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg er i samme situasjon selv for tiden..skal nevnte det for de andre eller holde munn om det? Håper noen som har vært gjennom slikt svarer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. januar 2006 #17 Del Skrevet 20. januar 2006 Til to siste gjester: Les de første svarene i tråden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #18 Del Skrevet 21. januar 2006 Min mann var i lønnsforhandlinger før jul, og ble ikke tilbudt den økningen han håpet på. han gjorde dem oppmerksom på at pga endringer i privatøkonomien vår (som arb.giver er klar over), er nå tallet på lønnslippen hans viktigere å ta hensyn til en før, og han derfor vil måtte vurdere evt bedre tilbud fra andre om så skulle komme. men han gir ikke direkte beskjed dersom han skulle søke på en bestemt jobb et annet sted. Det synes jeg ikke du skal heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Carolina_* Skrevet 21. januar 2006 #19 Del Skrevet 21. januar 2006 Min mann var i lønnsforhandlinger før jul, og ble ikke tilbudt den økningen han håpet på. han gjorde dem oppmerksom på at pga endringer i privatøkonomien vår (som arb.giver er klar over), er nå tallet på lønnslippen hans viktigere å ta hensyn til en før, og han derfor vil måtte vurdere evt bedre tilbud fra andre om så skulle komme. men han gir ikke direkte beskjed dersom han skulle søke på en bestemt jobb et annet sted. Det synes jeg ikke du skal heller. ← Ok, takk skal du ha Hvis noen spør om framtidsutsikter, hvordan det går i jobben, osv., så kan jeg bare si kort blant det andre (trives, bra her, osv.), men at jeg vurderer andre tilbud hvis de kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå