AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Det begynner å bli en del av disse, men har inntrykk av at ikke alle er positive til det? Anonymkode: 25e5c...63e
Tabris Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Som det meste annet: Det kommer an på. Hvis du har en trygg hund som ikke stresser seg veldig opp, og de andre hundene i parken også er trygge og hyggelige, så er det jo en god erfaring for alle. Utfordringen er at man vet ikke alltid hvordan de andre hundene i parken er. Dessverre er det heller ikke alle som er like gode til å lese egne eller andres hunder, og tror alle hundene har det gøy selv om det f.eks bare er en som blir jagd av de andre. En del hunder kan også stresse seg opp om de er der inne lenge og det kan koke over. Det kan også være uheldig hvis det er av typen som har sittegruppe. Da vil ofte hundene også samle seg rundt beina på eier og det hele kan bli litt for tett og anspent for noen av hundene og det er større sjanse for konflikter. Skal fremmede hunder være løs med hverandre så bør eierne gå tur, eller i det minste gå litt frem og tilbake i området, slik at hundene får beveget seg og brukt plassen og språket sitt ordentlig. For valper så kan det fort bli for mye hvis det er store, ivrige unghunder i parken som vil leke og herje masse. Og noen hunder kan bli så oppkavede at de stresser seg opp bare de aner et hint om at de skal til hundeparken, og det er ikke en god start å møte andre hunder når det allerede koker over i topplokket av stress. Men har man bare rolige, trygge hunder i parken, med eiere som kan lese hundene og gjerne beveger seg litt rundt, så kan det jo være kjempefint for alle parter. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 Vel, det er jo et frivillig tilbud, så om man ikke liker det så lar man bare være å gå? Når det er sagt, min erfaring er at det er litt både/og det kommer til positive og negative sider. Ikke alle hundeeiere er like flinke til å vurdere egen hund og se hvorvidt den egentlig bør få løpe fritt i en hundepark. Veldig mange skjønner ikke at de har en dårlig sosialisert hund som ikke skjønner "hundespråk". Lydig og grei med folk? Jada, men det er ikke ensbetydende med at man kan slippe den løs i en park med fremmede hunder. Har sett og opplevd mye rart av slikt i hundeparken der eier har stått aningsløs og sett på at bikkja. deres herjer ogbiter.. "men han bare leker..."? Velfungerende og trygge hunder med godt hundespråk er noe helt annet og da gir hundeparken mening. Så planlegger man å kunne bruke en hundepark så lær hunden din å omgås fremmede hunder! Anonymkode: 479dd...539 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Bor i en stor by og har vært innom 3 hundeparker. Alle var grusomme. Sitteplassen er skitten og ekkel. Det er som å gå på et kujorde, det er hundeskit over alt. Foretrekker barnehager eller fotballbaner. Heldigvis så er det ikke folksomt, så om det er folk der så drar jeg ikke. Er kun i hundeparken når det ikke er andre til stede. Jeg stoler ikke på andre hundeeiere. Ei venninne opplevde at hunden ble angrepet i hundeparken, så jeg tørr ikke. Anonymkode: 25fd3...ee1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Det kommer helt an på egen hund og de andre hundene som er der da. Selv om man har en hund som er rolig og vennlig, så kan det være hunder der som er ute etter konflikt, eller som er ALT for vennlige. Hunder som er alt for vennlige og overivrige, er en plage for både rolige, vennlige hunder og usikre hunder, fordi de er så gira på å leke at de totalt overser "nei takk/nå er det nok) signaler fra andre. Så har man jo også bøller. Jeg tok med min eldste i en hundepark da hun var rundt 7 måneder. Rasen er ganske direkte og frempå (som kan være ubehagelig for noen), og kan være bøllete med mindre, spesielt usikre hunder. Hundene som var der da, var rolige og trygge. De kom hun fint overens med; fin hilsing, ingen ble overivrige og alle respekterte hverandre. Men så kom det inn en liten, usikker hund som var 1 mnd yngre enn min. Den la seg øyeblikkelig på rygg da de andre hundene kom bort for å hilse, og for bøller så er dette et perfekt offer. Min begynte å skulle bølle med den (ikke aggressivt). Fordi jeg øyeblikkelig så at min hund gjorde den lille mer usikker, tok jeg min til side og hold henne i 5 minutter. I løpet av de fem minuttene, ble den lille hunden mer selvsikker. Den begynte å løpe rundt med halen opp. Da slapp jeg min løs, og hun overså den lille totalt fordi nå var den ikke lenger interessant. Som voksen er hun ikke lenger bøllete, heldigvis. Men, hadde jeg ikke sett hvordan min invaderte og tråkket over grensene til den lille hunden, ville den lille gått hjem med en svært dårlig erfaring med andre hunder. Dette kunne hatt en uheldig effekt på utviklingen til en ung hund. Det er ikke bare angrep/krangler man skal bekymre seg for i en hundepark. Det vil alltid være bøller/plagsomme hunder i en hundepark som ikke tar nei for et nei, og dette kan ofte se ut som lek når i realiteten så presser én hund på lek, og den andre "leker" med til tross for at de er ukomfortable, fordi de prøver å deeskalere/unngå konflikt. Man må ha lest seg opp en god del om hundepsykologi for å kunne se forskjell på lek og "lek" Jeg har ikke vært i hundepark siden da. Hundene mine har det veldig godt med å ha noen få faste tur- og lekekamerater. Anonymkode: f072d...980 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 Vi var i en med bare småhunder med vår i starten, men det var ikke for henne. Hun er mye roligere enn de andre så det ble for voldsomt. Anonymkode: 528f6...218
Anonymbruker*** Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Hundeparkene jeg har gått forbi i Oslo-området de siste årene har vært uaktuelle for meg. Nå har jeg en hund som kan være skeptisk på fremmede hunder, og som stort sett heller ser til meg for lek/aktivisering enn artsfrender. Men om jeg nå hadde en som var mer sosial og tolerant ovenfor andre hunder hadde jeg uansett unngått disse hundeparkene, ialf kun gått når det er rolig. Hundeparkene i Oslo-området er små, nakne, gjørmete og ofte overfulle. De tidene det er mange hunder i parken kan man høre stressbjeffende på god avstand...
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Hunden min kan ikke fordra grupper med fremmede hunder og er ikke helt komfortabel med andre hannhunder så vi går aldri innom hundeparker med mindre de er tomme eller har helt få og rolige hunder, helst tisper eller veldig unge hunder. Jeg ser veldig ofte kjipe situasjoner for hundenes del i hundeparker når vi passerer. Mye stress, kaos og utrygge hunder som demper og varsler uten å bli sett. Anonymkode: bf478...b2d
Million Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 Jeg hadde ikke benyttet meg av hundepark. Min hund liker ingen hunder som er større enn henne selv. Hun godtar kun småhunder eller hunder som er hennes egen størrelse. Kommer det en større hund bare bjeffer hun og søker avstand. Kan tenke meg hun hadde blitt superstresset og ikke likt seg i det hele tatt i en hundepark med masse forskjellige hunder.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 Jeg har en stor hund. Det han lærte av hundeparker er at andre hannhunder er til for å kjekle med. Vi går ikke der lengre Anonymkode: fc850...c70
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 Syns det er flott med hundeparker for å ha et sted å løpe fritt når det er båndtvang. Men min hund får kun være i hundeparken når det ikke er andre hunder der. Dette fordi det er veldig mange hundeeiere som ikke følger med på hundene sine, og heller ikke forstår signaler fra hundene. Om min hund skal løpe sammen med noen, så avtaler vi med noen vi kjenner fra før. Anonymkode: 9e6cb...9c2
Gliffy Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 Vi bruker ikke hundeparker på grunn av det mange her over nevner. Men vi leier hegn av og til så hunden får løpe uten å være til fare for andre dyr, og uten at jeg trenger å være redd for å miste den (innkallingen er ikke alltid helt på topp kan man si). Da hender det vi tar med en annen hund som vår hund kommer over ens med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå