Gå til innhold

Hvordan gikk det da deres barn skulle sove i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sov deres dagsluren hjemme og hvordan gikk det da det skulle legges til soving i barnehagen?

Jeg gruer meg veldig til ungen skal sove i barnehagen da hun er veldig engstelig rundt sove situasjoner, noe som har ført til at vi må være henne i søvn da hun ikke klarer å legge seg ned selv til å sove. Ellers må vi trille vogna, men her i barnehagen sover barna inne på madrass, sånn har hun aldri sovet lur. Jeg ammer også fortsatt i søvn. Er 16 mnd nå. 

Kan noen dele sine erfaringer?❤️

Anonymkode: 2d1f6...1d1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte går det veldig bra, de finner fort ut at i barnehagen og hjemme hos mamma er 2 forskjellige steder...og ja det vil jo bli litt tilvenning. Regner med at barnet også får mme på flaske? Og drikker melk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg barnehagebarn enda, men tenker at mennesker er sosiale vesener som hermer etter de rundt oss. Så når hun ser de andre barna sove på madrass så vil nok det oppfattes trygt og naturlig i større grad enn det hadde gjort hjemme. Alle mine barns venner har i hvert fall klart å sove fint i barnehagen uansett hva de pleide gjøre hjemme😊

Anonymkode: 75f79...47d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (7 minutter siden):

Ofte går det veldig bra, de finner fort ut at i barnehagen og hjemme hos mamma er 2 forskjellige steder...og ja det vil jo bli litt tilvenning. Regner med at barnet også får mme på flaske? Og drikker melk?

Hvorfor skulle hun fått mme når hun er 16 mnd? 

Anonymkode: d0c3d...f57

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vår måtte bysses/vugges i søvn, eller trilles hele tiden i vogn. Men i bhg sovna han i en stillestående vogn gitt, og sov lenge. Det er noe magisk som skjer i barnehagen 😊

Anonymkode: d7258...b55

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne. Har en liten kontaktsover som begynner i barnehage om en uke, og jeg er kjempe bekymret. Har prøvd å venne barnet til å sove selvstendig, men det er så vanskelig. Håper at det noen av dere skriver om at de venner seg til det er sant. Lykke til TS! 

Anonymkode: 604fb...6ac

• Hjerte 3
Skrevet

Førstemann sov 100% av sine lurer hjemme i vogn i bevegelse. Tok to dager i bhg før han sov godt på madrass hos dem 😛 de vet hva de driver med, og som en over sier så er barn veldig sosiale og lar seg lett "føre med strømmen".

Nå er jeg spent på om lillebror som snart starter lærer seg å spise litt mer variert. Han er superkresen her hjemme, men håper på at an blir inspirert av å spise med andre og prøver litt nye ting.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (16 minutter siden):

Nei, barnet tok aldri flaske, drikker ikke melk da jeg ammer, har forsøkt å gi det fra kopp noen ganger, men hun er ikke begeistret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vår måtte bysses/vugges i søvn, eller trilles hele tiden i vogn. Men i bhg sovna han i en stillestående vogn gitt, og sov lenge. Det er noe magisk som skjer i barnehagen 😊

Ble det lettere å legge hjemme også da eller?😅

AnonymBruker
Skrevet
Regnbuefisk skrev (7 minutter siden):

Førstemann sov 100% av sine lurer hjemme i vogn i bevegelse. Tok to dager i bhg før han sov godt på madrass hos dem 😛 de vet hva de driver med, og som en over sier så er barn veldig sosiale og lar seg lett "føre med strømmen".

Nå er jeg spent på om lillebror som snart starter lærer seg å spise litt mer variert. Han er superkresen her hjemme, men håper på at an blir inspirert av å spise med andre og prøver litt nye ting.

Hvordan la dere barnet for natten da? Og hvor/hvordan sov han? Kan jo ikke trille hele natta😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldste ville ikke sove, og å sove i vogn gikk ikke sommeren før barnehagestart. Hvis han var skikkelig trøtt kunne han kanskje sovne hvis vi ammet på et mørkt rom.

Første forsøk i barnehagen: alle la seg i vogna, la seg ned og sovnet. Min sønn la seg i vogna, la seg ned og sovnet. De måtte sende oss bilde som bevis, og han sov faktisk. Han begynte å sove i helgene også, helt magisk!

Anonymkode: 51499...40c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble det lettere å legge hjemme også da eller?😅

Å nei.. Like vanskelig gitt. He he

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De brukte lenger tid med min enn de andre, man det gikk til slutt. Etter noen uker fikk de ham til å sovne på madrassen. Men de holdt på lenge med byssing og synging osv. Da han endelig ble vant til å sovne der gikk det fortere.

Anonymkode: 1ffca...ec4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det skjedde her og! 

Anonymkode: 114b4...e80

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, barnet tok aldri flaske, drikker ikke melk da jeg ammer, har forsøkt å gi det fra kopp noen ganger, men hun er ikke begeistret. 

Ville begynt å trene eller se om barnet vil ta flaske ( prøv forskjellige typer) Da blir det bli enklere å legge, ved at de spiser og drikker før de skal sove. Prøv også forskjellige tute kopper...prøv sugerør også 

AnonymBruker
Skrevet

Hun som ikke sov godt i vogn, og ikke begynte med det selv om vi forsøkte å øve sommeren før hun skulle begynne i en barnehage hvor alle sov i vogn, sov godt i vogna si i barnehagen etter en uke der. Den første tiden måtte de rugge på vogna innimellom. Og lillesøsteren, som var lett å legge hvor som helst og når som helst her hjemme, ble beskrevet av barnehagen som litt utfordrende å legge. Men det gikk også veldig fint etter hvert. 

Jeg jobber selv i barnehage, og har aldri opplevd at det ikke har løst seg :) Hos oss sover barna stort sett på madrass, men om de er vant til det hjemme, legger vi dem i vogn den første tiden for at det ikke skal bli for mye nytt på én gang. Vi får informasjon fra foreldrene om hvordan barna er vant til å sovne og sove. Og så tar vi det med i betraktningen når vi skal legge dem hos oss, legger til rette så godt det går, og finner andre måter å støtte på når noe ikke kan overføres. Jeg har mer enn én gang møtt barn som ble ammet i søvn hjemme, men som likevel fant roen og søvnen i barnehagen. Smokk, et kjent kosedyr, teppe eller klut er nyttig for noen. Når nye barn starter på høsten, er det gjerne et lite puslespill å finne ut hvordan alle kan sovne og sove best mulig, men det pleier altså å gå seg til. 

Anonymkode: 95665...32b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (32 minutter siden):

Ville begynt å trene eller se om barnet vil ta flaske ( prøv forskjellige typer) Da blir det bli enklere å legge, ved at de spiser og drikker før de skal sove. Prøv også forskjellige tute kopper...prøv sugerør også 

Hvorfor skal et barn på 16 mnd vennes til og lære å ta flaske? Ingen barn legger seg vel med en flaske med melk i barnehagen?

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen er en magisk plass hvor de får alle barna til å sove på null komma niks, uten noe dilldall. Sånn helt seriøst!

Datteren vår måtte være i bevegelse for å sove, så fort vogna stoppa, lå hun der med klinkekule øyne. Men i barnehagen? De la henne i vogna og hun var borte. På første dagen, på første forsøk. 🫣

Anonymkode: 3acdd...50e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnehagen er en magisk plass hvor de får alle barna til å sove på null komma niks, uten noe dilldall. Sånn helt seriøst!

Datteren vår måtte være i bevegelse for å sove, så fort vogna stoppa, lå hun der med klinkekule øyne. Men i barnehagen? De la henne i vogna og hun var borte. På første dagen, på første forsøk. 🫣

Anonymkode: 3acdd...50e

Tipper de blir så utslitt av alle nye inntrykk at de bare kortslutter når de legges ned😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mine to døtre har aldri ville hatt verken flaske eller smokk. Prøvde mange ganger for de ble jeg veldig bundet til meg

De sov begge to godt i barnehagen. Så vil ikke barnet ha flaske så ikke styr med at de skal ta det nå. I barnehagen blir det mye inntrykk så jeg tror nok barnet sovner. Også er ikke mamma der🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...