Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har "alltid" gått på hormonell prevensjon, bortsett fra et par perioder med graviditet. Etter 5 år med spiral som satt skjevt, bestemte jeg meg for at min tid på prevensjon var over. 

Etter at barna kom har det ikke vært mye action, og jeg har ikke savnet det noe særlig heller. Etter at jeg tok ut spiralen forsto jeg hvorfor - den drepte fullstendig sexlysten min. Nå er den tilbake, og jeg er omtrent ubehagelig kåt ved eggløsning. Mannen er livredd for at jeg skal bli gravid, og nekter omtrent sex rundt eggløsning (også med kondom). 

Nå har det gått opp for meg at det virker som mannens sexlyst er borte. Jeg overtaler han til sex, og føler meg egentlig skikkelig lite attraktiv. Han tar aldri initiativ. Han tar lange dusjer, så mulig han ordner opp selv der. 

Syns det er vanskelig å ta opp, og vurderer nesten å begynne på prevensjon for å slippe de følelsene. Men så ønsker jeg meg jo et sexliv også! Noen tips?😅 Vi har det bra i forholdet ellers, men føler nesten at jeg bor med en kompis.

Anonymkode: 32462...166

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevde også en vesentlig endring i samboers sexlyst når jeg steriliserte meg og hun sluttet på hormonell prevensjon. Det er heldigvis i ferd med å bli større bevissthet rundt nettop dette at hormonell prevensjon gir veldig ulike effekter på ulike kvinner.

Når det kommer til å endre «mønsteret» i samlivet så må det i hvert fall taes opp, selv om det kan oppleves vanskelig. Vil tro det er gode muligheter for at mannen er  blitt vant til å ordne opp selv og har gått seg litt fast i det mønsteret som var «før du sluttet på prevensjon». Om du selv har begynt å ta mye initiativ så burde han jo skjønne det, men det kanskje du må være ennå tydeligere?

Et annet poeng er jo selvsagt om han er livredd for å gjøre deg gravid. Da er det kanskje en ting å vurdere sterilisering om det kan passe for dere?

Fortell ham at du har lyst på ham, at du vil at han skal ta mer initiativ. Kanskje se på noe leketøy sammen om det kunne vært noe for å komme litt i gang igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! Fint med en manns perspektiv. Jeg har foreslått sterilisering, men han blir kvalm av tanken. Det er visst omtrent like ille som et barn til. 

Skjønner at jeg blir nødt til å kvinne meg opp og ta den praten.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm. I de akkurat 30 årene jeg har vært seksuell aktiv, så har mye forandret seg i gjennom ulike perioder.

Dette gjelder lyst på hvor ofte eller sjelden jeg vil ha sex. Jeg har hatt perioder der jeg ønsket daglig sex, jeg har hatt perioder der jeg har hatt lyst 1-2 ganger i året i det samme forholdet, og alt der i mellom.

Jeg har hatt perioder der analsex tente meg. Perioder der det ikke tenner meg. Jeg har hatt perioder der jeg nesten bare ville ha oralsex og jeg har hatt perioder der oralsex er uviktig. Jeg har hatt perioder der jeg vil ha «røff» sex. Gjerne der og da uansett når og hvor. Jeg har hatt perioder der lange forspill og «elskov» var det som tente meg.

Poenget er at seksualitet ikke er statisk. For de aller fleste normale og friske mennesker, så forandrer seksualiteten seg igjennom livet, uansett årsaker. De fleste voksne mennesker vet og forstår dette.

Prat med partneren din.

Anonymkode: 075e7...6ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå har det gått opp for meg at det virker som mannens sexlyst er borte. Jeg overtaler han til sex, og føler meg egentlig skikkelig lite attraktiv. Han tar aldri initiativ. Han tar lange dusjer, så mulig han ordner opp selv der. 

Huff, sier jeg bare. 

Hvis han over mange år har tilpasset sin lyst til deg, så kan han både ha mistet kjærestefølelser, og fysisk ha mistet mye av libido på denne tiden. Ettersom du kommer på banen nå, så har det neppe vært mye mas fra hans side heller? 

Jeg tror dere trenger noen avklarende samtaler, for å finne ut om han vil ha et sexliv igjen, og med deg. 

Anonymkode: 65b67...724

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

[..]

Etter at barna kom har det ikke vært mye action, og jeg har ikke savnet det noe særlig heller.

[..]

Nå gjetter jeg bare vilt her… men han savnet kanskje "action" litt mer enn det du gjorde?

Skrevet

Da kan jo du sterilisere deg, hvis ikke han vil. Eller prøve kobberspiral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...