Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min kaster det meste på gulvet, som jo ikke er uvanlig for ettåringer. Det jeg lurer på er om og i så fall i hvilke situasjoner man burde begynne å si "nei" eller prøve å lære ham til å ikke kaste. 

Det er første barnet så vi har ingen erfaring med dette, men husker jeg leste en bok av Hedvig Montgomery hvor hun anbefaler å ikke drive med "opplæring" de to første årene. Synes det er litt rart da små barn kan lære seg ganske mye. Hun mente man bare skal fjerne ting babyen ikke skal kaste, men hva med mat feks? Noen ganger kaster han mat fordi han er mett, noen ganger fordi han ikke liker det, mens andre ganger bare for moro skyld mens han spiser videre. Og bare så det er sagt, jeg vet at de gjør dette for å utforske og at det er viktig å la den få teste litt. Spørsmålet er bare når man skal begynne å lære dem å ikke kaste alt. Om det ikke har noe for seg de første årene orker vi selvsagt ikke bruke energi på det. 

Hva ville dere gjort: 

1. La barnet kaste både leker og mat. I så fall: Plukke det opp igjen og gi det til dem eller la det ligge når det er kastet?

2. Prøve å lære barnet å ikke kaste mat, men la det kaste leker? I så fall hvordan? 😅

3. Prøve å lære barnet å ikke kaste noe (annet enn ting som skal kastes, som baller)?

Setter pris på alle tips og triks 😊

Anonymkode: f15eb...5e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker heller om ting vi vil han skal gjøre. «Å, kastet du den på gulvet? Mat skal inn i munnen. Ellers blir ikke magen mett!». «Der falt den. Det er mer gøy om vi leker med den på bordet. Da kan vi…». Hvor mye han forstår enda, det er noe annet, men vi prøver å si mindre nei og heller fortelle hva vi vil at han skal gjøre. Vi bytter også bare lek eller tar bort maten litt, uten oppstyr, til han er klar til å prøve igjen :) Syns han kaster mindre og mindre, spesielt mat. 

Anonymkode: 68854...69e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi snakker heller om ting vi vil han skal gjøre. «Å, kastet du den på gulvet? Mat skal inn i munnen. Ellers blir ikke magen mett!». «Der falt den. Det er mer gøy om vi leker med den på bordet. Da kan vi…». Hvor mye han forstår enda, det er noe annet, men vi prøver å si mindre nei og heller fortelle hva vi vil at han skal gjøre. Vi bytter også bare lek eller tar bort maten litt, uten oppstyr, til han er klar til å prøve igjen :) Syns han kaster mindre og mindre, spesielt mat. 

Anonymkode: 68854...69e

Takk for tips, det var lurt 😊 Vi prøver generelt å si minst mulig nei, sånn at det faktisk betyr noe når vi sier det. 

Anonymkode: f15eb...5e1

AnonymBruker
Skrevet

Oi kastet du den, ta den opp igjen. 

Hvis det fortsetter, så ta det vekk. Små barn er litt ute av  syn ute av sinn. 

De ser jo ofte på foreldrene for å se om noe er ok og ikke . Så her kan du fint komunisere med mimikk og evnt risting på hodet eller en nei lyd( vet ikke hvordan man skal skrive det) 

Beste er å gi minst mulig oppmerksomhet på negativ adferd, og heller spore de over på noe annet iht fokus. Da forsvinner dette raskt.

Slik kasting du snakker om, har lett for å bli til slåing i aniktet. Da slår de og ler. Så det kan vøre veldig lurt å få av kasting ganske raskt. 

Anonymkode: 5761d...a90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en måte å leke på, barnet kaster, du plukker den opp. Jeg gjorde det bare til jeg ble lei og så la jeg den bort, og prøvde å få oppmerksomheten over på noe annet. Barnet fikk lovt å utforske maten, jeg ga han heller en mindre porsjon av gangen så det ikke var så mye å grise med. Eller matet han om det var noe jeg absolutt ikke ville ha overalt.

Anonymkode: e1d81...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...