Gå til innhold

Valpekurs selv om man er vant med hund fra før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville du anbefale å gå på valpekurs selv om man har hatt flere hunder tidligere, eller er det ikke så viktig? Og i så fall: er det noen spesifikke valpekurs som anbefales? 

Anonymkode: 34af8...8ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er alltid noe å lære og så er det sosialt både for hund og eier. Fint å møte andre som kaver på med propellvalper😆

Anonymkode: c8a18...b20

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, alle mine valper skal på kurs. Ikke nødvendigvis fordi jeg lærer noe nytt, men fordi det er viktig læring for valpen. Jeg drar aldri på kurs hvor valpene skal hilse/leke, men jeg trenger de andre ekvipasjene for å trene valpen i å ha fokus på meg og da er et kurs en veldig kontrollert situasjon. Man kan få til denne treningen selv også, men med fremmede hunder og eiere uten instruktør til stede vet man aldri hva man møter på. 

Anonymkode: 8a157...7cf

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det uansett er viktig siden det først og fremst er sosialisering og øvelse i å være sammen med andre hunder og mennesker. Som erfaren hundeeier greier man sannsynligvis helt fint å lære valpen elementær lydighet, men sosialisering etc. må nødvendigvis foregå med hvert enkelt individ. Akkurat hvilket kurs man velger er kanskje ikke så viktig siden alle(?) i våre dager er basert på positiv forsterkning og at det tross alt er sosialiseringen som er det viktigste. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Selv om du har hatt hund så har ikke valpen vært valp før. Sosialisering og læring gjennom observasjon av andre hunder er det viktigste. 

Anonymkode: 84558...827

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det sosiale for hunden som er det viktige. Hadde det vært hundepqrker rundt der jeg bodde hadde jeg droppet kurs.

Anonymkode: bd952...6a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener, men jeg tenker det er alltid noe nyttige tips å få. + at hunden må forholde seg til mange hunder og alle situasjoner - det er utrolig hvordan hunder skjerper seg selv om de blir presset til å gjøre øvelser med mange hunder rundt seg. Dette vokser hunden på, det merker jeg på at den er sliten etter hver kurskveld. De får virkelig kjørt hjernen. Tok grunnkurs med en 2 år gammel hund og angrer ikke:) 

Anonymkode: 9218f...060

• Liker 2
Skrevet

Ja. Jeg drar alltid på valpekurs med valpene mine selv om jeg har hatt hunder hele livet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er flere grunner til at det er lurt å gå valpekurs selv om han har hatt hund før:

1. Det er god sosialisering og miljøtrening for valpen. Hvis det er (gode) valpeslipp så er det gull verdt. Ellers er det den spede begynnelse på miljøtrening og kunne klare å fokusere på deg ute med masse forstyrrelser.

2. Som det meste annet så går hundetrening alltid fremover, så det kan finnes nye/forbedrede måter å gjøre ting på enn hva du har lært tidligere. Evt bare innspill og perspektiver du ikke har tenkt på før.

3. Alle valper er forskjellige og kanskje valpen du har nå har en atferd eller en utfordring du ikke har vært borti før med dine andre hunder. Da kan det være veldig nyttig å få gode verktøy til å håndtere dette.

Endret av Tabris
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har også gått på valpekurs med mine hunder selv om jeg har hatt hund hele livet. 

Anonymkode: 64693...38e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne gangen ble det ikke valpekurs. Første kurs var valpen for liten og det har ikke vert kurs her etterpå og nå er den 9 mnd. Merker vi skulle hatt mere sosialisering med andre raser, hun leker nye med andre hunder men det er via raseklubb (uformell klubb). Sist jeg var på valpekurs var det ikke rom for sosialisering, veldig skuffende.

Anonymkode: cceae...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke det selv, jeg bor i et område med veldig mye hund, bare i borettslaget mitt er det over 30 hunder av ulike raser og ulike aldre, majoriteten kjenner jeg allerede. Det er flere friområder for hund i nærheten, både inngjerda og uten gjerder. Vi er en god gjeng som stort sett går dit på regelmessige nok tidspunkt til at man kan velge om man vil møte andre eller ei.

Jeg har allerede en hund som er veldig flink med valper, jeg har mye erfaring med hund og må helt ærlig inrømme at jeg ikke orker valpekurs for min del. Så egoistisk er jeg at jeg ikke orker å utsette meg selv for timesvis med fremmede hundeeiere der det eneste vi har felles er valpetid samtidig. 

Anonymkode: 47cba...0b0

Skrevet

Kan være lurt å oppdatere seg litt. Nå sier jeg ikke at dette gjelder deg ts, men jeg har fått en del horribelt dårlige råd om hund av folk som 'har hatt hund hele livet'.

AnonymBruker
Skrevet

Hunder er individer, så ja. De verktøyene man brukte med forrige hund er ikke nødvendigvis riktig for den nye.

Anonymkode: 6ba55...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke sikkert jeg hadde valgt å gå valpekurs med ny valp, men det er fordi jeg er aktiv del av en klubb, hvor jeg helt fint kunne fått til det samme på treninger i klubben. 

Da jeg fikk den hunden jeg har nå, var det helt nødvendig, jeg kjente få eller ingen med hund, spesielt ikke folk som hadde lyst til å trene hund. De fleste som ikke selv aktivt trener med hund, ser ut til å helst ha lyst til å slippe hundene løse sammen. Og det gjør jeg med et mindretall.

Anonymkode: 323ae...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...