Illuminatum Skrevet 1. august 2023 #141 Del Skrevet 1. august 2023 LisbethBerg skrev (23 timer siden): Ja. Jeg forstår ikke hva det å krenke andre har med ytringsfrihet å gjøre. Hvorfor er feks det Bern Hulsker gjorde ulovlig, mens å brenne koronaen er OK? Det er respektløst å brenne noe som er hellig for en stor gruppe mennesker. Det bør forbys. Man kan ytre sin mening på andre måter. Det er vel forskjell på å krenke en person og en religion? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aqila Skrevet 1. august 2023 #142 Del Skrevet 1. august 2023 (endret) Kokeplate skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke jeg tolker det. Jeg forholder meg til hva su skriver, og det er jo akkurat dette. Hvis du ikke mener det, hvorfor skriver du da at du mener det? Les det jeg skrev igjen, tror du har lest mellom linjene.. Endret 1. august 2023 av Aqila Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 1. august 2023 #143 Del Skrevet 1. august 2023 (endret) Om man ser på dette fra utsiden, dvs uten noen religiøs knytning så er det hele ganske banalt. Her er to helt forskjellige handlinger som har svært forskjellig fokus både fra media og politikerne: Vestlige ledere er livredde for reaksjoner etter koranbrenning. De leter etter å innføre midler for å dempe det hele. Med andre ord så må den vestlige verden akseptere islam, ikke ha noen motsigelser, ingen kritikk, ikke være skeptisk til denne religionen i det hele tatt. Om noen brente en bibel ville ingen reagere, ingen bry seg. Hvorfor skrives det ikke om kirker som brennes? Det har vært minst to slike i Norge der det har vært muslimske personer bak. I Afrika har det vært en masse slike situasjoner der kirker har blitt satt fyr på med folk inne i bygningen. Endret 1. august 2023 av Stina234 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamusen Skrevet 1. august 2023 #144 Del Skrevet 1. august 2023 Foretrekker brenning av en bok, en brenning og stening av kvinner og homofile. For ikke å snakke om voldtekt av småjenter som blir giftet bort… 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 1. august 2023 #145 Del Skrevet 1. august 2023 Aqila skrev (2 minutter siden): Les det jeg skrev igjen, tror du har lest mellom linjene.. Nei, jeg har ikke lest mellom linjene. Jeg forholder meg som sagt til det du skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 1. august 2023 #146 Del Skrevet 1. august 2023 DelvisPresley skrev (5 timer siden): Ok, så hvis jeg brenner et regnbueflagg så må homofile kunne tåle det? Bare et eksempel, har ikke noe imot homofile. Og hvor går grensen for hva man brenne? For meg handler ytringsfrihet om å kunne mene det vi vil om saker og ting, ikke å gjøre det vi vil eller bevisst provosere og spre hat. Å brenne en religions sin hellige bok er vel en hatefull ytring, og det er vel ikke lov? Selv er jeg ingen fan av Islam, men støtter ikke bevisst provokasjon ved å brenne deres hellige bok. Brenning av regnbueflagg bør selvfølgelig, og er også, lov. Brenning av koraner regnes ikke som hatefull ytring, men religionskritikk. Religionskritikk er viktig. Det er derfor vi i Norge er såpass frie for lover og regler basert på religion i dag. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 1. august 2023 #147 Del Skrevet 1. august 2023 Aqila skrev (4 timer siden): Men problemet her er at ALLE vet det ikke gjøres pga ytringsfrihet men kun for provokasjon. Da er det faktisk barnslig Klart det er. Så gjelder det å heve seg over det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 1. august 2023 #148 Del Skrevet 1. august 2023 Fortår ikke religionskritikken i å brenne koranen. Å komme med argumenter er da veldig mye mer meningsfullt. Også uforståelig at noen gjør dette når det er krig i Europa og det vil kunne forhindre viktige militære alianser som vil kunne styrke sikkerheten her nord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 1. august 2023 #149 Del Skrevet 1. august 2023 Bag skrev (8 minutter siden): Fortår ikke religionskritikken i å brenne koranen. Å komme med argumenter er da veldig mye mer meningsfullt. Også uforståelig at noen gjør dette når det er krig i Europa og det vil kunne forhindre viktige militære alianser som vil kunne styrke sikkerheten her nord. Jeg forstår den imidlertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 1. august 2023 #150 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg mener et soleklart NEI. Samfunnskritikk og religionskritikk er 2 viktige grunnpilarer i et demokratisk samfunn med ytringsfrihet. Å innskrenke disse funksjonene fordi man er redd for konsekvensene er å spille fallitt og la tyranni og volden vinne. Jeg støtter på ingen måte koranbrenning som aksjonsform, da jeg mener det er en platt og særdeles lite virkningsfull måte å kritisere religion på. Men kanskje enda viktigere, så er det lite virkningsfullt samtidig som det gjøres av rent ønske om provokasjon. Jeg støtter dog 100% retten, viktigheten av å judisielt kunne brenne en koran og samtidig være beskyttet med lovmessig rett til å gjøre det. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 1. august 2023 #151 Del Skrevet 1. august 2023 Somarfugelen skrev (4 timer siden): syns godt vi kunne forby å brenne koranen. Dette går ikke på ytringsfriheten, det er en handling, og om man virkelig vrir og vender på det nok til at det blir en ytring, er det framdeles en svært hatefull ytring, som går i strid med paragraf 185 i straffeloven. Det er klart at handlinger også er er beskyttet av ytringsfriheten, både i intern rett og etter EMK. Hva tenker du om demonstrasjonstog? Kvinnedagen? Come on! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnhordlandsmann Skrevet 1. august 2023 #152 Del Skrevet 1. august 2023 Jessic_a skrev (På 31.7.2023 den 19.27): Nei, alle bør kunne brenne sine egne ting. Men det er ekstremt harry og umodent handling. Forstår ikke hva de vil oppnå. Veldig enig at det er en unødvendig provokasjon å brenne koranen, men er egentlig akkurat det samme som å brenne hvilken som helst annen eventyrbok. Kunne heller levert boka til gjenbruk😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 1. august 2023 #153 Del Skrevet 1. august 2023 NEI 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 1. august 2023 #154 Del Skrevet 1. august 2023 Bag skrev (25 minutter siden): Fortår ikke religionskritikken i å brenne koranen. Å komme med argumenter er da veldig mye mer meningsfullt. Også uforståelig at noen gjør dette når det er krig i Europa og det vil kunne forhindre viktige militære alianser som vil kunne styrke sikkerheten her nord. Nå er det avdekket at Rasmus Paludan har fått økonomisk støtte fra Russland. All ståhei Putin kan skape, anser han dom et gode. Kan han hindre at Sverige kommer inn i NATO er det i skje fall verdt pengene. Han fra Irak har jeg ikke hørt noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 1. august 2023 #155 Del Skrevet 1. august 2023 Forbudt, som i lov, burde det ikke bli. Vi kan ikke ha et lovverk som regulerer smådetaljer slik. Det har vi heller ikke grunnlag og ressurser til. Men det er en hodeløs ting å brenne koranen i all offentlighet bare for å provosere. Brenn gjerne koranen, men gjør det i din egen hage uten å lage noe fuss rundt det. Det er kanskje ikke like artig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 1. august 2023 #156 Del Skrevet 1. august 2023 Hvis du vil brenne Se&hør, Aftenposten, eller Donald Duck pocket-bøker, Hardyguttene-bøker, bibelen eller reklamekatalogen fra Ikea for den saks skyld... Det er papir!! Hvorfor skulle Koranen være mer kontroversielt å brenne? Papir det også! Problemet, slik jeg ser det, er ikke selve koranen-brenningen. Vil heller si at problemet er hvem som brenner koraner, og ikke minst hvorfor de gjør det (hele settingen). Klart det blir et problem når det er hatfulle mennesker som sprer et fiendlig budskap som brenner den, spesielt når det gjøres for å provosere. Det blir unødvendig synes jeg, og heller ingen god måte å kjempe for endringer, og det er jo på mange måter et endret samfunn de som gjør det vil ha. De ødelegger for seg selv mener jeg, de som brenner koraner for å spre hat og å provosere, at det medfører reaksjoner legger de med vilje opp til selv. Det er unødig og virker mot sin hensikt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 1. august 2023 #157 Del Skrevet 1. august 2023 Hedy Lamarr skrev (3 timer siden): Anine Kjærulf forklarte det nettopp i Dax18. Forenklet sagt: Paragraf 185 retter seg mot ytringer til (konkrete) personer, koranbrenning er en ytring som rettes mot en religion. Og religionskritikk er lov i Norge, heldigvis. Anine er helt rå. Alle bør lese denne:https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEov/det-er-fullt-mulig-aa-vaere-tydelig-og-prinsipiell-om-ytringsfrihet-uten-aa-avvise-nyansene-anine-kierulf Så kan vi diskutere.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 2. august 2023 #158 Del Skrevet 2. august 2023 Jeg er i utgangspunktet imot brenning av bøker, fordi det var sånn nazistene holdt på. Det man må ha i bakhodet, er at folk har blitt lynsjet og drept ikke bare pga brenninger av koranen, men også pga kunst, tegneserier, bøker og filmer. Bare se på Salman Rushdie eller Lars Vilks. Det er heller ikke sånn at det bare er hvite som brenner Koranen. Flere er flyktninger som har rømt fra islamske diktatur. Så hvor går grensa? Når er neste gang det skal bli trusler om terror og hevn? Er det når Ole har lyst til å stå åpent fram som homofil, eller Lise har lyst til å gå tur med hunden sin - som anses som uren? Problemet her er vel til syvende og sist at kanskje ikke vestlige verdier er forenlige med et visst importert tankegods. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 2. august 2023 #159 Del Skrevet 2. august 2023 Callisto83 skrev (7 timer siden): Jeg er i utgangspunktet imot brenning av bøker, fordi det var sånn nazistene holdt på. Det man må ha i bakhodet, er at folk har blitt lynsjet og drept ikke bare pga brenninger av koranen, men også pga kunst, tegneserier, bøker og filmer. Bare se på Salman Rushdie eller Lars Vilks. Det er heller ikke sånn at det bare er hvite som brenner Koranen. Flere er flyktninger som har rømt fra islamske diktatur. Så hvor går grensa? Når er neste gang det skal bli trusler om terror og hevn? Er det når Ole har lyst til å stå åpent fram som homofil, eller Lise har lyst til å gå tur med hunden sin - som anses som uren? Problemet her er vel til syvende og sist at kanskje ikke vestlige verdier er forenlige med et visst importert tankegods. Nå vil det importerte tankegodset endres med tiden, i tidligere tider brente vi hekser her i landet, det gjør vi ikke lenger. Alle samfunn/kulturer er i kontinuerlig endring, mennesker som lever i landene folk utvandrer fra, og ikke minst dem som flytter hit. Altså vil samfunnet i iran endre seg, og iraneren som kommer hit vil det samme. Det tar naturlig nok tid å endre mennesker sitt syn på diverse. Husk at det ikke er for lenge siden kvinner ikke hadde stemmerett her i landet, kvinnelige prester fantes ikke og ekteskap mellom to av samme kjønn var utenkelig. Men slik vi har endret oss, klart det skjer endringer både i samfunnet og hos individene i samfunnene. De endringene går raskere i noen land enn andre, noe som også er naturlig. Kvinnesynet og holdningene til homofile er noe av det som vil endres mest i muslimske kulturer de neste hundre årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 2. august 2023 #160 Del Skrevet 2. august 2023 tvertimot skrev (1 minutt siden): Nå vil det importerte tankegodset endres med tiden, i tidligere tider brente vi hekser her i landet, det gjør vi ikke lenger. Alle samfunn/kulturer er i kontinuerlig endring, mennesker som lever i landene folk utvandrer fra, og ikke minst dem som flytter hit. Altså vil samfunnet i iran endre seg, og iraneren som kommer hit vil det samme. Det tar naturlig nok tid å endre mennesker sitt syn på diverse. Husk at det ikke er for lenge siden kvinner ikke hadde stemmerett her i landet, kvinnelige prester fantes ikke og ekteskap mellom to av samme kjønn var utenkelig. Men slik vi har endret oss, klart det skjer endringer både i samfunnet og hos individene i samfunnene. De endringene går raskere i noen land enn andre, noe som også er naturlig. Kvinnesynet og holdningene til homofile er noe av det som vil endres mest i muslimske kulturer de neste hundre årene. Det er overhodet ingen selvfølge at ting endrer seg til bedre, bare fordi det går litt tid. Bare se på revolusjonen i Iran i 1979. Før det året kunne kvinner se vestlige ut med bikinier + mer, men nå risikerer de fengsel. Jeg vil nesten kalle denne tankegangen litt naiv. Jeg tror ikke vestlig demokrati er et robust økosystem som vil tåle absolutt alt som blir kastet på det. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå