Gå til innhold

Bør koranbrenning bli forbudt ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Nøyaktig hva er brenning av koranen (eller bibelen for den saks skyld) en hatefull ytring mot?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aqila skrev (18 minutter siden):

Slik tankegang som deg er med på å gjøre verden slik den er i dag.
Det bør det forbys, slik at det ikke er noe grunn til slike oppført og dramatikk. Norge bruker masse ressurser når slike oppmøtet for brenning av koranen skjer.

hva får samfunnet ut av det? At vi skal hate hverandre? Er det det ytringsfrihet handler om? Bruker masse ressurser som vi kunne ha brukt for blant annet mye viktigere ting som skjer i samfunnet. 

brenning av Koranen gjøres jo KUN for å få en reaksjon av motparten? Hva er greia? Har ikke folk bedre ting å gjøre? Virkelig. 

Samfunnet får ut av fet at det blir toleranse for ytringer. Det finnes land med begrenset toleranse for ytringer, mange av disse islamske, men også f.eks Russland, Kine, Nord-Korea etc.

Og viktigst av alt - vilden vinner ikke, hvilket den gjør om man lar de som benytter vold til å hindre ytringer få bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somarfugelen skrev (10 minutter siden):

syns godt vi kunne forby å brenne koranen. Dette går ikke på ytringsfriheten, det er en handling, og om man virkelig vrir og vender på det nok til at det blir en ytring, er det framdeles en svært hatefull ytring, som går i strid med paragraf 185 i straffeloven. 

Hvorfor uttale deg om en lovparagraf du åpenbart ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (1 minutt siden):

Samfunnet får ut av fet at det blir toleranse for ytringer. Det finnes land med begrenset toleranse for ytringer, mange av disse islamske, men også f.eks Russland, Kine, Nord-Korea etc.

Og viktigst av alt - vilden vinner ikke, hvilket den gjør om man lar de som benytter vold til å hindre ytringer få bestemme.

Det er toleranse for ytringer i samfunnet, men man yter ytringer som normale mennesker, dvs. ved og være saklig, tydelig og verbal.  IKKE ved å oppføre seg som en klovn å stå og skrike og ta frem ligner og lage store flammer, lage en scene. Det er bare mangel på intelligens slik de oppfører seg. 
vær saklig, gå på debatter og delta i diskusjoner ol. 

ikke bruk våre skattepenger til politi, og rettssaker fordi de ikke klarer å ytre sine meninger som normale mennesker men må ty til voldelige opprør som det eskalerer seg til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om de brenner Koranen, Bibelen eller det norske flagg. Vi har ytringsfrihet enn så lenge.

Jeg var innom det stille rom på OSL for noen år siden. Der kan de som vil be, lese i Bibelen, Koranen og Gud vet hva annet som lå der. 
Jeg bladde litt i disse bøkene av nysgjerrighet. Plutselig kom det inn 2 muslimer i rommet og jeg slang fra meg den boka jeg holdt i. Da fikk jeg tilsnakk fordi jeg hadde uten å tenke over det gjort så Koranen lå nederst av alle bøkene. Ikke for det, jeg visste ikke om denne regelen engang.  Koranen skal visstnok ligge øverst.

For min del kan de brenne all verdens eksemplarer av disse bøkene. Det tar ikke fra meg nattesøvnen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aqila skrev (Akkurat nå):

Det er toleranse for ytringer i samfunnet, men man yter ytringer som normale mennesker, dvs. ved og være saklig, tydelig og verbal.  IKKE ved å oppføre seg som en klovn å stå og skrike og ta frem ligner og lage store flammer, lage en scene. Det er bare mangel på intelligens slik de oppfører seg. 
vær saklig, gå på debatter og delta i diskusjoner ol. 

ikke bruk våre skattepenger til politi, og rettssaker fordi de ikke klarer å ytre sine meninger som normale mennesker men må ty til voldelige opprør som det eskalerer seg til. 

Om man vil forby ytringer fordi de ytres feil er det ikke toleranse, men intoleranse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokeplate skrev (2 minutter siden):

Hvorfor uttale deg om en lovparagraf du åpenbart ikke skjønner?

Straffeloven § 185 slår fast at «[m]ed diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen» på grunn av personens gruppebaserte tilhørighet.

vil si at å brenne en gruppes hellige skrifter, er å demonstrere hat mot denne gruppen. 

klarer helt ærlig ikke å se hvordan dette er mindre hatefullt, enn han som nylig ble fengslet fordi han sto og gaulet at han hatet homser på åpen gate. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somarfugelen skrev (8 minutter siden):

Straffeloven § 185 slår fast at «[m]ed diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen» på grunn av personens gruppebaserte tilhørighet.

vil si at å brenne en gruppes hellige skrifter, er å demonstrere hat mot denne gruppen. 

klarer helt ærlig ikke å se hvordan dette er mindre hatefullt, enn han som nylig ble fengslet fordi han sto og gaulet at han hatet homser på åpen gate. 

Du vil altså si noe annet enn loven sier. Hva er poenget med å referere til loven da?

Hvordsnn kan man unngå å se forskjellen på noe og noen egentlig?

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somarfugelen skrev (6 minutter siden):

Anine Kjærulf forklarte det nettopp i Dax18. Forenklet sagt: Paragraf 185 retter seg mot ytringer til (konkrete) personer, koranbrenning er en ytring som rettes mot en religion. Og religionskritikk er lov i Norge, heldigvis. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (9 minutter siden):

Om man vil forby ytringer fordi de ytres feil er det ikke toleranse, men intoleranse. 

Det var dårlig argument. Det å bruke ytringfriheten sin er greit men å brenne koran, flagg, bibel you name it.. da er det åpent bart noen løse skruer i topplokket. Oppgående mennesker burde fint klare å yte meningene sine på andre måter enn å oppføre seg som en klovn og lage overskrifter i avisen om en tåpelig demonstrasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somarfugelen skrev (3 minutter siden):

Hvis man følger de religiøses egen forståelse av koranen, representerer bokens innhold budskapet fra den allmektige gud. Fra et religiøst perspektiv kan ingen mennesker ha et særskilt eierskap til skriftene. Det er jo guds bok. Det er guds budskap, som alle mennesker kan velge å enten følge eller ikke. Å brenne koranen eller bibelen blir i seg selv et angrep på bokens innhold - selve budskapet. Det er ikke et angrep på mennesker. Lovparagrafen er ment å beskytte mennesker - ikke gud. En allmektig gud skal ikke ha behov for menneskers beskyttelse.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aqila skrev (3 minutter siden):

Det var dårlig argument. Det å bruke ytringfriheten sin er greit men å brenne koran, flagg, bibel you name it.. da er det åpent bart noen løse skruer i topplokket. Oppgående mennesker burde fint klare å yte meningene sine på andre måter enn å oppføre seg som en klovn og lage overskrifter i avisen om en tåpelig demonstrasjon. 

Mindre oppegående mennesker burde også få ytre meningene sine, uavhengig om de er tåpelige

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Bie-damen said:

Skal en da forby brenning av alle bøker? Eller bare den ene som har mange hundre tusener rabiate tilhengere? 

. . . . og som oppfordrer til terror og drap på uskyldige mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aqila skrev (5 minutter siden):

Her sier du jo strengt tatt at det å bruke ytringsfriheten ikke er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (8 minutter siden):

Anine Kjærulf forklarte det nettopp i Dax18. Forenklet sagt: Paragraf 185 retter seg mot ytringer til (konkrete) personer, koranbrenning er en ytring som rettes mot en religion. Og religionskritikk er lov i Norge, heldigvis. 

At det skal være nødvendig å forklare voksne mennesker dette i Norge i dag er direkte trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (5 minutter siden):

Hvis man følger de religiøses egen forståelse av koranen, representerer bokens innhold budskapet fra den allmektige gud. Fra et religiøst perspektiv kan ingen mennesker ha et særskilt eierskap til skriftene. Det er jo guds bok. Det er guds budskap, som alle mennesker kan velge å enten følge eller ikke. Å brenne koranen eller bibelen blir i seg selv et angrep på bokens innhold - selve budskapet. Det er ikke et angrep på mennesker. Lovparagrafen er ment å beskytte mennesker - ikke gud. En allmektig gud skal ikke ha behov for menneskers beskyttelse.

en seksualitet er heller ikke mennesker.

et land, et flagg er heller ikke mennesker. 

med nok semantikalitet, eler flisespikking, kan man rettferdiggjøre og vri alt til å bety akkurat det som måtte passe. Det er meningsløst å diskutere med folk som holder på sånn. Saken er sånn, at de som brenner koranen, hater muslimer. Det er gjort for å skremme, diskriminere og å provosere en reaksjon fra en bestemt gruppe. Dette vet du like godt som meg, og den eneste grunnen til at det blir tolerert, er at islams verdier er i strid med våre egne. Dersom loven hadde blitt håndhevd likestilt, hadde koranbrenning for lengst vært forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Somarfugelen skrev (14 minutter siden):

med nok semantikalitet, eler flisespikking, kan man rettferdiggjøre og vri alt til å bety akkurat det som måtte passe. Det er meningsløst å diskutere med folk som holder på sånn. Saken er sånn, at de som brenner koranen, hater muslimer. Det er gjort for å skremme, diskriminere og å provosere en reaksjon fra en bestemt gruppe. Dette vet du like godt som meg, og den eneste grunnen til at det blir tolerert, er at islams verdier er i strid med våre egne. Dersom loven hadde blitt håndhevd likestilt, hadde koranbrenning for lengst vært forbudt.

Det kan god være at de hater muslimer, men Koranen er ikke muslim eller muslimer. Koranen er deres hellige bok. Og den må man tåle at brennes.

Hvilke andre bøker er forbudt å brenne, aiden loven ikke blir "håndhevd likestilt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (16 minutter siden):

Her sier du jo strengt tatt at det å bruke ytringsfriheten ikke er greit. 

Det er slik du tolker det tydeligvis, igjen. Man kan yte sine meninger ol. på debatter, tv, osv uten å måtte arrangere en stort arrangement hvor det åpenbart hensikten er å lage opprør for å koste samfunnet masse unødvendig bruk av penger og tid fordi enkelte mennesker ikke klarer å oppføre seg. Deres handlinger er åpenbart for å lage store scener, alle disse er vel uføre som ikke bidrar til samfunnet uansett. De har mangel på intelligens. De klarer ikke å sette ord på det de føler og mener men utagerer som en tikkende hormonbombe.😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somarfugelen skrev (11 minutter siden):

Seksualitet er en egenskap ved mennesker. Alle mennesker har en seksualitet.

Et flagg er representativt for en statsdannelse. En statsdannelse består av en bestemt gruppe mennesker.

Koranen tilhører ikke en bestemt gruppe mennesker, hvis man skal tro religionen selv. Den tilhører gud.

Det kan godt være at mange koranbrennere hater muslimer. Det er godt mulig de gjør det for å skremme og provosere fram en reaksjon. Men jeg er ikke enig med deg i at koranbrenning i seg selv er et angrep på en bestemt gruppe mennesker. Jeg har hatt den diskusjonen der med muslimer jeg kjenner, lenge før SIAN eller noen andre her til lands hadde brent en eneste koran offentlig. Det er ikke sånn at et angrep på en bestemt tekst eller idé nødvendigvis bunner i et hat mot mennesker som støtter teksten eller ideen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aqila skrev (Akkurat nå):

Det er slik du tolker det tydeligvis, igjen. Man kan yte sine meninger ol. på debatter, tv, osv uten å måtte arrangere en stort arrangement hvor det åpenbart hensikten er å lage opprør for å koste samfunnet masse unødvendig bruk av penger og tid fordi enkelte mennesker ikke klarer å oppføre seg. Deres handlinger er åpenbart for å lage store scener, alle disse er vel uføre som ikke bidrar til samfunnet uansett. De har mangel på intelligens. De klarer ikke å sette ord på det de føler og mener men utagerer som en tikkende hormonbombe.😂

Nei, det er ikke jeg tolker det. Jeg forholder meg til hva su skriver, og det er jo akkurat dette. Hvis du ikke mener det, hvorfor skriver du da at du mener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...