Gå til innhold

Bør koranbrenning bli forbudt ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

DelvisPresley skrev (10 timer siden):

Hvis det er ytringsfriheten vi snakker om, så kan man jo brenne hva som helst uten at noen skal trenge å reagere. Hadde det vært ytringsfrihet om satanister brente et kors? Det er jo bare religionskritikk det også.

Ja, og det skjer jo også uten nevneverdige reaksjoner? Søk feks opp bilder av det norske bandet Tsjuder, sånn for å gi ett enkelt eksempel. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja selvfølgelig. Blir bare mer hat spred rundt omkring unødvendig. Det er provokasjon for å få en relasjon deretter for å peke å si det er de som startet. barnlig opplegg hele greia spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aqila skrev (2 timer siden):

Ja selvfølgelig. Blir bare mer hat spred rundt omkring unødvendig. Det er provokasjon for å få en relasjon deretter for å peke å si det er de som startet. barnlig opplegg hele greia spør du meg

Enda mer barnslig å forkaste ytringsfriheten fordi noen ikke tåler den.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krakilsk skrev (2 timer siden):

Ja, og det skjer jo også uten nevneverdige reaksjoner? Søk feks opp bilder av det norske bandet Tsjuder, sånn for å gi ett enkelt eksempel. 

men poenget med brenningen er jo nettopp å skape reaksjoner. Om ikke hadde det ikke vært noe vits

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauv skrev (14 timer siden):

Nei. For det handler ikke om ytringsfrihet. Det er ikke ulovlig å være mot Pride. 

Nei, men man må være rimelig tilbakestående når man ikke ser at det snakk om HAT mot pride her på KG.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (15 timer siden):

Igjenn er det blitt bråk rundt koranbrenning, og det skaper uro og truer sikkerheten i de land som tillater  dem. Når ein vet at koranbrenning virker provoserende overfor det muslimske verden burde det  bli forbudt. Høyst sansynleg hadde det diplomatiske vert avsluttet, Sverige medlem av Nato om de hadde forbudt koranbrenning,. Svenske myndigheter har seg sel å takke for at det har opplevd en kronglete veg i Natoselskapet, 

Den kristne del av befolkningen hadde vel blitt noe forferdet om muslimer begynte å brenne / tråkke på bibelen.

kan det være russervennlige som sparker fotball med koranen utenfor den tyrkiske ambassade ? p 

nå skal det være nye koranbrenninger ihvertfall , sa de på nrk... vi har ingen blasfemilov og har ytringsfrihet, så kan man jo spørre seg om det er fornuftig å møte fremtiden med den type provokasjoner..samtidig så skal det sies at islam er ingen liten minoritet , det er den mest hurtigvoksende imperialismen som verden noensinne har hatt...og det ville vært rart om vi bare skulle sitte som feiginger å se på... 

jeg mener ihvertfall at unødige provokasjoner er unødig..dessuten så forer det ekstremismen i islam... og i høyreekstreme miljøer i europa...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal en da forby brenning av alle bøker? Eller bare den ene som har mange hundre tusener rabiate tilhengere? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (10 minutter siden):

men poenget med brenningen er jo nettopp å skape reaksjoner. Om ikke hadde det ikke vært noe vits

Korsbrenningen kan også gjerne tolkes som en intern symbolbruk mtp å flagge tilhørighet til svartmetallmiljøet som en antireligiøs bevegelse . Altså at det er rettet mot egen gruppe, og ikke egentlig myntet på de kristne. For om så var ville det vel være mer effektivt å brenne disse korsene på arenaer hvor kristne dominerer, heller enn i konsertsammenheng hvor publikum i stor del består av likesinnede?

Samtidig tenker jeg slik at når så få kristne reagerer på korsbrenningen i svartmetallmiljøet kan det ha en tenkt sammenheng med at de ble såpass desentivisert av 90-tallets kirkebranner (i samme miljø) at korsbrenningen fremstår som relativt uskyldig til sammenlikning. 

Jeg mener å huske at det er i episode 21 av Tore Sagens podcast på nrk at terrorforsker Ravndal snakker om nettopp desentivisering som et effektivt virkemiddel for å forebygge terror. 

Endret av Krakilsk
Auto correct
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malebøtte skrev (40 minutter siden):

Nei, men man må være rimelig tilbakestående når man ikke ser at det snakk om HAT mot pride her på KG.

Det har fremdeles ingenting med ytringsfrihet å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (16 timer siden):

Absolutt ytringsfrihet det også. Vi trenger provoserende ytringer også. Det er dessverre for lite av det i dag, og det at det i det hele tatt er en alvorlig debatt om å gjeninnføre blasfemiparagrafen er ganske trist. Det synes jeg er provoserende da, men jeg skal tåle det. 

Ok, så hvis jeg brenner et regnbueflagg så må homofile kunne tåle det? Bare et eksempel, har ikke noe imot homofile. Og hvor går grensen for hva man brenne? 

For meg handler ytringsfrihet om å kunne mene det vi vil om saker og ting, ikke å gjøre det vi vil eller bevisst provosere og spre hat. Å brenne en religions sin hellige bok er vel en hatefull ytring, og det er vel ikke lov?

Selv er jeg ingen fan av Islam, men støtter ikke bevisst provokasjon ved å brenne deres hellige bok.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at koranen, bibelen og toraen og andre hellige bøker bør forbys. Det skaper bare ufred og ustabilitiet. Se bare til Sverige. Å få den hele muslimske verden i mot seg er ikke bare bare. Og det kan få utslag for deres søknad om nato medlemskap så hvorfor ikke bare forby det så er alle fornøyde. Brenner du din egen bibel greit nok. Kan sikkert finnes nordmenn som kan finne på det, men tviler på en muslim vil brenne sin egen koran. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (7 minutter siden):

Ok, så hvis jeg brenner et regnbueflagg så må homofile kunne tåle det? Bare et eksempel, har ikke noe imot homofile. Og hvor går grensen for hva man brenne? 

For meg handler ytringsfrihet om å kunne mene det vi vil om saker og ting, ikke å gjøre det vi vil eller bevisst provosere og spre hat. Å brenne en religions sin hellige bok er vel en hatefull ytring, og det er vel ikke lov?

Selv er jeg ingen fan av Islam, men støtter ikke bevisst provokasjon ved å brenne deres hellige bok.

Selvsagt må homofile kunne tåle at et regnbueflagg brennes uten å bli voldelige av den grunn.

Det er lov å uttrykke sitt hat for ting. 

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 timer siden):

Enda mer barnslig å forkaste ytringsfriheten fordi noen ikke tåler den.

Men problemet her er at ALLE vet det ikke gjøres pga ytringsfrihet men kun for provokasjon. Da er det faktisk barnslig 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aqila skrev (13 minutter siden):

Men problemet her er at ALLE vet det ikke gjøres pga ytringsfrihet men kun for provokasjon. Da er det faktisk barnslig 

Så fuckin' what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bør ikke bli forbudt. Men politiet derimot bør ikke bruke ressurser på å stille opp med barrikader og personell på forhånd for å forsvare dem. De får heller komme på utrykning når koranbrennerene har ringt politiet etter første lusing. Hadde politiet stilt opp for meg om jeg hadde sagt jeg skulle brenne et Hells Angels flag utenfor klubblokalet deres? Jeg hadde ikke gjort det for jeg vet det hadde blitt bråk. Det kan disse klovnene som brenner koraner tenke litt på også..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aqila skrev (26 minutter siden):

Det er fortsatt ytringsfrihet. Når de brenner det svenske flagget så er det også gjort kun for provokasjon. Likevel er det ytringsfrihet, det også. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kokeplate skrev (1 time siden):

Selvsagt må homofile kunne tåle at et regnbueflagg brennes uten å bli voldelige av den grunn.

Det er lov å uttrykke sitt hat for ting. 

Kokeplate skrev (17 minutter siden):

Så fuckin' what?

Bør det å uttrykke hat mot enkelte grupper være en del av ytringsfriheten? Hva slags samfunn er det vi ønsker oss?

De som mener dette bør ringe den beste psykologen de kan finne, for de har tydeligvis store issues de må løse opp i. Det er bare min mening, i ytringsfrihetens ånd. Ingen normale mennesker ønsker å ytre hat mot noen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (6 minutter siden):

Bør det å uttrykke hat mot enkelte grupper være en del av ytringsfriheten? Hva slags samfunn er det vi ønsker oss?

De som mener dette bør ringe den beste psykologen de kan finne, for de har tydeligvis store issues de må løse opp i. Det er bare min mening, i ytringsfrihetens ånd. Ingen normale mennesker ønsker å ytre hat mot noen. 

Det å uttrykke hat mot f.eks pride eller Koranen er ikke hat mot grupper.

Det må du selvsagt få lov til å mene, men den meningen treffer jo særdeles dårlig på de som ikke har sagt at hat  ot grupper er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (27 minutter siden):

Så fuckin' what?

Slik tankegang som deg er med på å gjøre verden slik den er i dag.
Det bør det forbys, slik at det ikke er noe grunn til slike oppført og dramatikk. Norge bruker masse ressurser når slike oppmøtet for brenning av koranen skjer.

hva får samfunnet ut av det? At vi skal hate hverandre? Er det det ytringsfrihet handler om? Bruker masse ressurser som vi kunne ha brukt for blant annet mye viktigere ting som skjer i samfunnet. 

brenning av Koranen gjøres jo KUN for å få en reaksjon av motparten? Hva er greia? Har ikke folk bedre ting å gjøre? Virkelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns godt vi kunne forby å brenne koranen. Dette går ikke på ytringsfriheten, det er en handling, og om man virkelig vrir og vender på det nok til at det blir en ytring, er det framdeles en svært hatefull ytring, som går i strid med paragraf 185 i straffeloven. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...