Student146 Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Lurte bare på hvordan dere renset blåbærene dere plukker fra lyngen. Tar dere av stilken?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Vasker de i dørslag når jeg kommer hjem. Anonymkode: 9683a...229
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Jeg foretrekker å plukke reint (inkludert uten stilk) i utgangspunktet, men ellers gjør jeg som lært av mamma: lager en bakke med en plate av noe slag. Bakken kles med et tøystykke det ikke gjør noe om får blåbærflekker. På hver side legges ei "pølse" av sammenrullet håndkle innunder tøystykket for å lage kanter som hindrer bærene i å trille ut på sidene. I enden av bakken ei balje. Så er det bare å helle fangsten ut forsiktig på toppen og la bærne trille ned bakken. De uten stilk triller best. De med mye stilk samt kvist og kvast og bøss blir sortert ut. Anonymkode: 85b14...221
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 jeg bruker et brett designet til formålet https://www.clasohlson.com/no/Jonas-bærrenser/p/31-8324?gclid=EAIaIQobChMIrtj0_ebCgAMVXoxoCR1yBAUMEAQYASABEgLGm_D_BwE Anonymkode: 60812...5fb 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Nei, stilken lar jeg sitte på. Anonymkode: 42eef...c55
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 Nei, tar aldri av stilken. Jeg skyller i et dørslag, heller litt og litt bær på et tørkepapir, og plukker ut blader, kvist og kvast. Men stilken får sitte på. Den gjør så lite av seg når man spiser, at det ikke er noe å kave med. Anonymkode: 83dd6...c6c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 Den lille stilken som har bundet bæret fast til "hovedstilken" lar jeg sitte på. Jeg heller bæra i en bolle, og tar ei og ei spiseskje ut, plukker av blad og annet som har hengt seg fast, før jeg tømmer skjeas innhold i en annen bolle. Blir kanskje en knapp desiliter bøss på 3liter blåbær. Går ganske radig, rensket vel 10 liter i går mens jeg hørte på podcast og koste meg. Anonymkode: e799b...011 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: jeg bruker et brett designet til formålet https://www.clasohlson.com/no/Jonas-bærrenser/p/31-8324?gclid=EAIaIQobChMIrtj0_ebCgAMVXoxoCR1yBAUMEAQYASABEgLGm_D_BwE Anonymkode: 60812...5fb Dette her. Også finrense det som ikke falt av ved risting. Genial til tyttebær også Anonymkode: 80cd2...06e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 Er det ikke dumt å skylle bærene først? Blir jo bare enda mer klin! Og bærene skal jo enten kokes eller fryses regner jeg med og da trengs ingen vask. Så ei som tømte det i dypt stekebrett og blåste vekk rusk og rask, blad og slik med hårføner på nett i dag.. Lurer på om det funker så bra som hun fikk det til jeg.. Jeg bruker ikke å ta vekk noen stilk, den er jo minimal og jeg ELSKER ikke å sitte med slik pirk! Anonymkode: fc86c...9bd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 Prøver stort sett å plukke uten stilk. Men tømmer alt ut på et brett og plukker vekk rusk, rask og stilker når jeg kommer hjem. (Og moser bærene med gaffel og tilsetter sukker så jeg får godt syltetøy...) Jeg liker ikke stilk. Tar heller jobben med å plukke av en og en enn å måtte spise masse småstilker. Anonymkode: cad91...eb1
skrue Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 On 7/31/2023 at 6:40 PM, Student146 said: Lurte bare på hvordan dere renset blåbærene dere plukker fra lyngen. Tar dere av stilken? Bruker vanlig blåbærplukker, noen ganger har jeg med rensebrett i skogen (eks https://www.obs.no/sport-og-fritid/tur/tur--og-campingutstyr/2338323 ). Hjemme tar jeg meg tiden til å fjerne alle småstilker, altså de som ofte sitter helt inn til bæret. Det siste tar litt tid, jeg regner ca like lang tid som det tar å plukke bærene i utgangspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå