AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Er det noen andre der ute som har møtt på eller kjenner enkelte sykepleiere som virker som om de gjør hele yrket sitt til personligheten sin? Bringer opp det faktum at de er sykepleiere i all mulig slags samtaler og pøser ut med masse unødvendig medisinsk informasjon. Du bare ser på dem at de oser av denne overdrevne stoltheten av å være sykepleier. Noen ganger virker det som om at disse enkelte menneskene overvurderer seg selv litt... En gammel kompis av meg kunne oppføre seg veldig likt, i alle fall den tiden jeg kjente han og han var lektorstudent. Han skulle bli lektor i engelsk. Han var sykelig opptatt av rettskrivning og rettet på folk rundt seg. Om en norsk person på TV skulle si noe feil mens de forsøkte å prate engelsk, så kunne han bare ikke la være å kommentere over hvor teit det var. På fester så kunne han begynne å prate om all slags unødvendige fakta om det engelske språk, men det virket bare som om det var for å vise at han kunne disse tingene. Nesten som desperate forsøk. Verken jeg eller noen andre i vennegjengen min føler noe behov for å konstant vise folk at vi hører til yrke (X) og kan (X)! Ikke noen av kollegaene mine heller. Det er jo bare helt unødvendig, merkelig og kleint. Grunnen til at jeg satte sykepleiere i hovedfokus her er fordi jeg personlig har for det meste observert den yrkesgruppen. Kommer dette av en slags underliggende følelse av mindreverdighet som må kompenseres for via overlegenhet? Eller er det muligens noe annet? Før noen angriper meg så vil jeg bare spesifisere at sykepleie er et flott og viktig yrke. All honnør til sykepleiere. De gjør en utrolig viktig jobb og er utvilsomt veldig kompetente innenfor det de jobber med. Jeg synes også de burde få bedre betalt og få bedre arbeidsvilkår. Det samme gjelder lærere. Anonymkode: 2fcf0...226 3
Phoenix Heart Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Kjenner flere sykepleiere, ingen er slik du beskriver. 9 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er det noen andre der ute som har møtt på eller kjenner enkelte sykepleiere som virker som om de gjør hele yrket sitt til personligheten sin? Bringer opp det faktum at de er sykepleiere i all mulig slags samtaler og pøser ut med masse unødvendig medisinsk informasjon. Du bare ser på dem at de oser av denne overdrevne stoltheten av å være sykepleier. Noen ganger virker det som om at disse enkelte menneskene overvurderer seg selv litt... En gammel kompis av meg kunne oppføre seg veldig likt, i alle fall den tiden jeg kjente han og han var lektorstudent. Han skulle bli lektor i engelsk. Han var sykelig opptatt av rettskrivning og rettet på folk rundt seg. Om en norsk person på TV skulle si noe feil mens de forsøkte å prate engelsk, så kunne han bare ikke la være å kommentere over hvor teit det var. På fester så kunne han begynne å prate om all slags unødvendige fakta om det engelske språk, men det virket bare som om det var for å vise at han kunne disse tingene. Nesten som desperate forsøk. Verken jeg eller noen andre i vennegjengen min føler noe behov for å konstant vise folk at vi hører til yrke (X) og kan (X)! Ikke noen av kollegaene mine heller. Det er jo bare helt unødvendig, merkelig og kleint. Grunnen til at jeg satte sykepleiere i hovedfokus her er fordi jeg personlig har for det meste observert den yrkesgruppen. Kommer dette av en slags underliggende følelse av mindreverdighet som må kompenseres for via overlegenhet? Eller er det muligens noe annet? Før noen angriper meg så vil jeg bare spesifisere at sykepleie er et flott og viktig yrke. All honnør til sykepleiere. De gjør en utrolig viktig jobb og er utvilsomt veldig kompetente innenfor det de jobber med. Jeg synes også de burde få bedre betalt og få bedre arbeidsvilkår. Det samme gjelder lærere. Anonymkode: 2fcf0...226 Kjenner mange sykepleiere, ingen er slike. Men du vil nok treffe folk i alle typer yrker som er oppriktig interessert i det de holder på med og liker å prate om det, akkurat dom du vil møte folk som deg, som ser der værste i folk, i alle typer yrker. Anonymkode: 3cbb0...f38 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 Jeg er sykepleier og er ikke sånn.. Med mindre jeg ser noen som er ekstremt utagerende og sinte offtenlig, da kan finne på å si til personen jeg er sammen med: «25 mg Olanzapin» / «10 mg Sobril» (på spøk). Inspirert fra serien på Netflix: «The good doctor». Bare jeg som har litt merkelig humor, tror jeg 🤪 Anonymkode: bf9d9...7be 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Haha, jeg har faktisk en slik dame til kollega. Tror det bunner i at hun var kjempeflink i sykepleierjobben, og foreløpig kanskje ikke mestrer denne nye jobben like godt som den forrige. Absolutt hyggelig dame, men det er veldig mye sykehusprat. Anonymkode: a040c...298 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Jeg jobber med mange sykepleiere, og alle er selvfølgelig ikke like. Men når vi henger sammen sosialt, blir det mye jobbprat, som jeg synes er litt kjedelig. Man trenger liksom ikke faglige diskusjoner når man prøver å bli full.. Vi ER ikke yrket vårt, vi har jo andre sider også! Men jeg tror egentlig grunnen er at disse sykepleierne jobber såpass mye, ofte 100% og litt til, og har så mye ansvar når de er på jobb, og hjemme er det "bare" mann og barn, så de har kanskje ikke så mye annet å snakke om? Anonymkode: d08a9...cb3 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 Jeg møter slike i min jobb hver eneste dag. Gjør et jævlig poeng av at de er sykepleier. Anonymkode: 062bf...f5b 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 Oh yes, kjenner flere sykepleiere som er akkurat slik du beskriver Anonymkode: e237a...66f 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 Jeg kjenner flere sykepleiere og helsesøstre, men de er ikke sånn du beskriver. Men flott at folk er stolt over yrket sitt, da😊 Tipper at en av grunnene til at noen sykepleiere er slik du beskriver, handler om at de har vanskelig for å legge fra seg jobb på jobb. Mange som jobber i særlig stressende yrker sliter med nettopp dette. Anonymkode: 57239...d89 1
Serafin Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det noen andre der ute som har møtt på eller kjenner enkelte sykepleiere som virker som om de gjør hele yrket sitt til personligheten sin? Bringer opp det faktum at de er sykepleiere i all mulig slags samtaler og pøser ut med masse unødvendig medisinsk informasjon. Du bare ser på dem at de oser av denne overdrevne stoltheten av å være sykepleier. Noen ganger virker det som om at disse enkelte menneskene overvurderer seg selv litt... En gammel kompis av meg kunne oppføre seg veldig likt, i alle fall den tiden jeg kjente han og han var lektorstudent. Han skulle bli lektor i engelsk. Han var sykelig opptatt av rettskrivning og rettet på folk rundt seg. Om en norsk person på TV skulle si noe feil mens de forsøkte å prate engelsk, så kunne han bare ikke la være å kommentere over hvor teit det var. På fester så kunne han begynne å prate om all slags unødvendige fakta om det engelske språk, men det virket bare som om det var for å vise at han kunne disse tingene. Nesten som desperate forsøk. Verken jeg eller noen andre i vennegjengen min føler noe behov for å konstant vise folk at vi hører til yrke (X) og kan (X)! Ikke noen av kollegaene mine heller. Det er jo bare helt unødvendig, merkelig og kleint. Grunnen til at jeg satte sykepleiere i hovedfokus her er fordi jeg personlig har for det meste observert den yrkesgruppen. Kommer dette av en slags underliggende følelse av mindreverdighet som må kompenseres for via overlegenhet? Eller er det muligens noe annet? Før noen angriper meg så vil jeg bare spesifisere at sykepleie er et flott og viktig yrke. All honnør til sykepleiere. De gjør en utrolig viktig jobb og er utvilsomt veldig kompetente innenfor det de jobber med. Jeg synes også de burde få bedre betalt og få bedre arbeidsvilkår. Det samme gjelder lærere. Anonymkode: 2fcf0...226 Er selv sykepleier og har ingen behov for å snakke sykepleie på privaten. Vil heller snakke om andre temaer. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 Slutt med det maset om at jeg er lege! Anonymkode: bc3b5...d01 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Skrevet 1. august 2023 Ja, har ei i omgangskretsen. Trøster meg med at hun er veldig stolt, jobbet hardt og aldri hadde kommet igjennom om det ikke hadde vært for hjelp og motivasjon fra vernepleieren (meg). Hun er flink i yrket sitt da, og det går nok over med årene. Anonymkode: 4d550...ed0 2
Topsi Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 (endret) Jeg har identiteten min mye knyttet opp mot det å være sykepleier, men føler ikke jeg er noe overlegen for det. Kan være andre opplevet det slik, men for meg er det å være sykepleier noe jeg er veldig stolt av å ha klart, og å identifisere meg som det et bedre enn mye annet jeg kunne identifisert meg som, og som jeg gjorde tidligere Endret 1. august 2023 av Topsi 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #16 Skrevet 1. august 2023 Jeg tenker helt omvendt, at de som studerer sykepleie ikke var smarte nok til å bli lege. Anonymkode: 6945b...0a7 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 Kjenner 1 sykepleier som er slik Anonymkode: 67af1...d65 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 Kjenner ei barnehagelærer som er sånn.. Hun har selv kun 1 sønn på noen mnd, men snakker som om hun kan alt og at det er en fasit på barn🤪 Anonymkode: 45807...0be 1
Topsi Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker helt omvendt, at de som studerer sykepleie ikke var smarte nok til å bli lege. Anonymkode: 6945b...0a7 Jeg hadde nok rent intellektuelt kunne bli lege, men jeg hadde ikke taklet det psykisk, og heller ikke har jeg lyst til det 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Slutt med det maset om at jeg er lege! Anonymkode: bc3b5...d01 Haha, ja! Jeg er mer vant til at det er omvendt, at man skjuler hva man gjør fordi man ikke orker maset. Jeg har for eksempel en venninne som er dyrlege som jobber på FHI. Hun pleier å la være å si at hun er dyrlege, for da er det så mange som skal ha «gratis råd» (eller til og med behandling!). Under pandemien la hun også være å si at hun jobber på FHI, for hun orket ikke høre alle andres mange meninger om håndteringen av covid, vaksiner +++. Anonymkode: 90292...5c8 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå