Selli Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Skal starte på industriell økonomi, og har ikke valgt bachelor enda. Fristen er 19. august, og valgene er: byggingeniør, datateknologi, automatisering og elektronikkdesign, energi- og petroleumsteknologi, kjemi og miljø og maskiningeniør. Veldig usikker på hva jeg burde velge. Er også usikker på om jeg skal ta master, eller om jeg skal slutte når jeg har tatt bachelor. Eller ta sivilingeniør master i stedenfor om jeg tar datateknologi. Synest petroleumsteknologi hørest spennende ut, men vet ikke så mye om det. Vil jo selvsagt at det skal være jobbmuligheter innenfor den retningen jeg velger, og ønskelig at det skal være mulig med god lønn. Er det nok behov for ingeniører innenfor olje når bransjen sakte er på vei ut? Skal ikke gå på Ntnu, så er vel kanskje mindre attraktiv i arbeidslivet etter utdanning. Hadde uansett satt pris på noen tips eller innspill Har noen her tatt noen av disse retningene og vil anbefale eller fraråde?
Selli Skrevet 31. juli 2023 Forfatter #2 Skrevet 31. juli 2023 Vet ikke hva som skjedde med skriften 😅
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 Energi er et kjempespennende fagfelt, så det spørs bare hvor godt UiS har fulgt med i tiden. Har de egentlig bare byttet navn på petroleums-studiene sine og puttet på bittelitt om annen energi, eller er det reelt et studium om energiteknologi? Energiteknologi og indøk-fag høres absolutt framtidsrettet ut, men hvis ingeniørstudiet har mest petroleum er jeg litt i tvil. Jobbmulighetene vil nok være der om 5 år også, men det er klart at andre bransjer er i vekst. Selv synes jeg kjemi og miljø er interessant, men det er fordi jeg alltid har likt kjemi spesielt godt. Det er framtidsrettet hvis man tenker opprydning i forurensninger og å ta hånd om utslippsproblemtatikk fra stadig nyutviklede kjemikalier. Jeg er utdannet innen petroleumsfag selv, men har kombinert det med fordypninger innen kjemi- og miljøfag, ikke fra UiS, men fra NTNU for en del år siden. Studiene innenfor bygg og maskin er jo veldig klassiske ingeniørfag, som er anvendelige innenfor svært mange bransjer og type virksomheter. Dette kan gi en større bredde innen jobbmuligheter, særlig kombinert med indøk-fagene. Samme gjelder egentlig datateknologi. Samtidig tenker jeg at både datateknologi og automatiserings-studiet er nyttige som "rene" siv-ing-studier, rett og slett fordi dybdekunnskap innen disse fagfeltene stadig er veldig aktuelle, ikke minst med tanke på kunstig intelligens og robotisering. Dette ble mye løse tanker, men kanskje de kan gi deg noe du kan ta med deg når du skal avgjøre hvilken linje du skal ta. Anonymkode: 6df02...9a0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Automatisering, der blir du aldri arbeidsledig Anonymkode: 659d2...976 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Indøk generelt leder til konsulent-jobber. Hørt at petroleum er i hard vind for tiden, bygg ville jeg personlighet ikke valgt da jeg syns det er kjedelig og er det minst «revolusjonerende» du får lov til å være med på. Maskin kan brukes til mye, og er den "typiske" ingeniørene når du nevner ingeniør til mennesker, aka, oppfinner, men må også nevnes at mange siv.ing retninger har mye mekanikk som gjør at maskin alene ikke alltid står like sterkt. Kjemi har jeg ikke så mye peil på, så det vet jeg ikke. Byggingeniør: Fokuserer på planlegging og utforming av konstruksjoner som bygninger, broer og veier. Datateknologi: Omhandler utvikling og anvendelse av programvare, databaser og nettverk for datahåndtering og informasjonsteknologi. Automatisering og elektronikkdesign: Involverer utvikling av automatiserte systemer og elektronikk for styring og kontroll av prosesser og enheter. Energi- og petroleumsteknologi: Dette feltet tar for seg utforskning, utvinning og bruk av energiressurser som olje, gass og fornybar energi. Kjemi og miljø: Kjemiske prosesser og teknologier som påvirker miljøet, inkludert avfallshåndtering og forurensningskontroll. Maskiningeniør: Omhandler design, analyse og produksjon av mekaniske systemer, maskiner og utstyr. Det som er lettest å få «god» jobb / headhuntet med tidlige i karrieren der du kan sjonglere litt som du vil er nok data eller automatisering. Men om du går etter de som har høyest lønn er det nok petroleum. De fleste siv.inger tjener ganske bra, samt skal det nevnes at det er ikke alltid nødvendig med master i data da det er så stor mangel på det fra før av, vet om flere som startet å jobbe fulltid i 3-4 år. Anonymkode: 3b9d3...b8f 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 Ikke velg bygg. Hilsen byggingeniør. Anonymkode: d9831...a9d
Selli Skrevet 1. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 17.23): Energi er et kjempespennende fagfelt, så det spørs bare hvor godt UiS har fulgt med i tiden. Har de egentlig bare byttet navn på petroleums-studiene sine og puttet på bittelitt om annen energi, eller er det reelt et studium om energiteknologi? Energiteknologi og indøk-fag høres absolutt framtidsrettet ut, men hvis ingeniørstudiet har mest petroleum er jeg litt i tvil. Jobbmulighetene vil nok være der om 5 år også, men det er klart at andre bransjer er i vekst. Selv synes jeg kjemi og miljø er interessant, men det er fordi jeg alltid har likt kjemi spesielt godt. Det er framtidsrettet hvis man tenker opprydning i forurensninger og å ta hånd om utslippsproblemtatikk fra stadig nyutviklede kjemikalier. Jeg er utdannet innen petroleumsfag selv, men har kombinert det med fordypninger innen kjemi- og miljøfag, ikke fra UiS, men fra NTNU for en del år siden. Studiene innenfor bygg og maskin er jo veldig klassiske ingeniørfag, som er anvendelige innenfor svært mange bransjer og type virksomheter. Dette kan gi en større bredde innen jobbmuligheter, særlig kombinert med indøk-fagene. Samme gjelder egentlig datateknologi. Samtidig tenker jeg at både datateknologi og automatiserings-studiet er nyttige som "rene" siv-ing-studier, rett og slett fordi dybdekunnskap innen disse fagfeltene stadig er veldig aktuelle, ikke minst med tanke på kunstig intelligens og robotisering. Dette ble mye løse tanker, men kanskje de kan gi deg noe du kan ta med deg når du skal avgjøre hvilken linje du skal ta. Anonymkode: 6df02...9a0 Setter veldig pris på innspill! Usikker på om kjemi og miljø passer meg da min vgs ikke hadde kjemi, men kommer til å vurdere det. Får høre hjemme at «miljø er det som gjelder og det man burde satse på», og det er nok ganske relevant for fremtiden. Blir samtidig fortalt at «maskin er vartfall ikke noe for meg» 😅 Vurderer jo data fordi jeg føler det er «safe», men kanskje kjedelig. Synest jo petroleum virker ganske spennende, så lener litt mot der per nå. Men er samtidig veldig usikker. Liker ikke å ha så mange valg hahahh.. Valgte egentlig realfag på vgs kun for å ikke utelukke noen utdanninger.
Selli Skrevet 1. august 2023 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 21.47): Ikke velg bygg. Hilsen byggingeniør. Anonymkode: d9831...a9d Liker du det ikke? Er det vanskelig/ kjedelig eller lavere lønn enn forventet?
Selli Skrevet 1. august 2023 Forfatter #9 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 17.28): Automatisering, der blir du aldri arbeidsledig Anonymkode: 659d2...976 Er det god lønn innenfor denne retningen? 😊
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 Er selv ingeniør. Ville valgt data. Å studere petroliumsteknologi nå er et sjansespill, da den bransjen er nok borte nå du pensjonerer deg. Anonymkode: 9254b...549 1
Selli Skrevet 2. august 2023 Forfatter #11 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 17.43): Indøk generelt leder til konsulent-jobber. Hørt at petroleum er i hard vind for tiden, bygg ville jeg personlighet ikke valgt da jeg syns det er kjedelig og er det minst «revolusjonerende» du får lov til å være med på. Maskin kan brukes til mye, og er den "typiske" ingeniørene når du nevner ingeniør til mennesker, aka, oppfinner, men må også nevnes at mange siv.ing retninger har mye mekanikk som gjør at maskin alene ikke alltid står like sterkt. Kjemi har jeg ikke så mye peil på, så det vet jeg ikke. Byggingeniør: Fokuserer på planlegging og utforming av konstruksjoner som bygninger, broer og veier. Datateknologi: Omhandler utvikling og anvendelse av programvare, databaser og nettverk for datahåndtering og informasjonsteknologi. Automatisering og elektronikkdesign: Involverer utvikling av automatiserte systemer og elektronikk for styring og kontroll av prosesser og enheter. Energi- og petroleumsteknologi: Dette feltet tar for seg utforskning, utvinning og bruk av energiressurser som olje, gass og fornybar energi. Kjemi og miljø: Kjemiske prosesser og teknologier som påvirker miljøet, inkludert avfallshåndtering og forurensningskontroll. Maskiningeniør: Omhandler design, analyse og produksjon av mekaniske systemer, maskiner og utstyr. Det som er lettest å få «god» jobb / headhuntet med tidlige i karrieren der du kan sjonglere litt som du vil er nok data eller automatisering. Men om du går etter de som har høyest lønn er det nok petroleum. De fleste siv.inger tjener ganske bra, samt skal det nevnes at det er ikke alltid nødvendig med master i data da det er så stor mangel på det fra før av, vet om flere som startet å jobbe fulltid i 3-4 år. Anonymkode: 3b9d3...b8f takk for forklaringen! Føler data står sterkere for meg nå, men tror jeg vil ta master, for høyere lønn.
Selli Skrevet 2. august 2023 Forfatter #12 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er selv ingeniør. Ville valgt data. Å studere petroliumsteknologi nå er et sjansespill, da den bransjen er nok borte nå du pensjonerer deg. Anonymkode: 9254b...549 Er akkurat det jeg har tenkt. Det virker mest spennende, men er det så lurt å ta en master innen en bransje som er på vei ut.. Føler data kan være litt kjedelig da. Moren min er sivilingeniør, og hører en del klaging for å si det sånn
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 Det spiller sånn sett ikke så stor rolle for å være helt ærlig. Jeg gikk selv på uis - petroleum og så indøk. Jobber i kraftbransjen, og resten av kullet jobber alle slags steder. Erfaringsmessig så bryr ikke arbeidsgiver så veldig mye om bacheloren din. De ser ofte indøkordet og sitter med stjerner i øynene nesten uansett. Ta den som interesserer deg mest men jeg hadde ikke tatt petroleum igjen hvis jeg hadde valgt på nytt 😂 bare fordi noen av de tekniske fagene er særs kjipe Anonymkode: 64fd3...1f0
Selli Skrevet 2. august 2023 Forfatter #14 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det spiller sånn sett ikke så stor rolle for å være helt ærlig. Jeg gikk selv på uis - petroleum og så indøk. Jobber i kraftbransjen, og resten av kullet jobber alle slags steder. Erfaringsmessig så bryr ikke arbeidsgiver så veldig mye om bacheloren din. De ser ofte indøkordet og sitter med stjerner i øynene nesten uansett. Ta den som interesserer deg mest men jeg hadde ikke tatt petroleum igjen hvis jeg hadde valgt på nytt 😂 bare fordi noen av de tekniske fagene er særs kjipe Anonymkode: 64fd3...1f0 Liker at jeg ikke har nevnt UiS, men folk bare har skjønt det 🤣 Hva hadde du valgt om du skulle valgt på nytt? Tror du at du ville hatt samme muligheter og tilsvarende lønn?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 Jeg er utdannet byggingeniør og vil absolutt anbefale det å ta master. Jeg har jobbet en del år nå og angrer litt på at jeg ikke bare tok master med en gang. Men sånn er det bare Jeg jobber som rådgiver innen et av de store firmaene og trives med det. Det kan bli noe ensforming noen ganger, men innen mitt fagfelt er jeg garantert jobb helt til jeg går av med pensjon. Anonymkode: acdda...689
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 Jeg er ingeniør selv så kjenner bransjen litt. Hadde jeg skulle valgt selv i dag er data og energi det som er i mest vinden og vekst (gjerne fornybar energi). Inennfor petroliumsteknologi kommer det til å bli mindre og mindre jobber etterhvert. Automasjon er ganske trygt det også. Men viktigste at du velger noe du synes er spennende og klarer å gjennomføre. Velger du dessuten å gå master i indøk, har det til syvende og sist mindre å si om hva slags bransje du ender opp i. Anonymkode: 27d13...fe1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Ta det du selv er mest interessert i av fag. Det er alltid mulig å endre retning gjennom arbeidslivet, om du opplever at noe annet er mer spennende. Når det gjelder data, så er anbefalingen fra alle jeg kjenner innen data, å tenke seg godt om før man går i den retningen. Det er flere og flere som "kjemper om jobbene" innenfor data. Og mer og mer som vil overtas av AI. Sånn sett er nok flere av de tradisjonelle ingeniøryrkene tryggere. Men hva er du egentlig mest interessert i selv? (Argumenter som "jeg vil ha høyest mulig lønn" kommer ikke til å holde deg motivert i arbeidslivet i veldig mange år.) Det lønner seg å finne retninger man faktisk synes er spennende, og fag som er interessante. Da blir det også lettest å gjøre det bra. Anonymkode: a4cf9...a12
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 Ville gått for maskin eller automatisering. De skriker etter arbeidskraft og du vil definitivt få en godt betalt jobb. Trenger ikke master da. Anonymkode: 00228...fd4
Selli Skrevet 2. august 2023 Forfatter #19 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er utdannet byggingeniør og vil absolutt anbefale det å ta master. Jeg har jobbet en del år nå og angrer litt på at jeg ikke bare tok master med en gang. Men sånn er det bare Jeg jobber som rådgiver innen et av de store firmaene og trives med det. Det kan bli noe ensforming noen ganger, men innen mitt fagfelt er jeg garantert jobb helt til jeg går av med pensjon. Anonymkode: acdda...689 Hørest veldig bra ut Hva går jobben din ut på som rådgiver? Er det mye telefonsamtaler og møter, eller hvordan er arbeidsdagen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå