Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Har ikke vært på kg på en stund, så har ikke fått med meg at du er gravid før nå, men her kommer et stort GRATULERER :)

Også synes jeg det var fine navn dere har tenkt på, anne lise er en favoritt hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også på hva de greiene er...

Jeg beundrer forresten alle som gidder å drive med tøybleier, det hadde jeg aldri orket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! Eg begynte brått å lure på om eg ikkje har vore her inne etter at du fann ut om den vesle spira? I alle fall – gratulerer så mykje! :klem:

Og IKKJE ver lei deg om du slepp unna kvalme – det gjorde ikkje eg, kan eg røpe… Men det er stort sett gløymt no då – ein kjem seg gjennom det meste!

Eg byrjar forresten å tru at me har ein del til felles me to – her i huset litt nemleg tøybleier frå Nøstebarn klare i skåpet, som tidlegare sagt har me funne masse fine gamle barneklede heime hos foreldra våre, og me legg generelt stor vekt på å vere så miljøvenlege me kan. Nokre små ’økotips’ til den vesle?

- brukt babyutstyr – me har m.a. kjøpt vogn,seng og høgstol for 2500,- i alt – og alt er kjempefint og berre brukt til 1 barn før (både miljø- og sparetips det der, og slik er det jo ofte…)

- babyline – produkta er heilt utan giftstoff, alle fekk toppscore i test hos ’Grønn hverdag’. (Finst babyolje, sinksalve, lotion, solkrem etc.)

- økologiske klede er du inne på – Nøstebarn har jo mykje kjempefint ubehadla ullgarn viss du eller andre i familien likar å strikke – både supert for babyen og miljøet… Dei sel forresten ein del tøy òg, ikkje berre garn…

- me har kjøpt bæreslynge i økologisk bomull

- …og rett og slett begrense innkjøpa, det er vel det mest miljøvenlege som finst! Ein treng ikkje alt som heiter noko med ’baby-’ altså – laaangt ifrå! Trur det er veldig lurt å berre ha det som er heilt nødvendig, og så heller sjå kva ein får behov for etterkvart. Det ligg mange slags babyprodukt og –klede i mange heimar som ikkje har blitt brukte!

Kos deg masse med familie og sånn då – høyrest veldig koseleg ut på hytta dykkar! :)

:klem:, Pip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så heldige dere er som snart skal fortelle om graviditeten til foreldre! Det er så herlig! De blir sikkert overlykkelige. Blir det første barnebarn?

Kos deg i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

:kose:

Og du - jeg lurer på om det er vanlig å fryse litt i starten av graviditeten jeg - det gjorde i hvertfall jeg om jeg ikke husker feil. *grubler*

Gleder meg til dere skal fortelle foreldrene dine jeg! :hoppe: De kommer til å bli så glad!!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte den store nyheten til vår familie i går kveld, og gjett om det ble godt mottatt!! Det var nok ikke et tørt øye rundt bordet..., jeg strigråt (....akk, disse hormonene!)

Gled deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei! :vinke:

Skal proeve aa svare dere individuelt i dag, saa haaper jeg at jeg ikke glemmer noen! ;)

Saeria x3 ;) : Soapnutshells er noen finurlige saker, som jeg tilfeldigvis kom over! Her kan du lese mer: http://www.inasoapnutshell.com/ Man slipper kjemikalier i klaerne, og slipper toeymykner ogsaa! Jeg tilsetter kun noen draaper essensiell olje (geranium eller sitron liker jeg veldig godt, lavendel er sikkert bra ogsaa). Saa langt har klaerne blitt rene og fine, og de sliter veldig lite paa fargene. Paa skikkelig skitne klaer maa man muligens bruke sterkere saker, hvertfall rett paa flekken.

Pi@: svar ser du over! ;)

Tuji: Haaper vi orker toeybleier, for det er jo baade mer miljoevennlig og billigere. Synes ikke det virker som saa fryktelig mye mer arbeid, men tiden faar vise...

Tocogo: takk skal du ha!! Synes Anne Lise er et ganske soett navn! Men vi faar se...saa langt leder Annika paa jentefronten. Liker Mia ogsaa, men det er kanskje litt kort.

Pip: Tusen takk for mange kjempefine tips! Babyline virker veldig bra! Ellers er det en del fine produkter paa http://www.ecobaby.co.uk - mulig vi bestiller noe derfra (men jeg skal proeve aa begrense meg, trenger vel ikke saa veldig mange forskjellige produkter). Burt's Bees synes jeg er er bra, har nemlig noe derfra fra foer (til voksne altsaa). Og Badger Balm er jo kjempebra! Det er den beste leppepomaden jeg vet om, hele familien er blitt avhengig saa den kjoeper jeg alltid med meg fra UK! Hvis babyproduktene deres er like bra, saa kommer jeg nok til aa kjoepe hvertfall en salve derfra.

Siam: Det blir andre barnebarn, lillebroren min kom meg i forkjoepet i mars! Har ennaa ikke hilst paa det lille vidunderet, som ligner pappaen sin veldig paa bilder i allefall, men haaper jeg faar se ham denne uken! Han og moren er ikke sammen, dessverre - babyen var et saakalt uhell - men de samarbeider godt og han stiller opp saa mye han kan. Tror hun fortsatt er veldig glad i ham, saa jeg haaper at han blir mer forelsket i henne igjen slik at de blir en ordentlig familie...

Er kjempegoey at vaar lille minimanet (som vi kaller spiren for tiden) faar et soeskenbarn paa nesten samme alder!

Kverula: Har ogsaa lest at det er vanlig, men jeg er stort sett en frossenpinn (med mindre gradestokken kryper opp mot 25), saa jeg er vant til det. Men etterhvert blir man visst veldig varm, har jeg hoert?

Magolia: Saa goey at de ble saa glade! Goey at de ble overrasket!!

Det ble ikke min familie! :ler: Vi satt paa Lille Herbern, restauranten paa den lille oya ved Bygdoey, da vi begynte aa snakke om nevoeen min sin daap. Plutselig sier jeg "jeg tror nok det blir en daap til til neste aar." "Ja, vi tenkte oss det!" sier mamma. Saa ble det masse gratulerer og brede smil fra alle sammen. Men jeg var litt skuffet over at det ikke ble den stooooore nyheten! Men mamma sa hun hadde sett det paa meg med en gang da jeg kom soendag kveld - fordi jeg hadde saa store pupper! (saa jeg har ikke innbilt meg det, altsaa! :sjarmor: ) Og fordi jeg skvatt til aa sa "au" naar hun en gang kom saavidt naer puppene mine! Saa dette hadde hun tydeligvis fortalt til pappa. Jeg hadde allerede fortalt den ene broren min, han som har den lille babyen, for en stund siden, men den andre broren min ble faktisk mest overrasket av alle! Han er medisinstudent og kommer naa stadig med gode raad om omega3 etc. (som jeg tar allerede).

Tror nok det var den beste bursdagsgaven til pappa, ja! Han sa hele tiden "saa moro med babyen" etc., og mamma var ogsaa kjempeglad. "Naa maa du nyte denne tiden og ta godt vare paa deg selv" etc. Og jeg skal faa den gamle babysengen som baade jeg og broedrene mine brukte! :hoppe: Saa om vi faar transportert den over, saa blir det nok den vi skal bruke, og ikke Leandervugge. Den er uansett utrolig fin, laget av bast (eller straa eller hva det er), og med stoffhimmel. Skal finne den frem en av dagene! Blir goey aa kikke paa og vaske det gamle babytoeyet ogsaa.

Naa MAA bare alt gaa bra, for naa gleder alle seg stort. Men jeg sa flere ganger at de ikke maatte bli for skuffet om noe gikk galt, siden det er saa tidlig ennaa.

Fikk vite at mamma og pappa hadde proevd i tre aar foer de fikk meg, fordi mamma hadde pcos hun ogsaa! :overrasket: Vet jo at det er arvelig, men hvorfor sa hun ikke noe foer, mon tro?

Saa alle hjerter gleder seg og jeg tror, eller dvs. vet, at mamma og pappa blir knallbra besteforeldre!

Naa er det bare svigerfamilien som staar igjen, og de faar vite det neste mandag.

En siste ting (ble visst et langt innlegg dette!) - jeg er blitt kvalm! Endelig! :ler: Neida. Litt rart aa juble for det, kanskje - hvis det blir verre tror jeg ikke det er saa goey. Var bare smaakvalm i morges, men det ga seg etter frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Så herleg at foreldra dykkar har fått vite!!! Vi greier knapt halde oss lenger!!! :ler:

Kjekt med symptomer! Eg har begynt å bli øm i puppene, elles kjenner eg lite..

Og du? Det GÅR bra dette her... :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en hyggelig nyhet å dele! :klem:

Jeg har tøybleier i skapet nå (brukte en evighet på å studere filmen på Nøstebarn for å se hvordan de egntlig skulle brettes, litt blond innimellom :ler: ), vi har blitt enige om å prøve dem i hvert fall. Så skal jeg komme tilbake til deg med erfaringer når vi har fått dem. Vi tenker at vi skal bruke tøybleier og vanlige bleier, så hvis vi skal ut eller noen andre skal passe ungen, så bruker vi vanlige bleier, og tøybleier hjemme til vanlig. Må se det litt an. Jeg har litt tro på at det er lettere å "overleve" miljøvennlige valg hvis man ikke "tar helt av" og kombinerer løsninger (f.eks. har vi bil, men tar tbanen til jobb). Så nå strikker jeg ullbukser som ungen skal få utenpå tøybleiene.

Vi har også vært bevisste på innkjøp, sånn som Pip har vært. Vi har kjøpt masse brukt, mest fordi gjenbruk er miljøvennlig, samtidig som man får en økonomisk gevinst: Vi har kjøpt følgende brukt på finn.no: Vogn, stellebord (som faktisk var helt ubrukt) og kommode (2 mnd gammel). Halv pris på alt. Babyklær har vi ikke kjøpt så mye av, det har mødrene våre tatt seg av :sjarmor: Men vi kommer til å låne og arve en del klær, spesielt den første tiden. Og jeg tror som Pip at noe av det viktigste faktisk er å ikke kjøpe inn alt for mye før man ser hva man egentlig trenger. Men jeg blir faktisk litt sjokka når jeg ser hvor mye penger man kan bruke på stuff til ungen og ikke minst hvor mye søppel det blir hvis man bruker vanlige bleier OG engangsservietter osv. Håper vi klarer å være *litt* miljøvennlige i hvert fall. :sjenert:

Ha en fortsatt fin dag HH! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Epona

Veldig fine navn da, særlig ett! :sjarmor:

Så kos at besteforeldrene har fått vite nyheten! :hoppe:

God klem til deg, gravide HH! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for besok, jenter!

Imax: nei, vi kommer nok ikke til aa "ta av" mht. aa vaere miljoevennlige. Vi er ingen oekofreaks eller dydsmoenstre akkurat. Kommer nok ogsaa til aa bruke engangsbleier naar vi er ute og farter, for jeg kan ikke tenke meg det er noe goey aa drasse paa skitne bleier! :forvirret:

Men jeg synes det er viktig aa ikke bruke for mye kjemikalier paa huden til barnet, og har tilmed sett okologiske klaer, paa Vertbaudet.co.uk, som er fine. Kanskje vi kjoeper littegrann derfra.

Ha en fin dag du ogsaa - kanskje din siste uten en liten bylt aa ta deg av?! Lykke til med forestaaende foedsel! :klem:

Linn3c: Ja, foreldre (spesielt moedre) kan vaere veldig observante noen ganger! :ler::klem:

veslo: Ja, det skal gaa bra for oss begge og resten av gjengen i marsklubben!! :Nikke: Gled deg til aa fortelle familien - de blir garantert kjempeglade! :klem:

Naa er jeg troett som en strompe, og snart ferdig paa jobb. Skal hjemom og deretter paa utdrikningslag...Har litt blandede foelelser, for jeg er ikke i partyhumoer. Er skikkelig troett og blir sikkert sett paa som en skikkelig festbrems dersom jeg ikke klarer aa vaakne. Ikke skal jeg drikke noe heller, og det er litt kjipt. Ikke det at jeg pleier aa drikke saa mye til vanlig, men litt vin er jo godt, da. Mamma sa hun skulle kjoepe en alkoholfri hvitvin til meg, saa da tar jeg med den. Litt mistenkelig aa drikke alkoholfritt naar man ikke kjoerer (teit det skal vaere saann, egentlig!), men det faar staa til. De faar bare lure!

Tror jeg skal proeve aa sove litt naar jeg kommer hjem, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine navn da, særlig ett!  :sjarmor:

Så kos at besteforeldrene har fått vite nyheten! :hoppe:

God klem til deg, gravide HH! :klem:

Jeg saa visst ikke deg, jeg - men der var du! Ja, har vi ikke god smak? ;)

Stor :klem: til deg ogsaa, din minst like gravide Epona! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du er flink som tenker miljøvennlig og slikt. Må innrømme at tøybleier er fjernt fra mine tanker, og er ren latskap. :sjenert: Skal bli spennende å følge med på deg og den lille spiren, vet jo hvor mye du har ønsket deg barn og hvor bekymret du har vært for at dere kanskje måtte streve veldig. Flytter dere til Norge tidligere enn planlagt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

HEISANN!

Så moro at du har fortalt familien det - og så herlig at de ble så glade! Tenkte nok at mamman din hadde skjønt hvordan ståa var, men moro å få det bekrefta likevel tenker jeg! ;)

Ang. det at moren din ikke har fortalt at hun også har pcos, så tror jeg kanskje at det har vært bevisst...

Jeg husker at var så bekymra for SA de første månedene, og da jeg fikk en blødning fortalte mamma at hun hadde hatt en SA mellom meg og søstera mi - og fortalte hvordan det hadde utarta seg¨, og beroliget meg med at min blødning ikke var SA - fordi det var på en helt annen måte. Jeg syns det var så rart at hun aldri hadde fortalt om aborten før, men jeg tenker nå at det kanskje er sånne private ting man ikke deler med noen før tiden er inne for det...kanskje mamman din har følt det sånn hun også ang pcos?

Håper du får det ålreit på utdrikkingslaget selvom det kanskje ikke frister så veldig å være med akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy å dele nyheten med familien :hoppe:

Må jammen meg si dere er flinke til å tenke miljøvennlig. Har ikke tenkt i de baner i det hele tatt jeg.. Har kjøpt alt nytt og har handlemani når det gjelder klær og annet dilldall... :sjenert: Burde kanskje hatt dårlig samvittighet, men jeg har egentlig ikke det :rodme:

Fine navn også! Jeg lurer litt på Christian hvis vi får gutt.. Men jeg må ha noe som matcher Victoria, samtidig som det er litt norsk og internasjonalt. Ikke lett :forvirret:

Og du-dette kommer til å gå kjempe bra ;)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du har kanskje stukke på UL no, men neste gong du skal fake drikking kan du vel drikke alkoholdfritt frå ei alkohol-flaske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en stooor :klem: til favoritt Hollyen min! Så godt å få fortalt det til familien! Og tenk at mamman din også har PCOS! :overrasket: Sant som du sier at det ofte går i arv, men likevel. Hun har sikkert ikke villet uroe deg unødvendig. Har du nevnt det for henne før at du har det?

Jeg har lyst til å bruke tøybleier jeg også (på babyen da selvsagt:P) men tror det kommer til å bli fryktelig upraktisk sånn som vaske og tørkemulighetene er her i huset.. Må ut av huset og ned i kjelleren for å vaske (hat!) og det eneste stedet jeg kan tørke klær er i stuen eller spisestuen.. Tenker det blir mer enn nok med bare babyklær og våre til å beynne med jeg. Med mindre vi får ordnet en annen løsning da!

Ha en strålende fin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...