Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

68cm og 7700g betyr vel at lillegutten din er på størrelse med en gjennomsnittlig 6mnd baby. (Ikke at det er noe galt i det. Alle babyer vokser i sitt tempo, og så lenge han følger sin kurve fint, så er han helt normal.)

Men det høres ut som om du kommer til å få litt å bære på etter hvert.

Er T eller noen andre mannfolk i nær familie høye? I familien min er de ganske høye, og Mannen er nesten 190, så lillegutt har god grunn til å strekke seg tidlig.

Jeg saa ikke dette innlegget foer naa, jeg - maa ha gaatt litt fort i svingene i gaar! Jeg faar hele tiden kommentarer paa at han er stor, og du har rett i at jeg kommer til aa faa litt (eller dvs. mye) aa baere paa...merker det allerede, jeg. :forvirret: I min familie er vi ikke spesielt hoeye, men ikke veldig lave heller. Pappa er 183, mamma 165. Jeg er 173. T er 180, og foreldrene hans er helt middels de ogsaa. Jeg var et ganske stort barn som vokste fort, men noksaa gjennomsnittlig paa den alderen Theodor er naa (har det gamle helsekortet mitt). Hvor lang er din gutt naa?

Jeg vet ikke om det er forskjell på risgrøtene, men husker at det var 4 ulike typer i babyhylla på Tesco. Jeg så også at de hadde to andre typer grøt der for 4+ måneder gamle babyer, men husker dessverre ikke nå hva de var lagd av :klø:

Jeg blandet i litt eplemos i groeten i kveld, jeg. Da blir det hvertfall litt mer fiber. Fikk et gratis glass med Hipp Organic eplemos, saa da brukte jeg det likegodt. Kommer til aa mose mine egne pureer ellers. Han likte det hvertfall, tror jeg.

Ellers har han vaert i daarlig humoer i ettermiddag og paa kvelden. Men jeg tror jeg vet hva det er: mulig han holder paa aa faa tenner. Han er nemlig helt besatt paa aa stappe hendene og andre ting inn i munnen, og sikler en del. Mest vil han ha puppen i munnen, da. Tanten min saa paa gommene hans at han vil faa tenner tidlig, de er nemlig ganske hvite. Og jeg proevde aa massere gommene hans litt i kveld, virket som han likte det. Haaper disse smertene gaar over snart, for jeg har litt vondt av ham (og jeg faar knapt ett minutt til meg selv paa kveldstid naar det er saann).

Men han sovnet ganske tidlig i dag - halv aatte. Jeg ammet ham i soevn som vanlig. Naa proever jeg aa faa gjort huslige ting som vaske bad, stoevsuge og lage istand mat til imorgen.

Jeg var forresten flink til aa trene i dag, det ble en rask gaatur paa en time og en times trening i stuen til Kom i form med KK. En gammel video, men den gjoer susen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg saa ikke dette innlegget foer naa, jeg - maa ha gaatt litt fort i svingene i gaar! Jeg faar hele tiden kommentarer paa at han er stor, og du har rett i at jeg kommer til aa faa litt (eller dvs. mye) aa baere paa...merker det allerede, jeg. :forvirret: I min familie er vi ikke spesielt hoeye, men ikke veldig lave heller. Pappa er 183, mamma 165. Jeg er 173. T er 180, og foreldrene hans er helt middels de ogsaa. Jeg var et ganske stort barn som vokste fort, men noksaa gjennomsnittlig paa den alderen Theodor er naa (har det gamle helsekortet mitt). Hvor lang er din gutt naa?

Ellers har han vaert i daarlig humoer i ettermiddag og paa kvelden. Men jeg tror jeg vet hva det er: mulig han holder paa aa faa tenner. Han er nemlig helt besatt paa aa stappe hendene og andre ting inn i munnen, og sikler en del. Mest vil han ha puppen i munnen, da. Tanten min saa paa gommene hans at han vil faa tenner tidlig, de er nemlig ganske hvite. Og jeg proevde aa massere gommene hans litt i kveld, virket som han likte det. Haaper disse smertene gaar over snart, for jeg har litt vondt av ham (og jeg faar knapt ett minutt til meg selv paa kveldstid naar det er saann).

Dersom han holder på å få tenner, og det høres jo sånn ut, så finnes det noe som heter Dentinox her i Norge, som er et bedøvende middel for babyers tannkjøtt. Det hjelper hos oss. (Men mange syne sikke det har effekt.)

Min gutt er nå 7,7kg og 70cm. (6mnd) Han er lenger enn gjennomsnittet, men under snittet i vekt. (men følger sin kurve fint.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, da høres det ut som om det er tenner på vei her også. :overrasket: veldig tidlig da, og hun som biter meg i puppen allerede. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 4 mnd. dagen, Theo! :hoppe::bursdag::babysmokk:

Grattis med 200 sider også! :hoppe::danse: :-D :perebrus:

Takk takk! :bukke:

Oj, da høres det ut som om det er tenner på vei her også. :overrasket: veldig tidlig da, og hun som biter meg i puppen allerede. :tristbla:

Naa vet jeg ikke om det er tennene som har plaget ham, da. Han var mye bedre i gaar heldigvis!

Og i natt sov han fra klokken 8 til halv 8! :overrasket::tommel::danse: (dvs. jeg matet ham klokken halv elleve mens han var i halvsoevne). Utrolig deilig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter! :klem: Ja, deilig at han sov saa godt i natt! Haaper det fortsetter saann. Men han er fortsatt i daarlig humoer om kvelden. I kveld graat/skrek/sutret han i nesten en time foer han roet seg (dvs. sovnet paa armen min, som vanlig). I begynnelsen var han ikke saa allerverst, og jeg la ham i sengen sin. Han sutret litt, saa jeg sang noen nattasanger. Det fikk han til aa smile, men saa plutselig slo han seg helt vrang. Ingenting hjalp, verken byssing, synging, pupp eller aa bare la ham ligge (lot ham ikke ligge lenge, da). Men byssing hjalp til slutt.

T jobber sent i kveld, og kommer ikke hjem foer om en halvtime. Begynner aa foele meg litt som en alenemor paa hverdagene. :forvirret: Men saann visste jeg jo at det kom til aa bli, T har en veldig krevende jobb. Og hvis vi har lyst til aa flytte i stort hus med hage en dag, forhaapentligvis i Norge, er det viktig at han jobber ekstra hardt noen aar. Bare synd at det gaar utover tiden han har med Theo...men de fleste dagene er han hjemme i tide til aa bade og ta pysj paa Theo, da, saa jeg burde ikke klage.

Naa skal jeg lage litt middag til oss voksne. Theo likte godt eplemos/risgroeten han fikk i kveld, foer han fikk pupp. Innbiller meg at han er litt mettere paa kveldstid siden vi begynte med groet og mos for noen dager siden. Naa har jeg kjoept paerer og skal lage opp mos som jeg skal fryse i porsjonspakninger (saanne smaa bokser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker på å flytte til Norge etterhvert? Skjønner jeg godt! ;) Er det greit for T å få jobb her?

Det er jobben til T som holder oss her...det finnes jobber for ham i Norge ogsaa, men det er ikke saa mange av dem. Men dersom den riktige jobben dukker opp, saa flytter vi (dvs. han har lyst til aa jobbe her et par aar til, for han tror ikke loennen er like bra i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datt innom denne fine dagboken din og tenkte å legge igjen en hilsen.

Ser at din skjønne Teo er født på samme dag som min :babyjente:

Koselig!

Kjenner igjen mange av de problemstillingene du skriver om, men :babyjente: har ikke begynnt med tennene ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datt innom denne fine dagboken din og tenkte å legge igjen en hilsen.

Ser at din skjønne Teo er født på samme dag som min :babyjente:

Koselig!

Kjenner igjen mange av de problemstillingene du skriver om, men :babyjente: har ikke begynnt med tennene ennå..

hei Solmie! :vinke: Koselig at du la igjen en hilsen, og takk for komplimentet! Saa goey at babyene vaare har samme bursdag. Jeg tror forresten ikke det er tennene som har plaget Theo likevel.

Aner ikke hva det er, men hver kveld blir han skikkelig grinete. :tristbla: Ammer ham i soevn som regel, og legger meg ved siden av ham i sengen vaar. Saa flytter vi ham over i sengen sin naar vi legger oss, etter at han har faatt nattmat. I morgen faar jeg besok av en venninne, en barnloes saadan. Regner med hun blir gravid snart, for hun har snakket litt om det. Gruer meg litt til at hun skal vaere her mens leggestyret holder paa, for da blir jeg litt asosial i en times tid... Men men, hun faar se paa tv og snakke med T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også hatt styr med leggingen, men nå går det mye bedre. Vi må fortsatt vugge/bære henne i søvn, men nå slukner hun rimelig kjapt.

Min erfaring er at barnet må være trøtt for å få en fin legging. Før hadde vi ikke så mange rutiner på soving på dagtid, men nå har vi innført at hun ikke får sove etter 17.30

Som et ledd i å få innført leggerutiner, har vi badet henne hver kveld,(har pleid annenhver). Vi har da godt varmt vann, og vi bader henne lenge (dette tretter henne voldsomt) Badingen skjer i 18.30-tiden. Etter bading er det pupp. Da ammer jeg henne i stuen. Så bærer det inn på soverommet, hvor jeg har det ganske mørkt, bare et lite lys på. Når vi bysser henne i søvn har vi henne ofte liggende oppå vogndynen, dette fordi jeg synes hun våkner lettere når jeg skal legge henne i sengen ellers.Hun synes også det der godt å gjemme ansiktet inn i dyna. En monotom sang gjør susen.

Når det gjelder grøt, har vi så smått begynt med litt maisgrøt. Helsesøster sa at hennes tips var å gi grøt rundt klokken 18.00, for ga vi grøt for sent, kunne vi få en urolig natt (pga magen til babyen) Hun kunne ikke forklare hvorfor, men hun sa at erfaringsmessig så ble det krøll når grøten ble gitt for sent. Jenta vår får 2 ts maisgrøt, den er veldig utspedd i morsmelk,så det blir litt feil å si grøt...mer suppe.

I går våknet hun en gang om natten for mat, i natt har hun sovet hele :)

Det har blitt så deilig å ha kveldene for oss selv..

Håper det ordner seg for deg, for det er veldig slitsomt med sånne kvelder du har nå :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Duuu? Vet du om noen fine og litt rimelige steder en kan bo i Edinburgh?

Du mener hotell/b&b, du har ikke tenkt aa bosette deg her borte?! Jeg vet om et veldig sentralt hotell som ikke er altfor dyrt. Skal spoerre T hva det heter!

:klem:

:klem:

Er saa trett i dag. Har vaert det de siste dagene, selv om jeg faar nok soevn. Skulle helst ligget og sovet naa, men det gaar jo ikke. Fatter ikke hvorfor jeg er saa slapp.

Har ikke gaatt ned noe mer, staar naa paa stedet hvil paa 71 kilo. Er litt irritert paa det, men orker ikke slanke meg. Mamma kommer sikkert til aa kommentere det...men det blaaser jeg i.

Ellers er det ikke saa mye nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg er visst en sånn snikleser som er innom ganske ofte, men som er dårlig på å legge igjen spor etter meg. Synes det er så koselig å lese om livet ditt, du virker som du takler overgangen til å være hjemmeværende mamma veldig bra!

Og sentralt og ok hotell i Edinburgh vil jeg også gjerne tipses om, forresten! ;)

Vi skal jo ha årets sommerferie i landet ditt - to uker hvor vi skal kjøre fra Edinburgh via Aberdeen, Inverness, Wick og ut på Orkney, så kysten via Ullapool til Skye og ned igjen via Fort William til Edinburgh. Jeg gleder meg som en liten unge, og sørfer masse rundt for å finne ut hva vi MÅ se på veien. Vi har lagt opp til litt kjøring hver dag, men ikke så altfor lange etapper av gangen. Blir spennende!

Kos deg masse med Theo, det er så koselig å lese det du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lano, tusen takk for besoket, foeler meg faktisk i bedre humoer etter aa ha lest hilsenen din! :klem:

Naa har jeg skiftet bleie paa tassen, satt paa en vask og sendt noen tekstmeldinger som jeg hadde utsatt. Var ute en tur i sted, men det var saa kaldt at jeg snudde ganske fort. Tok meg en kopp kaffe isteden! :kaffe:

Etterpaa har jeg tenkt meg en tur til kjoepesenteret. Skal bare ha en melk, og kanskje et par bodyer til bamsegutten. Synes jamenmeg klaerne hans i str. 3-6 mnd. begynner aa bli litt knappe! :overrasket:

I morgen kommer en venninne med samboer paa besok. De har kjoept nytt hus og skal en tur til Ikea. De bor i nord-England, men Ikea her hvor vi bor er naermeste alternativ for dem. Har egentlig lovet dem brownies, saa vi faar se hva jeg kan faa til...

Hadde besok i gaar ogsaa, av bestevenninnen min. Vi gikk en tur i solskinnet, badet Theo og spiste fish pie. Saa kjoerte jeg henne til toget og dro hjem til sengen...T var sliten ogsaa, saa vi la oss kl. 10.

Har endelig blitt ferdig med alle takkekortene fra daapen. Ble saa forneoyd med det, ogsaa ble det saa rimelig - 80 kroner for 16 doble takkekort med bilde!

Faar henge opp den vasken og sette paa en bleievask foer vi kommer oss ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saeria og Lano: et veldig sentralt og rimelig hotell er Frederick House Hotel i Frederick Street: http://www.townhousehotels.co.uk/hotels/frederick.html Moren til T har bodd der et par ganger, og det er som sagt billig, og noksaa koselig (ikke verdens mest luksurioese, altsaa). Beliggenheten er hvertfall veldig bra!

Ellers bor jo ikke vi saa ofte paa hotell her i byen :ler: , saa vi er ikke saa godt kjent med hotellene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...