Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Ronja¤

Så stas med baby-date! Knerten vår møtte sin første kompis i går, Linn3c sin 5 mnd gamle gut! Det var stor stas, sjølv om knerten ikkje forstår så mykje av slikt enno. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jenter, god paaske til dere ogsaa! :klem:

Det virker som Theodor har konstant oekedoegn. Han maa ammes nesten konstant fra sekstiden og utover - 20-25 minutter paa en pupp, saa pause i noen minutter (hvor jeg tror han er mett og fornoeyd, og legger ham til aa sove), saa hoerer vi skrik fra barnerommet og det er paa'an igjen. Sukk. I kveld hadde vi fem ammestunder, fra ca. klokken seks, og naa, etter en flaske med 90 ml mme, ser det ut til at han er fornoeyd. :forvirret: Dette skjer nesten hver kveld, bortsett fra at vi ikke pleier aa gi ham mme. Men jeg fikk nok i sted, maatte bare ha en liten ammepause, saa T ga ham flasken. Han vaakner fortsatt hver andre/tredje time natten gjennom ogsaa, saa man kan si at jeg tilbringer mye tid med puppene ute. :ler:

Men ellers er livet fint! I dag var vi i kirken, paa besok hos en kollega av T som har brukket benet, og resten av dagen var vi hjemme. Spiste deilig lammelaar til lunsj med kjempegod saus, nesten (men bare nesten) like god som mammas. ;)

I morgen skal T jobbe, han tar heller fri en annen dag. Tror jeg og godgutten tar oss en tur inn til byen i morgen.

Natta! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem:

innom med en :klem:

Er visst ikke saa flink til aa oppdatere min egen dagbok eller besoke andres for tiden...er en viss liten herremann som krever mye oppmerksomhet. ;) Men haaper aa komme sterkere tilbake snart, for jeg savner aa foelge med dere jenter, baade gravide, med barn og uten barn!

Theodor henger fortsatt masse i puppen. Er blitt skikkelig saar igjen. :forvirret: Ogsaa jeg som foelte at ammingen gikk saa bra...i tillegg har jeg ikke saa mye melk paa kvelden, tror jeg. I allefall blir han aldri mett, saa jeg gir ham litt tillegg etter tre-fire ammeoekter. Da har puppene mine faatt nok!

I morgen er det veiedag igjen paa helsestasjonen. Er sikker paa at han legger fint paa seg, synes han er blitt en skikkelig plugg! :ler: Paa onsdag skal vi til oeyespesialist, saa krysser fingrene for at det gaar bra.

Og paa torsdag reiser vi til foreldrene mine! :hoppe: Har ikke vaert i Norge siden august, savner gamlelandet naa. Blir koselig aa se diverse venninner, broren min og hans familie og selvsagt mamma og pappa.

Naa har jeg noeyaktig tre kilo igjen til startvekt. :) Hadde ikke gjort noe aa gaa ned fem kilo til, men faar vel ta tiden til hjelp.

Droemmer om aa sove en hel natt igjennom, og lurer paa naar det skjer...har en mistanke om at det blir leeeeenge til. Men bare en nattamming hadde vaert supert. Kanskje ved ca. tre maaneders alder? Er lov aa droemme! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da koselig at du har litt tid til å oppdatere egen bok. Vi skjønner jo at det ikke er du og T som styrer hverdagen lenger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saeria: :klem:

Litt av en natt! *gjesp* Theo falt endelig til ro klokken ni, og sov herlige fire timer! :hoppe: Men vi la oss ikke foer i ellevetiden, saa vi fikk bare nyte godt av to av de timene. Rett foer klokken ett vaaknet lillemann med verdens verste bleie! :kvalm: Skiftet paa ham og ammet ham, og tenkte at det var lurt aa gi litt tillegg slik at han fikk sove godt. Men han fikk flasketuten helt i vrangstrupen og gulpet massevis av melk (altsaa det han hadde drukket fra meg) over hele seg. Saa da var det opp paa stellebordet igjen og paa med ny pysj. Men han fikk heldigvis sove kjapt igjen, og sov tre timer til. Men da begynte det...Han ble ammet klokken fire, fem og seks - klokken syv ga jeg ham litt mme i sproeyte (har bare en flaske og den var skitten, dessuten ville jeg ikke at han skulle faa den i vrangstrupen igjen). Foeler meg rimelig gaaen i dag... Naa tror jeg det er tid for et nytt maaltid, hoerer han begynner aa rope naa.

Lurer paa om jeg kanskje ikke har nok melk? Det er jo litt rart at han er saapass sulten paa morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: høres ut som en slitsom natt. Hadde tenkt å klage på min natt i dagboka mi, men tror jeg dropper det nå :sjenert: håper du får sove litt på dagen hvertfall. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres ut som en slitsom natt. Jeg lever et luksusliv på den fronten visst. Nå sover Mini nemlig gjerne gjennom hele natten (på morsmelk). Jeg hadde ikke trodd det skulle skje så fort, men det har det altså.

Håper du får hvile noe på dagen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en løsning for lite melk, nemlig å amme mer (med mindre det er en medisinsk grunn til at du kanskje produserer lite melk).

Hver gang du "jukser" med mme så tror jo kroppen din at du har produsert nok melk.

Det er min teori i alle fall. Men du burde hatt medalje for innsatsviljen din altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og hilsener jenter! :klem:

Da har vi vaert paa treff paa helsestasjonen igjen, og Theodor veier naa 4.5 kilo! Han legger bra paa seg, 400 gram paa en uke er ikke verst! :klappe:

Jeg fikk luftet mating/soevn-problemene vaare med en helsesoester, og hun kom med noen gode raad som vi skal proeve aa foelge. Hun sa at Theodor er en smaaspiser (en "snacker" som hun sa) og har blitt vant til smaa, hyppige maaltider. For aa proeve aa utvide magesekken hans, slik at han kan ta stoerre, men sjeldnere maaltider, skal jeg proeve aa amme ham sjeldnere ved aa ta ham ut paa tur to ganger i doegnet naar det naermer seg spisetid, fordi han roer seg naar han er i vognen. I tillegg anbefalte hun at jeg gir en stor flaske mme ved kveldstid, hun mente det kunne gi meg et lite avbrekk og fylle godt opp i magen til Theodor. Saa lenge jeg gir flaske paa samme tid hver dag blir ikke melkeproduksjonen resten av doegnet svekket. Saa det skal vi gjoere fra naa av. Hun sa at noen babyer rett og slett er veldig sultne og at det ikke er noen vits i aa la det gaa ut over en selv til de grader at man blir utslitt, noe jeg er enig i. Han faar tross alt 90% morsmelk, det faar holde.

Er rimelig sliten i dag, men har fattet nytt mot etter aa ha snakket med helsesoester!

I morgen skal vi til oeyespesialisten. Gruer meg, men blir deilig aa faa det overstaatt.

I dag skal jeg vaske masse babyklaer, vi skal jo dra til Norge paa torsdag saa maa ha nok rene klaer med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi-høres slitsomt ut ja. Får håpe det hjelper med gode råd da! Jeg har hørt helsesøster her i Norge har anbefalt et glass med rødvin på kvelden. Har flere venninner det har gitt økt morsmelk på. SYnes det høres litt skummelt ut jeg men det er visst veldig lite som går over i mormelka.

God tur til fedrelandet!!! :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blir moro med norgesbesøk da :)

Ja! :hoppe:

Oi-høres slitsomt ut ja. Får håpe det hjelper med gode råd da! Jeg har hørt helsesøster her i Norge har anbefalt et glass med rødvin på kvelden. Har flere venninner det har gitt økt morsmelk på. SYnes det høres litt skummelt ut jeg men det er visst veldig lite som går over i mormelka.

God tur til fedrelandet!!! :flagg:

:sjenert: Jeg drikker ofte et glass roedvin til middag, saa det tipset er vel utproevd. Men fint at helsesoestre i Norge godkjenner det, da! ;):klem:

Masse lykke til i morgen! Skal tenke på dere! :klem:

Tusen takk Madden! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det litt sånn som du beskriver i påsken med følelsen av lite melk, og at babyen våknet masse. Nå har melkeproduksjonen tatt seg opp igjen og jeg føler at jeg har nok melk. Har begynt med ammete etter råd fra helsesøster, pluss litt rødvin (mitt eget råd, he he) og føler at brystene er fulle igjen.

Gutten min har hatt en periode med mye våkning nå i påsken. Noen ganger hver time på slutten av natten, som du skriver. Det er utrolig slitsomt.... Jeg har ikke turt MME, er redd for melkeproduksjonen, men kanskje jeg skal sjekke med helsesøster hvis han fortsetter å våkne mye. Man MÅ jo sove litt, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...