Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Epona

For en skjønn gutt!!! :hjerter: Og fint navn da! Siden han ble gutt, så ble det ikke mitt navn nei :ler:

Nyyyt disse første dagene sammen, alle tre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg til litt kg-tid innimellom pumping og amming! ;)

Tusen takk for alle komplimentene! Theo takker og bukker! :blomst:

Ja, vi koser oss med gutten vaar. Samtidig er det toeft aa kombinere mammarollen med aa ha gaatt gjennom en veldig lang og hard foedsel. Er veldig blodfattig, som igjen foerer til at melken ikke har kommet skikkelig i gang. Saa vi maa gi tillegg og naa har jeg begynt aa pumpe meg ogsaa. Tar jern, og oelgjaertabletter etter raad fra jordmor, og maa proeve aa hvile meg saa mye jeg kan (lettere sagt enn gjort naar Theo skal mates hver tredje time, og det tar ca. en time aa gjoere det). Er saa sliten som jeg aldri har vaert foer, har vel sovet maks to timer i strekk siden forrige onsdag, og hadde det ikke vaert for T, saa hadde jeg kollapset, tror jeg.

Vaar blonde Titten Tei har gulsott, som jeg sikkert har nevnt, og det gjoer ham ekstra soevnig. Saa han maa vekkes for aa mates (bortsett fra i natt, typisk nok! :ler: ) og maa holdes vaaken gjennom mateseansen for at han skal faa i seg nok. Han har gaatt ned 9% av foedselsvekten siden foedselen, og vi vil absolutt ikke at han skal gaa ned mer.

I morgen skal vi til sykehuset for aa ta en blodproeve. Haaper den viser at han er paa bedringens vei. Det er mange bekymringer med en baby, hvertfall med vaar. Han fikk jo ikke den beste starten paa livet stakkar, hadde Apgar score paa 3 da han ble foedt, men med tiden saa blir han sikkert akkurat like livlig som andre babyer.

Mamma og pappa kommer i morgen kveld. De skal bo paa hotell ti minutter unna. Det blir godt aa se dem, tror kanskje det blir noen taarer. Foeler jeg har vaert gjennom den toeffeste uken i mitt liv og at det er mye ubearbeidet som jeg trenger aa snakke om etterhvert. Foedselen ble jo ikke akkurat som jeg hadde planlagt, for aa si det mildt. Men Theo er selvsagt verdt det, og mer enn det! Haaper jeg snart kommer mer til hektene, slik at jeg kan nyte ham mer og mer.

Foedselsrapport kommer snart, men naa skal T og jeg spise litt tortillachips foran tv'en foer neste omgang med mating.

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva er egentlig Apgar score ?

Skjønner godt at du er sliten ja. var jo ingen lett fødsel du var gjennom. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er sliten :kose: Godt å høre at T er der,- det virker som at han er til god støtte for deg. Håper også mamsen og papsen kan avlaste litt, enten med det ene eller andre :)

Håper tablettene du tar gjør at melken snart kommer for fullt, og at lille Theo snur veksttrenden, og begynner og legge på seg! :Nikke: Apgar på 3 hørtes litt skremmende ut, syns jeg... :sjenert:

Kos deg med tortillachips, tv og mannen!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt hadde også gulsott og lå i lys i nesten 24 timer. Han sov også mye i starten, men ble raskt like kvikk og rask som andre babyer. Det gule hang litt i en uke eller to, men så forsvant fargen helt. Håper blodprøven til lille Theo er fin igjen i morgen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Pi@, Burpen (er det foedsel paa gang snart?!) og Caramba.

Caramba: Godt aa hoere at gutten din ble kvitt gulsotten fort. Vi satser paa at det samme skjer her. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har foedt den uken jeg var borte, forresten? Vet at Siam har, men har ikke faatt gratulert henne, saa hvis du er innom gjoer jeg det naa! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gulsott det samme som hepatitis B? :klø:

Visste de om at han kunne få dette? Synes gulsott høres så skummelt ut jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har foedt den uken jeg var borte, forresten? Vet at Siam har, men har ikke faatt gratulert henne, saa hvis du er innom gjoer jeg det naa!  :blomst:

Takk for det! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VELKOMMEN HJEM KJÆRE HOLLY og NYYYYYDELIGE LILLE THEO! Han er bare helt utrolig skjønn, HH, en vakker, liten skapning! :hjerte:

Når du skrev at du har vært så godt som søvnløs den siste tida og har vært gjennom den tøffeste uka noen sinne, så kjenner jeg meg så godt igjen og husker tilbake. Der og da trodde man vel egentlig ikke at ting noen gang skulle komme til det "normale" igjen, men vips så er det faktisk over og glemt.

Nyyyyte dagene og kose dere masse som familie! Blir spennende å høre fødselshistorien din, hørtes jo litt dramatisk ut med apgar score på 3...

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med nydelige, vesle Theo, og velkommen hjem! Alt blir litt mindre intenst om en stund...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste de om at han kunne få dette? Synes gulsott høres så skummelt ut jeg  :ler:

Det er ikke så skummelt som det høres ut. De fleste nyfødte får gulsott i større eller mindre grad. Og det eneste de gjør med de som har mye, er lysbehandling.

Husker ikke helt forklaringen, men det var ett eller annet stoff som kroppen ikke klarte å bryte ned alt av av seg selv de første dagene. Jo tidligere babyen blir født, jo større sjanse er det for at kroppen ikke klarer helt å bryte ned alt av dette stoffet.

Og så var det noe med at det laget en gulfarge i huden.

Dette er noe de ser etter på barsel på sykehuset, og har gode rutiner for å følge opp. :) Lillegutten min var litt gul i huden han også, men langt under verdiene for lysbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste de om at han kunne få dette? Synes gulsott høres så skummelt ut jeg  :ler:

Nei, heldigvis ikke! Det heter jaundice paa engelsk, forresten, i tilfelle du vil finne ut mer. Det er ganske vanlig og som regel ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heldigvis ikke! Det heter jaundice paa engelsk, forresten, i tilfelle du vil finne ut mer. Det er ganske vanlig og som regel ufarlig.

Ah! For jeg vet at jaundice er et av symptomene på hepatitis B, men jeg trodde jo at alle gravide ble testet for hepatitis B :)

Godt at det ikke er det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kose: Skjønner godt du er sliten HH. Håper du fpr slappet av slev om det kommer Norges-besøk!!! Så gleder jeg meg til å høre fødselshistorien når du har overskudd til det!!!

Natta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

For en nyyyyyydelig liten Theo!!! :legrine::hjerter:

Gyllenbrun og fin i huden... :) Herlig!! Synes absolutt at babyer med litt gulsott er skjønnest...for det hadde jeg selv! Og jeg var også sånn gyllenbrun og fin på alle bilder! :ler:

Godt å lese at det er bra med den lille familien..jeg gleder meg til å høre fødselshistorien!

Kos dere, og nyyyyt dagene med lille Theo! (Han kledde forresten navnet utrolig godt!!! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...