Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for putetips, jenter! Har plenty med puter, og det hjelper litt, men de blir noen ganger borte i loepet av natten. Faar proeve aa holde litt bedre styr paa dem!

:vinke:

Hvordan går det? :)

:vinke: Hei MrsN! Her gaar alt bra, driver i dag med prosjekt "kunsten aa gjoere ingenting." Og da mener jeg ingenting, bortsett fra aa spise. :ler: Har planer om aa ta en tur ut til Sainsbury's etterpaa, men ellers tar jeg det med ro. Sov ikke saa godt i natt, saa jeg har isteden sovet lenge i dag morges, og tror jeg tar meg en blund til snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Takk for putetips, jenter! Har plenty med puter, og det hjelper litt, men de blir noen ganger borte i loepet av natten. Faar proeve aa holde litt bedre styr paa dem!

Det er nemlig det som er problemet med mange puter, de bare forsvinner i senga, derfor kommer nok et tips.. :ler:

Bruk et laken og surr en dyne inni den som en tykk pølse, eller sy over et dyntrekk i to, stapp ei dyne i den ene halvdelen og du har ei god pølse.

Denne pølsen kan du da ligge med helt fra skuldrene, under magen, mellom knær og ankler. Ved bekkenløsning er det også godt å få spredt anklene, ikke bare knærne. Ved å bruke dyne får du også vippet litt bak skuldrene som letter klapper litt sammen hvis du skjønner hva jeg mener.

Oi-håper du skjønte dette, men det er for å slippe et lass med puter som flyter rundt i senga.

Ha en fin dag! :klem:

Skrevet

Jeg la putene mine under lakenet så de kan ikke forsvinne noen steder ;)

Jeg har vært på Sainsbury's i dag faktisk. Det har vel vært over ett år siden jeg var der sist. Kjøpte noen kjempefine kaffekopper og salt og pepperkvern.

De har mye fint der :)

Skrevet

Høres deilig ut å ikke gjøre noen ting, det er deg vel fortjent :klem:

Skrevet (endret)

Herlighet, Holly, det er under 3 uker til mensterminen din!!! :hoppe:

Så herlig - og så spennende! Kjenner jeg blir glad inni meg når jeg tenker på det - og syns det er så fint at du snart skal bli mamma! :hjerte:

Jeg er ikke så mye innom KG for tida, så jeg ønsker deg masse lykke til om lille-baby har lyst til å komme til verden før jeg titter innom igjen.

(Forresten så tror jeg det er ei jente, og at du føder 3.mars. Om det ikke blir 3., så blir det 11. ;) )

:klem:

Endret av Dråpe
Skrevet

Siden dere snakker om puter, vi skal ha overnattingsgjester til helga og jeg måtte be de ta med seg puter siden alle vi har ekstra ligger elegant dandert rundt meg på diverse måter :ler:

Skrevet
Herlighet, Holly, det er under 3 uker til mensterminen din!!! :hoppe:

Så herlig - og så spennende! Kjenner jeg blir glad inni meg når jeg tenker på det - og syns det er så fint at du snart skal bli mamma! :hjerte:

Jeg er ikke så mye innom KG for tida, så jeg ønsker deg masse lykke til om lille-baby har lyst til å komme til verden før jeg titter innom igjen.

(Forresten så tror jeg det er ei jente, og at du føder 3.mars. Om det ikke blir 3., så blir det 11. ;) )

:klem:

Hei Draape - tror jeg aner hvem du er!! Kjempekoselig aa "se" deg! :klem: Takk for besoket og tippedato! Skal foere deg opp paa listen! ;)

Arwen, MrsN, smile, Impala og Ronja: :klem: Tusen takk for enda mer putesnakk, tror har funnet en bra loesning naa - har begynt aa bruke en spesiell ryggstoette-pute som er lang som en poelse, den funker bra (litt som den laken-loesningen du nevner, smile). Vaaknet faktisk bare en gang i natt! :overrasket:

Ellers hadde jeg noen uvante, sterke "mens"-smerter i hele gaar kveld. Klarte aa sovne likevel, men merket at de fortsatt var der da jeg vaaknet midt paa natten! :overrasket: De var ganske vonde, saa jeg vurderte nesten aa ta to paracet, men saa syntes jeg det var litt spennende med en ny vondt ogsaa, saa jeg lot vaere! :ler: Smerten var konstant, saa jeg trodde ikke det var (mase)rier eller noe, men det maa vel ha ett eller annet med modning aa gjoere?! Eller? Maa nevne at jeg tok full dose bringebaerblad-tabletter i gaar, kan det ha virket inn?

I dag er planen aa lage en diger kjoettgryte, som skal fryses ned i porsjonsposer, slik at vi slipper aa lage saa mye mat med nyfoedt baby. Skal nok handle inn noen pizzaer og slikt ogsaa, men fint aa ha litt "ordentlig" og naeringsrik mat i huset ogsaa. Ogsaa tenkte jeg aa lage noe gjaerbakst og fryse det - blir greit aa ha noe aa servere gjester!

Ellers skal jeg gaa i gang med aa vaske toeybleiene, for de maa vaskes foer bruk for aa vaere effektive. Pluss litt mer klaer, to haandklaer ++

Men foerst maa jeg ut i butikken igjen, for det var et par ting jeg glemte i gaar.

:vinke:

Skrevet

Så flittig du er! Ser for meg at jeg også kommer til å drive med matlaging og baking som kan fryses ned, men det er lett å sitte her, veldig ugravid, å planlegge hva man skal gjøre med 15 kg ekstra på kroppen og en diger baby hengende på magen. :ler:

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

OJ, her begynner det verkeleg å nærme seg!!! :hoppe:

Har du begynt å tenke på sjukehus-bagen enno, forresten....?

Skrevet
Her gaar alt bra, driver i dag med prosjekt "kunsten aa gjoere ingenting." Og da mener jeg ingenting, bortsett fra aa spise.  :ler: 

Nå er det ikke lenge igjen! Håper du ikke er altfor utålmodig. Nyt de siste dagene, slapp av og gjør "ingenting". Du trenger å samle overskudd til den lille kommer, tro meg! Sov masse!

Du gjør lurt i å lage opp mat, her i huset har matlagingen vært så som så de siste ukene -men takket være Toro har det blitt middager hver dag... :ler: Mamma kommer på besøk i morgen, så da regner jeg med det blir ordentlig mat igjen.

Håper du får en fin dag! :klem:

Skrevet

Sykehusbag ja.. Jeg tenkte jeg skulle gjøre det når jeg gikk over i min 8. måned (liker å planlegge ting på forhånd). Hva skal du putte i din?

Her har vi tenkt å fryse ned masse lapskaus og andre slike sunne ting. Lapskaus har jo gjerne 7-8 ulike sorter grønnsaker i seg, så den er kjekk!

Jeg drømte i natt at fødselen din startet jeg :ler:

Drømte at du skrev et innlegg her på forumet hvor vannet ditt hadde gått og du lurte på når det var best å reise til sykehuset ;)

Skrevet
Nå er det ikke lenge igjen! Håper du ikke er altfor utålmodig. Nyt de siste dagene, slapp av og gjør "ingenting". Du trenger å samle overskudd til den lille kommer, tro meg! Sov masse!

Du gjør lurt i å lage opp mat, her i huset har matlagingen vært så som så de siste ukene -men takket være Toro har det blitt middager hver dag...  :ler: Mamma kommer på besøk i morgen, så da regner jeg med det blir ordentlig mat igjen.

Håper du får en fin dag!  :klem:

Hei magolia! :vinke: Skal proeve aa foelge raadet ditt, men akkurat i dag har jeg masse energi, saa jeg tror jeg maa proeve aa faa gjort litt! Men soving blir det nok nok av, den blir alltid prioritert! :ler: Haaper moren din disker opp med noe godt i morgen! :klem:

Sykehusbag ja.. Jeg tenkte jeg skulle gjøre det når jeg gikk over i min 8. måned (liker å planlegge ting på forhånd). Hva skal du putte i din?

Her har vi tenkt å fryse ned masse lapskaus og andre slike sunne ting. Lapskaus har jo gjerne 7-8 ulike sorter grønnsaker i seg, så den er kjekk!

Jeg drømte i natt at fødselen din startet jeg :ler:

Drømte at du skrev et innlegg her på forumet hvor vannet ditt hadde gått og du lurte på når det var best å reise til sykehuset ;)

Hei! :klem: Sykehusbagen, ja...Har en lang liste, tatt fra "Ready, Steady, Baby," boken fra NHS Scotland som jeg fikk i begynnelsen av svangerskapet, og saa har jeg kikket litt i diverse gravidblader for inspirasjon. Bagen er delvis pakket, det som ikke er lagt ned (f.eks. ting som brukes hver dag, som toefler), staar paa en liste som ligger oppaa bagen, slik at jeg ikke skal glemme dem. Det aller viktigste er notatene mine i en blaa folder, som jeg alltid har med til kontroller. Der staar alt som lege/jordmor trenger aa vite (alt fra blodtype til resultat av alle blodproever). Og kamera, da! Skal ha med baade det digitale og et engangs. Maa huske aa pakke snacks og drikke, tror jeg skal kjoepe inn et lite utvalg i dag!

Har en egen bag for babyen, den Huggies-bagen fra Boots, pakket med bleier, teppe, klaer og litt toalettsaker.

Artig droem du hadde! :hoppe: Jeg droemte faktisk noe lignende! :overrasket: At foedselen startet, men saa var det plutselig ikke min foedsel, men Burpens! :ler:

Skrevet
Eigen bag til babyen hørtes kosleg ut... :hjerte:

Ikke bare koselig, men noedvendig, for jeg fikk ikke plass til babyens ting i min egen! :ler: I boken fra legen staar det at man burde ha med hele tre forskjellige bager: en til foedselen, en til babyen og en til seg selv etter foedselen. Men tror vi klarer oss med to! ;)

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

:ler:

Kva slags bag er det de har pakka i til babyen då? Ein stellebag?

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Den hørtes forresten fin ut den lista frå lege-boka di.. ;)

Du har ikkje tilfeldigvis lyst til å skrive den inn her?

*ber peeeeent*

Skrevet
:ler:

Kva slags bag er det de har pakka i til babyen då? Ein stellebag?

Ja, en stellebag som vi fikk paa Boots da vi meldte oss inn i babyklubben deres. Ikke den mest fancy av sitt slag, men en helt grei, moerkeblaa en, med masse plass.

Den hørtes forresten fin ut den lista frå lege-boka di.. ;)

Du har ikkje tilfeldigvis lyst til å skrive den inn her?

*ber peeeeent*

Ok, her kommer den:

Bag 1 (for foedselen):

drikke og snacks til deg selv og din foedselspartner

mineralvannspray eller plantespray med vann (oppbevares i kjoeleskap)

to kluter for aa avkjoele ansikt/hud

musikk (kassetter/cd'er/ipod etc)

olje eller body lotion til massasje

"thermal pack" som man kan varme i mikroeen, som kan pakkes inn i et haandkle til ryggen/bena

gammel nattkjole eller t-skjorte

morgenkaape

sandaler/toefler

sokker

haarboerste

haarstrikker (om man har langt haar)

toalettmappe med klut og toalettsaker

telefonkort/mynter

Bag 2 (etter foedselen):

To nattkjoler (med aapning foran til amming)

joggedrakt eller kosedress

undertoey (inkl. store underbukser og/eller engangsunderbukser og amme-bh'er)

mamma-bind

haandklaer (tror man faar dette til laans i Norge?)

ammeinnlegg

papirlommetoerklaer

kosmetikk/toalettsaker

bleier til baby (dette faar man vel i Norge, tror jeg)

Noe aa lese paa

Notatblokk/skrivebok og penn

kjeks eller annet snacks

fruktjuice eller mineralvann

Bag 3 (til hjemreisen):

Klaer til deg

Klaer til baby

Skrevet

No problem! ;)

Sykehuskort (eller mappe som jeg har) og oenskebrev maa ogsaa selvsagt med!

Nei, naa MAA jeg komme meg ut!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...