Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Fremhevede innlegg

Skrevet
T sa at det var fint at jeg ikke var saa tynn da jeg ble gravid, siden tynne hadde 30% stoerre risiko for SA!

:frustrert:

Hvor i all verden har han fått det fra???

Og den kommentaren burde han ha spart seg for! Det hadde jeg også blitt lei meg for å høre, gravid eller ei!

Håper dagen i dag har vært fin! En god klem til deg fra meg :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg misunner deg ikke det tempoet du holder om dagen alt, Holly... Håper du klarer å begrense deg dersom du merker at det absolutt ikke går!

Snille mannen som hadde kjøpt klær til Nurket! :)

...og slemme mannen som presterte å si sånn som han sa til deg,- jeg hadde reagert akkurat likt! :frustrert:

Men, det er vel ikke så greit for de heller,- hormonene spiller nok også dem et puss, ikke bare oss...

Merker ekstra godt om dagen at jeg savner de hjemme,- både familie og venner...

Er det sånn med deg også!?

:klem:

Ja, jeg savner nok familien litt ekstra naa for tiden... :grine: Men til neste aar skal jeg ta det igjen! Gleder meg stort til aa besoke venner og familie med lille nurk! :klem:

Hei Holly Hobbie!

Tiden går jammen fort, tenk at du er over 26 uker på vei!!! :hoppe: Synes nettop du ble gravid jeg! Får ikke oppdatert meg skikkelig akkurat nå, men ville si hei. Og har sendt deg PM!

Saa koselig at du tok deg tid til en tur innom boken min, midt oppe i alt babymaset/kosen! :klem: Og takk for pm - veldig koselig navn! Og nydelig avatar! :hjerte:

:frustrert:

Hvor i all verden har han fått det fra???

Og den kommentaren burde han ha spart seg for! Det hadde jeg også blitt lei meg for å høre, gravid eller ei!

Håper dagen i dag har vært fin! En god klem til deg fra meg :klem:

Takk for :klem: , Xavia!

Han fant det ikke paa selv, altsaa. Har vaert en del i nyhetene om det: artikkel fra Reuters Uansett mente han aa si at det var bra at jeg ikke var supertynn, han mente ikke at jeg var tjukk. Men naar man er gravid og trett og tar lett til taarene kan man lett misforstaa....

Skrevet

Da er jeg tilbake fra "breastfeeding workshop" i regi av jordmoedrene i omraadet jeg bor. Det var nyttig og informativt! Saa to filmer om amming, og jordmor snakket en del, og vi fikk stille spoersmaal. Hun var veldig aerlig og sa at det ER styr aa faa til amming, og det tar TID aa faa det til aa gaa seg til, men at det selvsagt er det beste for barnet (og for mor, er jo en rekke helsefordeler for oss ogsaa). Jeg er veldig positiv til amming (som moedre flest) men har kanskje ikke tenkt nok paa at man kan faa vanskeligheter. Men godt aa vite at det er hjelp aa faa! Heldigvis er det slik her at jordmor kommer hjem en gang om dagen (eller mer hvis behovet er der) til en stund etter foedselen, og man kan faa hjelp da om det er noe (ikke bare til amming, men til andre ting som har med babyen/seg selv aa gjoere). Hun sa ogsaa at ingen jordmoedre eller andre i helsevesenet skulle finne paa aa ikke respektere oss dersom vi ikke ammet - vi fikk tross alt ikke barn for aa kunne amme, men for aa faa barn! Naa haaper jo jeg at jeg skal kunne amme, og jeg har ikke noen grunn for aa tro at det ikke skal gaa, men det er greit aa huske paa at det ikke er "be all, end all."

Gaarsdagen gikk ikke helt etter planen. Jeg orket rett og slett ikke verken yoga eller active birth. :tristbla: Jeg dro hjem, spiste litt mat og la meg til aa sove. Og det var godt. Foeler meg som et nytt, mer positivt menneske i dag! :)

Har vaert litt usunn i dag og spiste lunsj paa McDonald's. :sjenert: Det er kanskje ett aar siden sist, og plutselig fikk jeg lyst paa burger, saa da slo jeg til!

Naa jobber jeg hjemmefra, det er deilig...slipper aa forholde meg til kollegene mine, er ikke alltid noe goey aa maatte hoere paa dem hele dagen. Sitter i aapent landskap paa jobben, saa man faar aldri fred.

I kveld skal jeg lage stir-fry med masse friske groennsaker, tigerreker og chilisaus. Tenkte aa servere basmatiris til. Ellers har jeg kjoept inn enda flere mandariner (eller er det klementiner mon tro?), og har allerede spist en i dag. Skal proeve aa spise mer av dem, og mindre av sjokolade og annet godteri!

Skrevet

Mener jeg så et eller annet tv-program for ikke så lenge siden om at engelske mødre er veldig dårlige til å amme, at mange ikke en gang prøver men velger flaske med en gang. Og at det ikke er vanlig å amme på kafer ol.

Bra de fokuserer på at det er bra å amme da. Håper ammingen skal gå bra for min del og, vil helst amme, selvom jeg gruer meg veldig til noen dager med veldig såre, og kanskje blødene, brystvorter som venninner med barn forteller om.

Håper jobb-hjemme-dagen var bra. Virker ikke som du har det helt topp på jobb for tiden :klem:

Skrevet

Prada: :klem: Takk for hilsen! Fikk streng beskjed om at dersom det var vondt aa amme, saa gjoer man det feil - amming skal vaere behagelig og avslappende! Dersom det gjoer vondt er det mest sannsynlig at barnet har feil tak, og bare suger paa brystvorten, saa da skal man ta barnet av puppen og starte om igjen.

Du har rett i at det ikke er saa mange som ammer i U.K. som i Norge. Skandinavia er paa ammetoppen, heldigvis for norske babyer! Her i Skottland (og i UK foroevrig) saa har det mye med hvilket sosialt lag man tilhoerer. Blant middelklassen er det nok like vanlig aa amme som i Norge, og alle jeg kjenner som har babyer/er gravide skal/planlegger aa amme. De proever virkelig aa faa opp andelen som ammer, men i dag var det bare gravide som ville amme som kom...haaper de naar frem til de som virkelig trenger (positiv) informasjon ogsaa!

Naa er det kommet en lov her i Skottland (men ikke i UK ellers) om at alle moedre har rett paa aa amme i offentlighet, dvs. kafeer og restauranter. Det er veldig bra!

Skrevet

Jeg tror England har fått et nytt forkus på det å amme. Da jeg fødte i England for 10 år siden ble jeg overlatt HELT til meg selv ift amming. Fikk ikke hjelp på sykehuset etter fødselen, ikke hjelp av jordmor som kom på hjemmebesk, og jeg kan ikke huske at det var snakk om amming på noen av kontrollene/kursene jeg var på før jenta mi ble født.

Heldigvis klarte jeg det ganske så smertefritt på egenhånd. Jeg var "bare" 21, og ante ikke at jeg burde ha fått hjelp, støtte og veiledning. :roll: Jeg er utrolig glad for at jeg var en av de som fikk det til. Mange trenger jo ofte litt veiledning, og det å bli vist noen enkle knep, kan være alfa og omega for å få det til.

Jeg satser på å amme denne gangen også, men det er ny unge og jeg tar det ikke for gitt at jeg får det til. Derfor er i hvert fall jeg glad for at jeg denne gangen føder i et land hvor fokus på amming er stort! :)

Skrevet
Naa er det kommet en lov her i Skottland (men ikke i UK ellers) om at alle moedre har rett paa aa amme i offentlighet, dvs. kafeer og restauranter. Det er veldig bra!

:overrasket:

Vil det si at det ikke var lov tidligere?

Kanskje derfor jeg fikk så mange rare blikk? :ler: Men jeg ammet alltid med pledd over skulderen og ned over babyen, så jeg viste ikke noe. ;)

Skrevet
:overrasket:

Vil det si at det ikke var lov tidligere?

Kanskje derfor jeg fikk så mange rare blikk? :ler: Men jeg ammet alltid med pledd over skulderen og ned over babyen, så jeg viste ikke noe. ;)

Jo, det var selvsagt lov, men naa faar ikke restauranteier lov til aa si noe til den ammende. Tror loven er mer symbolsk, for aa si at amming er bra. :)

Jeg vet ikke hvordan det er i England, da, for jeg bor ikke der! ;) Men det er nok ganske like holdninger der.

Skrevet

Det er ikke så lenge siden jeg så noe på nyhetene om amming på offentlige steder. Og jeg husker at ei som ammet en baby i en park i nord-England fikk bot av en politimann for det!

Men etter dette ble det mye fokus på dette med amming og jeg tror det har blitt mer godtatt nå :)

Sykehuset her i byen arrangerer i alle fall åpent ammekurs for alle :)

Skrevet
Det er ikke så lenge siden jeg så noe på nyhetene om amming på offentlige steder. Og jeg husker at ei som ammet en baby i en park i nord-England fikk bot av en politimann for det!

Men etter dette ble det mye fokus på dette med amming og jeg tror det har blitt mer godtatt nå :)

Sykehuset her i byen arrangerer i alle fall åpent ammekurs for alle :)

bra! :)

27 uker i dag! :danse: Lille nurk begynner aa bli ganske stor, kjennes det som. Naa kjenner jeg ofte bevegelser samtidig paa flere steder, akkurat som h*n strekker seg! :legrine:

Og snart er det helg ogsaa! :hoppe: Planer: Loerdag blir ganske busy. Luciagudstjeneste med svenske julekaker etterpaa i kirken (arrangert av svensker) - gleder meg til Luciatog og svenske julesanger! Maa dra dit alene, for T maa oeve med et orkester. Han spiller nemlig i en julekonsert samme kveld. Saa da kjoerer jeg inn til sentrum senere og hoerer paa ham.

Soendag har vi ingen planer. Men blir nok en del aa ta igjen av husarbeid...

Er ganske trett igjen i dag...har det travelt paa jobb denne uken, men neste uke blir litt roligere tror jeg. Snart er det bare en maaned til jeg gaar ut i permisjon, det skal bli herlig!

Skrevet

:hoppe: 27 uker!!

Det er så deilig å kjenne mer og mer til nurket! :hjerter:

Gled deg, tiden fremover er herlig! :legrine:

Masse spark! ;)

Og tiden vil gå fort nå!! :sjarmor:

Skrevet

Ja, tiden flyr fortere avgaarde naa enn i starten, Epica! :klem: Snart naermer jeg meg 30 uker, det er stort!!

Oi, plutselig er halsbrannen tilbake?! Merkelige greier. Noen dager kjenner jeg ingenting, mens andre dager kjenner jeg det nesten hele dagen.

Har kikket litt paa gardiner til barnerommet. T, som er litt vanskelig paa interioerfronten (han pleier aa si at han ikke liker moenstre, vil helst ha alt ensfarget) likte faktisk dette stoffet. Tenkte vi skulle male rommet i en varm, men lys beige. Egentlig er jeg glad i farger, men sikkert fint med noeytralt ogsaa. Naa er rommet hvitt, med naturfargede gardiner, altsaa noksaa kjedelig.

Skrevet

27 uker!! :hoppe:

Skjønner at du gleder deg til 30 uker! Det gjorde jeg også - det er liksom så godt å ha kommet dit etter å ha vært i uke 20-ett-eller-annet i evigheter! :)

Jeg har det likedan som deg når det gjelder halsbrann. Er helt fin noen dager, mens andre er det helt fælt. Lå og knasket love hearts igjen i natt.

Skrevet (endret)

Tenkte jeg skulle innom og hoppe for 27 uker, men bekkenet mitt protesterer! :ler:

Så da blir det " :blomst: Gratulerer med 27 uker!" istedenfor! :)

Endret av Susan Sto Helit
Skrevet

Du Holly, har du fått deg ei sånn mammat-skjorte som det faktisk står "Made in Scotland" på?

Jeg har ei det står "Made in the UK" på (den er jo selvsagt for stor nå da).

Kom på det når jeg leste tittelen på dagboka di ;)

Jeg var inne på Blooming marvellous i går og så den nydelige nattdrakten til babyer hvor det sto "I love my daddy" *smelte*

Jeg har kjøpt en bitteliten rød nattdrakt som det står "My first LIVERPOOL kit" på. Mannen har vært Liverpool-fan hele livet så jeg skal pakke den inn for jul i år og skrive "Til pappa, fra knøttet" på den ;)

Tenkte han kunne få lov til å kle på knøttet den og ha h*n med når han ligger på sofaen og ser på fotball :ler:

Skrevet

Starter i "feil" rekkefoelge med aa svare dere, jeg.

MrsN: Nei, verken jeg eller mannen er noe glad i klaer med store logoer/skrift paa, saa her i huset blir det nok ikke fotballdrakt eller t-skjorter med Made in Scotland. ;) Men det er morsomt hvis man liker fotball, da! Vi er bare litt saere paa det omraadet....Blooming Marvellous har mye fint ellers, da, saa jeg kommer nok til aa bestille litt mer derfra! Har allerede kjoept en del mammklaer der.

Susan: Blomst er minst like hyggelig som hopping! :klem: Takk det samme, gratulerer med 40 uker!!

Ephemera: Mmm, elsker Love Hearts! Jeg kan dessverre ikke kjoepe inn for aa hamstre til en daarlig dag, for jeg spiser dem opp saa fort jeg faar tak i dem... :sjenert:

Skrevet

Vent til du har spist love hearts hver dag i to måneder, da klarer man fint å hamstre :ler:

Skrevet

:hoppe:

På denne dag, din 27 uke, fødte svigerinna mi ei jente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...