Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må passe på deg selv og såret ditt :kose: Sikkert lurt å drøye trilleturene en liten stund til, når det gikk som det gikk igår...

Håper dere er fornøyd med den nye bilen! Kan tenke meg det kribler i tottelottene dine etter å få kjøre den, så du får holde ut :Nikke:

:hoppe: for fullamming-anbefaling! Kan tenke meg du syns det blir godt!

Diger :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig fødselshistorie, Holly, syns det var sterk lesing jeg! Det er bra man ikke vet på forhånd hva man evt må gå igjennom.. Var det måten han lå på (ryggen mot din rygg) som gjorde at det til slutt ble keisersnitt, at denne stillingen gjorde at han ikke kom skikkelig ned i bekkenet mener jeg?

Godt iallefall at alt endte bra, og at dere har det fint nå alle tre. :) Håper kreftene og overskuddet kommer litt etter litt hver dag. Kos dere masse med lille Theo! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for fullamming-anbefaling!

Helt enig! Fullamiing og styr med flasker er bahagelig! :Nikke:

Hva var grunnen til at du måtte gi tillegg? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holly, har du sendt over en kopi av fødselsattesten til ambassaden ennå? Jeg fikk mora mi til å sjekke i Norge og for å få norsk statsborgerskap til en unge som er født i utlandet må man sende fødselsattesten til din nærmeste norske ambassade. Deretter får man personnummer (de sjekker at du faktisk er norsk selvsagt) og etter det kan man søke om eventuelt pass :)

Tenkte jeg skulle nevne det i tilfelle du var usikker. Det må nemlig gjøres ganske fort etter fødselen (inne 2 måneder?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, jøje meg. Fikk tårer i øynene. Det var en gripende fødselshistorie. Godt at det endte så bra. Du må ha hatt superkrefter som holdt ut i så mange døgn!

Jeg føler meg ikke skremt, synes det er greit å ikke bare lese om rosenrøde fødsler, slik at jeg er litt forberedt på det ene og det andre.

Kos dere videre med Theo-gutten! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må passe på deg selv og såret ditt :kose: Sikkert lurt å drøye trilleturene en liten stund til, når det gikk som det gikk igår...

Håper dere er fornøyd med den nye bilen! Kan tenke meg det kribler i tottelottene dine etter å få kjøre den, så du får holde ut :Nikke:

:hoppe: for fullamming-anbefaling! Kan tenke meg du syns det blir godt!

Diger :klem:

Hei du! :klem: Ja, det blir mindre styr med matingen fra naa av, tror jeg. Gir fortsatt bittelitt (10 ml) med mme etter amming, hvertfall til noen maaltider, for at han skal bli skikkelig mett. Men i loepet av et par dager tror jeg vi er ferdig med det. Det er litt frustrerende aa ikke kunne fyke rundt med vogn, men jordmor minnet meg paa at keisersnitt er en stor operasjon og at det er viktig aa la seg selv faa tid til aa komme seg. Bare det aa passe Theo er jo en stor jobb i seg selv, selv om det er mest kos! Gleder meg til aa kjoere bilen, ja! :hoppe:

Heftig fødselshistorie, Holly, syns det var sterk lesing jeg! Det er bra man ikke vet på forhånd hva man evt må gå igjennom.. Var det måten han lå på (ryggen mot din rygg) som gjorde at det til slutt ble keisersnitt, at denne stillingen gjorde at han ikke kom skikkelig ned i bekkenet mener jeg?

Godt iallefall at alt endte bra, og at dere har det fint nå alle tre. :) Håper kreftene og overskuddet kommer litt etter litt hver dag. Kos dere masse med lille Theo! :klem:

Hei Iben! :klem: Ja, det var rygg-mot-rygg-stillingen som oedela. Han snudde seg litt under foedselen, men ikke nok til at han kunne faa komme gjennom paa vanlig vis. I ettertid skulle jeg oenske at noen hadde tatt det mer paa alvor tidligere, saa kunne jeg kanskje faatt et planlagt keisersnitt i steden. Men de ville vel at jeg skulle proeve aa foede naturlig siden det er det beste.

Wow, det var litt av en fødsel. Godt at det gikk så bra til slutt.

Ja, det var ganske heftig. :Nikke::klem:

Helt enig! Fullamiing og styr med flasker er bahagelig! :Nikke:

Hva var grunnen til at du måtte gi tillegg? :klø:

Hei Samba! :klem: Takk for pm! ;) Jeg fikk ikke melk foer nesten en uke etter foedselen fordi jeg var saa blodfattig og sliten, saa Theo gikk ned litt mer enn oenskelig. I tillegg hadde han gulsott, saa han var for trett til aa jobbe for maten. Saa da var det lureste aa gi tillegg etter hver amming i starten. Han har fremdeles gulsott, men naa er han nesten helt babyrosa og ikke saa orange lenger, og er mye mer vaaken allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holly, har du sendt over en kopi av fødselsattesten til ambassaden ennå? Jeg fikk mora mi til å sjekke i Norge og for å få norsk statsborgerskap til en unge som er født i utlandet må man sende fødselsattesten til din nærmeste norske ambassade. Deretter får man personnummer (de sjekker at du faktisk er norsk selvsagt) og etter det kan man søke om eventuelt pass :)

Tenkte jeg skulle nevne det i tilfelle du var usikker. Det må nemlig gjøres ganske fort etter fødselen (inne 2 måneder?) :)

Hei! :klem: Ja, skal innom konsulatet snart for aa soeke om personnummer og deretter pass. Jeg ringte og hoerte om dette for noen uker siden, saa det stemmer det du sier. :)

Oi, jøje meg. Fikk tårer i øynene. Det var en gripende fødselshistorie. Godt at det endte så bra. Du må ha hatt superkrefter som holdt ut i så mange døgn!

Jeg føler meg ikke skremt, synes det er greit å ikke bare lese om rosenrøde fødsler, slik at jeg er litt forberedt på det ene og det andre.

Kos dere videre med Theo-gutten!  :klem:

Hei Kakao, takk for koselig tilbakemelding! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler fødselsopplevelsen med oss! :klem: Utrolig sterkt å lese, du er jammen tøff ja- og virker veldig rolig og fattet til tross for alt midt oppi det hele. :klappe:

Kos deg nå med lille skjønne Theo! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en spennende fødselshistorie! Det må ha vært tøft for dere alle tre, men godt å høre at dere har kommet dere.

Fullamming er bra!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nemlig gjøres ganske fort etter fødselen (inne 2 måneder?) :)

:klø: Jeg gjorde det ett år etter fødselen, og det gikk helt greit det. (Men det er noen år siden, så det har vel forandret seg siden da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som litt av en fødsel! Men resultatet ble jo perfekt da. Så herlig han er på avatar-bildet ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem: takk for besok alle sammen!

Theo skal bare ha norsk pass i foerste omgang, saa vi skal ordne med personnummer ganske raskt. Vi registrerte ham her i landet i gaar, saa naa er det bare aa troppe opp paa konsulatet.

Begynner aa skjoenne hva nattevaak betyr. :forvirret: Theo var helt utrolig urolig til han aa vaere i gaar natt, og vi skjoente foerst ikke hvorfor. Jeg ammet ham fem ganger i loepet av natten, men hver gang sluttet han aa suge etter 10-15 minutter. Siden han fikk saa ofte, trodde vi at det ikke kunne vaere sulten som plaget ham, men som siste utvei, klokken syv om morgenen, ga jeg ham en del mme, og da sluknet han. Tror enten at a) jeg ikke har faatt opp produksjonen nok til aa tilfredsstille ham, eller at b) han ikke har riktig sugeteknikk og derfor blir utslitt foer han blir mett. Synes det er ganske tricky aa faa ham til aa suge riktig. Tar ofte flere forsoek foer jeg tror han er i riktig posisjon, og tilmed da detter han liksom litt av underveis, slik at jeg maa inn med fingeren i munnen hans for aa bryte vakumet og proeve igjen. Har skikkelig vondt i brystvortene, og haaper det gaar seg til etterhvert. Vet jo teorien, men det er vanskelig aa faa han langt nok innpaa, synes jeg. :sjenert: I natt var jeg naer ved aa si at jeg ville gi opp ammingen, men vi skal nok klare det. Haaper bare han fortsetter aa legge paa seg.

Naa skal jeg ta meg en lur, men foerst burde jeg kanskje pumpe meg litt. Tenkte aa ha litt ekstra til natten igjen, slik at jeg kan gi morsmelk hvis jeg maa gi tillegg i sproeyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en slitsom natt...!

Håper dere får til amminga, du må ikke gi opp :troest: Tar jo sikkert litt tid for lille Theo å skjønne hvordan matfatet fungerer :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du må ikke gi opp ammingen.Den første uka hjemme ammet jeg hver eneste time omnatten... Det blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, skal ikke gi opp! :) Han faar sikkert snart mer energi til aa suge lenger av gangen, slik at han slipper aa ammes saa ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenge om gangen pleier en liten fyr paa en uke og noen dager egentlig aa bruke per amming? Noen ganger har han klart 35 minutter paa ett bryst (selv om han tar masse pauser), men som regel er 10-15 minutter per bryst mer vanlig. Proever aa tilby begge til hvert maaltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er vanlig, men har du tenkt på å gå på en av disse "breastfeeding workshops", hvis de har slike der du bor?

Det har jeg planlagt for når knøttet kommer til verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg spiste guttungen nesten en time hver gang han spiste. Men han sov mens han spiste, og brukte nok unødvendig lang tid på grunn av det. Måtte hele tiden gni han i håndflatene for at han skulle huske at nå var det spisetid, og at det var derfor jeg satt der med puppen ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...