Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Skjønner godt at du ble irritert på svigers da, men jeg synes du er veldig snill. For meg hadde det vært uaktuelt med besøk av svigers en uke etter fødsel. *føler seg slem* :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har sagt klart i fra at vi ikke vil ha noe besøk de to første ukene etter fødsel. Kommer ikke på tale med noe besøk når man prøver å bli vant til/kjent med en nyfødt baby. Dessuten vil vi nyte pappapermisjonen fullt ut :)

Hei forresten :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MrsN og Arkana! :vinke:

De skal jo ikke bo hos oss, saa saann sett er det deilig. Og babyen er minst 12 dager gammel, det er bare worst case scenario... Fikk vite i dag at de setter i gang senest 10 dager etter termin, dvs. 18. mars.

Har nettopp sovet et par timer, det var deilig! Men naa maa jeg se aa faa gjort noe fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Ikke lenge til nå! :hoppe:

Oi... , jeg hadde aldri i livet orket besøk så kjapt etter fødsel..

Da blir det soving alle døgnets tider, og man er ganske sliten..

Håper du får en koselig kveld! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt de slipper å bo der da!!! Hører så mange sier det er slitsomt å få besøk i begynnelsen. Må sette det på minne!

Ha en fin kveld!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for besok, jenter! :kyss:

Er ikke saa lett aa nekte besteforeldrene aa se sitt nye barnebarn uten aa virke utrolig egoistisk, saa vi overlever vel...Men haaper de kan finne paa ting uten oss ogsaa. Svigers vil gjerne ta oss med ut paa restaurant, men jeg vet ikke helt om det er saa lett med en to-fire uker gammel baby? Vi faar se... er jo saa groenn paa dette her. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner aa tenke at 18. mars er termin naa, jeg, siden saa mange gaar over tiden! :ler: Men vil selvsagt komme i gang av meg selv...Synes det er litt frustrerende aa ikke vite om jeg kommer til aa gaa i foedsel spontant eller om jeg trenger hjelp til det...vil jo helst slippe igangsetting.

Fem arbeidsdager igjen for meg naa! :danse: Men til gjengjeld er jeg ekstra travel naa, maa forberede en kalender over ting som skjer fremover for resten av teamet. Og jeg var ikke klar over at deadline var i dag... :forvirret: Saa naa maa jeg konsentrere meg om det, har egentlig ikke noe kg-tid i dag. :sjenert:

Blir tett program fremover selv om jeg gaar ut i permisjon. Foerste helgen i februar kommer en venninne fra London paa besok, har ikke sett henne paa evigheter saa det blir koselig. Helgen foer er mamma og pappa her. Fikk mail fra en annen venninne om de kunne komme 17. mai-helgen, det blir koselig. Er veldig lenge til, men hyggelig aa se frem til. Hun og mannen proever paa en liten en, hadde vaert goey om de lykkes snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble endelig ferdig med lappeteppet i gaar! :danse: Naa er det bare luen som skal syes sammen, saa har jeg et matchende sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i et ukeblad at forskere nå mener at det er fosteret selv som starter fødselen når det er klart for å bli født. Jeg synes ikke noe om at man blir satt i gang, det føles unaturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for besok, jenter! :kyss:

Er ikke saa lett aa nekte besteforeldrene aa se sitt nye barnebarn uten aa virke utrolig egoistisk, saa vi overlever vel...Men haaper de kan finne paa ting uten oss ogsaa. Svigers vil gjerne ta oss med ut paa restaurant, men jeg vet ikke helt om det er saa lett med en to-fire uker gammel baby? Vi faar se... er jo saa groenn paa dette her.  :sjenert:

Gå på restaurant med en baby som du ikke vet når sover eller hvordan du skal få til å sove? :riste: Det hørtes virkelig slitsomt ut!

Her tar det fort 40-50 min båre å gjøre Julegaven klar til å gå ut en tur, og hvordan han oppfører seg når vi kommer oss ut av døra vet vi aldri.

Kunne nok tatt han med på kafè og møte venninner som også har baby, men da er det jo mer åpent for amming og løfting og pupping ved behov. Restaurant hørtes veldig skummelt ut! Er jo ikke akkurat bare å slenge frem puppen hvis det blir masse skriking... :overrasket:

De første ukene kan det hende at h*n sover mye, men det er ingen garanti. Vi hadde forventet at Julegaven sov mye mer enn det h*n gjorde. Følte for det meste at vi gikk rundt og bar på en baby på skift hele dagen. Og det var pupping med alt fra 5 minutters til tre timers mellomrom.

Tror vi spiste middag samtidig for første gang igår, og da var det så vidt vi rakk å spise ferdig før det var kosebehov igjen.

Dere blir fort vant til å spise kald mat, og kommer nok til å sette stor pris på all middag dere får levert på døra! (Eller noen lager til dere.)

Vi har faktisk syntes det var litt deilig med besøk av og til. (Forutsatt at det er korte og hyggelige besøk.) Det har nemlig gitt oss hendene fri, så vi kunne gjøre andre ting enn å bære på Julegaven. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i et ukeblad at forskere nå mener at det er fosteret selv som starter fødselen når det er klart for å bli født. Jeg synes ikke noe om at man blir satt i gang, det føles unaturlig.

Enig i det. Samtidig saa begynner morkaken aa ikke virke like godt lenger etter ca. 10 dager, derfor har de den regelen. Men ideelt sett er fosteret klart til termin! ;)

Susan: Jeg tror kanskje svigermor og svigerfar er litt urealistiske...de har nok glemt hvordan det er aa ha bittesmaa i hus! Tror T er ganske uforberedt paa hvor mye tid og energy som gaar med naar man har spedbarn ogsaa, han gleder seg bare masse (det er jo positivt aa glede seg, da!) mens jeg er litt bekymret (i tillegg til at jeg gleder meg!) for vaakenetter, startvansker med amming etc. Synes ansvaret noen ganger virker overveldende, og siden jeg kjenner meg selv naar jeg er utslitt/overtroett, saa er jeg litt redd for aa virke sur/lei meg, og man vil jo helst ikke vise svigerforeldrene at man sliter...Naa er alt dette bare tanker, og ikke basert paa erfaring ennaa, kanskje alt gaar som smurt og jeg sprudler over av energi (mirakler har jo skjedd foer! :ler: ), men... Jeg innbiller meg hvertfall at restaurantbesok ikke kommer til aa bli prioritert den foerste maaneden. ;) Og hvis det viser seg uoverkommelig aa dra ut paa middag med svigers, saa kommer jeg til aa si ifra, og heller bestille takeaway. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror en må bare ta den første tiden akkurat som den kommer. :Nikke: Dumt å legge planer (med medfølgende forventninger) den første tiden. Jeg må si at jeg hadde ikke vært superglad for at svigers bestilte seg reise akkurat de første dagene, når de skal være så lenge. Det er veldig begrenset og varierende hvor mye besøk en orker i starten, og så vil en jo sikkert helst bli kjent med den lille, selv først. Ser for meg at en trenger litt tid for å bli trygg på den nye tilværelsen. Alt er jo så nytt og ukjent, og alle barn er forskjellige.

Men nå kommer de jo, og de må jo forberede seg på å klare seg litt selv. Du kan jo ikke varte dem opp akkurat. Takeaway hørtes ypperlig ut! :)

Herlig at det snart er permisjonstid for deg! :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på samme måte som deg Holly, men jeg vil bruke mine først 2 uker (hvor vi er alene) til å prøve å opprette en slags rutine. Joda, jeg er klar over at det kan ta evigheter før det blir en rutine, men jeg kan ikke begynne å jobbe igjen før jeg har fått satt opp rutine for meg selv, babyen og huset.

Det viktigste er nok å bare ta én dag om gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også diskutert dette med besteforeldre-besøk ganske mye. Det er ikke enkelt når avstandene er store, og som du skriver er det vanskelig å nekte de nyblivne besteforeldrene å hilse på sin nye barnebarn. Vi ser jo hvor utrolig entusiastiske og engasjerte de er.

For oss er ikke hotellovernatting en praktisk mulighet. Ørnens foreldre bor ganske mye lengre borte enn mine og må overnatte hvis de kommer. Mine kan strengt tatt reise fram og tilbake, men det blir en lang dag for et kort besøk. Vi synes også det er viktig å ikke gjøre forskjell på de to sidene, så vi synes ikke vi kan la mine foreldre komme men ikke hans. Vår løsning er at vi sier at alle er velkomne mens vi er på sykehuset, men med korte visittider så regner vi ikke med at noen vil prioritere å reise i den perioden. Deretter ønsker vi å ha de første par dagene hjemme alene, før foreldrene våre får komme. De er inneforstått med at vi ikke aner hvordan døgnrytmen blir, og kommer nok til å settes til alt som er av praktiske oppgaver. Mine foreldre får bli maks en natt, Ørnens sannsynligvis to. Så får de heller komme tilbake senere og bli lengre.

Alt dette er selvsagt med forbehold. Er vi for slitne avlyser vi hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Ronja¤

Foreldre-besøk er ein vanskeleg ting ja. Av vår familie er det berre pappa som bur langt borte, han har gitt besjed om at han vil komme over straks han veit at fødselen er i gang! :) Reknar med at han blir buande hos oss nokon dagar, i alle fall medan vi er på sjukehuset. Vi ser ikkje at det blir noko problem, dei fleste har vel forståelse for at ein er sliten den første tida etter ein fødsel. Ikkje tenk på at de skal oppvarte gjestene, prøv heller å la dei avlaste dykk, med å hjelpe til med matlaging, kosing med den vesle, og kanskje til og med støvsuging! Slikt trur eg i alle fall dei kommande besteforeldra i vår slekt kjem til å sette pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk i dag. :tristbla: Begynner aa bli lei naa. Er kvalm, varm og kald om hverandre, og slapp. Foeler meg som verdens verste kollega og ansatt. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gravide kan også bli syke... :kose:

Synes du skal gå hjem hvis det blir for illel

Netopp hatt en runde med forkjølelse, og det var enda mer slitsomt når man er gravid, tettere slimhinner og enda vanskeligere å puste pga presset på lungene.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke noe godt å være syk. Og særlig hvis du må slite med dårlig samvittighet i tillegg (noe jeg forøvrig ikke synes du burde).

Litt vanskelig med svigerforeldrebesøk... Du har fått masse gode innspill, men det kan også være greit å ha dem i nærheten også? Nå vet jeg ikke hvordan de er, men de kan kanskje hjelpe dere med praktiske ting i huset, matlaging, byssing så dere får sove litt og sånn også?

De forventer nok ikke oppvarting, det bør de i alle fall ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå hjem og legg deg da? :)

Det er ingen skam i å være syk vet du :klem:

:klem: Nei, ingen skam akkurat, men jeg er saa mye syk for tiden at det begynner aa bli en vits. :tristbla: Jeg var hjemme i hele gaar, bare logget meg paa nettet saavidt hjemmefra foer jeg tok sengen...

Gravide kan også bli syke... :kose:

Synes du skal gå hjem hvis det blir for illel

Netopp hatt en runde med forkjølelse, og det var enda mer slitsomt når man er gravid, tettere slimhinner og enda vanskeligere å puste pga presset på lungene.

God bedring!

Jeg dro aldri paa jobb, det var nok lurt. Har nettopp hatt to uker med kraftig forkjoelelse og bihulebetennelse selv, saa jeg vet hva du snakker om. Takk for god bedrings- :klem: !

Siam: :klem: Ja, vi gjoer det beste ut av det, jeg tror det skal gaa fint med svigersbesok! :)

Var som sagt syk i gaar, i dag er jeg bedre, men litt uggen fortsatt. Sov av og paa i hele gaar, unngikk aa kaste opp, men spiste minimalt (et par toerre kjeks og litt spaghettti til kvelds). Tror jeg skal vaere i bra nok form til aa reise til St. Andrews i morgen.

Kommer sterkere tilbake, god helg allesammen! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...