Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Det er en bra tanke med tøybleier :), men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke det. Altfor lite glad i å vaske :sjenert::ler:. Du må huske på å tenke på energibruken fra vaskemaskina og evt vaskemiddel i regnestykket på hvor miljøvennlig tøybleier er i forhold til vanlige bleier. Vanlige bleier skaper enorme mengder søppel, men hvis engergiforbruket er veldig høyt og engergikilden er veldig forurensende (kullkraftverk ol) så kan man risikere at vinninga rett og slett går opp i spinninga :forvirret:. Det er gjort beregninger på akkurat det der, men selvfølgelig så finner jeg det ikke i farta :sur:.

Ellers synes jeg å kjøpe brukt er en veldig fin ting, eller arve. Tror jeg må gå inn på den siden du snakker om med økologiske klær ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toeybleier er rimeligere da, og bedre for barnets hud, saa det er ikke kun miljoet vi tenker paa! Og vi bruker ikke vaskemiddel, men soapnutshells! ;)

Men aldri si aldri, kan jo hende det blir for plundrete...vi skal proeve, hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all min iver klarte jeg aa overse Missbumblebee, Saeria, Kverula, veslo, Arkana og April - beklager!! :klem::klem::klem:

Og en stor klem til Pi@, selvsagt - haaper du joiner oss her i graviddagboeken snart! :klem:

Gaarskvelden var koselig, selv om jeg var paa nippet til aa bli hjemme. Gikk nemlig rett og la meg da jeg kom hjem, og var ikke saerlig pigg da jeg vaaknet en time senere. :ler: Men jeg tvang meg avgaarde, og det var en veldig koselig kveld. Vi satt ute, men under tak, saa vi ble ikke vaate. Og alkoholen var intet problem - det fantes alkoholfri vin der! Og ingen la merke til hva jeg drakk.

Kom ikke hjem foer midnatt, saa jeg er ganske soevnig i dag. Blir tidlig til sengs i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig at du har fortalt det til familien nå! Koselig, selv om det ikke var den helt store overraskelsen for mamma'n din.

Jeg har også sett litt på tøybleiene fra Nøstebarn, synes egentlig det ser ut som en veldig bra løsning, i alle fall til å begynne med. Barnehagen godtar vel ikke akkurat å bytte tøybleier, regner jeg med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hørtes ut som en koselig onsdag! ;)

Tøybleier ja, er det bra altså? Ikke tenkt på det!

Håper du får en fin torsdag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for koselige hilsener jenter! :kyss:

Har ikke veid meg i det siste, men det kjennes som jeg har lagt paa meg paa den oevre delen av magen! :forvirret: Tror kanskje jeg har spist mer enn jeg pleier i det siste, og siden jeg ikke er kvalm saa har jeg lyst paa mye god mat!

I dag har jeg spist foelgende:

Frokost: en bolle med speltkorn med en opphakket, liten banan pluss lettmelk paa. Et lite glass eplejuice med urter.

Paa jobben: Kaffe med mye melk

Lunsj: 1 Ingers rugbroed-rundstykke fra Baker Hansen med kyllingfyll. 1 flaske Tine Melk Smak med sjokolade.

Mellommaaltid: En flaske Knus (appelsinjuice, 2.5 dl).

Begynner aa bli sulten igjen, og har et speltrundstykke uten paalegg jeg kan gumle paa hvis jeg vil. Hadde tenkt aa kjoepe frukt, men rakk ikke innom matbutikken i lunsjen.

Lurer paa om jeg spiser litt mye? Skal selvsagt spise middag i kveld ogsaa da.

Er bare saa sulten stadig vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du spiser mye :overrasket: NEI det synes jeg ikke i det hele tatt :). Jeg synes det virker som om du har et veldig sunt og godt kosthold. Jeg spiser mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...Jeg har proevd aa vaere veldig sunn i dag, etter aa ha vaert ute paa restaurant og paa utdrikningslag de siste to dagene, og spist kake hver gang. Saa jeg spiser ikke like grovt broed hver dag. Men har tenkt aa proeve aa la vaere aa putte i meg alt for mye sukker og raske karbohydrater fra naa av.

Og naa har jeg spist halvparten av det grove speltrundstykket uten noe paa, og en femtedel av en snickers. :sjenert: Maatte bare ha noe soett.

Faar ikke bli helt opphengt i kostholdet heller. Har ingen planer om aa gaa rundt sulten, for det orker jeg ikke. Blir bare litt bekymret for om jeg kommer til aa gaa opp i raskt tempo, har nemlig ikke saerlig lyst til aa gaa opp noe saerlig mer enn jeg maa. En kollega, som er liten og nett, gikk visst kun opp seks kilo da hun var gravid. Tror jeg kommer til aa gaa opp minst 10 kilo, men har ikke lyst til aa gaa opp mer enn 12-13, for jeg vil ikke slite unoedig med kiloene etter foedselen hvis jeg kan unngaa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du et ikkje for mykje! Dersom du vil vera sikker på å ikkje leggja på deg unødig mykje, så synest eg at du skal eta oftare enn du gjer. Det kan ikkje skada med eit mellommåltid mellom frukost og lunsj òg, ikkje bare eitt mellom lunsj og middag? Å svelta seg sjølv fører bare til altfor låg forbrenning, og det er jo ikkje sunt, uansett om ein er gravid eller ikkje. Då blir ein bare slapp.

Elles så er eg heilt enig i at tøybleier er ein god idè. Og dei som seier at det er for mykje arbeid, eller at dei ikkje er så glade i å vaska bør ta ein kikk her. Eg har heller ikkje noko tru på at vinninga går opp i spinninga fordi ein brukar energi på å vaska bleier, det er her snakk om 1 tonn søppel med eingongsbleier per bleiebarn! Sjå t.d. her.

Eg har eit søskenbarn på 1 1/2 år, og foreldra hennar har brukt mykje tøybleier. Det blir ikkje så ekstremt mykje meir tøyvask og tørking enn elles, bleiene er jo ikkje såå store. Dei turkar alt av klede og bleier på stativ i stova i ein tre-roms leiligheit, og det går heilt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt frekk HH og ta over dagboka di, men det var litt spennende å lese om tøybleier vs papirbleier :sjenert:

Søkte på google på "tøybleier og energiforburk" var litt av hvert interesant. Det var litt delte meninger angående temaet. Her er en link til grønn hverdag. Se side 15.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for linker, apple og Pi@!

Tror jeg må spise litt oftere ja, for jeg blir kjempesulten i 10-11-tiden og går noen ganger på lunsj så sent som i ett-halvto-tiden. Skal ta med meg knekkebrød og frukt i morgen på jobben!

Tror nok vi skal satse på tøybleier! Så får vi heller bruke engangs når vi er på hytta eller er ute og reiser.

Nå sitter jeg her og må skrive talen til lørdag....wish me luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei og gratulerer. Her har jeg ikke vært innom tidligere, men jeg har fått med meg at du var prøver. Koselig å lese at du er gravid. :)

Hva gjelder vektøkning under graviditeten er det ikke nødvendigvis noe du kan kontrollere alt for mye. Jeg gikk opp 30 kilo, mye av det var vann, men alt er borte nå. Det "vanlige" er å gå opp mellom 12 og 18 kilo. De fleste jeg kjenner har gått opp minst 15 kg, de som har gått opp mindre enn 10 er mer unntak enn hovedregel. Noen ammer av seg alle kiloene de går opp (og mer), andre opplever at kroppen niholder på hver minste lille kalori mens man ammer. Men et godt tips under svangerskapet er å spise mye fiber og drikke masse vann. Og det er lov å unne seg en liten sjokolade i ny og ne (sånn ca. hver dag... ;) )

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Holly, jeg synes absolutt ikke du spiser mye! Jeg spiste som deg før jeg ble gravid. Nå har jeg innsett at jeg må nok ha et mellommåltid mellom frokost og lunsj, og et til to mellommåltider før middag. Det blir som regel frukt, så jeg håper ikke det blir så alt for mange kilo av det. Er sulten støtt og da må man jo ha mat, ikke sant? :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag! :vinke:

Hyggelig med saa mye besok, da! :-D

I dag er jeg mindre sulten, for jeg har allerede spist en skive med Ingers rugbored med gulost som mellommaaltid. Nam! Elsker det broedet.

Siste arbeidsdag foer ferien i dag - merker jeg begynner aa gli sakte over i feriemodus! Skal bli deilig aa slippe aa staa opp tidlig, og aa slippe aa sitte foran skjermen hele dagen. Blir saa deilig aa vaere paa hytta!

Jeg har allerede faatt innkalling til ul den 30. august! :hoppe: Det er en saakalt "dating scan" for aa fastsette terminen. Blir spennende! Er visst for tidlig aa se kjoennet da, men det viktigste er jo aa se om den lille minimaneten lever og har det bra. T er paa ferie med sine foreldre den uken i Lake District, men skal ta toget opp til Edinburgh for aa vaere med meg. Kommer til aa vaere veldig spent og nervoes! T sa forresten i gaar at han fortsatt liksom ikke kan tro jeg er gravid, siden det ikke synes. Skjonner hva han mener. Er vanskelig aa forestille seg tilogmed for meg at det bor en bitteliten avkommer inni meg!

I dag skal jeg dra tidlig fra jobb og kjoere og hente T paa bussen. Deretter skal vi dra og bade! Det blir aarets foerste norske bad for oss, og vi gleder oss! I kveld kommer veslegutten til broren min og moren (vet ikke helt hvordan jeg skal omtale henne, aa kalle henne eksen til broren min hoeres saa negativt ut synes jeg). Blir spennende aa moete henne og ikke minst babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...