Gå til innhold

Spørsmål om resept på NASONEX

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg kjøpte NASONEX nesespray på apoteket så ble jeg anbefalt av apotekeren å be om resept på NASONEX slik at det blir rimeligere. Jeg gjorde så, men det virker ikke som jeg har fått det på blå resept. På reseptlisten min på helsenorge.no så står det ikke Refusjonshjemmel: §5-14 §2 (blå resept), og pakningsstørrelsen (60 doser) og dose (50mcg) virker å være tilsvarende NASONEX uten resept.

Det virker dersom som at resepten ikke gjør dette billigere for meg. Kanskje legen mente jeg (altså mitt sykdomstilfelle) ikke har krav på NASONEX på blå resept, men hva er poenget med resept når det virker som jeg kan hente dette reseptfritt? Eller er det noe jeg har misforstått?

Anonymkode: 91ebb...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva tar du det mot?

Har du pollenallergi så får du den på blå.

Anonymkode: 4c616...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som er på resept inneholder flere doser enn de uten. Blå resept får du ikke uten å ha en diagnose som krever det. 

Anonymkode: 436b5...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tar du det mot?

Har du pollenallergi så får du den på blå.

Jeg har aldri fått medisinsk bekreftelse på allergi mot noe, men jeg har i perioden konstant tett nese. På resepten står det VED BEHOV: NESESPRAY MOT ALLERGI

Det virker som jeg har fått "hvit resept". Men hva er poenget med det? Jeg har jo hentet NASONEX reseptfritt før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg kjøpte NASONEX nesespray på apoteket så ble jeg anbefalt av apotekeren å be om resept på NASONEX slik at det blir rimeligere. Jeg gjorde så, men det virker ikke som jeg har fått det på blå resept. På reseptlisten min på helsenorge.no så står det ikke Refusjonshjemmel: §5-14 §2 (blå resept), og pakningsstørrelsen (60 doser) og dose (50mcg) virker å være tilsvarende NASONEX uten resept.

Det virker dersom som at resepten ikke gjør dette billigere for meg. Kanskje legen mente jeg (altså mitt sykdomstilfelle) ikke har krav på NASONEX på blå resept, men hva er poenget med resept når det virker som jeg kan hente dette reseptfritt? Eller er det noe jeg har misforstått?

Altså, det er den reseptfrie størrelsen (60 doser) som er dyr. Du sparer penger også på hvit resept, men da må legen skrive ut 140-dosers-flasken til deg. Denne har prisregulering og er mye billigere.

Men med allergi har du også krav på å få den på blå

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri fått medisinsk bekreftelse på allergi mot noe, men jeg har i perioden konstant tett nese. På resepten står det VED BEHOV: NESESPRAY MOT ALLERGI

Det virker som jeg har fått "hvit resept". Men hva er poenget med det? Jeg har jo hentet NASONEX reseptfritt før. 

Kan jo være lurt å sjekke om hva slags allergier du har, slik jeg forstår så får du ikke dekket noe uten at du har sjekket det ut, 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...