Gå til innhold

Sp til dere som har fått etterbetaling ungufør fra aap tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal få svar om jeg får ungufør tillegget denne uken. 
jeg har hatt aap før 2020. 

Hvis jeg får dette innvilget spørsmål:

1 vil jeg få beskjed om etterbetaling i samme vedtaket, eller må jeg søke om dette?

2 tar utbetalingen mange mnd den også, slik som behandlingen om ungufør? Eller kommer den kort tid etter?

3 hva er beste å skatte i en slik situasjon, 40% eller be Skatteetaten å fordele den bak i tid?

står i et uventet samlivsbrudd, de pengene hadde kommet godt med nå .. så har et lite håp om det. 

Anonymkode: 20cd7...2d2

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Har du allerede fått ung ufør? I så fall så kommer pengene ganske så kjapt hvis du får vedtak denne uken på etterbetaling. NAV trekker automatisk 44% skatt på denne etterbetalingen. Og skatteetaten vil til neste år beregne skatten som blir mest lønnsom for deg, noe som betyr at det kan ta lang tid før du får skatteoppgjøret for 2023. 

Hvis du får etterbetaling så kan du og sende melding inne på ditt NAV å kreve renter av disse, det kan bli et betydelig beløp det og. 

Skrevet

Jeg måtte søke om å få etterbetaling, fikk etterbetaling for ti år, det var maks, selv om 12 år var det jeg hadde fått for lite. Tror det er andre regler nå, så dette svaret er sikkert ikke så nyttig, sorry

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lykkedykker said:

Har du allerede fått ung ufør? I så fall så kommer pengene ganske så kjapt hvis du får vedtak denne uken på etterbetaling. NAV trekker automatisk 44% skatt på denne etterbetalingen. Og skatteetaten vil til neste år beregne skatten som blir mest lønnsom for deg, noe som betyr at det kan ta lang tid før du får skatteoppgjøret for 2023. 

Hvis du får etterbetaling så kan du og sende melding inne på ditt NAV å kreve renter av disse, det kan bli et betydelig beløp det og. 

Takk for svar :) 

Nei, jeg får svar til uken om ungufør delen.  Håper jeg slipper å klage der at den vil gå gjennom. 

men vil de behandle etter betaling i samme vedtak? Eller er etter betaling noe jeg må søke om hvis jeg får innvilget ungufør?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Topsi said:

Jeg måtte søke om å få etterbetaling, fikk etterbetaling for ti år, det var maks, selv om 12 år var det jeg hadde fått for lite. Tror det er andre regler nå, så dette svaret er sikkert ikke så nyttig, sorry

Off, synd at du ikke fikk alt du hadde krav på. 
Hver kr teller når en har mistet muligheten til å forsørge seg selv :( 

for min del er det snakk om rundt 4-5år tror jeg .. 

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg får svar til uken om ungufør delen.  Håper jeg slipper å klage der at den vil gå gjennom. 

men vil de behandle etter betaling i samme vedtak? Eller er etter betaling noe jeg må søke om hvis jeg får innvilget ungufør?

Ah, hvis du får ung ufør da så skal det stå i samme vedtak at de skal ta stilling til etterbetaling av ung ufør tillegget du skulle hatt på AAP. Og det kan da ta flere måneder. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Lykkedykker said:

Ah, hvis du får ung ufør da så skal det stå i samme vedtak at de skal ta stilling til etterbetaling av ung ufør tillegget du skulle hatt på AAP. Og det kan da ta flere måneder. 

Ja ok, alt tar sin tid i NAV-systemet. Håpet på at det kom ev samtidig :) 

men men slik er livet ..

AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg husker - det er over 10 år siden jeg fikk etterbetalingen:

Denne kom automatisk, og var ikke noe jeg trengte å søke om. Men, det tok tid og kom ikke samtidig med vedtaket om ung uføretillegg. Jeg ville ikke regnet med de pengene før tidligst desember. 

Jeg skatter bakover, men det var også noe som bidro til å forlenge prosessen, da saken også måtte innom skatteetaten, men stor forskjell på 40 % av hele summer, og de satsene enn ellers skatter av pr. år. 

Anonymkode: 0b20b...a03

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter hva jeg husker - det er over 10 år siden jeg fikk etterbetalingen:

Denne kom automatisk, og var ikke noe jeg trengte å søke om. Men, det tok tid og kom ikke samtidig med vedtaket om ung uføretillegg. Jeg ville ikke regnet med de pengene før tidligst desember. 

Jeg skatter bakover, men det var også noe som bidro til å forlenge prosessen, da saken også måtte innom skatteetaten, men stor forskjell på 40 % av hele summer, og de satsene enn ellers skatter av pr. år. 

Anonymkode: 0b20b...a03

Dumt sp 😅  om jeg skatter 40% vil jeg da få igjen på skatten senere eller risikerer jeg å måtte betale restskatt ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dumt sp 😅  om jeg skatter 40% vil jeg da få igjen på skatten senere eller risikerer jeg å måtte betale restskatt ? 

Du må be om at etterbetalingen lignes år for år

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1 vil jeg få beskjed om etterbetaling i samme vedtaket, eller må jeg søke om dette?

2 tar utbetalingen mange mnd den også, slik som behandlingen om ungufør? Eller kommer den kort tid etter?

3 hva er beste å skatte i en slik situasjon, 40% eller be Skatteetaten å fordele den bak i tid?

står i et uventet samlivsbrudd, de pengene hadde kommet godt med nå .. så har et lite håp om det. 

1. Du får vedtaket innen behandlingstid på 8 måneder. Jeg fikk det i april året etter uførevedtaket jeg fikk i juli. 

2. Utbetaling kom ca et 2-3 uker etter vedtaket. 

3. Det beste er om det skattes for de årene du skulle hatt det, altså ca 44%. Dette skjer ofte automatisk, men du kan be om det ved å kontakte skatteetaten. 

Anonymkode: d7682...3e2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke glem at en skal ha renter på etterbetalingen også. Så se til at det er gjort rett. Hos meg var det ikke det. Måtte purre på selv, ble noen tusen der også.

Måtte også klage på Ungufør, fikk den gjennom til slutt. 

Satse på at ting går på automatikk når det kommer til NAV, det ville jeg ikke gjort.

Anonymkode: c47aa...a85

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

1. Du får vedtaket innen behandlingstid på 8 måneder. Jeg fikk det i april året etter uførevedtaket jeg fikk i juli. 

2. Utbetaling kom ca et 2-3 uker etter vedtaket. 

3. Det beste er om det skattes for de årene du skulle hatt det, altså ca 44%. Dette skjer ofte automatisk, men du kan be om det ved å kontakte skatteetaten. 

Anonymkode: d7682...3e2

Hei! Mener du ung ufør vedtaket kom 8 mnd etter? For det er det jeg venter på nå :) 

eller mener du nye 8 mnd etter ungufør er innvilget, så kom vedtaket på etterbetaling ?

fikk du vedtak om etter betaling i samme vedtak som du fikk innvilget ungufør? 😅

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke glem at en skal ha renter på etterbetalingen også. Så se til at det er gjort rett. Hos meg var det ikke det. Måtte purre på selv, ble noen tusen der også.

Måtte også klage på Ungufør, fikk den gjennom til slutt. 

Satse på at ting går på automatikk når det kommer til NAV, det ville jeg ikke gjort.

Anonymkode: c47aa...a85

Ja det skal jeg huske, har lest saker på nett der andre har vunnet frem og fått renter :) 

nei regner ikke med at ting går automatisk hos nav. Jeg har tidligere fått avslag på å forlenge aap, men det gikk gjennom når advokat klaget.

så forventer egentlig å måtte klage her også, men det hadde vært fint om jeg slapp 🙈 

AnonymBruker
Skrevet

Får du innvilget ung ufør er saksbehandlingstiden på selve vurderingen om etterbetaling 8-10 måneder. Altså at du ikke får etterbetalt før 8-10 mnd etter at du er innvilget ung ufør. 

Du må ikke søke om etterbetaling, men du må søke om renter. Send en melding til nav og si at du ber om rentevurdering på etterbetalingen om du får det innvilget.

Du må skatte 44% på etterbetalingen ved utbetaling. Har du hatt lav inntekt vil det alltid lønne seg å be skatteetaten ligne etterbetalingen på rett år. 

Lykke til, håper det går i orden😊

Anonymkode: 603d1...fa2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Får du innvilget ung ufør er saksbehandlingstiden på selve vurderingen om etterbetaling 8-10 måneder. Altså at du ikke får etterbetalt før 8-10 mnd etter at du er innvilget ung ufør. 

Du må ikke søke om etterbetaling, men du må søke om renter. Send en melding til nav og si at du ber om rentevurdering på etterbetalingen om du får det innvilget.

Du må skatte 44% på etterbetalingen ved utbetaling. Har du hatt lav inntekt vil det alltid lønne seg å be skatteetaten ligne etterbetalingen på rett år. 

Lykke til, håper det går i orden😊

Ok takk for svar, nå ble jeg klokere 😂😊

men etterbetaling så lenge jeg har hatt uføretrygd kommer med en gang?  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vil ikke komme i uførevedtaket nei. Det vil stå nevnt at dersom du har hatt en stønad med lavere utbetaling blablabla, så vil du få et eget vedtak på dette.

Du må ikke søke, det vil gjøres automatisk. 

Det tar tid å få vedtaket med beregningen på etterbetalingen, men så fort du har fått det så får du det med en gang å få pengene på konto. 

Det vil bli trukket 44% på tidligere år, det kan du ikke gjøre noe med nå. 
Skatteetaten vil rette opp dette ved neste års skatteoppgjør. Så du vil få igjen en god del på skatten året etter, så lenge du ikke har gjeld og får trekk i skattepengene eller skikkelig restskatt vell og merke. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med det? Etterbetalingen på ung ufør tillegget tar måneder. 

Anonymkode: bf6db...8a6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke datoene i hodet her, men fikk innvilget ung ufør for ca to år siden, og etterbetalingen fra noen år på AAP rundt 2012 eller noe kom et år etter. Måtte ikke søke om etterbetaling, det skjedde automatisk.

Fikk enda en utbetaling nå i sommer, noe rentegreier etter etterbetalingen tror jeg? Gadd ikke sette meg inn i det.

Anonymkode: a8307...c9a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

For perioden du har hatt innvilget uføretrygd tar det ca 3 uker fra du har fått vedtaket 😊👍

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vil ikke komme i uførevedtaket nei. Det vil stå nevnt at dersom du har hatt en stønad med lavere utbetaling blablabla, så vil du få et eget vedtak på dette.

Du må ikke søke, det vil gjøres automatisk. 

Det tar tid å få vedtaket med beregningen på etterbetalingen, men så fort du har fått det så får du det med en gang å få pengene på konto. 

Det vil bli trukket 44% på tidligere år, det kan du ikke gjøre noe med nå. 
Skatteetaten vil rette opp dette ved neste års skatteoppgjør. Så du vil få igjen en god del på skatten året etter, så lenge du ikke har gjeld og får trekk i skattepengene eller skikkelig restskatt vell og merke. 

Hva mener du med det? Etterbetalingen på ung ufør tillegget tar måneder. 

Anonymkode: bf6db...8a6

6 minutter siden, AnonymBruker said:

For perioden du har hatt innvilget uføretrygd tar det ca 3 uker fra du har fått vedtaket 😊👍

takk 
Dette :) mellomlegget for ungufør og uføretrygd, i mitt tilfelle for det 8mnd er det snakk om rundt 10.000  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...