AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Jeg har søkt om dagpenger og er nå i dialog med nav, dvs, jeg har ikke kommet helt i gang enda fordi jeg er så innmari stressa. Men dere som har vært arbeidsledige og får dagpenger av nav, har dere noen gode råd? Jeg er veldig redd for at jeg blir nødt til å flytte. Jeg kan ingenting om nav-prosessen og føler meg helt lost og lammet av frykt. Hvordan er det å ha dialog med dem, må man skrive hver dag? Anonymkode: c189f...77a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Flytte må du nok ikke.. Sett deg ned å søk på jobber. Eneste du får gjort. Nav kan hjelpe deg med jobbsøkerkurs og div. Men fant det enklest å finne jobb selv. Anonymkode: e10de...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 Kan være at du må flytte. Da jeg var arbeidsledig fant NAV jobb til meg langt nord i landet og måtte flytte dit, med barna. Heldigvis fant jeg jobb der vi kom fra etter noen måneder og vi kunne flytte tilbake. Det var et sinnsykt vondt år. Anonymkode: 19904...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Det er usannsynlig at du må flytte langt, spesielt hvis du har barn. Ta en dag av gangen, og bruk tid på å skrive gode søknader. Anonymkode: 9f7cb...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er usannsynlig at du må flytte langt, spesielt hvis du har barn. Ta en dag av gangen, og bruk tid på å skrive gode søknader. Anonymkode: 9f7cb...3a4 Ja det var det da, jeg har ingen barn, så ser for meg at det kan være veldig mye lettere å flytte på meg, fysisk sett AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Flytte må du nok ikke.. Sett deg ned å søk på jobber. Eneste du får gjort. Nav kan hjelpe deg med jobbsøkerkurs og div. Men fant det enklest å finne jobb selv. Anonymkode: e10de...9b4 Så jeg bør takke nei til hjelp med å finne jobb fra dem? Takket nettopp ja, men kanskje jeg kan si at jeg heller vil finne jobber på egenhand. Hva er forskjellen, er det dette med jobbsøkerkurs? Anonymkode: c189f...77a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det var det da, jeg har ingen barn, så ser for meg at det kan være veldig mye lettere å flytte på meg, fysisk sett Så jeg bør takke nei til hjelp med å finne jobb fra dem? Takket nettopp ja, men kanskje jeg kan si at jeg heller vil finne jobber på egenhand. Hva er forskjellen, er det dette med jobbsøkerkurs? Anonymkode: c189f...77a Er helt greit å takke ja. Jeg fant jobbsøkerkurs som totalt unødvendig da jeg hadde alt på stell. Men er en fin måte å komme seg ut på og oppdatere CV. Jobbsøkerkurs er kurs der du møter opp, fikser på CV og lærer å søke jobber. Anonymkode: e10de...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Det er forskjell på å være bekymret/stresset over en konkret situasjon/tilstand vs det å ha angst. Anonymkode: 196a5...734 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er forskjell på å være bekymret/stresset over en konkret situasjon/tilstand vs det å ha angst. Anonymkode: 196a5...734 Jeg har angst ja. Men jeg er også både bekymret og stresset. Anonymkode: c189f...77a
Sofakona Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 Gått på dagpenger ofte..og bare vært på 1 kurs...ellers bare søke 3 jobber i uka og meldekort hver 2 uke 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 Jeg kjenner flere som i perioder har vært arbeidsledig og fått dagpenger fra NAV. Ingen måtte flytte. De måtte imidlertid vise at de aktivt søkte jobber. Ro deg heller ned og søk rundt. Lykke til 🙂 Anonymkode: 26cf5...c67 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har søkt om dagpenger og er nå i dialog med nav, dvs, jeg har ikke kommet helt i gang enda fordi jeg er så innmari stressa. Men dere som har vært arbeidsledige og får dagpenger av nav, har dere noen gode råd? Jeg er veldig redd for at jeg blir nødt til å flytte. Jeg kan ingenting om nav-prosessen og føler meg helt lost og lammet av frykt. Hvordan er det å ha dialog med dem, må man skrive hver dag? Anonymkode: c189f...77a Dette går vel bra. De fleste mister vel jobben en gang i livet. Kom i gang med dagpenger og søk søk søk. Anonymkode: 6a120...b07 2
Rødstrupa Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har søkt om dagpenger og er nå i dialog med nav, dvs, jeg har ikke kommet helt i gang enda fordi jeg er så innmari stressa. Men dere som har vært arbeidsledige og får dagpenger av nav, har dere noen gode råd? Jeg er veldig redd for at jeg blir nødt til å flytte. Jeg kan ingenting om nav-prosessen og føler meg helt lost og lammet av frykt. Hvordan er det å ha dialog med dem, må man skrive hver dag? Anonymkode: c189f...77a Du trenger ikke flytte. NAV er ok å forholde seg til. Vær ærlig, fremoverlent med tanke på å finne/søke jobber samt send inn meldekort i rett tid, hver 14. dag. Du får en veiledet som du kan/skal forholde deg til og kan rådføre deg med. Da ordner det seg helt sikkert fot deg der fremme i tid. Endret 31. juli 2023 av Rødstrupa 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har angst ja. Men jeg er også både bekymret og stresset. Anonymkode: c189f...77a Selvom du har en angstlidelse er det fortsatt viktig å skille mellom en irrasjonell følelse (angst) og en rasjonell følelse som alle vil kunne kjenne på i din situasjon. Anonymkode: 196a5...734 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 Søk jobber. Registrer deg hos bemaningsbyrå. Anonymkode: f4813...0cc 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvom du har en angstlidelse er det fortsatt viktig å skille mellom en irrasjonell følelse (angst) og en rasjonell følelse som alle vil kunne kjenne på i din situasjon. Anonymkode: 196a5...734 Men dette er en avsporing. Anonymkode: c189f...77a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men dette er en avsporing. Anonymkode: c189f...77a Jeg sier i fra når normale reaksjoner blir sykeliggjort. Anonymkode: 196a5...734 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #17 Skrevet 31. juli 2023 Hvor mye får man i dagpenger fra nav. I måneden? Anonymkode: 015ff...ee8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor mye får man i dagpenger fra nav. I måneden? Anonymkode: 015ff...ee8 Du mister 36% av din lønn. Anonymkode: e10de...9b4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #19 Skrevet 31. juli 2023 Prosessen er forskjellig fra person til person. Hvis du har en ettertraktet utdanning eller erfaring, og dermed store sjanser for ny jobb snart, så er det ikke sikkert du må gjøre noe særlig ovenfor Nav utenom å sende meldekort. Har du derimot en sjelden utdanning med svært dårlig jobbmuligheter, så vil dem kunne stille krav om at du må søke andre jobber også. Og man får rimelig tid til å finne seg ny jobb før nav eventuelt begynner snakke om flytting. Anonymkode: 92e61...f33
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #20 Skrevet 31. juli 2023 Du trenger ikke å bekymre deg for NAV. De er greie, treige og litt utdaterte. Det du skal fokusere på, er å søke jobber. Registrer deg hos bemanningsbyrå, fyll ut skjemaet deres på nett så utfyllende som du kan. Dagen etter ringer du dem, og sier at du gjerne vil komme innom for en prat. Fortell hvilke bransjer du ønsker mest, og vær åpen for forslag. Si jatakk til korte oppdrag. Finpuss CV-en din, og lag gjerne flere ulike varianter alt ettersom hvilken stilling/bransje du søker på. Opprett en linkedin-profil med et fint bilde, og skaff mange kontakter der. Del gjerne en post om at du er ledig for nye utfordringer og klar for fremtiden eller noe sånt. Skriv søknader, og vær nøye med å spisse dem til hver enkelt stilling du søker. Ta kontakt med referansene dine. Fortell at du skal igang med jobbsøking så de er klar over at de kan bli kontaktet i nærmeste framtid. Dobbeltsjekk at du har riktig kontaktinformasjon til dem. Spør dem hva de kommer til å si om deg, både på godt og vondt, til potensielle arbeidsgivere. Du kan komme til å få nytte av uttalelsene i intervjusituasjoner. Nei, du må ikke skrive til NAV hver dag, men du må holde jobbloggen oppdatert slik at de ser at du er reell arbeidssøker. Anonymkode: 9be1e...568 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå