Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden var det et gårdsbruk som jeg var interessert i, jeg hadde ikke egenandel til prisen og banken sa at jeg måtte lage en driftsplan, for å se om de kunne gi meg lånet. Nå ble det ikke noe av den eiendommen, men her er det jeg lurer på. Når du har egenandel og skal be om lån, må man fremdeles legge frem en drifts plan. Eksempel. Man har 250 000 kr i egenandel, eiendommen ligger for 1000 000kr, man låner resten som er 750 000 kr. Da blir egenandelen 25% av kjøpsprisen, som er kravet når du kjøper en landbrukseiendom. Når en låner resten, så er 250 000 kr mer en 25% av 750 000 kr. må en da fremdeles legge driftsplan, eller slipper man unna det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er annen inntekt enn inntekt fra gårdsbruket som skal finansiere kjøpet/lånet så kan det nok gå å kjøpe uten driftsplan.  

Eksemplet ditt ligger vel under 1/10 av hva en normal landbrukseiendom koster, så det kan godt hende at du får lån til en landbrukseiendom i den prisklassen uten driftsplan. 

Normalt sett når man kjøper landbrukseiendom så vil kjøpet av eiendommen i seg selv påvirke fremtidig inntekt. Banken ønsker driftsplanen for å få ett dokument som sier noe om forventet drift og at du har en realistisk plan for egen inntekt/arbeidsinnsats.  (f.eks jobbe 100% ekstern jobb + 1 500 timer i året på gården) 

AnonymBruker
Skrevet

Driftsplan er landbruksvarianten av budsjett. Det brukes til å dokumentere at det tjenes nok penger på gårdsdriften til at du, sammen med andre inntekter (ekstern jobb) kan betjene lånet i tillegg til husholdningsutgifter.

Anonymkode: 233e6...139

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...