AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Jeg er vant med hunder av ulike slag, men akkurat puddelrasen har jeg ikke hatt så mye med å gjøre. Er det noen her inne med erfaring som kan dele litt om fordeler og ulemper med å velge en puddel? Pelsstellet er jeg inneforstått med Anonymkode: f21bf...e91
Troyamin Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Nå har jeg møtt både små og store pudler i treningssammenheng, og jeg må si de er trivelige, energiske og valpete. Veldig lærenemme når de klarer å holde fokus på eier. Ekstra gode godbiter og litt avstand fra de andre på kurs, pleier å hjelpe. Av negative ting har jeg hørt at de aller minste kan slite med lekking inne og få renslige. Noen sliter også med usikkerhet, men det er jeg overbevist om handler mest om hva eieren gjør i firm av å ha gått over valpens grenser i hilse situasjon av mennesker, dårlige opplevelser med fremmede hunder osv. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 Har ikke hatt men kjenner til mange i omgangskretsen, er populært med småpudler her jeg bor. Jevnt over liker jeg de godt, men jeg vil ikke hatt en selv. Størrelsen er et aspekt, positivt på mange måter, men også negativt. Det er små hunder, beina er tynne og de kan lett skade seg. Eierne blir engstelige for hundene, redd de skal skade seg. eller bli skadd av f.eks. andre hund i lek etc. Ender typisk opp med å unngå vanskelige situasjoner og ender altså opp med pudler som er redd for andre hunder.. 🙈 Tror det er tilfelle for nesten alle pudlene jeg kjenner at de ender opp dårligs sosialiserte og med adferdsproblemer i forhold til andre hunder (bjeffing, utfall etc). Det er også smarte hunder, men igjen, de lærer alt fort både bra og dårlige ting... Anonymkode: a65a2...905 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Ble ikke helt ferdig.. Jeg synes også småpudler er veldig reserverte mot folk, de bli fort engstelige og utrygge. Noe skyldes sikkert oppdragelsen, men jeg sitter også igjen inntrykk av at det avles for mye på gemyttmessig svake dyr. Jeg tror det er lett å ignorere dårlig gemytt i avissammenheng, spesielt siden rasen er så populær og selges på størrelse og utseende til lite kritiske kjøpere.. 🙈 Anonymkode: a65a2...905 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Kjenner/kjente til to toypudler. Den ene døde plutselig forholdsvis ung. Den var aktiv, leken, trygg og grei hund. Den andre er ganske gammel nå. Sikkert 14-15 år. Blir/ble med på alle turer, smart og lydig, stille, aldri aggressiv, snill og god. Kjenner også til to store pudler. Den ene har en eier som aldri skulle hatt hund. Den er ikke oppdratt og får ALDRI en tur. Den er, som jeg har forstått, snill og god da. Den andre har en god eier. De har gått på kurs, jogger med den, har den med på fjellet og er erfarne hundefolk. Den er likevel smålig aggressiv og har glefset tilfeldig etter folk. Anonymkode: d28eb...440 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Eierne blir engstelige for hundene, redd de skal skade seg. eller bli skadd av f.eks. andre hund i lek etc. Ender typisk opp med å unngå vanskelige situasjoner og ender altså opp med pudler som er redd for andre hunder.. 🙈 Tror det er tilfelle for nesten alle pudlene jeg kjenner at de ender opp dårligs sosialiserte og med adferdsproblemer i forhold til andre hunder (bjeffing, utfall etc). Det er også smarte hunder, men igjen, de lærer alt fort både bra og dårlige ting... Dette er også min erfaring. Har stor rase (brukshund) og opplever at 90% overbeskytter sine små- og derfor blir de aggressive og nervøse. Alle hunder må sosialiseres gjennom hele livet. Også, og kanskje særlig små raser! Anonymkode: fb749...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Nå har jeg mellompuddel, så den er jo større enn de minste, men svarer likevel. Veldig grei størrelse, lettlært, liker å være med på absolutt alt. Trening er det morsomste den vet, uavhengig av hundesport. Vi trener bruks, lydighet og rally, og aldri et nei i hans munn. Men ja, det har krevd mer å få full oppmerksomhet enn hos en del andre raser, og de blir sent (om noen gang?) helt voksne. Har man litt humor og villighet til å se det komiske i situasjonen, kan man få mye glede av selv små pudler. Men som noen over her sier, det er blitt avlet på mye rart. Forhør deg gjerne med mange før du velger oppdretter 😊 Anonymkode: 7783d...f33 2
Arx Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Passer jevnlig en toypuddel. Han får være hund og brukes jevnt, og er en knall hund. Veldig arbeidssom og liker å trene, er med på alle turer eller ligger i sofaen med ungene i familien. Går fint med andre hunder, unger osv. På den negative siden sliter han litt med øyehår som vokser innover på øyet, er vist litt utbredt på rasen. Og det er selvfølgelig noe pelsstell, men om han holdes relativt kort er det lite. Kunne absolutt hatt en slik selv 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 Kom for øvrig på at det er en dvergpuddel som nettopp ble godkjent ettersøkshund, så kan være lurt å tenke på at det absolutt er mye hund i en liten kropp i mange av småpudlene Anonymkode: 7783d...f33 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 Har hatt flerr både store og små pudler😊 fantastiske hunder. Opplever at de små har litt mer temperament enn de store, ikke nervøse men litt her hissige på andre hunder feks. Uansett størrelse er det fantastiske hunder, lettlærte, masse energi og humor. Veldig snille og trivelige. Mye pelsstell da. Mine små har krevd litt mer stimuli enn de store. De store har kost seg på sofaen i drittvær, mens de små har krevd litt hjernetrim for å ikke finne på ugang. Anonymkode: 8849f...cda 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå