Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter desemberbarn, og vurderer muligheten for at vi totalt går hjemme 1,5 år, selv hvis vi får barnehageplass. Vi har god økonomi, så det bør gå bra. Men så er det detaljene rundt permisjon. Jegbhar lest meg opp og ned på reglene fra NAV, men det er noen ting som ikke virker helt klart for meg. 

1.Er det noen reelle grunner til å ta 80 % utbetaling av foreldrepenger, mtp regelverk/rettigheter/muligheter, eller er det bare hvis man ikke klarer å spare/planlegge? Siden man får mer totalt av å ta 100 %.

2.Dersom jeg (mor) ønsker å ta flere måneder ulønnet permisjon, og tar dette mellom min og mannens permisjon, mister jeg da rett til sykepenger i starten når jeg starter opp igjen?

Jeg spør fordi mange nettsider advarer om dette, og på nav.no står det bare at man mister hvis man er midlertidig ute av arbeid over 4 uker, og at dette ikke gjelder tiden man får foreldrepenger. Samtidig står det i selve loven at lovfestet permisjon heller ikke teller som å være midlertidig ute av arbeid gitt at man har avtale om å starte igjen, og 1 års ulønnet permisjon er også lovfestet rett.

Evnt:

3.Dersom jeg (mor) ønsker å ta noe ulønnet permisjon, kan denne tas når jeg vil, for eksempel en dag i uka, gjennom hele permisjonsperioden min? (Fikk beskjed at noen hadde gjort det slik) Og vil dette gi reelle fordeler ved at jeg ikke mister evnt sykepenger, uten at det gir noe ulemper? Isåfall, hvorfor er det ikke dette det rådes til? Med mindre man uansett ikke mister rett til sykepenger såklart, da er det bare mer tungvint. 

4. Er det mulig å først (for mor) å ta 100 % permisjon, evnt inkludert noe ulønnet, for så at mannen tar permisjon deltid (80 % permisjon + 20% jobb) og at jeg da tar 20 % ulønnet? Jeg vet man kan ta permisjon deltid, men jeg finner ikke noe om å kombinere det med hel permisjon, og heller ikke om det har noen fordeler/ulemper mtp rettigheter. Vi tror uansett ikke vi gjør dette, men vurderer det da min jobb er litt tøff 100 %, og mannen har en stilling der det er veldig nyttig at han er noe til stede innimellom.

Ønsker helst svar fra de som skal i, eller har hatt permisjon etter at reglene ble endret (2021?)

Anonymkode: e2cf8...83a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

80% tar du hvis du vil ha lenger tid. Det handler ikke om at man ikke kan spare og planlegge. Du får totalt sett lenger lovbestemt permisjon. Det er mange som tror man taper veldig mye penger på 80%, men det er ofte ikke så mye som man tror. 

Anonymkode: c681b...8c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

80% tar du hvis du vil ha lenger tid. Det handler ikke om at man ikke kan spare og planlegge. Du får totalt sett lenger lovbestemt permisjon. Det er mange som tror man taper veldig mye penger på 80%, men det er ofte ikke så mye som man tror. 

Men får man lengre lovbestemt permisjon av å velge 80 % utbetaling, sammenliknet med å ta ulønnet?

Man har jo lovbestemt krav på ulønnet permisjon også, så er det i praksis noen forskjell på det å ta feks ulønnet en gang i uka (dersom det er lov) med 100 % utbetaling på de 4 dagene man tar i uka, vs å ta 80 % foreldrepenger?

Eller, hvis man fortsatt får sykepenger etter ulønnet (fordi det også er lovbestemt permisjon), blir det ikke da akkurat det samme å ta 100 % permisjon først, og så ulønnet tilsvarende lengden av 80 %?

Det er dette jeg ikke synes kommer tydelig frem av reglene i det hele tatt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men får man lengre lovbestemt permisjon av å velge 80 % utbetaling, sammenliknet med å ta ulønnet?

Man har jo lovbestemt krav på ulønnet permisjon også, så er det i praksis noen forskjell på det å ta feks ulønnet en gang i uka (dersom det er lov) med 100 % utbetaling på de 4 dagene man tar i uka, vs å ta 80 % foreldrepenger?

Eller, hvis man fortsatt får sykepenger etter ulønnet (fordi det også er lovbestemt permisjon), blir det ikke da akkurat det samme å ta 100 % permisjon først, og så ulønnet tilsvarende lengden av 80 %?

De nye reglene er at man har rett på sykepenger i ulønnet foreldrepermisjon, men kun om man tar den umiddelbart etter selve permisjonen, og man tar den 100%. 

Vi ønsket ikke at én av oss gikk hjemme 100% etter permisjonen var over, vi ønsket å dele på det. Vi jobbet 50% begge to i et halvt år mellom permisjonsslutt og barnehagestart. Vi valgte 80% rett og slett for å få lengst mulig permisjon, og minst mulig tid med deltids-arbeid. 

Vi tapte litt over en halv månedslønn på det, kontra å velge 100%.. Vi hadde 100% med førstemann, men da ble det lengre tid med deltidsjobbing, og det ønsket vi ikke. 

Anonymkode: 14464...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, det er 10 uker lenger lovbestemt permisjon selvfølgelig. Det er 59 uker og ikke 49. Det har en betydning at du ikke står som i ulønnet arbeid på arbeidsplassen din. Hvis du tar ulønnet er det ikke bare sykepenger man må bekymre seg for (reglene som beskrevet over, må tas ut rett etter lovbestemt permisjon),men også forsikringer og andre goder på jobb som ofte forsvinner for du tar nettopp ulønnet permisjon fra jobb.

Mener også du kun har rett på sykepenger fra NAV opp til en bestemt g; og ikke direkte fra arbeidsplassen - som kan være viktig å notere seg hvis jobben din betaler full permisjon for deg/dere (men sjekk det opp!). 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

De nye reglene er at man har rett på sykepenger i ulønnet foreldrepermisjon, men kun om man tar den umiddelbart etter selve permisjonen, og man tar den 100%. 

Vi ønsket ikke at én av oss gikk hjemme 100% etter permisjonen var over, vi ønsket å dele på det. Vi jobbet 50% begge to i et halvt år mellom permisjonsslutt og barnehagestart. Vi valgte 80% rett og slett for å få lengst mulig permisjon, og minst mulig tid med deltids-arbeid. 

Vi tapte litt over en halv månedslønn på det, kontra å velge 100%.. Vi hadde 100% med førstemann, men da ble det lengre tid med deltidsjobbing, og det ønsket vi ikke. 

Anonymkode: 14464...30d

Det er ingen ny regel, bare presisert. Var samme regel for ulønnet og sykepenger i 2017

• Liker 1
Skrevet

Desemberbaby 2022 her.

Vi har gjort det slik at jeg tok 100% , så tok far over og er ute i 100% nå i sommer, han har da tatt 8uker nå, og tar resten neste år. Jeg har igjen 24dager eller noe som jeg skal ta før han neste år. Dvs at jeg er ute i ulønnet perm nå. Tar noe ferie i desember for å få litt kabal til å gå opp. Så blir det kontantstøtte fra januar 2024 da vi ikke fikk barnehageplass. Slik jeg forsto det har jeg rett på sykepenger så lenge jeg gikk rett over på ulønnet perm. 

Vi har valgt det slik fordi vi har muligheten til det da. Og litt at vi ikke har noe valg da vi ikke fikk barnehageplass fra januar 😅 Desemberbaby er litt dumt sånn sett 😅 Jeg sa alltid at jeg ikke skulle ha desemberbaaby fordi jeg selv er født den 22des. Men sistemann ble født 15des 🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...