AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Vi har vært sammen i snart fem år og samboere i to år. Han er snill og alt det der, og vi storkoser oss sammen på f.eks ferier og andre sosiale ting. Problemet er når vi er hjemme sammen alene. Da holder jeg på å kjede vettet av meg. Tidligere kunne vi prate om det meste, nå virker det som pm vi er helt tomme for ting å prate om. Tidligere kunne vi dele en flaske rødvin eller to pg skravle om alt, nå blir det helt stille om jeg ikke prater.Prøver jeg å få i gang en samtale om annet enn været og nyhetene, så får jeg veldig lite respons. Da jeg ikke finner på noe mer å snakke om, så blir det helt stille. På lørdag så hadde vi noen øl, men da satte han på musikkvideoer på tv’n fra You Tube. Ikke særlig spennende å se på, så jeg ble sittende å scrolle på mobilen. Da ble han sur, og jeg sa at jeg syntes ikke You Tube er så spennende. Så da skrudde han det av og satte på musikk i stedefor. Det er helt i orden, men han sa ikke et ord. Så da jeg hadde vridd hodet lenge nok til å finne noe å snakke om, så ga jeg opp og sa jeg ville legge meg. Savner de utrolig fine kveldene vi hadde tidligere, der vi snakket om alt mellom himmel og jord. Noen som har hatt det slik, men fått samtalene i gang igjen? Det er akkurat som om han bare venter på at jeg skal finne noe å snakke om. På hverdager så er det nyheter og så en eller annen serie frem til vi legger oss. Savner å kunne bare sitte og prate litt om andre ting enn været…. I hver kveld og hele tiden, men innimellom. Anonymkode: dbf1b...168
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har vært sammen i snart fem år og samboere i to år. Han er snill og alt det der, og vi storkoser oss sammen på f.eks ferier og andre sosiale ting. Problemet er når vi er hjemme sammen alene. Da holder jeg på å kjede vettet av meg. Tidligere kunne vi prate om det meste, nå virker det som pm vi er helt tomme for ting å prate om. Tidligere kunne vi dele en flaske rødvin eller to pg skravle om alt, nå blir det helt stille om jeg ikke prater.Prøver jeg å få i gang en samtale om annet enn været og nyhetene, så får jeg veldig lite respons. Da jeg ikke finner på noe mer å snakke om, så blir det helt stille. På lørdag så hadde vi noen øl, men da satte han på musikkvideoer på tv’n fra You Tube. Ikke særlig spennende å se på, så jeg ble sittende å scrolle på mobilen. Da ble han sur, og jeg sa at jeg syntes ikke You Tube er så spennende. Så da skrudde han det av og satte på musikk i stedefor. Det er helt i orden, men han sa ikke et ord. Så da jeg hadde vridd hodet lenge nok til å finne noe å snakke om, så ga jeg opp og sa jeg ville legge meg. Savner de utrolig fine kveldene vi hadde tidligere, der vi snakket om alt mellom himmel og jord. Noen som har hatt det slik, men fått samtalene i gang igjen? Det er akkurat som om han bare venter på at jeg skal finne noe å snakke om. På hverdager så er det nyheter og så en eller annen serie frem til vi legger oss. Savner å kunne bare sitte og prate litt om andre ting enn været…. I hver kveld og hele tiden, men innimellom. Anonymkode: dbf1b...168 Skal være : Ikke hver kveld og hele tiden, men innimellom. Anonymkode: dbf1b...168
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 Glem rødvinen og få en hobby sammen. Anonymkode: ef460...e4e 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Kan dere ikke gjøre noe sammen, i stedet for å sitte der og bare skulle prate? Se en film sammen? Spille spill? Det er sjelden jeg og mannen sitter i sofaen og "Bare prater". Praten flyter lettere om vi gjør noe sammen. Anonymkode: 3f634...8d6 5 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Engasjer han i KG. Mange temaer her som kan diskuteres. Vil du ikke han skal vite du er her, så tar du jo et av temaene og begynner å snakke om det. Anonymkode: cfcd0...575 2
Mardina Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 (endret) Dere burde finne en hobby som begge har interesse av 😊 Eller hver sin hobby, for den saks skyld 😊 Trenger ikke være noen store greier, men det bør være noe som man kan engasjere seg litt i. Til sammenligning, så er jeg sammen med kjæresten/samboeren min på 8'nde året nå og vi kjeder oss så og si aldri. Om vi kjenner på kjedsomhet, så er vi flinke på å finne på noe. Det kan være noe så enkelt som husarbeid eller rydding. Eller helt andre ting 😊 Å sitte bare å prate over et glass vin, hadde vi aldri orket 😄 Det må jo nesten være definisjonen på kjedsomhet 😄 Endret 31. juli 2023 av Mardina 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Mardina skrev (1 minutt siden): Dere burde finne en hobby som begge har interesse av 😊 Eller hver sin hobby, for den saks skyld 😊 Trenger ikke være noen store greier, men det bør være noe som man kan engasjere seg litt i. Til sammenligning, så er jeg sammen med kjæresten/samboeren min på 8'nde året nå og vi kjeder oss så og si aldri. Om vi kjenner på kjedsomhet, så er vi flinke på å finne på noe. Det kan være noe så enkelt som husarbeid eller rydding. Eller helt andre ting 😊 Å sitte bare å prate over et glass vin, hadde vi aldri orket 😄 Det må jo nesten være definisjonen på kjedsomhet 😄 Ja, samme her. Vi er sammen på tolvte året, og vi kjeder oss aldri sammen. Men så sitter vi heller ikke bare i sofaen og glor heller, vi gjør ting. Anonymkode: 3f634...8d6 5
Mardina Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, samme her. Vi er sammen på tolvte året, og vi kjeder oss aldri sammen. Men så sitter vi heller ikke bare i sofaen og glor heller, vi gjør ting. Anonymkode: 3f634...8d6 Nettopp, det skal liksom ikke så mye til heller 😊
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 - Snakk med han om det, at du føler du må ta initiativ til samtaler hele tiden og at det er litt slitsomt. - Oppdag nye ting sammen. F.eks. utforske nye steder, prøve nye matretter, delta i kurs eller på en aktivitet sammen. Det kan føre til spennende diskusjoner. - Fokuser på kvalitetstid. I stedet for å sitte foran TV-en hver kveld, sett av tid til dedikert kvalitetstid der dere kan fokusere på hverandre uten distraksjoner. - Dere kan spille brettspill, kortspill eller videospill som dere begge liker. Det kan åpne opp for nye samtaleemner og bringe frem latter og glede. - Prøv å engasjere dere i hverandres daglige rutiner. Lag middag sammen, spis måltider sammen (ikke foran TV-en) og snakk om hvordan dagen har vært. - Les en bok sammen og diskuter den. - Planlegg fremtiden. Snakk om drømmer, mål og planer for fremtiden. Dette kan inkludere reiser dere ønsker å ta, ting dere ønsker å oppnå i karrieren, eller eventuelle prosjekter dere vil jobbe med sammen. Å dele fremtidsutsikter kan gi dere en følelse av felles retning og formål. Kjæledyr? Baby? Hva enn dere ønsker. Anonymkode: e2c50...282 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): - Snakk med han om det, at du føler du må ta initiativ til samtaler hele tiden og at det er litt slitsomt. - Oppdag nye ting sammen. F.eks. utforske nye steder, prøve nye matretter, delta i kurs eller på en aktivitet sammen. Det kan føre til spennende diskusjoner. - Fokuser på kvalitetstid. I stedet for å sitte foran TV-en hver kveld, sett av tid til dedikert kvalitetstid der dere kan fokusere på hverandre uten distraksjoner. - Dere kan spille brettspill, kortspill eller videospill som dere begge liker. Det kan åpne opp for nye samtaleemner og bringe frem latter og glede. - Prøv å engasjere dere i hverandres daglige rutiner. Lag middag sammen, spis måltider sammen (ikke foran TV-en) og snakk om hvordan dagen har vært. - Les en bok sammen og diskuter den. - Planlegg fremtiden. Snakk om drømmer, mål og planer for fremtiden. Dette kan inkludere reiser dere ønsker å ta, ting dere ønsker å oppnå i karrieren, eller eventuelle prosjekter dere vil jobbe med sammen. Å dele fremtidsutsikter kan gi dere en følelse av felles retning og formål. Kjæledyr? Baby? Hva enn dere ønsker. Anonymkode: e2c50...282 Mange av de tingene du ramser opp, gjør vi allerde. Vi er på tur på ukjente steder, vi lager middag og spiser sammen og prater om hvordan arbeidsdagen har vært. Det er dette med kvalitetstid sammen der vi prater om fremtid osv. som jeg ønsker, men som nå bare blir stillhet hvis jeg ikke er den som finner temaer osv. Er jeg tom for temaer, så er det stillhet. Jeg har foreslått for han at han kan lese (jeg leser mye, han aldri), men han er ikke intressert. Jeg har foreslått podcaster, men det gidder han heller ikke. Anonymkode: dbf1b...168
Ardenus Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 Bare prate sammen er helt greit, men du kan ende opp med å ikke ha noe å si lenger. Dersom dere har noe dere gjør sammen, eventuelt gjør alene, så dere kan prate om det sammen senere, så er jo kanskje det veien å gå.
Januar2 Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 (endret) Kan dere ikke finne på noe nå er det ex helt herlig i skogen, ta dere en tur i blåbær skogen, lag syltetøy sammen Niste og kaffe på termos så blir det jo en riktig så fin date Endret 31. juli 2023 av Januar2 2
Tvist Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 Er enklere å prate sammen når men går tur synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange av de tingene du ramser opp, gjør vi allerde. Vi er på tur på ukjente steder, vi lager middag og spiser sammen og prater om hvordan arbeidsdagen har vært. Det er dette med kvalitetstid sammen der vi prater om fremtid osv. som jeg ønsker, men som nå bare blir stillhet hvis jeg ikke er den som finner temaer osv. Er jeg tom for temaer, så er det stillhet. Jeg har foreslått for han at han kan lese (jeg leser mye, han aldri), men han er ikke intressert. Jeg har foreslått podcaster, men det gidder han heller ikke. Anonymkode: dbf1b...168 Så han må endre seg…? Det er dødfødt. Begrensa hvor mange kvelder en kan sitte og snakke om framtiden også. Start heller på en aktivitet. Alt for mange par går i hverdagsfella, oh glemmer å leke, ha det gøy, utforske nye ting, engasjere seg i noe osv. Høster er her snart, perfekt tid til å finne en aktivitet sammen! Alt starter på nytt etter sommeren. Swingkurs? Nybegynnerkurs i orientering? Fotoklubb? Finnes sikkert noe som kan være gøy Eller - kjøp en spillkonsoll og spill parspill sammen! Masse gøy’ I stedet for å foreslå hva du synes mannen skal gjøre, hva med å spørre hva han har lyst til? Anonymkode: a2adf...4ef 2
Trolltunge Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, samme her. Vi er sammen på tolvte året, og vi kjeder oss aldri sammen. Men så sitter vi heller ikke bare i sofaen og glor heller, vi gjør ting. Anonymkode: 3f634...8d6 Vi er sammen på 20 året og kan si det samme. Vi gjør også mye sammen, og har felles barn, familie og venner, så det gir oss jo mye å prate om, men vi kan også sitte og diskutere tidligere erfaringer, mennesker angående holdninger og handlinger (spesifikke eller generelt), tanker om ulikt fra religion og politikk til mellommenneskelig, med mer. Mannen prater mest i vår relasjon. Det hender at jeg fleiper med ham om at det er mulig å ha en tanke uten å si den høyt, men det virker ikke å ligge naturlig for ham. 😆 Mest hyggelig det. Stille mellom oss blir det iallefall ikke. (Det hender likevel at jeg synes det blir litt mye. Gnagsår i ørene. 😅 Det er imidlertid mest når jeg holder på med annet, egentlig. Ikke et problem når jeg er dedikert til samtalen oss mellom.) Å sette på musikk på YouTube kan også være en fin kilde til samtaler oss mellom. Spesielt om det er musikk fra før vi traff hverandre. Da forteller vi hverandre gjerne om assosiasjoner/minner vi har angående tiden musikken er fra. Musikk fra etter vi traff hverandre fører også til felles mimring om opplevelser sammen. Husker du...?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 Synes det er merkelig respons på ts innlegg her. For meg høres dette litt ut som en mann som har vært engasjert og stilt oppfølgingsspørsmål før, men som nå ikke gjør en innsats. Prat og lek, også i samtaler, krever selvfølgelig at man skrur seg på. Engasjement i samtaler er ikke noe man bare gir i begynnelsen og så kan slutte med. Jeg gjorde det slutt med eksen nettopp på grunn av det. Det ble rett og slett kjedelig, og samtalen sto jeg for alene. Til tross for at vi gjorde masse andre ting. Det går ikke lenger når praten dør. Samtale er også lek og å slutte å dele tanker og engasjement, er drepen for meg. Det krever faktisk en innsats, som man blir utmattet av når man ikke lenger får noe tilbake i ordvekslingen. Anonymkode: c2386...90c 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #17 Skrevet 31. juli 2023 Trolltunge skrev (1 time siden): Vi er sammen på 20 året og kan si det samme. Vi gjør også mye sammen, og har felles barn, familie og venner, så det gir oss jo mye å prate om, men vi kan også sitte og diskutere tidligere erfaringer, mennesker angående holdninger og handlinger (spesifikke eller generelt), tanker om ulikt fra religion og politikk til mellommenneskelig, med mer. Mannen prater mest i vår relasjon. Det hender at jeg fleiper med ham om at det er mulig å ha en tanke uten å si den høyt, men det virker ikke å ligge naturlig for ham. 😆 Mest hyggelig det. Stille mellom oss blir det iallefall ikke. (Det hender likevel at jeg synes det blir litt mye. Gnagsår i ørene. 😅 Det er imidlertid mest når jeg holder på med annet, egentlig. Ikke et problem når jeg er dedikert til samtalen oss mellom.) Å sette på musikk på YouTube kan også være en fin kilde til samtaler oss mellom. Spesielt om det er musikk fra før vi traff hverandre. Da forteller vi hverandre gjerne om assosiasjoner/minner vi har angående tiden musikken er fra. Musikk fra etter vi traff hverandre fører også til felles mimring om opplevelser sammen. Husker du...? Heldig du 🥰 Anonymkode: dbf1b...168 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er merkelig respons på ts innlegg her. For meg høres dette litt ut som en mann som har vært engasjert og stilt oppfølgingsspørsmål før, men som nå ikke gjør en innsats. Prat og lek, også i samtaler, krever selvfølgelig at man skrur seg på. Engasjement i samtaler er ikke noe man bare gir i begynnelsen og så kan slutte med. Jeg gjorde det slutt med eksen nettopp på grunn av det. Det ble rett og slett kjedelig, og samtalen sto jeg for alene. Til tross for at vi gjorde masse andre ting. Det går ikke lenger når praten dør. Samtale er også lek og å slutte å dele tanker og engasjement, er drepen for meg. Det krever faktisk en innsats, som man blir utmattet av når man ikke lenger får noe tilbake i ordvekslingen. Anonymkode: c2386...90c Her treffer du 100%. Siden du har vært gjennom det samme, så skjønner du også hvorfor jeg kjeder meg nå. Anonymkode: dbf1b...168 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #19 Skrevet 31. juli 2023 Forhold er som vennskap. Nøkkelen ligger i kommunikasjonen, å utvikle seg sammen. Hva med en ny hobby sammen. Kajakk? Vinklubb? +++ Anonymkode: b6214...38d 1
Trolltunge Skrevet 31. juli 2023 #20 Skrevet 31. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes det er merkelig respons på ts innlegg her. For meg høres dette litt ut som en mann som har vært engasjert og stilt oppfølgingsspørsmål før, men som nå ikke gjør en innsats. Prat og lek, også i samtaler, krever selvfølgelig at man skrur seg på. Engasjement i samtaler er ikke noe man bare gir i begynnelsen og så kan slutte med. Jeg gjorde det slutt med eksen nettopp på grunn av det. Det ble rett og slett kjedelig, og samtalen sto jeg for alene. Til tross for at vi gjorde masse andre ting. Det går ikke lenger når praten dør. Samtale er også lek og å slutte å dele tanker og engasjement, er drepen for meg. Det krever faktisk en innsats, som man blir utmattet av når man ikke lenger får noe tilbake i ordvekslingen. Anonymkode: c2386...90c Jeg er enig i dette. Om årsaken til at han ikke gir det en innsats er at han tror og tenker at nå er hun hans, så han trenger ikke å gi noe for å bevare forholdet (mange synes å tenke slikt på flere felt i samlivet), eller om han rett og slett ikke er særlig engasjert i henne og deres relasjon lenger, det er vanskelig å si. Det er imidlertid veldig forståelig at det blir kjedelig, og et savn. Jeg har blitt ganske taus ovenfor partnere jeg egentlig hadde gitt opp ovenfor, frem mot brudd. Da hadde jeg resignert angående at viktige ting var sagt til min daværende partner så mange ganger, uten å bli tatt på alvor, at jeg følte ikke for å småprate om annet, med en stor ignorert elefant i rommet. Jeg ble taus. (I tråd med det mange påpeker, at når en kvinne slutter med å "mase"- som egentlig er forsøk på å formidle noe svært viktig-, og gir det opp, da er egentlig forholdet over. Da er det bare et tidsspørsmål før hun går. Det er nok ofte slik, om ikke alltid.) Jeg tror imidlertid at mange bare ikke tenker over at et forhold trenger innsats og vilje, og bare slutter med å gi innsats for å vedlikeholde relasjonen, uten å se/forstå hva slikt fører til. At man sklir fra hverandre, og begynner å leve parallelt med hverandre, men ikke sammen. Da begynner man etterhvert å skli fra hverandre ofte. Å leve sammen uten å leve sammen er ensomt. Endret 31. juli 2023 av Trolltunge 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå