AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Del Skrevet 31. juli 2023 Det er så mange her som ofte på det mest usaklige viset avsporer alle diskusjoner i "bil og trafikk"-forumet. Folk som blir støtt av at noen kjøper elbil, pun intended. Men hvorfor? Jeg klarer ikke å forstå at man kan engasjere seg så mye, i et nisjeforum på nettet, for å gjøre andres bilvalg vanskeligere og for å forkludre hele diskusjoner. Moddene griper ikke inn de heller. Så selv om 90% av norske privatbilister velger elbil og tilsynelatende er godt fornøyde med det, fins det et vanvittig høyt tall av omreisende finnmarkinger her inne som må trekke elefant med firehjulsdrift på bilen 800 mil over vidda hver dag. Det går ikke helt opp for meg. Anonymkode: 9bd6d...b7e 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #2 Del Skrevet 31. juli 2023 Det er for det første bare for å provosere. For det andre, har de sikkert aldri kjørt en elbil, så de aner ikke hva de snakker om. For det tredje tror jeg det går litt på at de ikke liker å bli fortalt hva de skal kjøpe. Altså, at de misliker at politikerne har bestemt at alle biler skal være 0-utslippsbiler etter, er det 2025? Så da tar man til tastaturet, og ytrer sin mening over disse elendige bilene som ikke duger til noen ting. 😁 Jeg må ærlig innrømme at jeg var en av de som ALDRI skulle ha elbil. Meeeen.... Nå står den her da, blank og fin, og forbasket god å kjøre. Duger til absolutt alt jeg bruker bil til, gjør den også. Og jeg tar meg selv i å være strålende fornøyd, og faktisk ganske glad i den. 🥰 For å ikke snakke om hvor mye billigere den er å bruke! 💵 Når jeg av og til kjører fossilbil, legger jeg med en gang merke til hvor gammeldags den føles i forhold. Så jeg kjenner meg igjen i de som hater elbilen, og aldri skal ha en. Men de kommer etter de også, enten de vil eller ikke. 😅 Anonymkode: eb4cf...403 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 31. juli 2023 #3 Del Skrevet 31. juli 2023 Jeg vil ikke si at elbil er djevelen akkurat. Men det dere elbil-entusiaster må ta inn over dere er at elbil er ikke for alle. For mange ja, men ikke absolutt alle. Jeg kan ta meg selv som eksempel; jeg har verken mulighet til å ta opp billån eller spare opp 500 000,- i egenkapital. Førstnevnte er ikke mulig p.g.a betalingsanmerkninger som gjør at jeg kan se langt etter å få lån ( + at jeg ikke ønsker mer gjeld enn jeg allerede har). Sistnevnte er heller ikke særlig realistisk med tanke på at jeg har minstesats på uføretrygd, så det er vanskelig å legge av penger til sparing. I tillegg har jeg ikke lademuligheter hjemme, da vi leier bolig. Og igjen.... økonomi. Så nei, elbil passer ikke for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 31. juli 2023 #4 Del Skrevet 31. juli 2023 Mardina skrev (12 minutter siden): Jeg vil ikke si at elbil er djevelen akkurat. Men det dere elbil-entusiaster må ta inn over dere er at elbil er ikke for alle. For mange ja, men ikke absolutt alle. Jeg kan ta meg selv som eksempel; jeg har verken mulighet til å ta opp billån eller spare opp 500 000,- i egenkapital. Førstnevnte er ikke mulig p.g.a betalingsanmerkninger som gjør at jeg kan se langt etter å få lån ( + at jeg ikke ønsker mer gjeld enn jeg allerede har). Sistnevnte er heller ikke særlig realistisk med tanke på at jeg har minstesats på uføretrygd, så det er vanskelig å legge av penger til sparing. I tillegg har jeg ikke lademuligheter hjemme, da vi leier bolig. Og igjen.... økonomi. Så nei, elbil passer ikke for alle. Men om noen år får du en Tesla Model Y eller lignende for 50.000,- og da er elbil tilgjengelig for stort sett alle. Når nybilsalget er så høyt så blir selvsagt brukttilbudet også mye bedre på sikt. De som leier ut må på sikt ordne lademuligheter da alle med egen bil vil etterlyse det. Vi har leieboer selv, men han kjører en dieselbil. Når han evt. vil gå over til elbil så setter vi bare opp en ladestasjon til (har allerede 2) på samme kursen. De har integrert måler og jeg vil enkelt kunne få ut info hver måned om hvor mye han har ladet for og derfor skal betale. Så da ordner vi det når behovet dukker opp. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 31. juli 2023 #5 Del Skrevet 31. juli 2023 -jk- skrev (1 minutt siden): Men om noen år får du en Tesla Model Y eller lignende for 50.000,- og da er elbil tilgjengelig for stort sett alle. Når nybilsalget er så høyt så blir selvsagt brukttilbudet også mye bedre på sikt. De som leier ut må på sikt ordne lademuligheter da alle med egen bil vil etterlyse det. Vi har leieboer selv, men han kjører en dieselbil. Når han evt. vil gå over til elbil så setter vi bare opp en ladestasjon til (har allerede 2) på samme kursen. De har integrert måler og jeg vil enkelt kunne få ut info hver måned om hvor mye han har ladet for og derfor skal betale. Så da ordner vi det når behovet dukker opp. Tesla skal jeg aldri ha uansett og det vil ta årevis før man evt. får dem så billig som 50 000,- 😊 Jeg/vi trives fortsatt utmerket med fossil-bil og kommer til å kjøre det så lenge det er mulig 😊 Som sagt, elbil er ikke for alle 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Del Skrevet 31. juli 2023 Mardina skrev (45 minutter siden): Tesla skal jeg aldri ha uansett og det vil ta årevis før man evt. får dem så billig som 50 000,- 😊 Jeg/vi trives fortsatt utmerket med fossil-bil og kommer til å kjøre det så lenge det er mulig 😊 Som sagt, elbil er ikke for alle 😊 Jeg er så enig med deg ang. Tesla. Det er en bil som aldri skal i min garasje, uansett pris. 😝 Kos deg med fossilbilen din du. Ikke alle som kan gi 2-3-400 000 og oppover for en bil. Dessuten er jeg usikker på om elbiler er veien å gå for å redde verden... 🫠 Men flere av de elbilene jeg har prøvd er nydelige biler å kjøre. 🥰 Anonymkode: eb4cf...403 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Del Skrevet 31. juli 2023 Ja, fordi batteriene er avhengige av råstoff fremskaffet av barnearbeid. Anonymkode: f2e42...70d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Del Skrevet 31. juli 2023 Mardina skrev (1 time siden): Jeg vil ikke si at elbil er djevelen akkurat. Men det dere elbil-entusiaster må ta inn over dere er at elbil er ikke for alle. For mange ja, men ikke absolutt alle. Jeg kan ta meg selv som eksempel; jeg har verken mulighet til å ta opp billån eller spare opp 500 000,- i egenkapital. Førstnevnte er ikke mulig p.g.a betalingsanmerkninger som gjør at jeg kan se langt etter å få lån ( + at jeg ikke ønsker mer gjeld enn jeg allerede har). Sistnevnte er heller ikke særlig realistisk med tanke på at jeg har minstesats på uføretrygd, så det er vanskelig å legge av penger til sparing. I tillegg har jeg ikke lademuligheter hjemme, da vi leier bolig. Og igjen.... økonomi. Så nei, elbil passer ikke for alle. Bil er vel egentlig ikke for alle uansett drivstoff? Anonymkode: d5730...29b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, fordi batteriene er avhengige av råstoff fremskaffet av barnearbeid. Anonymkode: f2e42...70d Dette er bare en myte Anonymkode: d5730...29b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 31. juli 2023 #10 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er så enig med deg ang. Tesla. Det er en bil som aldri skal i min garasje, uansett pris. 😝 Kos deg med fossilbilen din du. Ikke alle som kan gi 2-3-400 000 og oppover for en bil. Dessuten er jeg usikker på om elbiler er veien å gå for å redde verden... 🫠 Men flere av de elbilene jeg har prøvd er nydelige biler å kjøre. 🥰 Anonymkode: eb4cf...403 Jepp, kommer til å kjøre fossilt så lenge jeg kan 😁 Er jo ikke sånn at de bilene forsvinner fra markedet med det første heller 😄 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bil er vel egentlig ikke for alle uansett drivstoff? Anonymkode: d5730...29b Sant nok det 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Del Skrevet 31. juli 2023 Jeg tror det henger sammen med mange forskjellige ting. Myter om kort rekkevidde, lang ladekø, lang ladetid, redusert kapasitet på vinterstid, og dyr batteripakke med begrenset levetid skaper en slags negativ holdning til det å anskaffe elbil. At det høres så brysomt ut å eie det. Bransjen er kanskje litt medskyldige siden de i starten opererte med helt urealistiske tall, så de må ta litt av skylden. Men det er også litt politisk ved at man ikke ønsker å assosiere seg med grønn politikk eller å bli påtvunget noe. Det som skjer da er at folk cherrypicker alle mulige argumenter imot, og krisemaksimerer dem. Argumentene er da både gamle myter etter de første generasjonene med elbiler, til miljø- og klimaargumenter som egentlig ikke gjelder i Norge. Jeg har aldri vært noe del av "elbil-fanklubben", men har fått elbil i jobben og gikk inn i det med åpent sinn. Realiteten er at så lenge man får ladet fast hjemme (evt på jobb) og har grei rekkevidde på bilen, så fungerer det helt topp. Det er ikke "Think" vi kjører rundt i lengre. Har man en bil med 300km realistisk rekkevidde (som er vanlig til og med på basic biler, mange har lengre enn det også) så kommer man faktisk veldig langt. På vanlige landeveier med 80-sone snakker vi om 4 timer kjøring, eller 2 timers pendling hver vei. De fleste har ikke så lang daglig reisevei. Skulle man trenge å kjøre lengre innimellom så kan man lade mens man likevel må stoppe for andre ærend. Trenger heller ikke alltid å lade helt til topp. Kanskje man bare trenger 15% ekstra for å komme frem. Og man trenger ikke nødvendigvis å ta det ladestoppet når bilen nærmer seg tom. Man lærer å lade når man kan, ikke når man må. Jeg synes likevel det er ett argument som er gyldig, og det er at det er en absolutt forutsetning at man får ladet fast hjemme eller på jobb. Får man ikke det, så blir man veldig begrenset med elbil. Anonymkode: 8f31e...683 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Del Skrevet 31. juli 2023 Jeg har hatt elbil fra merket Tesla, BMW og Jaguar og nå har jeg en subaru Forrester med dieselmotor. Min personlige mening er at elbiler er heft og plunder hvis man drar slik at man må lade på veien (noe jeg gjør ofte), og kjøregleden er betraktelig mindre i en elbil (iallefall de tre elbilene jeg har hatt) enn i diselbilen min. Jeg må sikkert gå over til elbil igjen, men jeg satser på at det er mange år til. Anonymkode: a9585...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har hatt elbil fra merket Tesla, BMW og Jaguar og nå har jeg en subaru Forrester med dieselmotor. Min personlige mening er at elbiler er heft og plunder hvis man drar slik at man må lade på veien (noe jeg gjør ofte), og kjøregleden er betraktelig mindre i en elbil (iallefall de tre elbilene jeg har hatt) enn i diselbilen min. Jeg må sikkert gå over til elbil igjen, men jeg satser på at det er mange år til. Anonymkode: a9585...07b Et eksempel på valg svært mange har gjort, men ingen gidder å tro på i det hele tatt. Ikke noe rart det er rift om bensin/diesel enda. Anonymkode: ecabc...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg har ikke noe problem med elbil i seg selv, men flere av de som sitter bak rattet på de. Anonymkode: cc181...e4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Del Skrevet 1. august 2023 Mardina skrev (11 timer siden): Jeg vil ikke si at elbil er djevelen akkurat. Men det dere elbil-entusiaster må ta inn over dere er at elbil er ikke for alle. For mange ja, men ikke absolutt alle. Men hvorfor må man pøse det ut i tide og utide? Når elbil passer godt for noen som spør om bilråd her inne, er det jo litt sånn barnehageaktig å bryte inn: "Men ikke for meg!", og avspore diskusjonen for hundrede gang? AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har hatt elbil fra merket Tesla, BMW og Jaguar og nå har jeg en subaru Forrester med dieselmotor. (...) og kjøregleden er betraktelig mindre i en elbil Anonymkode: a9585...07b Det er interessant å høre, hvorfor det? Vi kjøpte vår første elbil i 2019, en Leaf til 60kkr. Tom. denne med bare 109hk eller deromkring er jo ganske gøy å tulle med. Ingen sportslig bil, langt ifra, men lettvint og artig. Min samlerbil er en V6 og jeg hadde konvertert denne til el på et blunk om jeg kunne. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har ikke noe problem med elbil i seg selv, men flere av de som sitter bak rattet på de. Anonymkode: cc181...e4e Det er jo bare en annen stereotype. 🤪 1 av 3 i Norge kjører vel elbil per nå, så du har "problem" med et stort jafs av Norges befolkning? Anonymkode: 9bd6d...b7e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #16 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg synes ikke elbil er djevelen, har en ny elbil SUV, og vi har hatt flere oppigjennom årene. Synes derimot det er så mange både her og ute i det virkelige liv som virker helt frelst på elbil. Det er relativt bra utbygd infrastruktur for elbil hold i dette landet, men det er allikevel ikke helt uproblematisk med elbil. Skal man bevege seg nedover i Europa blir det straks mer problematisk. Det er også kraftig redusert rekkevidde om vinteren. Ingen tvil om det, her hvor jeg bor er det vinter forhold for bilen i mange mange måneder. Bruker elbilen i hverdagen, har en zaptek i garasjen, er helt unntaksvis at vi bruker hurtigladere. Når det er kaldt, når vi kjører med tung full bil, gjerne i kombinasjon med at flere i familien bruker den, og gjerne at vi har glemt å plugge i på natta. Tenker kanskje vi har nok rekkevidde til neste dag, så skjer det uforutsette ting, eller uplanlagte ting. Det er i aller høyeste grad en bil som trenger litt mer planlegging, enn en bensiner. Vi har ikke et standard liv, plutsrlig skal noen noe. Det er ikke et stort problem, bare at vi da må stoppe på en lynlader. Vi har elbil, først og fremst pga de økonomiske fordelene staten gir oss. De er ikke veldig miljøvennlig i mine øyne, når man tenker på bilens levetid etc. Synes det er like mange som er like fanatisk på at elbil er helt uproblematisk som det er som er skeptiske. Der er begrensninger på elbil drift, som det ikke er på å kjøre en bensiner. Å kjøre en bensiner i hverdagen koster, slik er det bare. Anonymkode: 54c29...916 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 1. august 2023 #17 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor må man pøse det ut i tide og utide? Når elbil passer godt for noen som spør om bilråd her inne, er det jo litt sånn barnehageaktig å bryte inn: "Men ikke for meg!", og avspore diskusjonen for hundrede gang? Anonymkode: 9bd6d...b7e Tide og utide? Har ikke sett det så mye her inne. Dessuten er vi på et diskusjonsforum, da må man regne med å få svar man ikke er enig i eller ikke liker. Det har ingenting med barnehage-mentalitet å gjøre..... Eller er det sånn at vi som kjører fossil bil, ikke får lov å svare i elbil-trådene her inne? Det er KUN forbeholdt de som har hatt elbil i mange år? 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg må ærlig innrømme at jeg var en av de som ALDRI skulle ha elbil. Meeeen.... Nå står den her da, blank og fin, og forbasket god å kjøre. Duger til absolutt alt jeg bruker bil til, gjør den også. Og jeg tar meg selv i å være strålende fornøyd, og faktisk ganske glad i den. 🥰 For å ikke snakke om hvor mye billigere den er å bruke! 💵 Når jeg av og til kjører fossilbil, legger jeg med en gang merke til hvor gammeldags den føles i forhold. Så jeg kjenner meg igjen i de som hater elbilen, og aldri skal ha en. Men de kommer etter de også, enten de vil eller ikke. 😅 Anonymkode: eb4cf...403 Takk det samme 😂 Tviholdt på bensin og dieselbrakka mi. Tok skrittet og byttet ut med EL i våres og tenker bare på hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere. Blir aldri fossilt igjen på meg i hvert fall. Det er bra sikkert😅 Anonymkode: d905e...d73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Del Skrevet 1. august 2023 Mardina skrev (16 timer siden): Jeg vil ikke si at elbil er djevelen akkurat. Men det dere elbil-entusiaster må ta inn over dere er at elbil er ikke for alle. For mange ja, men ikke absolutt alle. Jeg kan ta meg selv som eksempel; jeg har verken mulighet til å ta opp billån eller spare opp 500 000,- i egenkapital. Førstnevnte er ikke mulig p.g.a betalingsanmerkninger som gjør at jeg kan se langt etter å få lån ( + at jeg ikke ønsker mer gjeld enn jeg allerede har). Sistnevnte er heller ikke særlig realistisk med tanke på at jeg har minstesats på uføretrygd, så det er vanskelig å legge av penger til sparing. I tillegg har jeg ikke lademuligheter hjemme, da vi leier bolig. Og igjen.... økonomi. Så nei, elbil passer ikke for alle. Da er ikke problemet at EL-bil ikke passer deg, men at du ikke har økonomi til å bytte. Ikke misforstå. Situasjonen din er jo langt i fra unik, og fullt en fullt forståelig årsak til å velge en rimelig fossil. Anonymkode: d905e...d73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 1. august 2023 #20 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er ikke problemet at EL-bil ikke passer deg, men at du ikke har økonomi til å bytte. Ikke misforstå. Situasjonen din er jo langt i fra unik, og fullt en fullt forståelig årsak til å velge en rimelig fossil. Anonymkode: d905e...d73 Jeg hadde ikke kjøpt elbil, om jeg hadde hatt råd til det engang 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå