AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Hei Vet ikke om dette er rette stedet å få råd… Har en 6 år gammel ridehest, hatt han siden han var 3 år. Så vi kjenner hverandre ganske godt. Til og begynne med så gikk det veldig fint med oss, også måtte vi bytte stall, og etter det så har det gått gradvis nedover. Vi byttet i fra en liten stall med mye utetid osv, til et stort ridesenter. Har nå byttet tilbake.. casen er at han vil ikke trave med meg på ryggen, men han gjør det med annen rytter… Anonymkode: 5fd2c...e4c
Lorieen Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei Vet ikke om dette er rette stedet å få råd… Har en 6 år gammel ridehest, hatt han siden han var 3 år. Så vi kjenner hverandre ganske godt. Til og begynne med så gikk det veldig fint med oss, også måtte vi bytte stall, og etter det så har det gått gradvis nedover. Vi byttet i fra en liten stall med mye utetid osv, til et stort ridesenter. Har nå byttet tilbake.. casen er at han vil ikke trave med meg på ryggen, men han gjør det med annen rytter… Anonymkode: 5fd2c...e4c Få ham sjekket. Tenner, bein, rygg. Få også gjerne en trener til å se på deg og sitsen din.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Hvor langt i utdanningen har han kommet? Når ble han innridd? Anonymkode: 53a56...0a3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Lorieen skrev (15 minutter siden): Få ham sjekket. Tenner, bein, rygg. Få også gjerne en trener til å se på deg og sitsen din. Han er sjekket Anonymkode: 5fd2c...e4c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor langt i utdanningen har han kommet? Når ble han innridd? Anonymkode: 53a56...0a3 Det begynte bra, men de siste halvannet året så har vi ikke fått så mye hjelp, fordi vi sto på en stall hvor det var dårlig miljø osv.,, så han ligger nå langt etter 😕 Anonymkode: 5fd2c...e4c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det begynte bra, men de siste halvannet året så har vi ikke fått så mye hjelp, fordi vi sto på en stall hvor det var dårlig miljø osv.,, så han ligger nå langt etter 😕 Anonymkode: 5fd2c...e4c Ble innridd sent som 3 åring, han er veldig forsiktig brukt. Anonymkode: 5fd2c...e4c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Min hoppe hadde en sånn periode engang, og det tror jeg i stor grad handlet om vårt samspill. Jeg måtte ta noen steg tilbake og begynte med å gå turer, stelle uten å trene, jogge sammen osv for å bygge en bedre relasjon. Det tok noen uker faktisk før jeg satt meg på ryggen hennes, men vi kom over kneiken ved å trene sammen litt alternativt. Anonymkode: 31697...47f 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min hoppe hadde en sånn periode engang, og det tror jeg i stor grad handlet om vårt samspill. Jeg måtte ta noen steg tilbake og begynte med å gå turer, stelle uten å trene, jogge sammen osv for å bygge en bedre relasjon. Det tok noen uker faktisk før jeg satt meg på ryggen hennes, men vi kom over kneiken ved å trene sammen litt alternativt. Anonymkode: 31697...47f Måtte du ha hjelp av trener? jeg også går mye turer med han, og vi kan ri på tur i sammen med andre, da går han ☺️ raring! Anonymkode: 5fd2c...e4c
Gjest EmKay Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 Jeg ridde en gang en unghest som hadde veldig svak muskulatur, og helst ikke ville løpe. Kanskje en liten galopp, men aldri trav. Startet med mye bakketrening, og enkel trening i bane for å jobbe oss oppover og det gikk på frem. Men så fikk han en rytter til. Hun presset han i både trav og galopp, og var hardt med både sjenkel og pisk, og derfra gikk det bra nedover med han. Han ble tverr, sint og vanskelig, og hadde nok vondt i både rygg og hofter. Eier var strålende fornøyd med den nye rytteren sin og var ikke interessert i å høre på meg, så jeg sluttet på et tidspunkt å ri han. Et års tid senere byttet de stall til et ridesenter og fikk trener, og eier fikk masse kjeft fordi de hadde presset han så hardt når han var så svak i muskulaturen som han var. Det ble en lang ferd for dem, og til slutt ble han avlivet. Poeng: Få han gjerne sjekket igjen, og få hjelp til å se på samspillet deres, bevegelsene hans med rytter og din ridestil. Håper det løser seg
BlåSwix Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 Kanskje han skjønner at han kan bestemme litt over deg?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Måtte du ha hjelp av trener? jeg også går mye turer med han, og vi kan ri på tur i sammen med andre, da går han ☺️ raring! Anonymkode: 5fd2c...e4c Nei, men det tok litt tid å bygge relasjonen god igjen. Hun surret mest med å ikke ville gå bestemte stier med meg, men det gikk over. Jeg er veldig glad i positive metoder så hadde med mye godbit, pleide også å gå av litt før stallen og gå siste biten. Om det funker eller bare er i hodet mitt vet jeg ikke, men ting ble bra igjen. At han går når de andre er med kan være flokkmentaliteten, han vil jo ikke bli igjen alene 😅 Hva sjekket dere sist? Er litt forsiktig med å ta alt veterinærer gjør for god fisk, har hatt god erfaring med kiropraktor (annen setting enn når hun ikke ville gå) Anonymkode: 31697...47f 1
Myrmica Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 Hester er ikke vanskelige for å være vanskelige. Det er alltid en grunn. Om det er helt sikkert at sykdom, skader, smerter eller ømhet i rygg, mage, ben, tenner e.l. er utelukket, så handler det om noe i hestens miljø. Hva er forskjellen på deg og rytteren som hesten traver med? Har dere ulik størrelse, ulik sits, balanse, erfaring, ridestil? Kommuniserer dere forskjellig? Hvor er det du ikke får han frem? Er det på ridebane, er han lei av å gå der? Er det på tur alene, kvier han seg for å gå ut alene? Har han en godt tilpasset sal? Jeg ville fått hjelp av en som er god på adferd på hest (ikke nødvendigvis en trener/ridelærer) for å se på hesten og deg og samspillet deres, og se om dere kan identifisere hvor problemet ligger.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 EmKay skrev (9 minutter siden): Jeg ridde en gang en unghest som hadde veldig svak muskulatur, og helst ikke ville løpe. Kanskje en liten galopp, men aldri trav. Startet med mye bakketrening, og enkel trening i bane for å jobbe oss oppover og det gikk på frem. Men så fikk han en rytter til. Hun presset han i både trav og galopp, og var hardt med både sjenkel og pisk, og derfra gikk det bra nedover med han. Han ble tverr, sint og vanskelig, og hadde nok vondt i både rygg og hofter. Eier var strålende fornøyd med den nye rytteren sin og var ikke interessert i å høre på meg, så jeg sluttet på et tidspunkt å ri han. Et års tid senere byttet de stall til et ridesenter og fikk trener, og eier fikk masse kjeft fordi de hadde presset han så hardt når han var så svak i muskulaturen som han var. Det ble en lang ferd for dem, og til slutt ble han avlivet. Poeng: Få han gjerne sjekket igjen, og få hjelp til å se på samspillet deres, bevegelsene hans med rytter og din ridestil. Håper det løser seg Så trist og høre at den ble avlivet, min her også vært svak i muskulaturen, fordi han er stor. Jeg har aldri pushet han til noe heldigvis. Han er sjekket jevnlig, og tror ikke det er noe so feiler han. Anonymkode: 5fd2c...e4c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 BlåSwix skrev (10 minutter siden): Kanskje han skjønner at han kan bestemme litt over deg? Det kan være en årsak ja han er en bestemt og egenrådig type. Anonymkode: 5fd2c...e4c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 Myrmica skrev (3 minutter siden): Hester er ikke vanskelige for å være vanskelige. Det er alltid en grunn. Om det er helt sikkert at sykdom, skader, smerter eller ømhet i rygg, mage, ben, tenner e.l. er utelukket, så handler det om noe i hestens miljø. Hva er forskjellen på deg og rytteren som hesten traver med? Har dere ulik størrelse, ulik sits, balanse, erfaring, ridestil? Kommuniserer dere forskjellig? Hvor er det du ikke får han frem? Er det på ridebane, er han lei av å gå der? Er det på tur alene, kvier han seg for å gå ut alene? Har han en godt tilpasset sal? Jeg ville fått hjelp av en som er god på adferd på hest (ikke nødvendigvis en trener/ridelærer) for å se på hesten og deg og samspillet deres, og se om dere kan identifisere hvor problemet ligger. Hun har mere erfaring enn meg i hvertfall. Det er på ridebanen han ikke ønsker å gå frem med meg. Anonymkode: 5fd2c...e4c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #17 Skrevet 31. juli 2023 Mer trening fra bakken, da ser du hvordan. han beveger seg og hvor han trenger å bygge mer. Og om du vil trene deg selv i samme slengen, tømmerkjøring i bratte bakker/lier, gjerne i skog på skogbunn og ulendt terreng. Etterhvert kan du også ri bakketrening, men om du tenker han er svakere i muskulaturen så er tømmerkjøring bra og morsom ny trening. Anonymkode: 2c5d8...194
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mer trening fra bakken, da ser du hvordan. han beveger seg og hvor han trenger å bygge mer. Og om du vil trene deg selv i samme slengen, tømmerkjøring i bratte bakker/lier, gjerne i skog på skogbunn og ulendt terreng. Etterhvert kan du også ri bakketrening, men om du tenker han er svakere i muskulaturen så er tømmerkjøring bra og morsom ny trening. Anonymkode: 2c5d8...194 Prøver å leie han på turer, husker jeg pleide å tømmekjøre han litt før, så kanskje jeg skal starte med det igjen ☺️ har også hørt at tømmelongering skal være bra… Anonymkode: 5fd2c...e4c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 Du kan leie han skritt og så gradvis få han opp i trav. Så han blir vant til å trave med deg rundt? Anonymkode: 70adb...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå