Gå til innhold

Hva bruker dere for "samboer" på engelsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er feil samme hvilket land du bor i

Anonymkode: 7dfe2...9a9

det er ikke poenget 🙄 i en vanlig samtale mellom folk, er det fullstendig uinteressant hvilken juridisk form an har rundt samlivet sitt - det interessante i en samtale mellom mennesker, er å beskrive relasjonen.

Anonymkode: 00ee2...b13

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sa bare boyfriend i alle år. Selv noen år etter at vi giftet oss, da jeg var så vant med det.

Er det så farlig, med mindre du skal forklare det til noen der det har juridiske konsekvenser? 

Anonymkode: f9793...774

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

det er ikke poenget 🙄 i en vanlig samtale mellom folk, er det fullstendig uinteressant hvilken juridisk form an har rundt samlivet sitt - det interessante i en samtale mellom mennesker, er å beskrive relasjonen.

Men du virker bra dum den dagen du snakker om noe hvor det juridiske faktisk betyr noe, og du blir nødt til å forklare at du faktisk ikke er gift med personen du har omtalt som "husband".

Så lenge man ikke er gift - enten man bor i Norge eller et annet land - gir det mer mening å velge et begrep som ikke antyder noe juridisk bindende. Altså partner, boyfriend e.l. 

Anonymkode: 10506...bed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du virker bra dum den dagen du snakker om noe hvor det juridiske faktisk betyr noe, og du blir nødt til å forklare at du faktisk ikke er gift med personen du har omtalt som "husband".

Så lenge man ikke er gift - enten man bor i Norge eller et annet land - gir det mer mening å velge et begrep som ikke antyder noe juridisk bindende. Altså partner, boyfriend e.l. 

Jeg har vært samboer i 25 år, vi har to store barn sammen, hus, hytte og båt og fullstendig felles ønonomi. Vi har rett til å sitte i uskiftet bo når en av oss dør. Boyfriend? Korrekt, men også fullstendig meningsløst og misvisende. Jeg er jurist og klarer utmerket godt å skille mellom når jeg må være presis, og når jeg ikke må det. Og smalltalk med halvfremmede hører så avgjort til den siste kategorien!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 20.41):

Jeg har vært samboer i 25 år, vi har to store barn sammen, hus, hytte og båt og fullstendig felles ønonomi. Vi har rett til å sitte i uskiftet bo når en av oss dør. Boyfriend? Korrekt, men også fullstendig meningsløst og misvisende. Jeg er jurist og klarer utmerket godt å skille mellom når jeg må være presis, og når jeg ikke må det. Og smalltalk med halvfremmede hører så avgjort til den siste kategorien!

Jeg ville valgt "partner" i ditt tilfelle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (På 31.7.2023 den 14.12):

Er ikke mere rart det enn å si kjærringa eller gubben til samboer.

Jo, det er jo det. En kan være kjerring eller gubbe uten å være gift.

Anonymkode: 53683...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ville valgt "partner" i ditt tilfelle.

ja, jeg kunne, men jeg velger altså husband, for det er det som er mest dekkende for relasjonen. Partner har en rekke andre betydninger som ikke passer, f.eks business partner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cisco1 skrev (4 minutter siden):

Flatmate 

Flat= leilighet

Mate= kompis/makker

En flat mate er vel en man bor sammen med uten en romantisk relasjon. Typisk en man bor i kollektiv med. Det er ikke det samme som  det vi forstår med samboer på norsk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...