Gå til innhold

Jeg visste ikke at Australia hadde vinter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg visste ikke at Australia hadde vinter. Alltid trodd det var et tropisk land med 30-40 varmegrader året rundt. 

Flaut. Flere?

Anonymkode: 20124...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tasmania har ca den samme distansen fra Sørpolen som Madrid har fra Nordpolen, både i Tasmania og i Madrid kan det bli kald vinter med snø.

Anonymkode: 83360...af0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellene mellom Melbourne og Sidney heter Snowy Mountains. Der var det mange nordmenn på 50 tallet som var med på å bygge vannkraftverk. De lærte australerne å gå på ski.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Australia og Chile ligger på samme lengdegrad. 

Chile er kjent for skisamlinger for alpinlandslaget her om sommeren.

Anonymkode: e3330...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på hvor. Stor forskjell på Tasmania og Darwin… 

Jeg var i Sydney på vinteren, og det var ganske gøy å se folk gå i boblejakke og tykke luer. Det var 10-15 grader. 🤪

Anonymkode: c394d...816

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens man snakker om Australia:

Hovedstaden heter Canberra. Noen som har hørt om den før . .?

Det sies at man ikke ble enige om Sidney eller Melbourne som hovedstad. Derfor anla man en by nærmest i ødemarken midt imellom etter en lang tautrekking om nøyaktig lokalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det er noe ordentlig norsk snøvinter der. Var rundt i nesten hele landet om vinteren (desember), og det var kjempevarmt over alt.

Anonymkode: a81bf...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror ikke det er noe ordentlig norsk snøvinter der. Var rundt i nesten hele landet om vinteren (desember), og det var kjempevarmt over alt.

Du har ikke fått med deg at det er vinter der når det er sommer her 😉

Anonymkode: 7273a...b3a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er fordi årstidstemperaturene er snudd om på den delen av planeten, i forhold til hva vi på den nordlige halvkule er vant til. Om vinteren er det varmt i Australia, og om sommeren (sommermånedene iflg kalenderen) er det kjøligere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vinter der ja, men det er forskjell på stedene. I Victoria er det kaldt om vinteren, men kan ikke måle seg med her og ingen snø. 

Anonymkode: 462f8...4ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vinter der ja, men det er forskjell på stedene. I Victoria er det kaldt om vinteren, men kan ikke måle seg med her og ingen snø. 

Da tenker jeg på Juli måned selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at mange i Australia feirer "Christmas in july" fordi de forbinder julen med vinter.

Noen reiser også til steder med snø for feiringen, for virkelig å få julestemningen.

Anonymkode: d815b...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg visste ikke at Australia hadde vinter. Alltid trodd det var et tropisk land med 30-40 varmegrader året rundt. 

Flaut. Flere?

Anonymkode: 20124...14a

Hehe ja det er faktisk flaut å tro

Anonymkode: 0f8ed...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Australia er et enormt kontinent. I nord er det tropisk og nesten ekvator. I sør og opp i fjellene blir det betydelig kaldere. Canberra kan bli friskt virker det som. 

Anonymkode: 97134...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Australia er et enormt kontinent. I nord er det tropisk og nesten ekvator. I sør og opp i fjellene blir det betydelig kaldere. Canberra kan bli friskt virker det som. 

Anonymkode: 97134...15e

Ja, det kan bli mellom 1 og 12 grader på dagen i juli (deres vinter) i Australias hovedstad Canberra, og jeg leste at det også kan bli under 0 grader om natten.

Anonymkode: 3d1f7...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...